Permalänk
Medlem

Fel på min skärm !!

Hej, har en Asus tuf 1080p 144hz 28" skärm som nu börjar bli svart i botten av skärmen. Det är typ som linjer som pulserar. Det blir lite bättre med tiden men kommer alltid tillbaka när jag startat upp datorn igen. Vad ska jag göra ?

Har testat att byta HDMI kabel

Visa signatur

Asus Tuf 3090 TI OC - Asus GT502 - 11600k - Asus B560 Plus - Phanteks Revolt Pro 1000W
Samsung G7 4k 144hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Tuf 3090 TI OC - Asus GT502 - 11600k - Asus B560 Plus - Phanteks Revolt Pro 1000W
Samsung G7 4k 144hz

Permalänk
Moderator
Moderator

Är skärmen inom reklamationsrätten, alltså har det gått mindre än tre år sedan du köpte den, och den är köpt av ett företag? Uppstår problemen med en annan skärm kopplad till samma dator med samma kablage, eller bara med just denna skärm?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Bildexpert 📺

Första steget i felsökning - påverkar det skärmens egna menyer? I sådana fall är det skärmen. Annars är det källan, dvs grafikkortet. Om det nu går att får menyer just där felet är vill säga.

Ifall du byter upplösning till något drastiskt annat, säg 1024x768: blir det exakt likadana streck (skärmen troligt fel) eller förändras de (källan troligt fel).

Steg 3: inträffar det med andra bildkällor?

Steg 4: uppstår det med andra skärmar.

Permalänk
Medlem

Har testat att byta från hdmi till display port och det försvann nästan helt. Är lite kvar i botten. Startar jag om skärmen så var det kvar i menyn. Måste vara fel på skärmen men blev nästan bra med display port

Visa signatur

Asus Tuf 3090 TI OC - Asus GT502 - 11600k - Asus B560 Plus - Phanteks Revolt Pro 1000W
Samsung G7 4k 144hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Suptand:

Har testat att byta från hdmi till display port och det försvann nästan helt. Är lite kvar i botten. Startar jag om skärmen så var det kvar i menyn. Måste vara fel på skärmen men blev nästan bra med display port

När det är fel på skärmen brukar det typiskt vara samma fel oavsett källa, oavsett HDMI eller DP. Att det det förändras när du ändra källan pekar mer mot grafikkortet. Så du behöver försöka testa med annan skärm eller annan källa.

Permalänk
Medlem

Jag har 3 skärmar i grafikkortet och dom andra 2 fungerar felfritt på DP och hdmi

Visa signatur

Asus Tuf 3090 TI OC - Asus GT502 - 11600k - Asus B560 Plus - Phanteks Revolt Pro 1000W
Samsung G7 4k 144hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Suptand:

Jag har 3 skärmar i grafikkortet och dom andra 2 fungerar felfritt på DP och hdmi

Då pekar allt på skärmen.

Nu till det tråkiga: finns inga "fixar" eller enkla lösningar. Om du vill försöka kan det orsakas av glapp i internt kablage som driver panelen vilket går ut på att öppna upp och återsätta det kablage med hoppet att det hjälper. Det kan också orsakas av problem med mainboard/scaler eller att transistorerna som reglerar de raderna börjar dö. Då är det sällan lönt att göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Då pekar allt på skärmen.

Nu till det tråkiga: finns inga "fixar" eller enkla lösningar. Om du vill försöka kan det orsakas av glapp i internt kablage som driver panelen vilket går ut på att öppna upp och återsätta det kablage med hoppet att det hjälper. Det kan också orsakas av problem med mainboard/scaler eller att transistorerna som reglerar de raderna börjar dö. Då är det sällan lönt att göra något.

okej, tack för hjälpen, problemet försvann till 99% av att byta till DP så jag kör på tills skärmen lämnar in kepsen

Visa signatur

Asus Tuf 3090 TI OC - Asus GT502 - 11600k - Asus B560 Plus - Phanteks Revolt Pro 1000W
Samsung G7 4k 144hz