Bethesda: "Intel Arc A770 möter inte systemkraven för Starfield"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Jo och jag hoppas att det kommer uppdateringar framöver. Spelet släpptes ju för bara en vecka sedan så ge det lite tid skulle jag säga.

Men sen kan man peka mot hela branschen som verkar släppa ofärdiga spel. Last of us och Jedi Survivor är fortfarande under allt kritik. Act 3 på Baldurs Gate är också skandal. Verkar vara många som inte får ihop det.

Skandal var ju en överdrift med råge, det är mer att utvecklaren är helt öppen med buggarna och har en aktiv direktkommunikation med sina spelare. Ja det finns vissa vägar du kan gå som låser vissa quests vilket händer när miljoner spelare leker runt i ett spel där du kan ta tusentals olika vägar. Larian är öppen med det och arbetar på det.

Det du kallar skandal här är dock helt normalt i t.ex. Starfield som diskuteras just nu och från Bethesda hörs bara total tystnad som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag förväntar mig att spelutvecklare utvecklar mot etablerade standarder som t.ex. DirectX.

När var senaste gången som du såg någon kritisera ett spel för att det inte slaviskt följer en API-standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Skandal var ju en överdrift med råge, det är mer att utvecklaren är helt öppen med buggarna och har en aktiv direktkommunikation med sina spelare. Ja det finns vissa vägar du kan gå som låser vissa quests vilket händer när miljoner spelare leker runt i ett spel där du kan ta tusentals olika vägar. Larian är öppen med det och arbetar på det.

Det du kallar skandal här är dock helt normalt i t.ex. Starfield som diskuteras just nu och från Bethesda hörs bara total tystnad som vanligt.

Så när spel som tex BG3 har dessa buggar så är det chill men när Starfield gör det så är det helt galet? Det är ju denna diskussionen som är så löjlig online. Vissa får skit, andra inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Så när spel som tex BG3 har dessa buggar så är det chill men när Starfield gör det så är det helt galet? Det är ju denna diskussionen som är så löjlig online. Vissa får skit, andra inte.

Bethesda får skit för att dom inte fixar problemen och för att dom är helt tyst om det, du kanske missade hela poängen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Bethesda får skit för att dom inte fixar problemen och för att dom är helt tyst om det, du kanske missade hela poängen?

Spelet har varit ute i en vecka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Spelet har varit ute i en vecka?

Spelet har varit under utveckling i över 5 år? Dessutom är Bethesda kända för att släppa bugfyllda produkter som de sedan mer eller mindre förväntar sig att modding-communityn skall fixa. Så rent historiskt så gör bara Bethesda det man alltid gjort.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Spelet har varit ute i en vecka?

Bethesda har inte varit ute en vecka...

Permalänk
Medlem

Känns som de flesta stora dinosaurier så bryr de sig mindre och mindre nu för tiden

Ingen mening att vara fanboy, utom möjligen rockstar som fortfarande genomgående håller kvalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Spelet har varit under utveckling i över 5 år? Dessutom är Bethesda kända för att släppa bugfyllda produkter som de sedan mer eller mindre förväntar sig att modding-communityn skall fixa. Så rent historiskt så gör bara Bethesda det man alltid gjort.

De flesta spel som släpps utvecklas under flera år, eller vad menar du?

Vissa utvecklare släpper spel i EA, där spelarna rapporterar buggar etc. Andra släpper spel och patchar. I grund och botten är det samma sak. Folk betalade 600kr för BG3 när man stötte på buggar konstant. Är det fel av dom att göra så också då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Detta har väl kommenterats förut. Varför skall hårdvaruutvecklare bli tvugnga att tillhandahålla flera hundra mb stor drivrutin bara för att spelutvecklare inte kan programmera spelen efter rådande standarder? I slutänden så är det vi konsumenter som blir lidande av detta i form av högre kostnad på gpuer eftersom färre aktörer klarar av dessa krav. Skärpning från spelutvecklarna säger jag!

För att det är så det fungerar? Spelutveckling på PC optimeras sällan mot specifika grafikkort, det skulle aldrig fungera i längden. Tänk som utvecklare om ditt spel inte längre fungerar något år efter att det släppts bara för att en ny generation kort släppts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Spelet har varit under utveckling i över 5 år? Dessutom är Bethesda kända för att släppa bugfyllda produkter som de sedan mer eller mindre förväntar sig att modding-communityn skall fixa. Så rent historiskt så gör bara Bethesda det man alltid gjort.

Alltså visste ingen vad ARC var under första delen av utvecklingen, så den uppstådda situationen kanske inte är jättekonstig trots allt.
Spel som påbörjat/påbörjar sin utveckling nu när ARC existerar kommer rimligtvis stödja det bättre än de som blev tagna på sängen av Intels överraskande återinträde på GPU-marknaden halvvägs genom utvecklingen, eller för den delen de spel som var färdiga innan ARC kom ut.

Skrivet av medbor:

Känns som de flesta stora dinosaurier så bryr de sig mindre och mindre nu för tiden

Ingen mening att vara fanboy, utom möjligen rockstar som fortfarande genomgående håller kvalitet

Vet inte om "genomgående kvalitet" var de ord som flitigast kastades runt gällande Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition...
Visst, det var Grove Street Games som bör ha mest skit för det debaclet, men det är ändå Rockstars spel och de förtjänar inte att stå med sin tvättade hals och slippa skuld och skam.

Permalänk
Medlem

Skapligt av en spelstudio att vara så arroganta.
Speciellt när 770 presterar nära ett 4060.
Vad dom säger måste ju egentligen vara att:
"vårat spel har så många speciallösningar som avviker från DX standarden att vi bara klarar av att fixa det till de 2 största tillverkarna".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Själv är jag fly förbannad att AMD vägrar kommentera varför de förbjudit Bethesda att införa stöd för ARC. Det är upprörande hur de styr marknaden med järnhand medan bolag som Intel, Nvidia och Microsoft står helt maktlösa med oss konsumenter.

Grattis till årets bäst inlägg :-). För att gå on topic och dessutom mindre /s så är det ju intressant hur många som fortfarande tror att Todd är en kille som behöver få betalt av AMD för att inte lägga in DLSS

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Skapligt av en spelstudio att vara så arroganta.
Speciellt när 770 presterar nära ett 4060.
Vad dom säger måste ju egentligen vara att:
"vårat spel har så många speciallösningar som avviker från DX standarden att vi bara klarar av att fixa det till de 2 största tillverkarna".

Skulle nog vilja vända på det. "Skapligt arrogant av en grafikkortstillverkare ämnat för gaming att inte släppa drivrutiner som funkar".

Starfield laggade järnet på min dator. Upptäckte att nya drivrutiner fanns för grafikkortet (Radeon 6550XT) varpå jag uppdaterade och det flyter på fint nu.

Det är ju inte så att jag skriker på Bethesda för att de inte optimerat spelet för en gammal drivrutin.

Det har aldrig funkat åt det hållet (att speltillverkare ska optimera spelet för samtliga existerande drivrutiner) utan det har alltid varit tvärtom, att grafikkortstillverkarna släpper drivare optimerat för olika spel.

Att Intel vägrar fatta det kan jag ju inte tycka är
Bethesdas fel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

När var senaste gången som du såg någon kritisera ett spel för att det inte slaviskt följer en API-standard?

Det är ju inget vanliga konsumenter märker eftersom en "Game Ready" drivrutin med hårdkodade spelspecifika optimeringar och fixar oftast släpps innan spelet blivit tillgängligt. Men nu när en ny aktör är på väg in på marknaden (Intel) märker man hur detta påverkar konkurrensen negativt. Med 3 tillverkare istället för 2 blir det ohållbart att koda spel specifikt för vissa GPU-tillverkares hårdvara och behovet av en gemensam standard blir tydligare. Det var precis därför man gick över från Glide, S3 MeTaL, NV1 3D o.s.v. till Direct3D och OpenGL.
Annars får man denna situation med olika spel som fungerar olika bra (eller inte alls) på olika tillverkares grafikkort. Jag vill inte ha spel exklusiva till vissa grafikkort, då hade jag köpt en konsol.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Kongo:

Skulle nog vilja vända på det. "Skapligt arrogant av en grafikkortstillverkare ämnat för gaming att inte släppa drivrutiner som funkar".

Starfield laggade järnet på min dator. Upptäckte att nya drivrutiner fanns för grafikkortet (Radeon 6550XT) varpå jag uppdaterade och det flyter på fint nu.

Det är ju inte så att jag skriker på Bethesda för att de inte optimerat spelet för en gammal drivrutin.

Det har aldrig funkat åt det hållet (att speltillverkare ska optimera spelet för samtliga existerande drivrutiner) utan det har alltid varit tvärtom, att grafikkortstillverkarna släpper drivare optimerat för olika spel.

Att Intel vägrar fatta det kan jag ju inte tycka är
Bethesdas fel..

Kunde inte sagt det bättre själv.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det finns, som vanligt, två sidor av detta mynt...

I det här fallet finns ju en specifikation för hur DX12 ska fungera.

Nu klarar sig Bethesda sig genom att de faktiskt ställer fler krav än "DX12 kompatibelt grafikkort", de har specificerat lägsta nivå för två GPU-tillverkare och utelämnat Intel. Så egentligen är det väl färdigdiskuterat där kring om Bethesda har några skyldigheter mot Arc-användare (nej, de har de inte).

Skulle naturligtvis vara spännande att veta här om det krånglar på Arc p.g.a. av Intel implementerar DX12 på felaktigt sätt, eller att det är buggar i Starfield som bara råkar fungera OK-ish på Nvidias/AMD implementationer av DX12. I detta fall är nog det senare betydligt sannolikare givet att just DX12 inte varit Arcs svaghet, det har varit DX11 och tidigare.

Men det finns mer än bara korrekt specifikation. Sättet man går från shader-kod till något som GPUn faktiskt förstår påminner långt mer om hur kod fungerar i miljöer som Java/JVM och C#/.Net än C/C++/Go m.fl.

D.v.s. det som levereras är inte binärkoden som körs på GPUn, utan shaders kompileras till en "virtuell" GPU ("byte-kod", kallas DXIL för DX12, kolla sektionen Running Shaders).

Det finns inget entydigt sätt hur man optimalt tar DXIL till maskinkod för en specifik GPU. En generell hantering av DXIL->maskinkod kan bara göra generellt användbara optimeringar, det kan komma rätt nära det perfekta fallet, men inte ända fram.

Det är helt enkelt alltid möjligt att pressa ut lite till om man adderar mer kontext. Finns en typ av optimering som kallas profile-guided optimization, i korthet betyder det att man optimerar för specifika data-set. I det läget kan optimeringar som är lite sämre i det generella fallet vara att föredra!

Nackdelen med den typen av optimering är att det måste göras för vare datamängd, i fallet spel: måste göras för varje spel! Det är i detta fall en "feature, not a bug"!

En grundidé med DX12/Vulkan är ju att programmet som använder APIet ska ha större kontroll över hur saker görs. Det har också två sidor: å ena sidan kan man göra specifika optimeringar som passar speltiteln, men nackdelen är att de antaganden som görs på hur GPUn uppför sig blir hårdare styrd så är större risk att DX12/Vulkan titlar gillar vissa GPU-mikroarkitekturer mer än andra (DX11 och tidigare gav betydligt fler möjligheter att kompensera detta med bättre drivers).

I länken som du gav så kan vi kanske finna orsaken till varför Intel's GPU'er inte är supportade, antar att du ville vara snäll och inte nämna det

NVIDIA
NVIDIA's r396 drivers (r397.64 and later) provide release mode support for DXIL 1.1 and Shader Model 6.1 on Win10 1709 and later, and experimental mode support for DXIL 1.2 and Shader Model 6.2 on Win10 1803 and later. These drivers also support DXR in experimental mode.

AMD
AMD’s driver (Radeon Software Adrenalin Edition 18.4.1 or later) provides release mode support for DXIL 1.1 and Shader Model 6.1.

Intel
Intel's 15.60 drivers (15.60.0.4849 and later) support release mode for DXIL 1.0 and Shader Model 6.0 as well as release mode for DXIL 1.1 and Shader Model 6.1 (View Instancing support only).

---

Nu vet jag inte vilken del som spelmotorn stödjer, men antar att det är DXIL 1.1 och Shader Model 6.1
Vilket då betyder att Intel blir utlämnade fram tills dom implementerat full support för DXIL 1.1 and Shader Model 6.1, och inte som nu endast "View Instancing support".

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Standarder?

Jag kommer troligen aldrig spela detta spel, jag har fel konsol, samt ingen dator som kommer i närheten av prestandan som krävs.

Men jag tycker det hela är rätt konstigt.
Om jag skulle börja tillverka ett spel från "scratch" så hade jag först sett till att skapa en grafikmotor som följer nästa "lager" (i detta fall då Bethesda ägs av Microsoft?) DirectX/Direct3D slaviskt...

Som sagt är ingen PC gamer längre, men man läser många gånger om "patches" för drivrutiner för AMD/NVIDIA som skall fixa diverse saker för diverse spel. Jag kan förstå att det är svårt... du har en nära drivrutin du kan anropa för utföra saker som uppdateras ofta och i vissa fall kan vara sjukt mycket snabbare än en viss DirectX/3D version av samma "funktion" och då kanske speltillverkaren tänker japp skiter i DirectX/3D just här och utför samma funktion via den närmare drivrutinen (som sedan under årens lopp ändras mjukvarumässigt och även hårdvarumässigt)... och det är någonstans där det verkar skita sig... Ingen följer någon som helst standard... och det är så mycket olika "lager" som skall penetreras...

Jaja... om detta fortsätter tror jag de flesta kommer spela på PS6/XXXBOX för att utveckla till fast hårdvara där mjukvaran enbart byts/fixas/uppgraderas ut för att faktiskt göra det du ville din rutin skulle göra fast bättre eller fixa rena buggar... och jo jag inser också att det kan vara så att en spelutvecklare hittar något "roligt" som konsoll tillverkaren patchar bort och spelet går åt skogen, men då får det väl ske ett undantag för detta spelet om något sådan skulle existera...

Dock tror jag spelutveckling sker väldigt annorlunda för en spelkonsol (i alla fall exklusiva spel). Och det kan absolut bli "fungerar det så kommer det alltid att fungera" typ av grej. Inte riktigt så i PC/Windows miljö...

Permalänk
Medlem

Skulle nog tycka att intel är nonchalanta som vanligt. Sedan, vad trodde folket som inhandlade ett a750/a770 att det skulle vara perfekt för Top of the line gaming? Snarare att dom köpte en gpu i alpha stadie.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixW:

Jag kommer troligen aldrig spela detta spel, jag har fel konsol, samt ingen dator som kommer i närheten av prestandan som krävs.

Men jag tycker det hela är rätt konstigt.
Om jag skulle börja tillverka ett spel från "scratch" så hade jag först sett till att skapa en grafikmotor som följer nästa "lager" (i detta fall då Bethesda ägs av Microsoft?) DirectX/Direct3D slaviskt...

Som sagt är ingen PC gamer längre, men man läser många gånger om "patches" för drivrutiner för AMD/NVIDIA som skall fixa diverse saker för diverse spel. Jag kan förstå att det är svårt... du har en nära drivrutin du kan anropa för utföra saker som uppdateras ofta och i vissa fall kan vara sjukt mycket snabbare än en viss DirectX/3D version av samma "funktion" och då kanske speltillverkaren tänker japp skiter i DirectX/3D just här och utför samma funktion via den närmare drivrutinen (som sedan under årens lopp ändras mjukvarumässigt och även hårdvarumässigt)... och det är någonstans där det verkar skita sig... Ingen följer någon som helst standard... och det är så mycket olika "lager" som skall penetreras...

Jaja... om detta fortsätter tror jag de flesta kommer spela på PS6/XXXBOX för att utveckla till fast hårdvara där mjukvaran enbart byts/fixas/uppgraderas ut för att faktiskt göra det du ville din rutin skulle göra fast bättre eller fixa rena buggar... och jo jag inser också att det kan vara så att en spelutvecklare hittar något "roligt" som konsoll tillverkaren patchar bort och spelet går åt skogen, men då får det väl ske ett undantag för detta spelet om något sådan skulle existera...

Dock tror jag spelutveckling sker väldigt annorlunda för en spelkonsol (i alla fall exklusiva spel). Och det kan absolut bli "fungerar det så kommer det alltid att fungera" typ av grej. Inte riktigt så i PC/Windows miljö...

Ett problem här är att alla drivrutiner inte följer standarden slaviskt plus att alla interaktioner i ett API som t.ex DirectX12 inte är standardiserade heller.

För att ta ett exempel som jag personligen känner till för att vi fick ändra det i mesa för AMD och Intel är att nVidia (om nu är detta inte för att kasta skit på nVidia, det var bara så att det var just dem i det här fallet) tillät, helt mot specifikationen, att göra ett visst anrop med en felaktig handle, både AMD och Intel följde standarden här och gav då felkod vilket ledde till att några spel (minns inte exakt vilka det var nu) kraschade om de köra på AMD eller Intel men fungerade felfritt hos nVidia.

Vilket då leder till det filosofiska problemet i om man då ska implementera samma sak i sina drivrutiner och därmed låta (i det här fallet) nVidia att diktera standarden, eller ska man göra inget och därmed förhindra folk med vissa kort inte kunna spela vissa spel.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Grattis till årets bäst inlägg :-). För att gå on topic och dessutom mindre /s så är det ju intressant hur många som fortfarande tror att Todd är en kille som behöver få betalt av AMD för att inte lägga in DLSS

Vad får dig att tro att han behöver något?
Det som är "intressant" är mer din fantasi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vad får dig att tro att han behöver något?
Det som är "intressant" är mer din fantasi.

Hmm....
Det står "så är det ju intressant hur många som fortfarande tror att Todd är en kille som behöver få betalt av AMD för att inte lägga in DLSS"

Antar att det lästes lite fel

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buffelapa:

Alltså visste ingen vad ARC var under första delen av utvecklingen, så den uppstådda situationen kanske inte är jättekonstig trots allt.
Spel som påbörjat/påbörjar sin utveckling nu när ARC existerar kommer rimligtvis stödja det bättre än de som blev tagna på sängen av Intels överraskande återinträde på GPU-marknaden halvvägs genom utvecklingen, eller för den delen de spel som var färdiga innan ARC kom ut.

Vet inte om "genomgående kvalitet" var de ord som flitigast kastades runt gällande Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition...
Visst, det var Grove Street Games som bör ha mest skit för det debaclet, men det är ändå Rockstars spel och de förtjänar inte att stå med sin tvättade hals och slippa skuld och skam.

Sablar och järnspikar, den där hade jag glömt bort. Hoppas det var en engångsföreteelse?! Blir svårt att tycka om saker snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vad får dig att tro att han behöver något?
Det som är "intressant" är mer din fantasi.

Det får du väl fråga dem som tror det och inte mig?

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är ju inget vanliga konsumenter märker eftersom en "Game Ready" drivrutin med hårdkodade spelspecifika optimeringar och fixar oftast släpps innan spelet blivit tillgängligt.

Samtidigt har vi i åratal hört om hur "optimerade" drivrutiner släppts till de största spelen. Varför har ingen ifrågasatt varför vi behöver dessa optimerade drivruiner många år efter att API-standarden först lanserades?

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Det får du väl fråga dem som tror det och inte mig?

Så är det men det är bara du som vet vilka vilka som tror det eftersom det är din vanföreställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sablar och järnspikar, den där hade jag glömt bort. Hoppas det var en engångsföreteelse?! Blir svårt att tycka om saker snart

Det var nog självbevarelsedrift att förtränga det eländet.
Annars brukar väl Rockstar sköta sig, så synd att de inte gjorde det in-house.
Att de anses så bra kommer nog inte hålla för evigt, om den kritik Bethesda fått för Starfield är något att gå efter, för let's face it: 80-90% procent av alla kommer troligtvis inte kunna spela GTA6 med bra flyt när det väl släpps.
Då är vi här igen, fast alla klagar nu på Rockstar istället för att de inte optimerar sina spel...

Permalänk
Medlem

Alltså den där rövhatten kan dra hela vägen åt helvete

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Visar ju på att intel har en del att jobba på, men med tanke på hur unga dom är i gpu-delen så tycker jag ändå dom jobbat på bra.
Blir nog ett intel-kort i nästa bygge för att uppmuntra dom och inte överge projektet (det kommer ju vara specifikt mitt köp som avgör)
Får ta en för laget som man brukar säga.

Men amd och nvidia fixar ju drivare för specifika spel stup i kvarten och de hade ju vana sedan tidigare bethesda-spel. Intel har väl inte kommit in i hur det funkar än.
Däremot hade väl supporten kunnat vara mer bemötande. Förhoppningsvis samlar dom ihop lite loggar till intel.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Undrar vad de säger sen när Battlemage släpps och låt oss säg att det presterar i medel i nyare titlar när det funkar optimalt i nivå RTX 4060 Ti ~ 4070, är det fortfarande "håller inte måttet"-svar som gäller? Hur länge ska de tänka sig komma undan med ursäkten?

Bethesda är nog den minst tekniska kunniga spelutvecklaren med råge som gör "AAA"-titlar typ, deras urgamla spelmotor och troligtvis relativt låg teknisk kunskapsnivå bland personerna som sysslar med grafiken. Bethesda kan väl snart jämföras med Nokia en gång i tiden, de är påväg att gå samma väg, lämnar efter i utvecklingen, satsar i gamla meriter och sen när dom försöker få till en ändring blir det för sent.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional