Permalänk
Medlem

Elektroniska köksvågar

Hej!

Har i nuläget en elektronisk köksvåg som jag på många sätt är väldigt nöjd med. Tror det är denna.

https://www.ellos.se/obh-nordica/hushallsvag-balance-rostfri/...

Den verkar mäta förhållandevis exakt och ur de flesta aspekter är jag som sagt nöjd med den. Har använt den t.ex. för att väga allt från humle och socker vid ölbryggning till all annan tänkbar hushållsanvändning.

Den har dock ett stort irritationsmoment som gör att jag funderar över alternativ. Eftersom många liknande vågar verkar vara konstruerade på liknande sätt slänger jag iväg en fråga.

Problemet är batterierna. Dels så upptäcker vågen inte (och larmar) om dåligt batteri förrän ca 1 sekund innan vägen dör. Då måste man hoppas att man hittar 2 st knappceller av lithiumtyp hemma i rätt storlek, de är dessutom ganska dyra. De håller heller inte speciellt länge.

Det jag helst hade önskat var en våg som antingen drevs av alkaliska batterier, större lithiumbatterier eller hellre laddningsbara lithium jon-batterier.

Alkaliska / vanliga NiMh hade varit bäst.

Det gör ingenting om vågen är tjockare/större, bara mätprestandan håller liknande nivå. Förstår inte varför alla ens försöker göra vågar som bara är är några millimeter tjocka...

Ja, sen är det klart att jag kanske inte är beredd att betala ett par tusen för en laboratorievåg heller, jag behöver inte mäta tiondels gram. Det är lite mer exakta elektroniska köksvågar som gäller.

Permalänk
Hedersmedlem

https://www.prisjakt.nu/c/koksvag?6488=10519%7C10520

De ska enligt prisjakt använda AA eller AAA.
Det stämmer inte alltid så kolla närmre på respektive våg. Bör iaf hitta något där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Permalänk
Medlem

Använder en batterifri varje dag som man "vevar" upp, fungerar utmärkt.
Exempel

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av baath:

Använder en batterifri varje dag som man "vevar" upp, fungerar utmärkt.
Exempel

Jag förstår vad de menar men det var väldigt kul att den har en batteriindikator

Permalänk
Medlem

Har liknande problem - dvs. att den kör med R03-batteri eller dito NiMh och man byter typ max 1 ggr per år - samt att jag också vill ha tidnedräknare/äggklocka - helst med högre upplösning än hela minuter...

Jag har en sådan där det har gått hål i mebranknapparna och behöver en ersättare - dvs. har både äggklocka och våg (och så länge äggklockan går så tappas heller inte tarat då jag blir tokig på vågar som stänger av sig så fort man vänder bort huvudet och då glömmer tarat) vågar som har R03/AAA-batterier har mycket mer energireserv att hålla igång vågen längre tider av tex. gående äggklocka än de som bygger strömförsörjningen på lithium-knappceller då lastcellen behöver en del ström i sin brygga för att kunna mäta hyffsat brusfritt i sin vägning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

https://www.prisjakt.nu/c/koksvag?6488=10519%7C10520

De ska enligt prisjakt använda AA eller AAA.
Det stämmer inte alltid så kolla närmre på respektive våg. Bör iaf hitta något där.

Verkar vara problem att väga då enbart några få gram ska vägas upp, t.ex. då socker eller humle ska vägas vid ölbryggning.

Eventuellt är det en mekanisk våg med digital visning, verkar iallafall inte vara ett alternativ.