Whatsapp jobbar på integration med andra plattformar

Permalänk
Melding Plague

Whatsapp jobbar på integration med andra plattformar

Kod i den senaste betaversionen av Whatsapp för Android visar att utvecklarna redan är igång med förberedelser på att öppna appen efter den nya EU-lagen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra att det öppnas.

Det hade varit intressant att veta hur stor del av användarna som använder dessa tjänster? Min bild är att ungdomar använder dem hela tiden medans många äldre inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra att det öppnas.

Det hade varit intressant att veta hur stor del av användarna som använder dessa tjänster? Min bild är att ungdomar använder dem hela tiden medans många äldre inte gör det.

Beror nog på var man är. I Spanien är WhatsApp i princip standardsättet att kontakta både privatpersoner men även företag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra att det öppnas.

Det hade varit intressant att veta hur stor del av användarna som använder dessa tjänster? Min bild är att ungdomar använder dem hela tiden medans många äldre inte gör det.

Skrivet av nu1mlock:

Beror nog på var man är. I Spanien är WhatsApp i princip standardsättet att kontakta både privatpersoner men även företag.

Ja Sverige (och Storbritannien) är lite "odd man out" i Europa vad gäller detta. Whatsapp är standardkommunikationsmedlet i alla andra Europeiska länder.

Permalänk
Medlem

Uhm, jag vill inte ta emot whatsapp på min signal iaf.
Whatsapp har ju haft bakdörrar och diverse, nejtack

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Uhm, jag vill inte ta emot whatsapp på min signal iaf.
Whatsapp har ju haft bakdörrar och diverse, nejtack

Fast meddelandena i sig har ju inget med det att göra. Det är ju appen som har bakdörrar inte datan som skickas.

Permalänk
Snusfri

Vad är Whatsapp för något?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Ja Sverige (och Storbritannien) är lite "odd man out" i Europa vad gäller detta. Whatsapp är standardkommunikationsmedlet i alla andra Europeiska länder.

I samband med olika reportage om säkerhetsproblem vet jag att många tyskar, även vissa som inte har koll på säkerhet, gick över till andra alternativ, men i stort har nog de flesta whatsapp ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vad är Whatsapp för något?

Meddelande-app, tänk MMS fast med ren datatrafik så det funkar internationellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vad är Whatsapp för något?

Måste vara ett skämt med tanke på att Whatsapp är den mest använda meddelande-appen i världen.

I Sverige är whatsapp inte superpopulärt men använde det mycket 2011-2013 (innan iMessage blev stort och jag bodde utomlands) men använder det fortfarande mycket på resande fot då det oftast är via whatsapp man kontaktar olika resebyråer etc utomlands.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Borde varit standard nu..
Tänk olika program för E-mail som inte kan skicka sinsemellan....

Permalänk
Medlem

Dags att damma av Miranda IM snart igen kanske

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Snusfri
Skrivet av medbor:

Meddelande-app, tänk MMS fast med ren datatrafik så det funkar internationellt

Okej, så totalt onödigt alltså.

Skrivet av Pelegrino:

Måste vara ett skämt med tanke på att Whatsapp är den mest använda meddelande-appen i världen.

I Sverige är whatsapp inte superpopulärt men använde det mycket 2011-2013 (innan iMessage blev stort och jag bodde utomlands) men använder det fortfarande mycket på resande fot då det oftast är via whatsapp man kontaktar olika resebyråer etc utomlands.

Nej, aldrig hört talas om eller använt det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Okej, så totalt onödigt alltså.

Nej, aldrig hört talas om eller använt det.

Onödigt för vem? Dig? Alla andra då?

Testa att skicka ett MMS till och från andra sidan jorden, återkom med hur onödigt det är att betala 0 kr för det via en meddelande app såsom WhatsApp eller Signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Okej, så totalt onödigt alltså.

Nej den är långt ifrån onödig - isåfall hade den inte blivit världens mest använda meddelandeapp. Den underlättar för människor att kommunicera över landsgränser (vilket som jag nämnde tidigare underlättar mycket för turister). Sen att den inte används så ofta i Sverige är en annan sak.

Mer on topic: Jag förstår inte varför man tvunget ska integrera olika meddelandetjänster. Det känns som ett recept för kaos + att det är upp till användarna att använda den de vill.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Har testat de flesta stora tjänster såsom WhatsApp, Messenger, Telegram, KiK, Snappchat, Wickr Me, Viper, plus säkert någon/några till. Tycker WhatsApp helt klart är den bästa av allihop. Och som redan skrivits i tråden ovan så är det standard i många länder. Extremt vanligt för vissa typer av företag inom turism exempelvis resebyråer, bokningsagenter, eventställen och restauranger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Mer on topic: Jag förstår inte varför man tvunget ska integrera olika meddelandetjänster. Det känns som ett recept för kaos + att det är upp till användarna att använda den de vill.

Själv tycker jag precis tvärtom. Så skönt om jag kan samla alla genom en app istället för massor. Vill du använda olika appar för olika personer/ändamål lär det inte finnas något som hindrar dig. Men för de som bara vill använda en app öppnas nu istället upp en möjlighet som inte finns idag.

Permalänk
Medlem

Är inte både whats app och TikTok kinesiskt och var onda för några år sedan? Har de bytt ägare eftersom alla idag använder dessa och det är ok?
Olika meddelande tjänster är bra tycker jag. Monopol är aldrig bra. Detta kan leda dit, först integrering sen uppköp.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är inte både whats app och TikTok kinesiskt och var onda för några år sedan? Har de bytt ägare eftersom alla idag använder dessa och det är ok?
Olika meddelande tjänster är bra tycker jag. Monopol är aldrig bra. Detta kan leda dit, först integrering sen uppköp.

Whatsapp ägs av Meta, så det är inte kinesiskt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Whatsapp ägs av Meta, så det är inte kinesiskt.

Då lär dom ta ens information, fast o andra sidan är det omöjligt att fly ifrån idag ändå.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då lär dom ta ens information, fast o andra sidan är det omöjligt att fly ifrån idag ändå.

Meddelanden skickas med E2E kryptering och dvs ingen annan kan läsa meddelandena

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Telegram/Signal > ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Själv tycker jag precis tvärtom. Så skönt om jag kan samla alla genom en app istället för massor. Vill du använda olika appar för olika personer/ändamål lär det inte finnas något som hindrar dig. Men för de som bara vill använda en app öppnas nu istället upp en möjlighet som inte finns idag.

Ja visst är det skönt för användaren men jag tycker det allmänt är konstig. Jag förväntar mig knappast att kunna skicka post med Postnord till någons e-post. Det är olika produkter i mina ögon.

Men jag ser fram emot integration hell. Det kommer bli spännande.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Meddelanden skickas med E2E kryptering och dvs ingen annan kan läsa meddelandena

meddelandena är direkt oviktiga i sammanhanget, appen i sig kan däremot ta uppgifter som kan vara av mer värde än meddelanden.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

meddelandena är direkt oviktiga i sammanhanget, appen i sig kan däremot ta uppgifter som kan vara av mer värde än meddelanden.

Som vad då?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Som vad då?

det andra appar tar till sina tillverkare, bland annat plats och sedan är det lätt att lista ut vad du gillar och sälja till önskad skara av butiker som exempel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Mer on topic: Jag förstår inte varför man tvunget ska integrera olika meddelandetjänster. Det känns som ett recept för kaos + att det är upp till användarna att använda den de vill.

Användarbasen är extremt viktig när det gäller meddelandetjänster. Nya tjänster har svårt att ta sig in då många vill använda det de flesta använder sig av. Hela initiativet med grindvakter/gate keepers handlar om att bryta den makten.

Whatsapp måste alltså tillåta tredjepartstjänster att skicka/ta emot meddelanden från Whatsapp. Om jag som användare hittar en annan meddelandetjänst som jag gillar, och de integrerar Whatsapp-meddelanden i den, så kommer jag kunna byta till den utan att förlora enkel kontakt till mina kompisar som vill fortsätta använda Whatsapp.

Jag tycker detta ser helt fantastiskt ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Meddelanden skickas med E2E kryptering och dvs ingen annan kan läsa meddelandena

Tredjepartsapparna kommer ju ha tillgång till meddelandet i klartext. Blir svårt att presentera det annars.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av THB:

Vad är Whatsapp för något?

Det är FaceTubes lillebrorsa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Tredjepartsapparna kommer ju ha tillgång till meddelandet i klartext. Blir svårt att presentera det annars.

E2E handlar inte om det. Dina meddelanden är krypterade när de åker mellan avsändare och mottagare.