Minnespriser i fortsatt fritt fall – ännu billigare SSD-enheter att vänta

Permalänk
Melding Plague

Minnespriser i fortsatt fritt fall – ännu billigare SSD-enheter att vänta

Under andra kvartalet beräknas priset på lagringsminne ha sjunkit med 10–15 procent och ytterligare prisfall är att vänta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har dom inte bestämt sig för vilken naturkatastrof som ska inträffa snart?

Permalänk
Medlem

Ha, läste titeln som att minne förväntades bli billigare än SSD. Det hade varit något.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Ajöss mekaniska diskar för oss vanliga hemanvändare!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ajöss mekaniska diskar för oss vanliga hemanvändare!

Man kan ju hoppas på att det kommer fler lite större diskar snart bara.
Ville ha 8TB för att redigera film och det verkar nästan bara vara Samsung som säljer detta.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m4gnify:

Har dom inte bestämt sig för vilken naturkatastrof som ska inträffa snart?

Vargen kommer, vargen kommer ropade forumet om och om igen.
Men ingen varg kom den här gången heller...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Bra det sjunker. Mitt problem är att jag inte just nu har behov av mer. Jag skulle vilja köpa en NAS, men jag gillar inte att nästan alla har 1GbE ethernet och jag vill ej bygga en själv.
Jag kollar även på laptops där de som vanligt inte sjunker priset ett dugg fast ssdn blir billigare. Och så har det typ alltid varit, även på hdd tiden. Exakt samma sak har det alltid varit ramminne, man ser de nästan blir gratis, även so-versionen för laptops. Likaförbaskat påverkar ej priserna på laptopparna. Förklaringen är såklart att priserna på lagring svänger och priserna på slutprodukten laptop är mer konstant.

Skrivet av m4gnify:

Har dom inte bestämt sig för vilken naturkatastrof som ska inträffa snart?

Jag har insiderinformation och det är en zombieapokalyps som de kommer skylla på. Det blir ju inte trovärdigt att köra med samma ursäkt till höjda priser om och om igen så de måste hitta på något nytt som de ej har testat innan.

*edit2*
Varför jag inte vill bygga en egen nas är att jag vill ha en superkomptakt tyst, billig och välprövad. Jag kommer på den vilja ha data som jag ej vill bli av med. (såklart en extra backup av datan behövs)
Att bygga en egen nas i mitt fall blir inte billigare (tvärt om dubbelt så dyrt), jag tror inte heller mer pålitlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ajöss mekaniska diskar för oss vanliga hemanvändare!

För långtidslagring är hårddiskar fortfarande överlägset bäst. Billigare och håller data bättre.

För "vanlig" lagring som OS, program, spel, vardagsfiler, har ju SSD:er varit billiga i flera år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Ajöss mekaniska diskar för oss vanliga hemanvändare!

Om vi pratar vanliga hemanvändare så borde de skaffa en hdd för backup (strömlös hdd håller datan längre än strömlös ssd). I vanliga fall så är min bild av att folk efter var år som går blir dummare.
Liksom på 1990 talet visste alla att man bör göra backup, samma personer idag och även nya användare fattar inte det som alla visste på 1990talet.

Permalänk

Någon som kan rekommendera en bra nas? Ska agera backup, plex-bibliotek och seedbox

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Snusfri

Har 3st SATA SSD's på 500-1000GB i burken jag skulle vilja byta ut mot 1 eller fler 8TB så får hoppas på att priserna sjunker på dom med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har dom inte bestämt sig för vilken naturkatastrof som ska inträffa snart?

Skrivet av m4gnify:

Dags för översvämning, brand, jordbävning, strömavbrott, snart?

Vad originell du är med dina inlägg varje gång det pratas om prisfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vad originell du är med dina inlägg varje gång det pratas om prisfall

Nu får ju inte han betalt så han får väl skriva vad han vill?

Permalänk
Medlem

Sådana har artiklar är livsfarliga. Jag behöver verkligen inte mer lagring, men köpsuget är likförbannat enormt. FOMO och drömmen om snabba endorfiner/dopamin är en farlig kombination!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om vi pratar vanliga hemanvändare så borde de skaffa en hdd för backup (strömlös hdd håller datan längre än strömlös ssd). I vanliga fall så är min bild av att folk efter var år som går blir dummare.
Liksom på 1990 talet visste alla att man bör göra backup, samma personer idag och även nya användar fattar inte det som alla visste på 1990talet.

Jag tänker att det kan bero på att användare på 90-talet hade fysisk lagring att jämföra med (t.ex. fotoalbum, böcker etc) som utan problem kan stå i decennier och fortfarande vara funktionsdugliga.

Nu är allt så temporärt. Många har nog tiotusentals, kanske hundratusentals, bilder och klipp i molnet, som man för det mesta tittar på max någon enstaka gång och sedan är det ointressant egentligen.

När vi dör (eller inte har råd att betala prenumerationer längre) försvinner våra hyrda licenser och tillgången till vad vi tror är vårat går förlorat.

Utan backups får man leva med att ett privat företag styr om man kommer åt sitt digitala arkiv.

Allt var bättre förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

För långtidslagring är hårddiskar fortfarande överlägset bäst. Billigare och håller data bättre.

För "vanlig" lagring som OS, program, spel, vardagsfiler, har ju SSD:er varit billiga i flera år.

"Håller data bättre".
Absolut inte. Om det är nångot som mekaniska hårddsikar är sämre än SSD med så är det att vara hållbara.
Haft otroligt mycket krasher genom åren med mekaniska hårddiskar.
Inte en enda krash sen 2011 på det gäng SSD:er jag haft.

Permalänk
Medlem

Hm. Kanske dags att köpa ännu fler SSD. Köpte en extern 2TB PNY för kring 800kr att ha externt. Men ska man ha in mycket SSD i en äldre burk är det ju SATA som gäller.

Ska jag byta ut en av interna hårddiskarna måste det ovillkorligen vara till en SATA-disk som inte flaskhalsar om man matar den med några hundra GB skrivning i stöten.

Crucial MX500 om man ska köpa nytt? Är Samsung 870 EVO fortfarande bra? Dessa ligger ju på 1300-1400kr nånstans för 2TB, medan långsammare (vid sustained write) SSD ligger på kanske 800kr, en ändå ganska stor prisskillnad. Finns det andra SATA-SSD som inte bara kör med en liten SLC och QLC-minnen? Jag har köpt begagnade Intel-SSD av äldre slag tidigare, just för att nya SSD varit sämre eller för dyra (+ Intel hade bäst power loss protection), men om nu priserna kanske sjunker lite så...kanske man kan köpa lite mer nya SSD.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om vi pratar vanliga hemanvändare så borde de skaffa en hdd för backup (strömlös hdd håller datan längre än strömlös ssd). I vanliga fall så är min bild av att folk efter var år som går blir dummare.
Liksom på 1990 talet visste alla att man bör göra backup, samma personer idag och även nya användare fattar inte det som alla visste på 1990talet.

Ja...det var ju dock väldigt jobbigt att göra backup där ett tag. Hårddiskarna kanske var på över 100Mbyte så det kanske gick åt över 100 disketter. Drygt och dyrt med backup. Jag ångrar att jag inte backupade min 120MByte Amiga-hårddisk mer än 1 gång. Turligt nog fick allt "egenproducerat" etc plats på ca 10 disketter så jag har kvar det mesta egentligen. De flesta av dessa 30-35 år gamla disketter går f.ö att läsa, för den som undrar alltså (jag har hundratals, de flesta av dem inte backuper utan spel). (Satte in en Greaseweazle och 2 diskettstationer internt i min PC härom året)

Sedan kom de oerhört stora CD-skivorna, och även om de i början var galet dyra så sjönk de snabbt i pris. Kunde göra backup på hela min dator med bara 2-3 skivor. Sedan gick jag över till DVD och med tiden bluray. På senare år har dock lagringen (främst hårddiskar) vuxit snabbare än kapaciteten på optiska skivor. Kostnadseffektivast är fortvarande 25GB bluray, de ligger väl på en knapp tia styck om man vill ha märkesskivor (Verbatim). 50GB är halvt överkomligt, men 100GB kan utan vidare ligga på 100kr skivan. Turligt nog har Amazon ibland tok-rea så jag köpte på mig ett par dussin 100GB Verbatim M-disk för ca 50kr styck.

Dock, även om det är ogörligt att bränna ut en "hel dator" på bluray-skiva kanske, så går det nog ändå för folk flest att bränna ut det som man kan anse viktigt - dvs, familjefoton, filmer och dokument av olika slag. Jag fick in det viktiga från min frus dator på en 100GB-skiva, och min dators vettiga (men osorterade) sparvärdiga innehåll ligger på under 1TB; resterande 15+ TB är diverse backuper och jox har har för egen del, trillar jag av pinn imorgon vet mina anhöriga att det enda viktiga finns även på skivor (och det som inte är bränt finns i gemensam molnlagring som bör funka ett år eller två även utan min medverkan).

Kortfattat tips till alla : bränn även ut på skiva. De kommer att gå att läsa. De skyddar mot användarfel (många fattar inte molnlagring eller backup alls). De är säkra mot ransomware. De kan lagras off-site hos släktingar. Osv.

Kan ju inflika att jag även fått igång många äldre hårddiskar (alltså, 30 år ca) och kunnat läsa allt eller det mesta, men NÄSTA gång jag försökt starta dem, efter kanske någon månad eller mer, då har de helt korkat ihop, vill knappt varva upp, eller är allmänt bråkiga. Inte alla alltså, men några. Bland annat en fullhöjds 3.5" Seagate-SCSI-hårddisk som lät ungefär som en vinkelslip åren den fungerade, sedan varvade jag upp den för något år sedan, funkade fint, och nu har någon hällt tjära i den. Elskroten.

Gjorde inlägget mycket längre och oöverskådligare
Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Svåraste är ju att få tag på grejerna nu när priserna är något sånär humana.
Nu finns det 2X24GB DDR5 8200mhz till $300. Men de finns inte här på hemmaplan.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

"Håller data bättre".
Absolut inte. Om det är nångot som mekaniska hårddsikar är sämre än SSD med så är det att vara hållbara.
Haft otroligt mycket krasher genom åren med mekaniska hårddiskar.
Inte en enda krash sen 2011 på det gäng SSD:er jag haft.

Det är inte i det avseendet jag menar. SSD:ers lagringsteknik tappar integritet med tid, på ett sätt som inte hårddiskar gör. Hårddiskar kan absolut haverera katastrofalt, även om det är sällsynt i dag. Jag har drabbats av en hårddiskkrasch på 30 år, och då har jag använt många under den tiden. Men mekaniska hårddiskar är fortfarande så billiga att det är ganska enkelt att ha dubbla enheter med samma data, om man vill vara hyfsat skyddat mot krascher. Jag har det för mina foton, t ex.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vad originell du är med dina inlägg varje gång det pratas om prisfall

Det är det jag är bäst på

Permalänk
Sötast
Skrivet av cyklonen:

Det är inte i det avseendet jag menar. SSD:ers lagringsteknik tappar integritet med tid, på ett sätt som inte hårddiskar gör. Hårddiskar kan absolut haverera katastrofalt, även om det är sällsynt i dag. Jag har drabbats av en hårddiskkrasch på 30 år, och då har jag använt många under den tiden. Men mekaniska hårddiskar är fortfarande så billiga att det är ganska enkelt att ha dubbla enheter med samma data, om man vill vara hyfsat skyddat mot krascher. Jag har det för mina foton, t ex.

Det är inget sällsynt alls med att en hårddisk havererar. Alla hårddiskar havererar.
It's just a numbers game.

I vårt datacenter på jobb så kör vi nu runt 70% SSD lagring och 30% HDD lagring.
Inga SSD'er har rasat ännu, och "något integritetsbortfall" existerar inte.
(Om du nu inte tänkt mena att köpa lagring för att låta den vara avstängd i flera år åt gången vilket inte är något jag någonsin förstått)

Det är dock också bara ett numbers game. SSD'erna kommer såklart börja rasa också med tiden. Men de förväntas inte dö var 8e år vilket är snittet för diskar.

I mitt homelab så gick jag helt över från HDD till SSD för snart ett år sedan.
Från 20kg snurrande skrot som förde oväsen och kostade fint på elräkningen till ett par stycken tysta ssd'er som är ett mångfald gånger snabbare, drar nästan ingen ström och har en omedelbar responstid, dygnet runt. Alltid.

Lyckades också gå ifrån ett fulltower chassi till minipc storlek

Permalänk

Fantiserar om en stark krona igen. Då pratar vi om "billiga" SSD's

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ajöss mekaniska diskar för oss vanliga hemanvändare!

Vet inte de mekaniska hårddiskar slår ssd med hästlängder när man lång tids lagrar saker. Men dom kommer nog bli dyrare

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Liksom på 1990 talet visste alla att man bör göra backup, samma personer idag och även nya användare fattar inte det som alla visste på 1990talet.

Om du med "alla" menar superanvändare så har du rätt. Folk (vanliga användare) har alltid varit urusla på att säkerhetskopiera.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roberto99:

Fantiserar om en stark krona igen. Då pratar vi om "billiga" SSD's

Ja, så länge kronan fortsätter tappa värde kommer nog inte dessa prisras "drabba" oss.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av roberto99:

Fantiserar om en stark krona igen. Då pratar vi om "billiga" SSD's

Vi får vara glada så länge de lyckas fortsätta tillverka minnen och controllers billigare och billigare över tid, kunde ju varit som med Moderkort, Grafikkort osv .

Permalänk
Medlem

Så åf sparar prissänkningarna till bf och kallar det ”sjuka rabatter”.

Permalänk
Medlem

Ja vem hade kunnat tro att rimliga priser får folk att köpa saker? Nvidia AMD och Intel har ju kört motsatt taktik de senaste åren.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bara hoppas att 4tb & 8tb sjunker i pris oxå verkar vara otroligt svårt att göra en 8tb eller 4 tb som har vettiga priser är mest 1 & 2 tb som har hyfsade priser.(Å bra prestanda) Det borde inte behöva vara att för varje tb så dubblas priset & utrymme finns ju tom på m.2.
Tar dessutom evigheter innan m.2 ersätts med nåt vettigare (på konsumentsidan) tex i 2,5 format men med pci-e tex u.3 eller de andra moderna formaten. som edsff eller vad de heter

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hade varit mycket trevligt att byta it ens HDD:er och bara använda de som backups men då man har 28TB i servern som snart är fullt blir det väldigt dyrt.