Permalänk
Medlem

Koppla taklampa till vägg.

Jag vill sätta upp en taklampa på balkongen.
Där finns bara ett vanligt vägguttag.

Så jag köpte en vanlig anslutningssladd som jag tänkte koppla om med ett lamputtag för sladd.

Men de två kablar som kan kopplas verkar inte matcha, blå ska kopplas till N har jag förstått. Men det verkar som den andra kopplongen är för jordsladd, gulgrön, men en sådan finns ju inte.

Är det bara koppla in dem ändå?
Har jag köpt fel sladd eller omkopplingsdosa?
Eller är det för komplicerat så jag ska ge upp om att göra detta själv?
Tacksam för svar från någon kunnigare än jag.

Permalänk
Medlem

Den öppnade kontakten och sladden på bilden är rätt.
Kontakten du har är en ojordad lampkontakt. Till den ska blå (nolla) och brun (fas) anslutas.
Sladden på din bild saknar skyddsjord och det borde betyda att din lampa är så kallad "dubbel kapslad" (ska då finans en symbol med två fyrkanter i varandra) och i det fallet så behövs inget skyddsjord.

Om du då har en stickpropp som är jordad så kan du strunta i att ansluta skyddsjord i den. (Den stickproppen du har nere till höger på bild är dock inte jordad och således också rätt modell)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalEe:

Jag vill sätta upp en taklampa på balkongen.
Där finns bara ett vanligt vägguttag.

Så jag köpte en vanlig anslutningssladd som jag tänkte koppla om med ett lamputtag för sladd.

Men de två kablar som kan kopplas verkar inte matcha, blå ska kopplas till N har jag förstått. Men det verkar som den andra kopplongen är för jordsladd, gulgrön, men en sådan finns ju inte.

Är det bara koppla in dem ändå?
Har jag köpt fel sladd eller omkopplingsdosa?
Eller är det för komplicerat så jag ska ge upp om att göra detta själv?
Tacksam för svar från någon kunnigare än jag.

<Uppladdad bildlänk>

enkla svaret är "behöver du fråga, så behöver du anlita en elektriker".
vet du t.ex. ifall lampan är dubbelisolerad? annars måste den vara vara jordad för att du ska få koppla in den.
men spänningen är samma och det är två ledare, så det är bara att skippa jord, men det är idiotiskt och kan döda er, så det rätta svaret är KONTAKTA ELEKTRIKER

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Den öppnade kontakten och sladden på bilden är rätt.
Kontakten du har är en ojordad lampkontakt. Till den ska blå (nolla) och brun (fas) anslutas.
Sladden på din bild saknar skyddsjord och det borde betyda att din lampa är så kallad "dubbel kapslad" (ska då finans en symbol med två fyrkanter i varandra) och i det fallet så behövs inget skyddsjord.

Om du då har en stickpropp som är jordad så kan du strunta i att ansluta skyddsjord i den. (Den stickproppen du har nere till höger på bild är dock inte jordad och således också rätt modell)

Väldigt genomgående svar.
I lampan finns fyrkantssymbolen. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Den öppnade kontakten och sladden på bilden är rätt.
Kontakten du har är en ojordad lampkontakt. Till den ska blå (nolla) och brun (fas) anslutas.
Sladden på din bild saknar skyddsjord och det borde betyda att din lampa är så kallad "dubbel kapslad" (ska då finans en symbol med två fyrkanter i varandra) och i det fallet så behövs inget skyddsjord.

Om du då har en stickpropp som är jordad så kan du strunta i att ansluta skyddsjord i den. (Den stickproppen du har nere till höger på bild är dock inte jordad och således också rätt modell)

Hur kan du se att lamp-stickproppen är ojordad? Jag tycker att den ser jordad ut, även om det är svårt att avgöra från den vinkeln.

Hursomhelst så är det fel IP-klassning på lampkontakterna för att användas utomhus.

Så jag kan bara instämma med @Moonbase.

Permalänk
Medlem

Bilden blev lite otydlig vid uppladdning.
"Lamp socket without earth"
Och tillägger här att balkongen är inglasad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Hur kan du se att lamp-stickproppen är ojordad? Jag tycker att den ser jordad ut, även om det är svårt att avgöra från den vinkeln.

Hursomhelst så är det fel IP-klassning på lampkontakterna för att användas utomhus.

Så jag kan bara instämma med @Moonbase.

Lampkontakter har en hylsa om dom är jordade. Syns til och med en liten symbol för skyddsjord där det tredje stiftet skall sitta, men plasten är inte öppen för något stift där.

Eller så ger bordet en synvilla, och OT har inte med hylsan i bild..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Lampkontakter har en hylsa om dom är jordade. Syns til och med en liten symbol för skyddsjord där det tredje stiftet skall sitta, men plasten är inte öppen för något stift där.

Eller så ger bordet en synvilla, och OT har inte med hylsan i bild..

Stickproppen ser jordad ut, menar jag. Men det är svårt att avgöra, det kan hända att det är skruven man ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

enkla svaret är "behöver du fråga, så behöver du anlita en elektriker".
vet du t.ex. ifall lampan är dubbelisolerad? annars måste den vara vara jordad för att du ska få koppla in den.
men spänningen är samma och det är två ledare, så det är bara att skippa jord, men det är idiotiskt och kan döda er, så det rätta svaret är KONTAKTA ELEKTRIKER

Bättre och billigare att i så fall gå till en lampaffär för att få hjälp med att få sladden bytt. Det handlar ju om en apparatsladd, till en lampa. Ingen fast installation.

En auktoriserad elinstallatör skulle debitera mer än vad en lampa kostar bara för att sätta sig i bilen. Skulle de ens med att kunna ta sig an ett sådant jobb utan att skämmas lite?

Och om vi skall vara lite petiga, elektriker är ingen skyddad titel. Vem som helst kan kalla sig för elektriker. Det kan vara någon som läst elprogrammet eller någon kunnig person på Sweclockers forum. (Vilket han faktiskt har kontaktat nu.)