AMD påstås överge toppsegmentet i Radeon RX 8000-familjen

Permalänk
Medlem

Ja, det här är ju verkligen inte vad som behövs just nu. Blir Nvidia den enda som erbjuder toppkort så kommer vi konsumenter att få lida ännu mer än vad vi gör nu. Hoppas verkligen inte att detta blir verklighet. Det bästa vore ju om både AMD och Intel verkligen försökte att tävla i alla segment, även när det gäller toppen. Konkurrens är ju bra för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag hoppas ingen tycker detta är bra. Vi behöver all konkurrens vi kan få. Samtidigt är det viktigt för AMD att försöka ligga i framkant, tappar man ambitionen på att göra det bästa kortet så halkar man snabbt efter och det kan straffa sig för all evighet.
Kanske Intel tar chansen istället?

Skärpning AMD!

Intel har hittills uttalat mellanklassen som målet.

Vad blir det för skillnad eg? I särklass snabbaste kortet är Nvidias idag. Folk verkar inte direkt onöjda.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Låter ju som rätt i tiden, så att säga. GPU försäljningen har ju dalat med ekonomin, och toppskicket är väl inte direkt så lönsamt heller. (mer för PR som säljer de övriga korten,, typ)

Men FPGA i GPU'n låter ju helt klart intressant... Undrar om det kommer att gå att köra MiSTer på korten i framtiden??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag hoppas ingen tycker detta är bra. Vi behöver all konkurrens vi kan få. Samtidigt är det viktigt för AMD att försöka ligga i framkant, tappar man ambitionen på att göra det bästa kortet så halkar man snabbt efter och det kan straffa sig för all evighet.
Kanske Intel tar chansen istället?

Skärpning AMD!

I ditt resonemang är bästa=högst prestanda. Det beskriver bara top-end korten (och knappt det).
Den översta prestandamarknaden är mycket liten, och eftersom kostnaden för att ta fram top-end produkter måste slås ut på en liten försäljningsvolym är det en marknad som egentligen bara fungerar för marknadsledaren. Eftersom litografiutvecklingen ger allt mindre prestandafördelar för allt högre kostnad är hela branschen under press.

AMD kommer att göra det som är ekonomiskt försvarbart för dem.

Permalänk
Medlem

Jag vet att NVidia hade problem med Samsungs chip tidigare men det borde vara läge för att titta på andra tillverkare än TSMC, då de blir bortknuffade varje gång det kommer en storkund som kräver att få köpa stora delar av produktionen. Samsungs GAA transistorer är idag nere på 3nano och 2025 nere på 2nano och om de är billigare och pålitliga så borde de vara ett alternativ?
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Men så länge vi konsumenter betalar det Nvidia vill ha för sina monsterkort lär de fortsätta ta betalt för dem.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Då hoppas jag ännu mer på ett RX 7950 XTX eftersom det kanske blir det sista toppkortet på länge.

Permalänk
Medlem

Man kan ju välja att se det som att Intel tar sig förbi AMD snabbare och bli ny nummer två. Ingen förväntar sig att AMD skulle matcha Nvidia, Nvidia är ett jätteföretag, AMD är det inte. Intel å andra sidan är det även om de varit på dekis ett tag.

Halo korten kan gott kosta, vi som har behovet har råd. Men mellanklasskorten behöver ner något i pris, även hos AMD som också är skyldiga till att priserna drar iväg uppåt.

Hade personligen inte köpt ett AMD kort i dagsläget, möjligen 7900XTX med Starfield temat då den är sjuuuukt snygg. Intel i dagsläget går bort, för omogna även om priset säkert gör de intressanta att gambla med. Men jag tycker inte man ska behöva stödköpa Arc från giganten Intel, invänta istället nästa gen eller generationen efter. Kan bli riktigt intressanta.

Vill man ha det bästa marknaden erbjuder är det fortfarande Nvidia som gäller. Och det säger jag som ofta anklagats för att vara AMD fanboy.

Köp efter behov och budget. Onödigt att betala för mycket om budgeten är för tight, likaså att snåla på upplevelsen om man ändå har råd och kan motivera kostnaden. Att lägga tid på att spela är ändå lyxkonsumtion.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

RTX 4090 lär det ju finnas osålda i drivor, tror inte en enda är bekymrad över ”minskad” produktion där, men det känns ju trist OM nu AMD skrotar toppkorten för det innebär ju mest sannolikt att även Nvidias kommande 50-serie blir sämre och/eller dyrare.

Då släpper Nvidia såklart DLSS 4.0 som gör hela 4-serien oduglig.

Även om DLSS 3.5 fungerar bra på 4-serien så är DLSS 4 så pass bra att DLSS3.5 är patetisk.

Nvidias strategi är extremt smart eller är deras fanbase extremt.. dum.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Tror detta är bra. Om folk vill lägga 50k-100k på toppmodellerna så får de väl göra det. Hoppas bara att vi andra konsumenter har "prisvärda" alternativ.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Amd borde skippa RT också helt och fokusera på bra fps samt fsr

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Amd borde skippa RT också helt och fokusera på bra fps samt fsr

Jag tror utvecklingen går åt andra hållet, dvs att aktivera rt inte ska bli ett val och inte innebära en märkbar prestandaförlust (well åtminstone det senare) (Jag kan ha fel)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

När man kan sälja mellanklass kort för high end priser så är det inte så konstigt att de siktar på det istället 😋.

Fast om något skulle va positivt så skulle det vara att AMD kanske siktar på att få ner produktionskostnaden genom att sikta på färre modeller. De skulle till och med kunna ligga kvar på en äldre nod som är billigare och förfinad så man får högre antal felfria kretsar osv.

Känns som AMD och Intel kommer ha sitt eget segment ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad kan en 8700xt ha som mest prestanda mässigt? Typ 7800xt-7900 GRE? Nvidia kommer knappast behöva anstränga sig i toppen.

Köparnas förhoppningar är mer fördelaktig pris/perf

Det är en högst relevant fråga. Är arkitekturen i sig en riktig uppgradering med väsentligt bättre rastreringsprestanda och RT blir även ett nerskalat kort i mellansegmentet intressant då det bör slå nuvarande high-end med god marginal. Är det däremot ytterligare ett steg i sidled där 8700XT knappt slår 7800XT blir det väldigt trist med två generationer av stagnerad teknisk utveckling.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

När man kan sälja mellanklass kort för high end priser så är det inte så konstigt att de siktar på det istället 😋.

Fast om något skulle va positivt så skulle det vara att AMD kanske siktar på att få ner produktionskostnaden genom att sikta på färre modeller. De skulle till och med kunna ligga kvar på en äldre nod som är billigare och förfinad så man får högre antal felfria kretsar osv.

Känns som AMD och Intel kommer ha sitt eget segment ☺️

Nvidia släpper en ny 2000serie bara så att AMD kommer ikapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

I ditt resonemang är bästa=högst prestanda. Det beskriver bara top-end korten (och knappt det).
Den översta prestandamarknaden är mycket liten, och eftersom kostnaden för att ta fram top-end produkter måste slås ut på en liten försäljningsvolym är det en marknad som egentligen bara fungerar för marknadsledaren. Eftersom litografiutvecklingen ger allt mindre prestandafördelar för allt högre kostnad är hela branschen under press.

AMD kommer att göra det som är ekonomiskt försvarbart för dem.

Absolut, men frågan är om det är hållbart i längden att lämna en stor del av marknaden till Nvidia..
Det överste prestandasegmentet är betydligt större än vad man många tror, Nvidias 4090 har en större marknadsandel än AMDs mellansegment kort enligt Steam SURVEY..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

...
Nvidias strategi är extremt smart eller är deras fanbase extremt.. dum.

Båda och?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Framtiden ser mörk ut.

Framtiden ser grön ut.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Inte för att 7900 XTX/XT fick 4090 att gå ner i pris.

Nej inte 4080 heller.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7253200#statistics

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad kan en 8700xt ha som mest prestanda mässigt? Typ 7800xt-7900 GRE? Nvidia kommer knappast behöva anstränga sig i toppen.

Bästa gissningen är att AMD helt enkelt använder Navi 31 som sin nya mellanklassare (och egentligen att det alltid var planen att göra så, att Navi 42 aldrig fanns), oavsett vilket namn de kan tänkas ge dem. Personligen tror jag (som jag skrev på annan plats) att Navi 43 kommer att få 40CU, eller 25% mot dagens Navi 33. Den kombon har funkat bra för AMD i både Navi 22 och Navi 10, och de behöver det där mobilkortet.

Skrivet av anders190:

Man kan ju välja att se det som att Intel tar sig förbi AMD snabbare och bli ny nummer två.

Det finns absolut inget som tyder på det. Battlemage kommer i bästa fall att hamna på 4060 Ti-nivå, och den kommer om nästan ett år. Om det blir något högre upp så är det antingen Celestial (2026) eller Druid (2028), och då är den här blippen glömd.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag hoppas ingen tycker detta är bra. Vi behöver all konkurrens vi kan få. Samtidigt är det viktigt för AMD att försöka ligga i framkant, tappar man ambitionen på att göra det bästa kortet så halkar man snabbt efter och det kan straffa sig för all evighet.
Kanske Intel tar chansen istället?

Skärpning AMD!

Det är väl om AMD lyckas göra mer prisvärda mellanklasskort som det skulle kunna vara bra.
Åtminstone för oss som tycker att kort som RTX 4090 är fantasipriser och ointressanta att köpa nästan oavsett prestanda för de är för dyra (och strömhungriga).

Skrivet av Libra-75:

Det bästa vore ju om både AMD och Intel verkligen försökte att tävla i alla segment, även när det gäller toppen. Konkurrens är ju bra för oss konsumenter.

Intel har väl talat om att det är prestanda upp till runt 200-230W TBP som är intressant att konkurrera om.

Så toppkortet i Battlemage kanske kan slå ett RTX 4070 i prestanda om vi har tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Amd borde skippa RT också helt och fokusera på bra fps samt fsr

Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag tror utvecklingen går åt andra hållet, dvs att aktivera rt inte ska bli ett val och inte innebära en märkbar prestandaförlust (well åtminstone det senare) (Jag kan ha fel)

Framförallt Nvidia verkar tro hårt på RT och när de inte är för upptagna med AI verkar pusha mer och mer för förbättrad RT.

AMD pushar i dagsläget inte lika hårt för RT, men tror ändå att de kommer bli bättre och bättre på det.

Jag tror ändå att för spel på 2030-talet så kommer RT vara de facto standard och spel utan RT stöd kommer vara undantaget för spel släppta på 2030-talet.

Både på PC och PlayStation 7 och Xbox xXx?¿?xXx.

Permalänk
Medlem

Jag tror detta kan va bra om nästa generation får bra pris/prestanda. Det är ju det som saknats. Alltså ett 8700xt som som presterar som ett 7900 xt med lägre watt och bättre rt. Lär dock inte hända.

Det kan också vara skitdåligt om detta leder oss ytterligare in på pc gaming via cloud as a service. Det känns som det naturliga nästa steget för en dominant som Nvidia. Hoppas inte pc spel blir för beroende av Nvidia exklusiva tekniker bara under tiden. Ifall amd och Intel skulle vilja satsa igen.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Det börjar nog bli dags att AMD återupplivar Crossfire.
Det jobbas ju hårt med uppskalning och fake frames nu, lite crossfire stöd på det så har vi svinmånga frames.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Bästa gissningen är att AMD helt enkelt använder Navi 31 som sin nya mellanklassare (och egentligen att det alltid var planen att göra så, att Navi 42 aldrig fanns), oavsett vilket namn de kan tänkas ge dem. Personligen tror jag (som jag skrev på annan plats) att Navi 43 kommer att få 40CU, eller 25% mot dagens Navi 33. Den kombon har funkat bra för AMD i både Navi 22 och Navi 10, och de behöver det där mobilkortet.

Det finns absolut inget som tyder på det. Battlemage kommer i bästa fall att hamna på 4060 Ti-nivå, och den kommer om nästan ett år. Om det blir något högre upp så är det antingen Celestial (2026) eller Druid (2028), och då är den här blippen glömd.

Nu tycker jag förvisso att Intel snackar mer än de jobbar ofta med Arc men kan nog gå ganska fort, om AMD trappar ner. Men vi får förstås se.

Skrivet av GuessWho:

Framförallt Nvidia verkar tro hårt på RT och när de inte är för upptagna med AI verkar pusha mer och mer för förbättrad RT.

AMD pushar i dagsläget inte lika hårt för RT, men tror ändå att de kommer bli bättre och bättre på det.

Jag tror ändå att för spel på 2030-talet så kommer RT vara de facto standard och spel utan RT stöd kommer vara undantaget för spel släppta på 2030-talet.

Både på PC och PlayStation 7 och Xbox xXx?¿?xXx.

Håller i det stora hela med, speciellt att det kommer bli standard. Exempelvis Steam Deck ska ha stöd exempelvis. Och mobiler har jag hört. 3D Marks nya cross plattform raytracing benchmark stöds även på en del mobiler tydligen.

Även AMD verkar satsa på AI framåt. https://wccftech.com/amd-ceo-lisa-su-reiterates-ai-priority-f...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Amd borde skippa RT också helt och fokusera på bra fps samt fsr

Hela marknaden har börjat dra åt mer RT. Inte minst spelutvecklarna vill ha det då de kan spara otroligt mycket tid på att inte behöva placera ut ljuskällor scen för scen för att "fejka" ett naturligt ljus. Med RT så löser sig belysningen mer eller mindre av sig själv. Ett fönster, en lampa, en eldstad osv osv, ger "korrekt" belysning. Ljus behöver inte bakas och objekt kan flyttas runt utan att baka osv osv. För att inte tala om allt jobb för att fejka hyfsade reflektioner...

Jag är övertygad om att AMD kommer vara konkurrenskraftiga även med RT inom ett par generationer. Det måste de bli för att överleva på GPU-marknaden.

Permalänk
Medlem

Time to shine INTEL?

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk

Som konsument som ändå inte kommer köpa ett kort i 15-20 000-kronorsklassen så låter det uppfriskande med en liten men naggande god armada av kort som förhoppningsvis har tydliga skillnader mellan varandra i pris och prestanda, men där priset per frame är bra för samtliga kort. Nvidias toppkort är redan i dag uppe i det blå.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

@Ryzer Klart bra med konkurrens. GPUs har dock blivit enormt stora och de tillåter nu dubbla strömförseln bara för att kunna göra ett 4090 och även möjligt 150w mer på de. Mitt chassi har plats för de men ändå... jag är rädd för dimensionerna ett 600w kort kan få :D. Har vi tur så får chiplet GPUs ett breakthrough även i prestanda o inte bara yields/economics.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av QnoX:

Time to shine INTEL?

Spelar ingen roll, DLSS är som sagt gud för de flesta och det där spelet Cyberpunk är bibeln. Allt annat är bara käbbel.

Om nu inte Intel släpper ett grafikkort som kan driva Cyberpunk maxat RT, 16xAA 32xAF @4K 144FPS och endast 30W tdp för ynkliga 999:-

(Ett slot kort)

Då KANSKE Nvidia fanbois'en kunde titta åt något annat än det gröna.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.