Excel - Indirect / Address / INT. Hämta från annan sida.

Permalänk
Medlem

Excel - Indirect / Address / INT. Hämta från annan sida.

Hej.
Har ett VB script som funkar utan problem på en version av Excel, men inte med en nyare.

Scriptet fungerar utan problem med Excel version 2302 ( Build 16130.20714 )

Men när jag kör samma script med en dator som kör Excel version 2308 ( Build 16731.20234 ) så funkar inte koden, den stannar vid nedan rad. Felkoden jag får är "Runtime error 1004 application-defined or object-defined error"

Denna typ av kodsträng finns i flera typer av script, så jag skulle vilja ha hjälp å hitta en lösning inför att det kommer en uppdatering som skapar ett problem framöver. (Har ingen möjlighet att styra om/när det kommer uppdateringar.)

Raden som den slår i från på är följande:

Sheets("Labels").Range("A1").FormulaLocal = _ "=UPPER(INDIRECT(ADDRESS((INT((4+ROWS($1:1))/4)-1)*1+2,4;3;;;""Bins"")))"

Data som hämtas finns i kolumner B:E från fliken "Bins". i detta fallet är det från kolumn 3, mao C. och koden ska infogas i en annan fliken.

Ytterligare en likande rad från samma script:

Sheets("Labels").Range("A3").FormulaLocal = _ "=UPPER(INDIRECT(ADDRESS((INT((4+ROWS($1:1))/4)-1)*1+2,4;2;;;""Bins"")))"

Detta script skapar flera rader beroende på hur mycket info som finns under "Bins"

Finns det något bättre sätt att skriva dessa rad? Jag har inte tagit fram detta script från början. Det har ett antal år bakom sig. Men vill kunna fortsätta använda det.

Permalänk

Har du provat matat in skriptraderna plus felmeddelandet, samt Excel-versionerna du använder till chatGPT? Eftersom du nämner det öppet här så torde det inte vara några problem att "lämna ut det" till chatGPT antar jag?

Ställ gärna din prompts på engelska då jag spekulerar att det finns bättre/mer träningsdata på engelska än svenska. Jag spekulerar att översättningen mellan engelska och svenska i svaret från chatGPT kanske leder till "sämre sannolika svar".

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"