Firar 20 år på Steam

Permalänk
Medlem

Firar 20 år på Steam

Minns natten jag satt uppe 2003, 17 år gammal och väntade förväntansfullt när steam skulle släppas. För att kunna nöta CS 1.6.

Jag minns att dom närmsta månaderna efter releasen kunde steam ligga nere ibland dagar för att servrarna inte räckte till.

Hur många aktiva konton med 20 år på nacken finns det tror ni?

Hur minns ni era 20 år på steam?

Visa signatur

Lian Li O11D | AMD Ryzen 7 3700X | ASUS ROG Strix B550-E Gaming | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC| 32GB DDR4 3200MHz

Permalänk
Medlem

Fränt, visste inte ens att folk hade Steam innan Half-Life 2.

Det är med HL2 jag minns jag satt med min storebror och svor och sa "va f** är det här för skit?", men det är kul att se hans konto nu och se det är reggat november 17 2004.

Mitt konto är reggat 6 november 2005. Jag hade lånat Half Life Anthology (tror det hette så, det var någonslags cd samling av HL + Blue Shift + Opposing Force) av min kusin, och för kul skull provade jag skriva in nyckeln i hans fodral på Steam och vipps hade jag alla Half Life (och framförallt CS 1.6), helt gratis. Lämande tillbaka spelet åt kussen kort därpå, och han vet ännu inte om att jag snodde hans cd-key. Jag var lite rädd att han skulle skaffa Steam och försöka regga den själv och få fel men det gjorde han aldrig (han har fortfarande inte Steam, han kör Playstation endast, tror inte ens han har en dator).

Annars har jag inte så mkt speciella minnen med Steam. Minns jag blev hackad nångång ca 2008 därikring och fick skicka en bild på min Team Fortress 2 cdkey till Valve för att få det tillbaka (ja det är ju också ett minne i sig, att ha köpt en fysisk kopia av Team Fortress 2).

Tycker Steam är ett av de få programmen/tjänsterna jag använt så här länge som blivit bättre med tiden och inte sämre.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Var ju tvungen att kolla, fyllde tydligen 19 år förra söndagen 🤪 Grattis på dagen i förskott 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

Hur ser man när ens konto är reggat?

Permalänk
Medlem

Kanske skulle göra ett försök att återuppliva mitt orginal konto. Från 2003/2004 och CS som alla andra på den tiden. Officiellt är kontot förlorat då jag raderade det Outlook alias jag kopplat till men går komma runt med lite tur.

Det ända som är värt något är åldern egentligen. Så väldigt lågprioriterat för min del.

Grattis till er som börjat komma upp i åren och hållit reda på kontot.
Mitt "nya" konto ska ha fyllt moppe i år med.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Hur ser man när ens konto är reggat?

Jag brukar gå in på min profil och så hovrar du musen över years of service achievementet.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd

15år, 2008.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

20 november blir man myndig med 18 år i tjänst 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Jag brukar gå in på min profil och så hovrar du musen över years of service achievementet.

Jag har intte ställt in någon steam profil.Finns det något annat sätt?

Permalänk

Nuvarande konto i 16 år. Men har spelat cs 1.5 på det lokala internetkaféet, innan man hade egen dator.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Jag har intte ställt in någon steam profil.Finns det något annat sätt?

I Steam, så tar du musen över ditt namn, så kommer det en lista. Längre ner står det Badges, tryck på den.
Sen scrollar du längst ner, så bör Years of Service dyka upp.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Mitt konto är reggat 6 november 2005. Jag hade lånat Half Life Anthology (tror det hette så, det var någonslags cd samling av HL + Blue Shift + Opposing Force) av min kusin, och för kul skull provade jag skriva in nyckeln i hans fodral på Steam och vipps hade jag alla Half Life (och framförallt CS 1.6), helt gratis. Lämande tillbaka spelet åt kussen kort därpå, och han vet ännu inte om att jag snodde hans cd-key. Jag var lite rädd att han skulle skaffa Steam och försöka regga den själv och få fel men det gjorde han aldrig (han har fortfarande inte Steam, han kör Playstation endast, tror inte ens han har en dator).

Annars har jag inte så mkt speciella minnen med Steam. Minns jag blev hackad nångång ca 2008 därikring och fick skicka en bild på min Team Fortress 2 cdkey till Valve för att få det tillbaka

På den tiden hade ICA spelen på hylla med CDkey fullt synliga. Minns att jag skrev ner det från Half-life på en bit papper på en rast i skolan. Man va alltid rädd att någon skulle köpt spelet och försökt spela på det.

Även jag har blivit hackad på något sätt en gång. Och jag lyckades claima mitt konto med just den här CDkeyn jag lånade

Skrivet av Steffe:

Var ju tvungen att kolla, fyllde tydligen 19 år förra söndagen 🤪 Grattis på dagen i förskott 😁

Tackar!

Visa signatur

Lian Li O11D | AMD Ryzen 7 3700X | ASUS ROG Strix B550-E Gaming | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC| 32GB DDR4 3200MHz

Permalänk
Medlem

Mäktigt, Grattis!
Jag var ett par dagar långsammare än dig, 2003-09-14.

Vågar man hoppas på ett 20-års coin till CS2?

Visa signatur

"Give and you shall recieve"

Permalänk

12 september 2003. 20 år om cirkus 1½ timme Spelade också Cs på den tiden.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Har dagen efter för vårat nät låg nere (comhem 0.5mbit), minns det som om det var igår haha

Permalänk
Medlem

Jag var bara 11 år för 20 år sen. så tyvärr tog det ända till 2008 för mig att skapa mitt konto
Fan vad jag är gammal

Permalänk

Fyller 20 år på steam den 29:e september. Minns inte varför jag skaffade steam men antagligen för CS

Visa signatur

Vatten - 5950x - rtx3090 - ROG PG32UQX - HyperX nånting

Permalänk
Medlem

Oj, var det så länge sen. 15/9 2003 blev mitt reggat så jag hängde nog inte direkt på låset utan får vänta några dagar på min 20års-dag.

Men om jag kommer ihåg rätt så var man ju tvungen att skaffa steam för att köra de lite modernare CS-versionerna.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Fyller tydligen 19 i år. Registreringsdatumet = HL 2-släppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bov:

Minns natten jag satt uppe 2003, 17 år gammal och väntade förväntansfullt när steam skulle släppas. För att kunna nöta CS 1.6.

Jag minns att dom närmsta månaderna efter releasen kunde steam ligga nere ibland dagar för att servrarna inte räckte till.

Hur många aktiva konton med 20 år på nacken finns det tror ni?

Hur minns ni era 20 år på steam?

<Uppladdad bildlänk>

Attans va 2 dagar sen med att skapa ett konto.

Permalänk
Medlem

Ahh, det svider fan lite att mitt första konto är borta sen 15 år tillbaka. Hade också ett konto från dag ett, sen följde ett par år utan bredband och då tappade jag bort kontot, eller mailen till kontot snarare och fick göra en ny i samband med Orange Box. Så är 15 fyllda i all fall.

Permalänk
Hedersmedlem

Sen som man är, 29e augusti 2004, antar att det var inför HL2-släppet senare det året.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Jag har haft Steam sedan begynnelsen, dock blev mitt Hotmail-konto kapat samtidigt som jag av någon anledning inte kom in på Steam.
Så med mitt "nya" konto så firar jag 14 år Minns hur stelt och tråkigt CS Condition Zero kändes, jag höll mig till 1.6. Sedan kom Cs:Go, spelade det ett litet tag tills jag insåg att jag inte har tid för onlinespel längre på samma sätt, och för att communityn blev rutten. Det blir mest Single player spel nuförtiden

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Kul tråd!

Minns att jag räknade ner timmarna tills då Half-Life 2 skulle lanseras. Hade förhandsbokat det. Samma dag som jag fick hem det, satte jag mig direkt framför datorn, satte i skivan och möttes av installationen av Steam. "Vad i hela..." tänkte jag, men fortsatte ändå med installationen.

Minns så väl att jag var en av väldigt många som hade strul med Steam (kunde inte skapa kontot). Minns dessvärre inte när jag kunde spela Half-Life 2, men mitt Steam-konto skapades den 21 januari 2005, 2 månader och 5 dagar efter lanseringen av mästerverket (alltså, Half-Life 2). Och eftersom man inte kunde spela Half-Life 2 utan Steam (var mycket diskussion om det), så fick jag ju glatt vänta. Högst troligt började jag spela det samma dag som jag kunde skapa mitt Steam-konto.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Skaffade Steam för att spela Cs med polarna i högstadiet 2008.

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem

Trodde nästan att man skulle ligga runt 20år , men det var 18år och 11 månader. CS och HL var nog orsaken som för många andra .
Man har samlat på sig över 900 spel genom åren.

Permalänk
Medlem

Tillägg:
Minns faktiskt inte varför jag reggade mig på Steam. När jag kollar köphistoriken så är första köpet 2010 så det gick tre år från jag reggade kontot till jag faktiskt skaffade något.

Tillägg om historik.
Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har inte använt Steam på snart 20 år. Räknas det?

Permalänk
Medlem

7 augusti 2004, jag var då 13 bast.
Kommer inte ihåg om jag skaffade Steam pga en kompis som tjata om att lira CS eller pga högst efterlängtade Half-Life 2.

Visa signatur

AMD Ryzen5 5600X || RTX 3060 TI || 16 GB RAM || LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Fyller visst "20" om 10 dagar...

Själv minns jag dom tidiga dagarna med Steam (när det var millitärgrönt) med lite vånda.
Vill minnas att dom flesta CS-spelarna jag LAN:ade med på den tiden såg Steam som något onödigt påträngande/gatekeepande som plötsligt krävdes för att man skulle kunna spela CS. Innan var det ju bara att installera CS och spela - nu plötsligt behövdes ett Steamkonto för att kunna spela, vafalls!

Inte visste man att man 20 år senare skulle sitta här med samma konto och anse att Steam på sätt och vis är något av det bästa som skett sedan färdigskivat bröd.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.