Krönika: Geforce Now är bra och det gör mig ledsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Ja, såna där internetfibrer är ju av plast så de ska ersättas med papperssugrör eftersom ledningarna hamnar i havet och snortas av nätsugna sköldpaddor annars, därav ingen GeForce Now.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, såna där internetfibrer är ju av plast så de ska ersättas med papperssugrör eftersom ledningarna hamnar i havet och snortas av nätsugna sköldpaddor annars, därav ingen GeForce Now.

Det var mer vår infrastrukturs sårbarhet för bränder, oväder och vattenbrist som jag hade i åtanke.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Jag håller inte med. I min mening är fysisk media det enda alternativet i framtiden. Klimatförändringens effekter som gör att du har varken ström eller internet gör att Geforce Now inte är ett gångbart alternativ.

Ju mer tid som går desto mer kommer fysikens lagar förändra förutsättningarna för att spel ska kunna strömmas via nätverk. Du behöver inte vara en raketforskare för att titta på den data som finns och räkna ut att Geforce Nows dagar är räknade.

Så med fysisk media tänker du typ en bok då kanske? 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, såna där internetfibrer är ju av plast så de ska ersättas med papperssugrör eftersom ledningarna hamnar i havet och snortas av nätsugna sköldpaddor annars, därav ingen GeForce Now.

Tack för klargörandet. Det måste Nvidia
ha missat.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med helhjärtat. Samtidigt som det är riktigt häftigt att spela senaste FPSet på Chromebooken så saknar jag tiden då jag köpte fysiska spel i limited edition utgåva som inte skämdes för sig i bokhyllan, med fysiska kartor över spelvärlden och tjocka manualer som beskrev alla detaljer och funktioner i spelet. Vidare kan jag även sakna Primas guideböcker som även de gått i graven. Som någon skrev här så är det helheten som har varit magin med spelandet för mig. Köpa fysiska spel, fysiska guider, bygga och uppgradera speldatorn med nya komponenter. Lite vemodigt att detta urholkas bit för bit.

Permalänk
Medlem

Det låter en del dvd/bluray vs netflix, dvs logiskt att flesta börjar med det mer praktiska, strömma. Så att fokus hamnar på vilken skärm eller tv att skaffa, kanske högtalare hörlurar, istället för dator eller konsol. (Eller bara ett vr-headset var)
(Kul om Nvidia dödar konsolmarknaden och diy-marknaden; strömmade spel och sen AI för resten av mänsklighetens tid. )

Å andra sidan har folk talat om den dedikerade kamerans död i 15 år nu, allt medan telefonerna har satsat på den ena bättre kameran efter den andra. Den dedikerade kamera-marknaden har krympt och kanske blivit lite mer dyr att investera i men den har inte försvunnit. Vi ser liksom ut som för ca 300 000 år sen och telefoner har primärt gjort att fler kan fota än att folk som gillar kameror börjat använda mobilen istället. Telefonerna är ännu små hala rektanglar och den dedikerade kamera-utvecklingen har inte stått still. (Och när nu helt realistiska fotobilder kan genereras on demand så börjar man fundera på vad en sensor är bra för)

Det måste finnas någon fördel med diy dock för att den marknaden ska kunna fortsätta att finnas. Ständigt ökande kostnader i Stadsnät är nog inte en motvikt eftersom internet antagligen kommer att bli mer och mer viktigt, i alla fall någon form av uppkoppling.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Om man tänker kostnad så är det jävla bra pris. Bara ett 4080 kostar minst ca 15000.
För det priset kan du ha ultimate tjänsten i ca 8 år… som de lägger in ny hårdvara när det kommer.

Om alla spel skulle släpps till det och det skulle funkat bra 99% av tiden skulle jag skitit i att köpa nya datordelar igen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Om man tänker kostnad så är det jävla bra pris. Bara ett 4080 kostar minst ca 15000.
För det priset kan du ha ultimate tjänsten i ca 8 år… som de lägger in ny hårdvara när det kommer.

Om alla spel skulle släpps till det och det skulle funkat bra 99% av tiden skulle jag skitit i att köpa nya datordelar igen..

Jo, det låter som en logisk följd för flera som har stabilt och tillräckligt snabbt internet. 0 chans att det kommer att kosta samma sak i 8 år, speciellt inte om det utökas till att bli det nya Steam. Skulle tro att det blir som mobilabonnemang, där många är tillfreds med att betala ett antal hundra kronor / månad. Lite trist bara om det blir det företag i världen som minst i hela världen behöver ännu en marknad själv eller ännu mer pengar men stor vill bli allt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Jag håller inte med. I min mening är fysisk media det enda alternativet i framtiden. Klimatförändringens effekter som gör att du har varken ström eller internet gör att Geforce Now inte är ett gångbart alternativ.

Ju mer tid som går desto mer kommer fysikens lagar förändra förutsättningarna för att spel ska kunna strömmas via nätverk. Du behöver inte vara en raketforskare för att titta på den data som finns och räkna ut att Geforce Nows dagar är räknade.

Om Geforce now lägger ner kommer det inte ha någonting att göra med fysikens lagar, det blir ekonomiska "lagar" som bestämmer det.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av headphoneninja:

Bara att slå på V-sync gör ett FPS ospelbart i min mening, och inputlagget via geforce now måste vara bra mycket värre än det? Jag har testat strömma lokalt via Steam från PC till laptop, det var helt ospelbart. Från PS4 till PS Vita, samma story där, om det inte ens går via LAN, hur kan det gå bättre från en serverhall långt borta? Den här Calle måste vara en extremt casual gamer asså. :^)

Sjukt casual och generellt ointresserad av FPS och multiplayer. Min upplevelse är därför helt baserad på singleplayer, oftast RPG eller skräckspel.

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag Geforce Now som en komplementtjänst för att förlänga grafikkorts levnadslängd... Just nu har jag ett RX6800 så jag känner verkligen inte att jag sitter i sjön rent prestandamässigt. Däremot, ifall det kommer något enskilt tyngre single-player spel med mycket RT som jag ändå vill spela framför TVn med en handkontroll i handen så kan jag mycket väl tänka mig att köra en månad eller två med Geforce Now istället för att uppgradera grafikkortet.

Det blir ju lite sjukt att köpnerven för grafikkort träder i kraft även om det nuvarande grafikkortet är tillfredställande starkt för 99% av alla spel man spelar. Då kan det ju vara vettigt betala en liten peng under en begränsad tid för Geforce Now bara för att spela det där enskilda tunga spelet som kommit ut...

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Personligen ser jag Geforce Now som en komplementtjänst för att förlänga grafikkorts levnadslängd... Just nu har jag ett RX6800 så jag känner verkligen inte att jag sitter i sjön rent prestandamässigt. Däremot, ifall det kommer något enskilt tyngre single-player spel med mycket RT som jag ändå vill spela framför TVn med en handkontroll i handen så kan jag mycket väl tänka mig att köra en månad eller två med Geforce Now istället för att uppgradera grafikkortet.

Det blir ju lite sjukt att köpnerven för grafikkort träder i kraft även om det nuvarande grafikkortet är tillfredställande starkt för 99% av alla spel man spelar. Då kan det ju vara vettigt betala en liten peng under en begränsad tid för Geforce Now bara för att spela det där enskilda tunga spelet som kommit ut...

Måste säga att det är känns som en bra mellanväg!
Skulle kännas tomt att inte ha en egen dator, men att använda tjänsten som en billig power-boost för tunga spel ibland skulle mycket väl betala sig om det tar udden av köpsuget för det absolut bästa (som tenderar att bli dyrare och dyrare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Sjukt casual och generellt ointresserad av FPS och multiplayer. Min upplevelse är därför helt baserad på singleplayer, oftast RPG eller skräckspel.

Största problemet för streamadade spel skulle jag säga är att det är väldigt många variablar som är svåra att kontrollera i kjedan. Om vi exluderar fps med mus och tangentbord, och kollar mer på vad massan spelar på sina konsoller med handkontroll så kanske ligger kanske gränsvärdet för input-output latens runt 100ms för vad som ska upplevas som laggfritt, och säkert en bit mer än så för vad vissa finner acceptabelt. Detta är möjligt att uppnå med streaming, men det gäller att alla steg i kjedjan minimerar sitt bidrag till det totala lagget; att spelet i sig har låg latens, att spelet körs i en relativt hög fps (dvs 60 och inte 30), att servern ligger relativt nära, att man kör trådat uppkoppling, att man har en panel/TV med gaming-läge för låg latens. Så när planeterna står i linje, tror jag faktiskt inte att latensen är en dealbreaker för tekniken, det var inte länge sen miljontals gamers satt med tv-apparater med skyhög latens och spelade, alltså där bara panelen kunde lägga på 100ms, men det är också svårt för en tjänst att kontrollera alla steg för att erbjuda, eller snarare garrantera en laggfri upplevelse. För att det räcker i princip att någon sitter med fel TV för att man ska komma över tröskeln för vad som kommer vara en märkbar födröjning, eftersom man redan från början har spenderat säg runt 50ms av "latensbudgeten" på själva streamingen.

Men till det positiva för all, hade det blivit riktigt stort med game streaming, så kanske det kommer läggas mer krav på spelutvecklare att faktiskt utvecka spel med låg latens, vilket är till en fördel för oss alla, för det kan skilja sig enormt mycket mellan olika titlar, vid samma fps alltså.

Permalänk
Avstängd

Faktiskt tråkig utveckling.

Permalänk

Jag har provat gfnow nyligen och kan inte säga att jag hoppas på att det blir en ersättare(för hårdvaran idag), latency är för mycket till och med i high performance/esport läget och det ser ut som skit rent ut sagt.

Hade man en iaf bra latency hade jag väl kunnat köpa det men med en fiberlina som är tillräckligt bra för att ligga på mellan 3-7ms i CS och att det ändå är segt, ja då ger jag inte mycket för att spela andra spel heller.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk

Jag föredrar att äga det jag vill konsumera. Har min lilla plex server. Har hela min CD-samling på plex och lyssnar via plexamp. Skaffar lite ny musik nån gång ibland. Har också min samling av ljudböcker på plex som jag lyssnar på via prologue. Har blivit fler & fler ljudböcker med åren. Har också min stora blue-ray samling.

Risken med streamingtjänster är ju att Avtalen mellan streamingtjänster och mediabolagen upphör. Helt plötsligt så försvinner saker man vill lyssna/titta på.

Min fysiska media försvinner ju bara om jag slarvar bort den eller den blir stulen. Har ju dock kvar min digitala kopia.

Visa signatur

Stationär: 7800XT, R7 5700G, 32GB RAM 3800MHz CL14, 980 Pro 1TB + 950 Pro 256GB + 3x4TB HDD, Prime 1300W, Obsidian 750D, 240hz@1080p + 60hz@2160p , Logitech G Pro Wireless, Logitech G710+, HyperX Cloud II Wireless.
Server: Intel UHD 750, i5 11600K, 64GB RAM, 2x512GB M.2 SSD, 3x8TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svennetony:

Jag föredrar att äga det jag vill konsumera. Har min lilla plex server. Har hela min CD-samling på plex och lyssnar via plexamp. Skaffar lite ny musik nån gång ibland. Har också min samling av ljudböcker på plex som jag lyssnar på via prologue. Har blivit fler & fler ljudböcker med åren. Har också min stora blue-ray samling.

Risken med streamingtjänster är ju att Avtalen mellan streamingtjänster och mediabolagen upphör. Helt plötsligt så försvinner saker man vill lyssna/titta på.

Min fysiska media försvinner ju bara om jag slarvar bort den eller den blir stulen. Har ju dock kvar min digitala kopia.

Jag håller med dig. Vill man se om något på exempelvis Netflix har jag varit med om flera gånger att innehållet har tagits bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svennetony:

Jag föredrar att äga det jag vill konsumera. Har min lilla plex server...

Håller med dig, samtidigt tycker jag att Geforce Now gör något som ändå är unikt. Man hyr ju enbart hårdvaran, däremot har man tillgång till sina egna spel via digitala butiker. (vilket kan såklart kritiseras, men det är så vi köper spel idag, och Steam har funnits i 20år)

Precis som jag skrev i min post ovan tycker jag att Geforce Now funkar som en fantastisk komplementtjänst för att fördröja grafikkortsuppdateringar. Tittar man på sina spel så är det sällan man behöver den absolut senaste och kraftfullaste hårdvaran. Det kommer något enskilt spel då och då... och då kan det vara värt att "hyra hårdvara" via streaming snarare än att punga ut 5000-20 000kr (beroende på budget) på ett nytt grafikkort.... eller en helt ny rigg för den delen

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Skrivet av _genki:

Håller med dig, samtidigt tycker jag att Geforce Now gör något som ändå är unikt. Man hyr ju enbart hårdvaran, däremot har man tillgång till sina egna spel via digitala butiker. (vilket kan såklart kritiseras, men det är så vi köper spel idag, och Steam har funnits i 20år)

Precis som jag skrev i min post ovan tycker jag att Geforce Now funkar som en fantastisk komplementtjänst för att fördröja grafikkortsuppdateringar. Tittar man på sina spel så är det sällan man behöver den absolut senaste och kraftfullaste hårdvaran. Det kommer något enskilt spel då och då... och då kan det vara värt att "hyra hårdvara" via streaming snarare än att punga ut 5000-20 000kr (beroende på budget) på ett nytt grafikkort.... eller en helt ny rigg för den delen

Jag förstår exakt vad du menar. Är ju dock en vuxen människa med någorlunda vett bakom pannbenet vilket ger mig möjligheten att köpa hårdvara när det behövs(även om plånboken gråter). Hade jag varit någon liten pojkvasker på 15-20 bast så hade jag nog fått titta på geforce now som ett mellansteg tills man haft råd med en hyffsad gaming pc. Att punga ut småsummor varje månad lite hit och dit är meningslöst. Lägger hellre undan dem pengarna och använder dem för att framöver kunna äga fysiska saker.

Föredrar Steams bekvämligheter jämfört med att köpa fysisk media. Dagen som Steam lägger ner så kommer jag få duktigt ont i magen. Har köpt flertalet av mina spel via GOG och behåller en kopia av installationsfilen på min server. Gäller det konsoler så föredrar jag fysisk media. Nintendo försöker strypa ihjäl sina digitala butiker så fort som möjligt och Sony är inte mycket bättre. Microsoft har ju iallafall att man kan stoppa in sitt gamla Xbox Original spel i senaste konsolen och få tillgång digital fungerande kopia. Det är ju dock inte alla spel som funkar men Microsoft har iallafall gjort en insats som är långt mycket bättre än alla andra.

Visa signatur

Stationär: 7800XT, R7 5700G, 32GB RAM 3800MHz CL14, 980 Pro 1TB + 950 Pro 256GB + 3x4TB HDD, Prime 1300W, Obsidian 750D, 240hz@1080p + 60hz@2160p , Logitech G Pro Wireless, Logitech G710+, HyperX Cloud II Wireless.
Server: Intel UHD 750, i5 11600K, 64GB RAM, 2x512GB M.2 SSD, 3x8TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Finns det siffror på hur många som pillar med datorer numera? Är det verkligen så hett bland dagens ungdom ens före dessa tjänster?

Just demografin vette teusan men delar säljes la ännu i stora mängder till privatpersoner. Antar att de pillas ihop till nogot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svennetony:

Jag förstår exakt vad du menar. Är ju dock en vuxen människa med någorlunda vett bakom pannbenet vilket ger mig möjligheten att köpa hårdvara när det behövs(även om plånboken gråter). Hade jag varit någon liten pojkvasker på 15-20 bast så hade jag nog fått titta på geforce now som ett mellansteg tills man haft råd med en hyffsad gaming pc. Att punga ut småsummor varje månad lite hit och dit är meningslöst.

För min del handlar det faktiskt mest om att begränsa min konsumtion, med ett hållbarhetsperspektiv i åtanke. Det känns onödigt att köpa ny hårdvara enbart för att något enskilt tungt spel behöver extra kraft. Det blir ett onödigt slöseri på resurser att köpa ett grafikkort som man kanske egentligen inte behöver (på det stora hela). Ifall det kan få mig att vänta 2-3 generationer så är det en stor vinst ur miljösyfte, då jag bidrar med ungefär 50% av min tidigare GPU konsumtion. Och när det kommer till centraliserad hårdvara som Geforce Now, kan Nvidia distribuera om beräkningskraften till andra kunder när färre spelare är påloggade... Privat hårdvara däremot går till stor del helt oanvänt under större delen av dygnet, vilket gör givetvis konsumtionen ännu värre. Med det sagt så värderar jag lokal hårdvara högt, även om den idle'ar mestadels. Men ifall Geforce Now kan reducera antalet GPU-köp så är det en vinst i min bok.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Just demografin vette teusan men delar säljes la ännu i stora mängder till privatpersoner. Antar att de pillas ihop till nogot.

Jag skulle nog tro att, iaf globalt, att "PC-gaming", och DIY, är väldigt stort historiskt sett. Stora delar av världen hade inte vår PC-kultur på 90talet/tidigt 00, så även om det minskat här så kan det ökat enormt globalt. Esport större än någonsin, enorm pc-kultur på internet med mer pc-kanalar än vad man kan räkna på youtube, fan till och med Ikea säljer gaming-rum-inredning. Och även om folk t ex köper pre-builts så är det ju inte långt ifrån att iaf byta ett grafikkort själv.

Bara i min närhet har jag märkt att många frågat om vad dom ska köpa/bygga för PC till grabben - som vill ha gaming hörna med RGB.

Permalänk
Skrivet av _genki:

För min del handlar det faktiskt mest om att begränsa min konsumtion, med ett hållbarhetsperspektiv i åtanke. Det känns onödigt att köpa ny hårdvara enbart för att något enskilt tungt spel behöver extra kraft. Det blir ett onödigt slöseri på resurser att köpa ett grafikkort som man kanske egentligen inte behöver (på det stora hela). Ifall det kan få mig att vänta 2-3 generationer så är det en stor vinst ur miljösyfte, då jag bidrar med ungefär 50% av min tidigare GPU konsumotion. Och när det kommer till centraliserad hårdvara som Geforce Now, kan nvidia distribuera om beräkningskraften till andra kunder när färre spelare är påloggade... Privat hårdvara däremot går till stor del helt oanvänt under större delen av dygnet, vilket blir ännu mer gör givetvis konsumtionen ännu värre. Med det sagt så värderar jag lokal hårdvara högt. Men ifall Geforce Now kan reducera antalet GPU-köp så är det en vinst i min bok.

Miljön är alltid viktig! Skulle vara intressant att se statistik för hur pass mycket att ett Geforce now datacenter används och vad som görs med resurserna när de inte är i bruk av kunder. Vore också kul att se statistik för användare. Skulle nog vara en intressant uppföljning på krönikan.

Kommer fortsätta köra på min lokala hårdvara även om det är sämre för naturen.

Visa signatur

Stationär: 7800XT, R7 5700G, 32GB RAM 3800MHz CL14, 980 Pro 1TB + 950 Pro 256GB + 3x4TB HDD, Prime 1300W, Obsidian 750D, 240hz@1080p + 60hz@2160p , Logitech G Pro Wireless, Logitech G710+, HyperX Cloud II Wireless.
Server: Intel UHD 750, i5 11600K, 64GB RAM, 2x512GB M.2 SSD, 3x8TB HDD

Permalänk
Skrivet av Vernt:

Jag vill protestera mot påståendet att analogt ljudmedia har egenskaper som digitala inte har. En CD-skiva har tillräckligt hög upplösning på ljudet för att perfekt återskapa allt ljud en människa kan höra - och en hyfsad bit utanför det.
Sen att mix osv kanske är bättre i analoga media är en annan femma.

Upplösning (frekvensomfång) är långt ifrån den enda faktorn som påverkar hur ljudmedia återskapas. Även med hög upplösning medför samplingprocessen en del strul med aliasing (och lågpassfiltrering för att motverka detta) som speglas i lägre frekvenser, det är ett fysiskt fenomen som går att minimera men inte förinta. Det blir dock i stort sett ovidkommande i digital media vid 96khz eller 192khz. Generellt kan man säga att ljudbilden upplevs olika i olika media och det är såklart i mångt och mycket subjektivt om det är egenskaper man föredrar. Transientrespons är den tidsmässiga motsvarigheten till frekvensomfång och verkligen inte obetydlig i sammanhanget. Många pratar varmt om vinyl men jag skulle påstå att rullband under de rätta omständigheterna är det bästa exemplet på analog media. Sen får man inte glömma själva ljudsystemet, vilket kan påvisa skillnader i olika grader beroende på vad man kör med.

Permalänk
Medlem

https://www.tomshardware.com/news/nvidia-increasing-geforce-n...
"Germany shows a 10% increase, the UK gets an 11% bump in costs, Denmark is going up 13%, and Sweden prices are shooting up 30%."
"The good news is that all other regions outside of Canada and Europe, like the United States, are not receiving any price hikes of any sort."

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Byter man grafikkort var 5-6 år och då köper 80 kort , dvs 3080 , 4080, 5080 osv så verkar ju det bli mycket billigare med geforce now. Är där en gräns hur många timmar i veckan man får vara uppkopplad?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alebaler87:

Byter man grafikkort var 5-6 år och då köper 80 kort , dvs 3080 , 4080, 5080 osv så verkar ju det bli mycket billigare med geforce now. Är där en gräns hur många timmar i veckan man får vara uppkopplad?

Helt klart!
Räknmar man på elkostnaden för att driva en högpresterande dator hemma så kan man göra av med nån hundring eller två bara där.

Innan vi ens kollat vad grafikkortet kostar över tid, eller de andra komponenterna.

Sist jag kollade på GeForce no hade de sessionsbegeänsningar iaf. 8 timmar i taget tror jag. Osäker på vad detinnebär (om man får fler samma dygn eller så). Kanske var olika för de olika abonnemangen också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled