Permalänk
Medlem

Ja exakt, något i den typen.
hur står sig ens DPJs grejer, det verkar som att de har monopol på vissa märken (deras egna säkerligen), svårt att hitta recensioner på dessa av förklarliga skäl?

https://www.dpj.se/ergonomiska-kontorsstolar/17058-kontorssto...

Permalänk
Medlem

Är en begagnad RH Logic 220 med armstöd och nackstöd för 7000 kr värt det priset?

Tycker det är duktigt saftigt, men är man van vid att köpa billigt skräp från JYSK så blir det lätt så.

Har använt en enklare RH-modell på jobbet tidigare, så det är ju lite samma grej där antar jag, men mycket mer justeringsmöjligheter.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Är en begagnad RH Logic 220 med armstöd och nackstöd för 7000 kr värt det priset?

Tycker det är duktigt saftigt, men är man van vid att köpa billigt skräp från JYSK så blir det lätt så.

Har använt en enklare RH-modell på jobbet tidigare, så det är ju lite samma grej där antar jag, men mycket mer justeringsmöjligheter.

Vi har dem på jobbet, om man ställer in den ordentligt så är det hyfsat bekvämt. Jag tror dock en embody eller liknande hade varit bekvämare att sitta i då de är ganska hårda.

Om du är i Stockholm tror jag båda finns på Dpj Workspace så du kan prova.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

Vi har dem på jobbet, om man ställer in den ordentligt så är det hyfsat bekvämt. Jag tror dock en embody eller liknande hade varit bekvämare att sitta i då de är ganska hårda.

Om du är i Stockholm tror jag båda finns på Dpj Workspace så du kan prova.

Tyvärr är jag i skåne, så lite dåligt utbud på att testa (eller få tag på begagnad) Embody.

Logic 220 är nog mest high-end jag kunnat hitta begagnad, därav beslutet som behöver tas. Har testat den redan, men vet inte om det är värt 2-3k mer än en lite billigare stol med justeringsmöjligheter (en Steelcase Gesture är högst på min önskelista, men hittas inte utanför stockholm.)

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Såhär 5 år senare är jag lika nöjd nu som då med min Embody. Det är kanske dom bäst investerade 7000kr (refurbished) jag investerat. Den största skillnaden mot exempelvis dom 10-tal Kinnarps (Synchro, 6000-8000/plus m fl) man haft hemmavid eller på kontoret, är att Embody "tvingar" dig att sitta rätt.

Jag ser inte fram emot dagen den går sönder, för kan jag inte laga den är det bara punga upp för en ny.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Stabil stol för person på 115 kg 190 cm

Hej. Letar efter stabil stol som framförallt inte gnäller redan efter nån vecka / månad.

Jag har flyttat en del senaste tiden och vet ej vad jag vågar ge mig inpå ifall det blir en allt för tung pryl. Men vill samtidigt ha lämplig stol för dagar med gaming och dator. Jag har tidigare haft Billum från jysk och en PEGASUS gaming stol från netonnet för 1k. Den sistnämnda gnällde som fasen redan tidigt och va egentligen lämpad för 90-95 kg. Men personalen menade på att det skull e bli bra ändå...... plastaskit. https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingstolar-gamingbord/st...

Här står det tom 120 kg... Hmm m?

Jag har dock senaste året bott i en lgh där jag fått känna på secret lab titan. Väldigt skön mot vad jag haft tidigare.

Vad kan ska man ge sig in på för en stol som tål 115 kg och 190 cm. Secret lab titan va najs men hiskeligt dyr. Iaf från mina tidigare stolar såklart. Finns det något mer lämpligt runt 2000?

Just nu sitter jag på trästol och känner hur min kropp går sönder och gör ont varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

Hej. Letar efter stabil stol som framförallt inte gnäller redan efter nån vecka / månad.

Jag har flyttat en del senaste tiden och vet ej vad jag vågar ge mig inpå ifall det blir en allt för tung pryl. Men vill samtidigt ha lämplig stol för dagar med gaming och dator. Jag har tidigare haft Billum från jysk och en PEGASUS gaming stol från netonnet för 1k. Den sistnämnda gnällde som fasen redan tidigt och va egentligen lämpad för 90-95 kg. Men personalen menade på att det skull e bli bra ändå...... plastaskit. https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingstolar-gamingbord/st...

Här står det tom 120 kg... Hmm m?

Jag har dock senaste året bott i en lgh där jag fått känna på secret lab titan. Väldigt skön mot vad jag haft tidigare.

Vad kan ska man ge sig in på för en stol som tål 115 kg och 190 cm. Secret lab titan va najs men hiskeligt dyr. Iaf från mina tidigare stolar såklart. Finns det något mer lämpligt runt 2000?

Just nu sitter jag på trästol och känner hur min kropp går sönder och gör ont varje dag.

Om du undviker att köpa en stol du gillar pga priset, så är det värt att fundera på hur många 2000-kronors-stolar man hinner avverka på samma tid som en 8000-kronors-stol håller.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Om du undviker att köpa en stol du gillar pga priset, så är det värt att fundera på hur många 2000-kronors-stolar man hinner avverka på samma tid som en 8000-kronors-stol håller.

Nu beställde jag en Svive Gemini för 3700 kr. Men i det ingår ju hemleveransen. Vet att de är overprice för den stolen då många skrivit om den på forumet och slagit till på Black Friday och rea för drygt 2500 istället. men det är vad den kostar nu.... men verkar vara välkänd och överlag populär. Jag tar hellre en stol som är välkänd med överlag gott omdöme än en obskyr sak.

tittade på begagnade kontorsstolar som kinnarps och malmstolen men det blev hiskelikt dyrt (för mig) med hemleverans från de firmorna för en som inte har bil. Sen var det svårt att fatta vilka defekter som fanns på dessa begangnade stolar.

Summa summarum är att det kan bara bli bättre än den trästol jag sitter på nu. Och att det borde vara bättre än något på jysk eller billigt skit runt 1k som jag alltid haft tidigare.

Det här med kontorsstol/gamingstol är en riktig djungel.

tack för input.

Permalänk
Medlem

Behöver egentligen ny stol, men när jag börjar leta runt slutar det alltid med att jag ger upp. Hur ska man veta om stolen passar en utan att provsitta? Och här i stan eller i närheten finns inte butik med dom stolar som spontant känns intressanta.

Fattar inte hur HM kan plocka "insamlingsavgift" på 59€ på deras returer. Man blir ju inte skittrygg av att läsa det.

Nån som har tips på stol som går att hitta runt om i hela landet, eller som man får provköra en vecka utan att betala 700 spänn för eventuell retur? Är 183cm, 79kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Behöver egentligen ny stol, men när jag börjar leta runt slutar det alltid med att jag ger upp. Hur ska man veta om stolen passar en utan att provsitta? Och här i stan eller i närheten finns inte butik med dom stolar som spontant känns intressanta.

Fattar inte hur HM kan plocka "insamlingsavgift" på 59€ på deras returer. Man blir ju inte skittrygg av att läsa det.

Nån som har tips på stol som går att hitta runt om i hela landet, eller som man får provköra en vecka utan att betala 700 spänn för eventuell retur? Är 183cm, 79kg.

Kan inte komma på något företag som erbjuder gratis returfrakt.

Den lösning jag skulle föreslå är väl att köpa på distans (och få använda trevlig distansköplag för att ångra köp) och sen slänga in stolen i ett bagageutrymme och returnera stolen direkt till företaget du köpt utav. Såklart lättast ifall du bor i närheten av någon stad som säljer kontorsstol du vill prova.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Behöver egentligen ny stol, men när jag börjar leta runt slutar det alltid med att jag ger upp. Hur ska man veta om stolen passar en utan att provsitta? Och här i stan eller i närheten finns inte butik med dom stolar som spontant känns intressanta.

Fattar inte hur HM kan plocka "insamlingsavgift" på 59€ på deras returer. Man blir ju inte skittrygg av att läsa det.

Nån som har tips på stol som går att hitta runt om i hela landet, eller som man får provköra en vecka utan att betala 700 spänn för eventuell retur? Är 183cm, 79kg.

Nu vet jag inte vad du är ute efter och har för budget men de som säljer lite dyrare modeller erbjuder ofta hemlån. Dock är det väl i första hand tänkt för företagskunder skulle jag tro.

Tex här

https://www.stolcomfort.com/sv/executive-stol/specialutgaava/

Annars erbjuder väl Inet osv ofta fri retur men då är det mer gamingstolar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nu vet jag inte vad du är ute efter och har för budget men de som säljer lite dyrare modeller erbjuder ofta hemlån. Dock är det väl i första hand tänkt för företagskunder skulle jag tro.

Tex här

https://www.stolcomfort.com/sv/executive-stol/specialutgaava/

Annars erbjuder väl Inet osv ofta fri retur men då är det mer gamingstolar.

Jag är nog egentligen ute efter någon hybrid mellan en kontorsstol och en 24-timmarstol, då jag säkert snittar 10-12 timmar per dag framför burken och gillar att kunna sitta mer avslappnat ibland. Office X5 Edition såg trevlig ut! Går dom med på att jag som privatperson provkör en sådan så känns det väldigt intressant. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Har testat många olika stolar genom åren och kan säga att Humanscale-stolar är bland det skönaste jag testat/har..

Har tre stycken som jag alla har köpt beggade i stockholmsområdet för 100-500kr st i Kanonskick..
https://www.humanscale.com/products/seating/freedom-headrest-...

Väger 120+ så passar även storväxta perfekt.

Visa signatur

P4 2.8@3.2Ghz HT, 1 Gig Ram, Asus 9800XT, Audigy Zs paltinum Pro, 193P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Jag är nog egentligen ute efter någon hybrid mellan en kontorsstol och en 24-timmarstol, då jag säkert snittar 10-12 timmar per dag framför burken och gillar att kunna sitta mer avslappnat ibland. Office X5 Edition såg trevlig ut! Går dom med på att jag som privatperson provkör en sådan så känns det väldigt intressant. Tack för tipset.

Fast nu har du nog missuppfattat vad en 24-timmars stol är. Den är inte gjord för att EN person ska kunna sitta i den länge. Den är certifierad för att hålla för användning dygnet runt av flera personer och helst kunna ha inställningar för att alla dessa personer ska kunna använda den. Ingen stol är gjord för att man ska kunna sitta extrema tider. Aktivt sittande och många pauser där du rör på dig är enda sättet att slippa problem långsiktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Fast nu har du nog missuppfattat vad en 24-timmars stol är. Den är inte gjord för att EN person ska kunna sitta i den länge. Den är certifierad för att hålla för användning dygnet runt av flera personer och helst kunna ha inställningar för att alla dessa personer ska kunna använda den. Ingen stol är gjord för att man ska kunna sitta extrema tider. Aktivt sittande och många pauser där du rör på dig är enda sättet att slippa problem långsiktigt.

Tack.

Beskrivningen på Svenstolen beskrev kanske bättre vad jag är ute efter än vad jag själv lyckades göra: Du arbetar inte i ett kontrollrum, men söker ändå en stol som erbjuder en utmärkt sittkomfort – också vid längre sittstunder och för många års användning.

Samt att 24-timmarstolar är, som du säger, gjorde för att hålla för användning dygnet runt (även fast jag inte sitter dygnet runt).

Men återigen, tack. Ovärdelig information. Verkligen.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det skrivits om i tråden redan men DPJ.se har 20% rabatt på en beställning med koden Elite20 fram tills den 31a.

Permalänk
Medlem

För den som missat det så verkar Amazon.se sälja Steelcase numera, har inte sett många ÅF:ar i Sverige som gör det även om det säkert finns

https://www.amazon.se/s?k=Steelcase&language=en&ref=bl_dp_s_w...

Permalänk
Medlem

Tjena pöjka!
Om ni hade fått köpa en stol för 10k-klassen idag vad hade ni valt då? Sitter i en 7 år gammal AKracing stol och känner hur jag vill dö varje dag. Har ju företag så kan ju dra momsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jummylol:

Tjena pöjka!
Om ni hade fått köpa en stol för 10k-klassen idag vad hade ni valt då? Sitter i en 7 år gammal AKracing stol och känner hur jag vill dö varje dag. Har ju företag så kan ju dra momsen!

Provsitt en HM Aeron, köp en begagnad om du gillar den. Om du vill ha en mer traditionell stol så är Steelcase Gesture för 11kkr på amazon-länken ovan ett riktigt kap: hälften av vad jag betalade för några år sedan.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk

Jag vill tipsa om bilstolar som bland annat bmw och porsche nu säljer: https://boss-chairs.com/en/home/198-bmw4-m4-sport-office-chai...

Verkar vara riktiga bilstolar så kvaliteten ska väl vara bra. Vore lite roligare med en sån stol än en KAB även om dom är svindyra

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Jag vill tipsa om bilstolar som bland annat bmw och porsche nu säljer: https://boss-chairs.com/en/home/198-bmw4-m4-sport-office-chai...

Verkar vara riktiga bilstolar så kvaliteten ska väl vara bra. Vore lite roligare med en sån stol än en KAB även om dom är svindyra

Ser ju coola ut, men jag är ändå tveksam till att det är en bra idé: bilstolar används till ett annat syfte med andra förutsättningar än kontorsstolar. Tror inte de blir bättre (eller ens lika bra!) än en kontorsstol till kontorsarbete.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på Malmstolen 4000 och 7000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vad är det för skillnad på Malmstolen 4000 och 7000?

Om jag förstått rätt är det helt samma stol utöver att 7000-modellen är större i mått.

Permalänk
Medlem

Haft min Herman Miller Embody nu sedan Maj och det är den bästa stol jag någonsin suttit på. Önskar jag hade en sådan på jobbet också.

Fins på rea ibland på hemsidan.

https://segaming.hermanmiller.com/products/embody-gaming-chai...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Vart kan jag provsitta kontorsstolar? Såg att det finns enstaka show-rooms för DPJ i Stockholm men inte nog med att man måste ta sig till huvudstaden så är deras öppetider inte de bästa på helgerna.
Finns det något annat alternativ för den som vill provsitta ett par stolar som malmstolen, herman miller, steelcase osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Jag vill tipsa om bilstolar som bland annat bmw och porsche nu säljer: https://boss-chairs.com/en/home/198-bmw4-m4-sport-office-chai...

Verkar vara riktiga bilstolar så kvaliteten ska väl vara bra. Vore lite roligare med en sån stol än en KAB även om dom är svindyra

Ganska stor doubt på att det faktiskt är riktiga bilstolar från just de märkena.
Ser snarare ut som vanliga gamingstolar men med ett utseende likt bilarnas.

*Men det står att de använder sig av original så... kanske stämmer
Fast sömmarna ser inte bra ut på vissa bilder, ojämna

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Haft min Herman Miller Embody nu sedan Maj och det är den bästa stol jag någonsin suttit på. Önskar jag hade en sådan på jobbet också.

Fins på rea ibland på hemsidan.

https://segaming.hermanmiller.com/products/embody-gaming-chai...

https://cdn.webshopapp.com/shops/308545/files/435682616/605x700x1/herman-miller-herman-miller-embody-graphite-ny.jpg

Man hade ju helst viljat testa innan man köper detta rymdskepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Man hade ju helst viljat testa innan man köper detta rymdskepp.

fins att testa inne i stan om du bor i sthlm.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

fins att testa inne i stan om du bor i sthlm.

Tyvärr 6h dit så nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Om jag förstått rätt är det helt samma stol utöver att 7000-modellen är större i mått.

Är väl synkron gunga också?