Permalänk
Testpilot
Skrivet av DasIch:

Det är inget annat än ett glorifierat "Midjourney, make me a sandwich!". Det är varken skapande eller konstnärligt över huvud taget.

Samma argument kan vi då använda för böcker, det är ju bara att kasta ihop några meningar – eller?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vilket var min gissning i tävlingstråden.

Inte så konstigt. Det här är ett datorforum, folk utanför som är bra på X registerar sig när det blir en tävling om att göra X. Inte då att det inte finns folk här som är bra på X, det finns det men det är oftast inte forumets fokus. Gällerom det är att rita, skriva, bygga lego, etc.

...Och sen så läste jag vidare i tråden.

Även om nu vinnaren diskas så blir det dock trots allt en ny medlem som vinner.

Och aning intressant att en tävling där man tillåts använda AI-skapta bilder (som förbjuds överallt pga de tränas på andras arbete utan tillåtelse) först vinns av ett bidrag som kopierat någon annans arbete...

Ja det var ju djupt ironiskt att alla anti-AI-jönsarna som skulle rösta på "riktiga" bidrag röstade fram ett rent plagiat.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Samma argument kan vi då använda för böcker, det är ju bara att kasta ihop några meningar – eller?

Jasså, vill du upphöja Google-sökningar till en konstform?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja det var ju djupt ironiskt att alla anti-AI-jönsarna som skulle rösta på "riktiga" bidrag röstade fram ett rent plagiat.

Vilka är det som har röstat?

För egen del har jag inte deltagit över huvud taget, och tänker aldrig göra det i tävlingar som tillåter AI-skräp.

Permalänk
Medlem

Det här med att spjärna emot när det kommer nya tekniker är intressant. Tänk er för länge sedan när enda sättet att skapa porträtt var att anlita en person som var duktig på att måla av en annan person. Sedan kom stillbildskameran och jag kan nog tänka mig att en del tänkte att DET var fusk för då kunde man bara rikta kameran på vad som helst och trycka på en knapp.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av DasIch:

Jasså, vill du upphöja Google-sökningar till en konstform?

Jag tror man vill belysa att det finns lite mer än bara svart eller vitt.
Det är hur man kombinerar olika färger, ord, toner, rytmer eller vad det nu kan handla om som gör den stora skillnaden om det är en kopia/plagiat eller något ”nytt”.

Något kan ju vara transformativt originellt (osäker på begreppet) men ändå hämta inspiration och byggstenar från något annat

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vilket var min gissning i tävlingstråden.

Inte så konstigt. Det här är ett datorforum, folk utanför som är bra på X registerar sig när det blir en tävling om att göra X. Inte då att det inte finns folk här som är bra på X, det finns det men det är oftast inte forumets fokus. Gällerom det är att rita, skriva, bygga lego, etc.

...Och sen så läste jag vidare i tråden.

Även om nu vinnaren diskas så blir det dock trots allt en ny medlem som vinner.

Och aning intressant att en tävling där man tillåts använda AI-skapta bilder (som förbjuds överallt pga de tränas på andras arbete utan tillåtelse) först vinns av ett bidrag som kopierat någon annans arbete...

Eller är det befintliga medlemmar som skapar fler konton för att öka sina vinstchanser ... ?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det här med att spjärna emot när det kommer nya tekniker är intressant. Tänk er för länge sedan när enda sättet att skapa porträtt var att anlita en person som var duktig på att måla av en annan person. Sedan kom stillbildskameran och jag kan nog tänka mig att en del tänkte att DET var fusk för då kunde man bara rikta kameran på vad som helst och trycka på en knapp.

Och det var många analoga fotografer som tyckte att digitalkameran var att fuska i den konstnärliga processen och hantverket.
Säkert många digitalfotografer som är upprörda att filter i mobilen åstadkommer vad de kämpar med i timmar i Photoshop.

Jag uppskattar personligen konst som att hantverk men det viktiga är att du som konstnär får fram det du önskar och att det är din hand som styr. Ai eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det här med att spjärna emot när det kommer nya tekniker är intressant. Tänk er för länge sedan när enda sättet att skapa porträtt var att anlita en person som var duktig på att måla av en annan person. Sedan kom stillbildskameran och jag kan nog tänka mig att en del tänkte att DET var fusk för då kunde man bara rikta kameran på vad som helst och trycka på en knapp.

Utan ett riktigt öga bakom kameran är det inte mer konst än random kattbild. AI-genererade bilder är mindre än det. Det enda som skapas är en textsträng som matas till en algoritm som genererar ett resultat baserat på andras bilder. Det är inte ett dugg mer konstnärligt än att mata in en textsträng i Googles bildsök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Eller är det befintliga medlemmar som skapar fler konton för att öka sina vinstchanser ... ?

Också en möjlighet men folk kan ju skapa flera konton långt i förväg i syfte att använda i framtida tävlingar. Just den grejen behöver inte vara nya konton så att säga.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tror man vill belysa att det finns lite mer än bara svart eller vitt.
Det är hur man kombinerar olika färger, ord, toner, rytmer eller vad det nu kan handla om som gör den stora skillnaden om det är en kopia/plagiat eller något ”nytt”.

Något kan ju vara transformativt originellt (osäker på begreppet) men ändå hämta inspiration och byggstenar från något annat

När du matar din textsträng till Midjourney har du skapat bilden precis lika mycket som om du gjort en bildsökning på Google. Enda skillnaden är att Midjourney genererar ett resultat utifrån miljontals stulna bilder. Du har inte skapat mer än en textsträng. Det är inte konst och kommer aldrig vara konst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Utan ett riktigt öga bakom kameran är det inte mer konst än random kattbild. AI-genererade bilder är mindre än det. Det enda som skapas är en textsträng som matas till en algoritm som genererar ett resultat baserat på andras bilder. Det är inte ett dugg mer konstnärligt än att mata in en textsträng i Googles bildsök.

Skrivet av DasIch:

När du matar din textsträng till Midjourney har du skapat bilden precis lika mycket som om du gjort en bildsökning på Google. Enda skillnaden är att Midjourney genererar ett resultat utifrån miljontals stulna bilder. Du har inte skapat mer än en textsträng. Det är inte konst och kommer aldrig vara konst.

Säga vad man vill om AI som konkurrerar ut illustratörer eller om företagens urval av träningsbilder, men du är på djupt vatten när du vill diktera vad som är konst eller inte.

Det har ju diskuterats i århundraden (och säkert tidigare med). Är det konst att bara kasta en färgburk på en vägg? (ja). Är det konst att bara visa upp ett helt tomt rum (ja). Är det konst att ta ett foto på sig själv med mobilen (ja). Kräver någon av dessa någon större ansträngning än att skriva en prompt? Nej. Har dessa exempel används på konstutställningar? Ja.

Konst är vad som helst (vad som helst...). Det är helt i betraktarens ögon.

Tycker jag personligen om icke avbildande konst? Nä, det är otroligt tråkigt. Jag tycker konsten hade sin storhet i slutet av 1800-talet. Men jag skulle aldrig säga att det som producerats efter inte är konst.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Oj vilket plagiat 1:an var. Måste ju diskas för någon trovärdighets skull. Bara översätta en story och använda samma bilder kan inte var ok.

Bra grävarbete av den som upptäckte det och hoppas redaktionen korrigerar topp 3 nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Säga vad man vill om AI som konkurrerar ut illustratörer eller om företagens urval av träningsbilder, men du är på djupt vatten när du vill diktera vad som är konst eller inte.

Det har ju diskuterats i århundraden (och säkert tidigare med). Är det konst att bara kasta en färgburk på en vägg? (ja). Är det konst att bara visa upp ett helt tomt rum (ja). Är det konst att ta ett foto på sig själv med mobilen (ja). Kräver någon av dessa någon större ansträngning än att skriva en prompt? Nej. Har dessa exempel används på konstutställningar? Ja.

Konst är vad som helst (vad som helst...). Det är helt i betraktarens ögon.

Tycker jag personligen om icke avbildande konst? Nä, det är otroligt tråkigt. Jag tycker konsten hade sin storhet i slutet av 1800-talet. Men jag skulle aldrig säga att det som producerats efter inte är konst.

/hulle.

Det som kan vara vad som helst är ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det som kan vara vad som helst är ingenting.

Välkommen till konstvärlden.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avantasia:

Oj vilket plagiat 1:an var. Måste ju diskas för någon trovärdighets skull. Bara översätta en story och använda samma bilder kan inte var ok.

Bra grävarbete av den som upptäckte det och hoppas redaktionen korrigerar topp 3 nu.

Första gången det hjälpt till att vara en meme lord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Välkommen till konstvärlden.

Du kan ju driva tesen att konst inte existerar om du vill. Faktum kvarstår dock att AI-skräp inte är konst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du kan ju driva tesen att konst inte existerar om du vill. Faktum kvarstår dock att AI-skräp inte är konst.

Jag får nog säga att du har fel där.
Mycket som är ai-genererat når upp till verkshöjd.
Framförallt om den som matar in texten är skicklig.
Sen om du ser ett värde i det eller ej är ju inte vad som gör att det blir konst.

Det är väl få som idag anser att Marcel Duchamps Fountain inte är konst

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Jag får nog säga att du har fel där.
Mycket som är ai-genererat når upp till verkshöjd.
Framförallt om den som matar in texten är skicklig.
Sen om du ser ett värde i det eller ej är ju inte vad som gör att det blir konst.

Det är väl få som idag anser att Marcel Duchamps Fountain inte är konst

Genom skickligt bildgooglande på Marcel Duchamps är jag plötsligt en konstnär!

Nej, att bygga en pissoar är inte konst, trots att det kräver mer skicklighet än att bildgoogla.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av DasIch:

Genom skickligt bildgooglande på Marcel Duchamps är jag plötsligt en konstnär!

Nej, att bygga en pissoar är inte konst, trots att det kräver mer skicklighet än att bildgoogla.

Vad anser du vara konst då?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vad anser du vara konst då?

Anser du att diskussionen hör hemma i tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Anser du att diskussionen hör hemma i tråden?

Det är ju lite kul förströelse så länge medans vi väntar om inte annat.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det är ju lite kul förströelse så länge medans vi väntar om inte annat.

Samtidigt är det ju roligt om moderatorerna är konsekventa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vad anser du vara konst då?

Jag bollar tillbaka den frågan. Att definiera något som att det kan vara precis vadsomhelst är inte ett icke-begrepp. Det är per definition inte en definition och formar inget begrepp.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Sysop:

Anser du att diskussionen hör hemma i tråden?

Bra poäng, jag låter de andra ta en titt på det. Blir lite fel om jag modererar mig själv 😁

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Bra poäng, jag låter de andra ta en titt på det. Blir lite fel om jag modererar mig själv 😁

Jag trodde det var ett privilegie man hade som moderator.

Hursomhelst pausar jag tills vidare. Under tiden får jag väl hitta något annat att bli arg på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Bra poäng, jag låter de andra ta en titt på det. Blir lite fel om jag modererar mig själv 😁

Om det är så kanske ni kan flytta diskussionen till en egen tråd? Det är intressanta och nyttiga diskussioner tycker jag och passar på ett teknikforum som detta.

Annars är det svårt att hitta ställen att diskutera sådant på, det går inte på typ digital art-forum, de blir helt galna och det går inte på AI-forum för där får man bara "AI är bäst, allting annat luktar häst"-inlägg.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Ok, då fortsätter snacket här då?

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Enviro:

I och med att det uppdagats att vinnaren plagierat sitt bidrag har vi beslutat att dra i nödbromsen för tävlingen för stunden.

Ny vinnare kommer utses inom kort.

Så var det med det.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Det hade varit kul med en tävling med SPECIFIKT AI-bildskapande. T.ex. skapa den mest originella bilden (bara där faller Midjourney bort...) som också är kul.

Vinst, nån Nvidia GPU som funkar bra med AI.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."