Knapp prestandavinst för Apples färska A17 Pro

Permalänk
Melding Plague

Knapp prestandavinst för Apples färska A17 Pro

Prestandasiffror från Geekbench 6 visar på att Apple med nöd och näppe når utlovat prestandalyft för Iphone 15 Pro-familjens nya systemkrets.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men det är fortfarande skitnsabb, så vad spelar det för roll?

Permalänk
Medlem

jaha och till vilken nytta då när 98% av alla användare hade överlevt och förmodligen föredragit samma prestanda som för 5 år sen men längre batteritid.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Lite underligt formulerad rubrik. Jag läste först som om den knappt var snabbare än förra. Men det var alltså att det knappt presterade bättre än de lovat? Dvs de sa upp till 10% och det var 10% men inte mycket bättre (med undantag då för flerkärniga testen)? 🤔

Permalänk
Skrivet av Ellumination:

Lite underligt formulerad rubrik. Jag läste först som om den knappt var snabbare än förra. Men det var alltså att det knappt presterade bättre än de lovat? Dvs de sa upp till 10% och det var 10% men inte mycket bättre (med undantag då för flerkärniga testen)? 🤔

Borde de inte ha fått ut 20% bättre singeltrådsprestanda med tanke på att de gick från 5nm till 3nm?

Permalänk
Medlem

Dessa rubriker.

Imponerande prestanda för en mobiltelefon. Ska bli spännande att testa spelen som visades upp i Apples presentation.

Permalänk

Prestanda är iPhones minsta problem. Batteriförbrukning vid tung last är något folk märker av, undra hur denna har förändras med 3nm?

Det stora problemet med iPhone nu tycker jag är priset. En iPhone 15 Pro Max 256GB kostar 18000kr. 3000kr extra för 512GB..
För min del känns det som om jag ska ha råd med en iPhone så får jag vänta in iPhone 16 och köpa iPhone15 då. Fast iPhones brukar ej sjunka i pris så mycket.

Permalänk
Medlem

Fördubblad maskininlärningsprestanda är ju ganska bra dock och förmodligen en berättigad del att lägga krutet på.

Permalänk
Inaktiv

Känns som syftet med varje Apple artikel på Sweclockers är att framställa dom som "dåliga" och skapa två läger i forumdelen. Skärp er snälla.

Permalänk
Avstängd

Jag trodde också på drygt 20% upp över hela brädet. Å andra sidan dumt att få för sig att Apple kör en tick och tock på samma gång. Vad skulle A18 då fått i ökning, 5% max?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

jaha och till vilken nytta då när 98% av alla användare hade överlevt och förmodligen föredragit samma prestanda som för 5 år sen men längre batteritid.

Nu kan jag bara tala för mig själv men jag föredrar att saker går snabbare att öppna och att det är bättre flyt i spel, bättre energieffektivitet osv än marginellt bättre batteritid med sämre prestanda. Iphone X är väl.. 6 år gammal vid det här laget och saker öppnas märkbart långsammare på den än min 13 pro. Pokemon go med native refresh bokstavligen slukar batteri på X men har bara marginell påverkan på 13 Pro, t.ex.

Permalänk
Medlem

Är det någon som saknat prestanda i flaggskepsmobiler de senaste åren? Alltså en s20 lär ju kännas snabb även om några år.

Det är aldrig något nytt roligt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Är det någon som saknat prestanda i flaggskepsmobiler de senaste åren? Alltså en s20 lär ju kännas snabb även om några år.

Det är aldrig något nytt roligt.

/hulle.

Ptja, det bidrar väl till saker som förbättrad kamera och bildprocessering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Är det någon som saknat prestanda i flaggskepsmobiler de senaste åren? Alltså en s20 lär ju kännas snabb även om några år.

Det är aldrig något nytt roligt.

/hulle.

Min S10 är fortfarande snabb, med DEX är Samsung oslagbara.

En HTPC i fickformat med superb prestanda.

MEN! Jag kommer att köpa en S22'a nu som en julklapp till mig själv Bara för att.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Det borde betyda att de satsat mer på att göra så den drar mindre ström.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skäggig legend

Hysterin med hur "snabb" en telefon tycker jag har dött ut helt. Alla mobiltelefoner idag är enligt mig GALET snabba. Ge mig en kalaskamera för fyllefoton och bra batteri så är jag nöjd.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244477:

Känns som syftet med varje Apple artikel på Sweclockers är att framställa dom som "dåliga" och skapa två läger i forumdelen. Skärp er snälla.

Folk är överraskande intresserade av apples produkter på ett forum för icke-Apple hårdvara!
Jag undrar ju om det är medvetet från redaktionen att slänga in lite Apple för att många har ”åsikter” om dem. Ger mer besökare och mer engagemang. Nyhetsvärdet är väl sådär.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244477:

Känns som syftet med varje Apple artikel på Sweclockers är att framställa dom som "dåliga" och skapa två läger i forumdelen. Skärp er snälla.

Jag vet inte hur du kommer fram till det. Detta är att tester börjar komma ut och hittils matchat det apple sagt ilket är 10% snabbare på de två HP kärnorna. Apple har vad jag sett inte sagt något om multicore performance mer än bättre perf/watt mot 14 pro vilket de kan lagt i svalare telefon eller bättre batteri och inte prestanda.
Och som nämns så testar testet inte grafik vilket ska vara den stora förbättringen denna gen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Är det någon som saknat prestanda i flaggskepsmobiler de senaste åren? Alltså en s20 lär ju kännas snabb även om några år.

Det är aldrig något nytt roligt.

/hulle.

Jag har saknat.. Problemet är att det finns en annan parameter som heter pengar. Och ofta är sambandet prestanda och kostnad ej linjärt. Och då är det en fråga var man ska lägga sig. För mig så hade jag föredragit lite slöare iPhone som var mycket billigare. Hade iPhone 15 Plus haft bättre kameror så hade jag aldrig funderat på Pro versionen. Det jag saknar är zoom, jag vill gärna ha runt 30x (glöm på en mobil de närmsta åren). Men ju närmare dit jag kommer ju bättre.

Skrivet av Plapo:

Folk är överraskande intresserade av apples produkter på ett forum för icke-Apple hårdvara!
Jag undrar ju om det är medvetet från redaktionen att slänga in lite Apple för att många har ”åsikter” om dem. Ger mer besökare och mer engagemang. Nyhetsvärdet är väl sådär.

Nyhetstorka bidrar nog också. Om Intel/AMD/Nvidia hade släppt några nya prylar så hade det varit många artiklar om dem. Nu är finns det begränsat att skriva om.

Jag tror dock intresset för iPhone 15 är riktigt stort för väldigt många, det stora hindret är priset. Men det är populärt att köpa i samband med abonnemang. Jag själv tror Samsung med deras Galaxy s24 får det tufft, när de nu vill ha Applepriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För min del känns det som om jag ska ha råd med en iPhone så får jag vänta in iPhone 16 och köpa iPhone15 då. Fast iPhones brukar ej sjunka i pris så mycket.

Sa du inte samma sak om iPhone14, och 13, och…

Kan vi inte bara vara överens om att med nästan absolut säkerhet så kommer du aldrig köpa en iPhone…

Permalänk
Medlem

Om man har telefonen permanent inkopplad till laddare och fäster ett vattenblock (som är inkopplat i en loop) på baksidan av telefonen får man säkert ut bättre prestanda.
Framförallt i scenarion med långvarig hög last.

Annars kan ju högre maximal prestanda vara bra i race-to-sleep scenarion.
Att telefonen dels kan kännas mer responsiv och eventuellt kan total strömförbrukning per timme eller dygn eller vad man vill mäta eventuellt gå ner om man kan minska tiden med hög belastning.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Sa du inte samma sak om iPhone14, och 13, och…

Kan vi inte bara vara överens om att med nästan absolut säkerhet så kommer du aldrig köpa en iPhone…

Nej det gjorde jag inte! iPhone hade för mycket brister då som ej usb c
Just nu är det första gången som jag är köpsugen, men ca 21 000kr är mycket för en vikbar telefon. Jag vill ha 6,7 + bra kamera med zoom.

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte på hysterin när en ny apple telefon lanseras. Jag använder telefonen till att prata samt sms mest och det kan man göra på vilken lur som helst, den behöver inte kosta 18000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag förstår mig inte på hysterin när en ny apple telefon lanseras. Jag använder telefonen till att prata samt sms mest och det kan man göra på vilken lur som helst, den behöver inte kosta 18000 kr.

Det kan finnas de som använder sin telefon till fler saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag förstår mig inte på hysterin när en ny apple telefon lanseras. Jag använder telefonen till att prata samt sms mest och det kan man göra på vilken lur som helst, den behöver inte kosta 18000 kr.

En Iphone behöver inte heller kosta 18000Kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det kan finnas de som använder sin telefon till fler saker.

Man kan göra alla saker på en telefon som kostar 2-3000 kr. Det är mina åsikter såklart och blir folk tillfälligt lyckligare över en telefon för 18000 kr så köp. Jag ser telefonen som ett nödvändigt ont och jag har tex i stort sett aldrig med mig telefonen när jag är ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Borde de inte ha fått ut 20% bättre singeltrådsprestanda med tanke på att de gick från 5nm till 3nm?

Det är ingen sådan magisk formell. Du kan öka antalet transistorer och/eller göra den mer energieffektiv.
Men inget säger att de slösade resurser på att göra just general computing snabbare.

Apple var väl rätt tydliga med att just grafik och energieffektivitet som var fokuset.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Jag förstår mig inte på hysterin när en ny apple telefon lanseras. Jag använder telefonen till att prata samt sms mest och det kan man göra på vilken lur som helst, den behöver inte kosta 18000 kr.

Varför köpa en dyr gsm mobil som kan skicka sms? Kör med NMT.
Som sagt det finns billigare iPhone än den du nämnde, vissa köper även äldre versioner som för dem fungerar.

I mitt fall vill jag verkligen ha en iPhone 15 Pro Max, jag känner superstort sug på en sådan. Men jag vill ej betala över 20 000kr för 512GB. Samtidigt tror jag iPhone 15 är så bra, så jag inte skulle bli så mycket besviken på det jag saknar på kommande iPhone 16. Så det är inte helt omöjligt att jag ändå köper en.
-Ja det var lighting porten som var främsta orsaken till varför jag ej gillade iPhone innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Man kan göra alla saker på en telefon som kostar 2-3000 kr. Det är mina åsikter såklart och blir folk tillfälligt lyckligare över en telefon för 18000 kr så köp. Jag ser telefonen som ett nödvändigt ont och jag har tex i stort sett aldrig med mig telefonen när jag är ute.

Varför läser du och kommenterar nyheter om Iphone då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför köpa en dyr gsm mobil som kan skicka sms? Kör med NMT.
Som sagt det finns billigare iPhone än den du nämnde, vissa köper även äldre versioner som för dem fungerar.

I mitt fall vill jag verkligen ha en iPhone 15 Pro Max, jag känner superstort sug på en sådan. Men jag vill ej betala över 20 000kr för 512GB. Samtdidigt tror jag iPhone 15 är så bra, så jag inte skulle bli så mycket besviken på det jag saknar på kommande iPhone 16.
-Ja det var lighting porten som var främsta orsaken till varför jag ej gillade iPhone innan.

Det är ju roligt för dig om du använder den mycket. Jag använder knappt min mobil, lämnar den hemma mm. Bank ID och mobilbanken använder jag såklart men jag springer inte omkring med den ute och stirrar i den hela tiden som majoriteten av befolkningen gör.

Tittar man sig runt omkring på stan så ser man tydligt att folk är djupt beroende av sin telefon.