Permalänk
Medlem

Tp link omada vs ubiquiti unifi

Hej tänkte det skulle vara intressant att höra vad ni tycker om dem olika systemen då jag måste skaffa nytt 😉
Har svårt att bestämma mig så ville höra era åsikter

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med Ubiquiti Unifi just nu, bortsett från att det är omöjligt att hitta några prisvärda grejer i lager någonstans.

Om jag inte hade turen att kunna köpa en uppsättning ubiquitigrejer av en bekant hade jag nog köpt Omada för att testa, med tanke på att de grejerna finns i lager och fördelaktiga lagarna kring att lämna tillbaka grejer man köpt online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pew-se:

Jag är nöjd med Ubiquiti Unifi just nu, bortsett från att det är omöjligt att hitta några prisvärda grejer i lager någonstans.

Om jag inte hade turen att kunna köpa en uppsättning ubiquitigrejer av en bekant hade jag nog köpt Omada för att testa, med tanke på att de grejerna finns i lager och fördelaktiga lagarna kring att lämna tillbaka grejer man köpt online.

smart svar kanske ska testa att prova omada och se om man läser på nätet om vad folk skriver så verkar många tycka att omada är bättre och att UBIQUITI är lite för hypat

Permalänk
Medlem

Tja, vilken som är bättre än den andra är svårt att säga.

Ubiquiti har varit med längre vad gäller trådlösa system, å andra sidan är TP-Link betydligt billigare. Det vekar också som att det är större omsättning på Ubiquiti prylar då det går ganska fort och sedan är det EOL på prylarna. Inga uppdateringar etc. Det är något lättare att hitta begagnat och att själv sälja vad gäller Ubiquiti. Antagligen inte så viktigt om man bara ska köra mindre system, då kvittar det nog vilket man väljer. En del special funktioner kanske bara funkar med vissa system men det är nog beroende av vad man ska använda det till.

Cisco, HP, Rukus osv som jag tittade på förut var grymt mycket dyrare och verkade inte vara speciellt mycket bättre. Nu köper man inte enterprisesystem för att dom nödvändigtvis är bättre utan för att man kan köpa support och annat.

Det estetiska kan spela roll också.

Det finns en hel del videos på YouTube om dessa system, hur det funkar och vad som är bra och dåligt. Men det är mest detaljer och inte viktigt om man har ett litet system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Tja, vilken som är bättre än den andra är svårt att säga.

Ubiquiti har varit med längre vad gäller trådlösa system, å andra sidan är TP-Link betydligt billigare. Det vekar också som att det är större omsättning på Ubiquiti prylar då det går ganska fort och sedan är det EOL på prylarna. Inga uppdateringar etc. Det är något lättare att hitta begagnat och att själv sälja vad gäller Ubiquiti. Antagligen inte så viktigt om man bara ska köra mindre system, då kvittar det nog vilket man väljer. En del special funktioner kanske bara funkar med vissa system men det är nog beroende av vad man ska använda det till.

Cisco, HP, Rukus osv som jag tittade på förut var grymt mycket dyrare och verkade inte vara speciellt mycket bättre. Nu köper man inte enterprisesystem för att dom nödvändigtvis är bättre utan för att man kan köpa support och annat.

Det estetiska kan spela roll också.

Det finns en hel del videos på YouTube om dessa system, hur det funkar och vad som är bra och dåligt. Men det är mest detaljer och inte viktigt om man har ett litet system.

Bra skrivit.
Jag tycker unifi ser betydligt snyggare ut än tp link men problemet är ju deras lager, finns ju inget i lager typ när det kommer till switchar

Permalänk
Medlem

Jag är lite besviken på min Unifi DreamMachine Pro, framförallt för den pengen man betalar å deras UI är ganska ogenomtänkt (men "snyggt" å flashigt). Men å andra sidan hade jag inte tagit i TP link ens med en tång, känns som billigt skräp som funkar men thats about it. Å jag är en sån som vill ha "det bästa" (Ok, inte cisco enterprise grejjer för fyrdubbla priset mot Unifi (Eller tjugogånger (?) priset mot tplink).
Unifis wifi fungerar dock bra utan några klagomål.

Permalänk
Medlem

Jag har själv nästintill bara bra erfarenheter av Unifi-prylar, mestadels via tidigare jobb men kör även en UDM-Pro och U6-LR hemma.

Noll erfarenhet av Omada, väldigt lite av TP-Link som tillverkare. Finns dock bra kanaler på YT som testat Omada och jämför med Unifi:
https://youtu.be/UBtPme0RQ2U
https://youtu.be/tjtxDcKCZ18

Vad för grejer är det du behöver? Spelar ju lite roll också, har t.ex. för mig att Omada kan köras utan kontroller om man så vill.

Permalänk
Medlem

@Thex jag också.

Jag tyckte inte mjukvaran fungerade bra när jag skulle styra enheterna, riktigt hemskt. Tydligen så rekommenderar man att köra Cloud Key för då ska det funka mycket bättre. Nu gäller det antagligen större system och det gick att få till det med mjukvaran på en PC men det var inte någon positiv upplevelse. Jag har iofs inte provat Cloud Key så jag vet inte hur mycket bättre det är utan litar på andra som säger att det är att föredra om man ska styra sitt system.

@JBerger instämmer, en del prylar kostar en helt del och frågan är om man får tycker det är värt pengarna. Beror nog mest på vad man ska använda det till. Jag tycker TP-Link har funkat bra för mig, jag vet dock inget om Omada grejerna utan snarare att de budget prylar jag köpt har varit otroligt stabila. Jämför jag med Asus, D-Link, Netgear etc så är TP-Link helt klart bra, dom prylar jag har haft har varit otroligt stabila och strular inte även om det saknas funktionalitet jämfört med andra.

Men Ubiquiti är nog snäppet högre upp än TP-Link anser jag och kan nog inte räknas till budget prylar.

Jag är riktigt nöjd med min Ubiquiti PtP länk, rullat i många år och funkar fortfarande utan strul.

Permalänk
Medlem

Jag använder Omada-serien. Ask Me Anything!

Har OC200 controllern som bas. Den används för hantera dina enheter, rulla ut uppdateringar, hantera HandOvers mellan enheter etc.

  • 3 st EAP245 Accesspunkt, wired, POE

  • 1 st EAP225 Outdoor Accesspunkt, wired, POE

Permalänk
Medlem

Mina AC PRO har snurrat i fem år nu och får fortfarande firmware uppdateringar. Funkar fint..

Men om jag inte skulle kört UDM Pro så skulle jag nog tagit nått annat där man inte behöver hosta mjukvaran för config av AP's separat.(körde unifi i docker container innan)

Permalänk
Medlem

Jag behövde köpa nytt wifi till nytt hus nu och gick över till omada. Billigare än unifi och i princip exakt samma saker vad gäller nätverk.

Båda styrs med väldigt lik controller-mjukvara, där man kan köpa en hårdvaru-controller eller hosta själv. vet inte om man kan köra i molnet ännu, men det kommer nog för de som vill.

Jag är nöjd so far, slipper unifi:s dumheter.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Varför inte kolla på Grandstreams produkter? Inbyggd controller och bra pris

Permalänk
Medlem

Jag har viss erfarenhet med både TP-Link och Ubiquiti, och skulle säga att jag det nog är mina topp två. Den största skillnaden mellan dem är väl att Ubiquiti har börjat som ett märke för företag och hotell, och sedan expanderat till hem-marknaden, medan TP-Link har gått den andra vägen genom att börja med prisvärda routrar för hemmabruk (framförallt Archer C7, som rekommenderades från så många konsumenttidningar att TP-Link fortsatte att bygga en router med namnet med 5 olika innandömen när de insåg att ingen vill ha Archer C8 och allt vad som kom efter) och nu vill gå uppåt. Low-end disruption, som ekonomerna säger.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@mpat intressant, precis så ser jag på det också.

Båda två är ganska likvärda, men det skiljer sig säkert på en del områden. Beror nog mer på vad man ska använda systemet till men för de flesta här i forumet som förmodligen kör små system med inte allt för många enheter så kvittar det nog vilket system man kör. Även om Ubiquiti har hållit på längre med sitt UniFi system men TP-Link funkar nog lika bra det också även om det nog finns en del buggar här och där.

En sak jag gillade med TP-Link var att man kunde köra deras AP som standalone, dvs att det fungerade precis som en vanlig AP om man nu vill det. Med UniFi så kan man inte surfa in i enheten och ändra saker utan du måste köra med en controller mjukvara. Nu är det inte säker det här gäller för alla TP-Link produkter men det är så jag uppfattat det.

Eller är jag ute och cyklar ?

Permalänk
Medlem

tack för alla svar, har dock fortfarande väldigt svårt att bestämma mig haha har chansen att köpa en UDR för 2400kr och sen får jag köpa en u6 lite eller lr tänker jag.

eller så får jag köpa allt nytt från tp link omada.
har inte tp link något liknande udm pro som har både gateway och controller samlat i en enhet ?

tycker dock att tp links aps är otroligt fula haha

Permalänk
Livsnjutare 😎

Rent generellt är TP-link ett låg-budget märke och kan jämnställas med Dlink eller Netgear typ.
Ubiquiti är stora spelare och kan jämföras med HP, Cisco.

Som referens kör tex. Ubiquiti på skolor, arenor etc.
Där lär du inte se Tp-link direkt.

Man får lite vad man betalar för tänker jag

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ubiquiti är stora spelare och kan jämföras med HP, Cisco.

Stort nej. Ubiquiti är inte Enterprise, möjligen prosumer. Man inriktar sig på den privata marknaden. Om cisco skulle releasea mjukvara/firmware som är lika buggig som unifis firmwares skulle de tappa stort i Enterprise-segmentet.

Prova lite riktig Enterprise tex brocade, cisco, juniper, ruckus så kommer du förstå.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuckMuck:

Stort nej. Ubiquiti är inte Enterprise, möjligen prosumer. Man inriktar sig på den privata marknaden. Om cisco skulle releasea mjukvara/firmware som är lika buggig som unifis firmwares skulle de tappa stort i Enterprise-segmentet.

Prova lite riktig Enterprise tex brocade, cisco, juniper, ruckus så kommer du förstå.

Håller med till 100% - Ubiquiti är prosumer i bästa fall. Specifikt TP-link Omada ganska nytt, och är TP-links försök mot samma marknad.

Sen hade jag hellre köpt TP-link än Netgear och speciellt D-link också, men det är mer mina personliga erfarenheter.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cbtcp:

Varför inte kolla på Grandstreams produkter? Inbyggd controller och bra pris

Håller med, så länge man har lite koll på att sätta upp WiFi är Grandstreams produkter väldigt prisvärda. Kör en GWN7660 + GWN7630LR (sitter utomhus) sedan 1 år tillbaka, har fungerat klockrent.

Annars låter det som att du skulle kika på något annat märke än TP-Link, exempelvis Aruba Instant On med molnhantering, så att du slipper köpa UniFis kontroller - finns i regel i lager också.

Kan vara värt att kika på Zyxels Nebula-system också, de har ruskigt prisvärda accesspunkter och vettiga brandväggar, till skillnad från Ubiquiti.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Håller med, så länge man har lite koll på att sätta upp WiFi är Grandstreams produkter väldigt prisvärda. Kör en GWN7660 + GWN7630LR (sitter utomhus) sedan 1 år tillbaka, har fungerat klockrent.

Annars låter det som att du skulle kika på något annat märke än TP-Link, exempelvis Aruba Instant On med molnhantering, så att du slipper köpa UniFis kontroller - finns i regel i lager också.

Kan vara värt att kika på Zyxels Nebula-system också, de har ruskigt prisvärda accesspunkter och vettiga brandväggar, till skillnad från Ubiquiti.

Kör du dina på PoE eller PoE+ ?
de ska ha "Self power adaptation" men jag hittar inte ett ord om vad det innebär. Blir den vekare eller stänger den av funktioner om den får mindre ström?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aphex:

Kör du dina på PoE eller PoE+ ?
de ska ha "Self power adaptation" men jag hittar inte ett ord om vad det innebär. Blir den vekare eller stänger den av funktioner om den får mindre ström?

Jag kör ju inte deras kraftfullaste produkter, men kör ett 16-portars Midspan som endast kan ge ut 802.3af, dvs "vanlig" PoE på max runt 15W. Hitills har det fungerat klockrent.

Min GWN7660 har en maximal strömförbrukning på 9W och min GWN7630 ligger på 16.5W. Gissar att om du har 200 samtidiga klienter på min GWN7630 och den ligger och pushar maximal bandbredd, så får du inte ut riktigt lika mycket prestanda till varje klient med PoE som med PoE+. Jag har dock inga belägg för dessa, endast gissningar

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Rent generellt är TP-link ett låg-budget märke och kan jämnställas med Dlink eller Netgear typ.
Ubiquiti är stora spelare och kan jämföras med HP, Cisco.

Som referens kör tex. Ubiquiti på skolor, arenor etc.
Där lär du inte se Tp-link direkt.

Man får lite vad man betalar för tänker jag

jämföras med cisco?! nu skämtar du.
Dom har bra grejer men kan inte jämföras med enterprise-produkter för 5dubbla priset från cisco.

Har bra anekdoter där vi bytte ut ett jävligt värdelöst unifi system med exakt motsvarande produkter från extreme networks. Kostade därefter men skillnaden är EXTREM. speciellt med 300 besökare.

Unifi fungerar bra för SMB med max 50-100 klienter.

Ska du ha skolor och arenor finns det bättre grejer att köra med.

Permalänk
Medlem

Jag har mest använt Ubiquiti av dessa två. Jag har kört dem både privat och professionellt på medelstora installationer.
Ett stort problem jag har sett med UniFi är att livslängden är begränsad - själva apparaterna fungerar i många år men Ubiquiti har korta livscykler och vid end of life tas stödet för dem i kontroller-programmet bort. Då är det bara att kasta dem.

Ett annat problem som UniFi har men inte TP-link är att vissa märken av uppkopplade saker har svårt att ansluta till UniFi 2,4GHz-mät. De ansluter och tappar kontakten hela tiden. Det kan finnas någon obskyr inställning som löser detta men med TP-link fungerar det mycket stabilt.

Det som är bra med dessa är att det inte krävs någon moln-lösning där min WiFi-konfig pushas ut från en server på Internet utan allt kan hållas skyddat inom organisationen.

Permalänk
Hedersmedlem

Värt att kika på är den nya tillverkaren Alta Labs som delvis består av gammalt Ubiquiti-folk. Testkör två stycken AP6 Pro hemma just nu med grymt resultat. De är helt molnhanterade och har ett ursnyggt gränssnitt, med mycket statistik i realtid. Funktionsmässigt finns det lite att önska, men de lägger till funktioner hela tiden. Just funktionen de har med att visa ett SSID men beroende på vilket lösenord klienten skriver in så får man olika access är helt underbart i min bok.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Jag använder Omada-serien. Ask Me Anything!

Har OC200 controllern som bas. Den används för hantera dina enheter, rulla ut uppdateringar, hantera HandOvers mellan enheter etc.

  • 3 st EAP245 Accesspunkt, wired, POE

  • 1 st EAP225 Outdoor Accesspunkt, wired, POE

Tja, vad kör du för router? TP-lnk? Eller är Controllern en router också?

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Tja, vad kör du för router? TP-lnk? Eller är Controllern en router också?

Controllern är bara en controller. Inget annat.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Vågar man lita på TP-Link som är Kinesiskt?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Controllern är bara en controller. Inget annat.

Ok, vad för router kör du? TP-link också eller?

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Ok, vad för router kör du? TP-link också eller?

Jag kör inte tplink omada. Jag svarade bars på din fråga om controllern.:)

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Hedersmedlem

Jag testar Alta Labs accesspunkter just nu, som är ett nytt företag med massa folk från Ubiquiti. Fungerar otroligt bra och det är också skönt för mig som är lite lat gällande managering att de är cloudmanagerade. Ska dock komma någon on-premise-kontroller i framtiden. Kan helt klart vara värt en titt!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+