Intel visar Core 14000 "Meteor Lake" med inbakat LPDDR5X-minne

Permalänk
Melding Plague

Intel visar Core 14000 "Meteor Lake" med inbakat LPDDR5X-minne

Processorjätten visar kommande "Meteor Lake" i en mer kompakt skrud för bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Många av dagens budgetdatorer har inte uppgraderingsbart ramminne ändå, så då kan det likaväl vara fastlött vid cpun. Frågan är hur de gör vid de lite bättre laptops? De skulle ju kunna ha både fastlött och externt, men det känns slöseri på IO att ha så små minnesmoduler.

Permalänk
Medlem

Vilket lapptäcke!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd

Då hade vi effektiva klockfrekvenser igen.

Det finns inga effektiva klockfrekvenser. En klockfrekvens är en klockfrekvens.

Lite grundkunskap inom fysik är bra på ett "teknikforum".

Permalänk
Skrivet av BMac:

Då hade vi effektiva klockfrekvenser igen.

Det finns inga effektiva klockfrekvenser. En klockfrekvens är en klockfrekvens.

Lite grundkunskap inom fysik är bra på ett "teknikforum".

Déjà vu debatt från år 1997, kring hur man skulle benämna DDR SDRAM minnes klockfrekvenser i förhållande till vanligt sdram? Som folk tjötade om detta på den tiden.
https://en.wikipedia.org/wiki/DDR_SDRAM
En hint: DDR SDRAM åstadkommer en högre bandbredd än vanliga SDRAM genom att överföra data på både stigande och fallande fas av klockcykeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Då hade vi effektiva klockfrekvenser igen.

Det finns inga effektiva klockfrekvenser. En klockfrekvens är en klockfrekvens.

Lite grundkunskap inom fysik är bra på ett "teknikforum".

Det finns en klockfrekvens där förbrukning/värme/verkningsgrad är som bäst om vi gör det enkelt.
Detta är nog vad de åsyftar.

Så, beroende på hur man väljer att tolka meningen finns det nog både rätt och fel.
Och för mig som jobbar med utveckling av hårdvara likt cpu:er så tycker jag det är alldeles korrekt
även om jag kanske inte skulle stirra mig blind på MHz.

Mvh
Anders

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Här börjar det röra på sig. AMD som kört chiplets, gör konsolkretsar och har bra GPU:er borde kunna vara ledande här, men de verkar sena på bollen.
De hade kunnat bygga rätt feta APU:er på det där viset. I en konfig liknande Apples med fyra kretsar skulle du kunna ha en schysst APU med 240GB/s. Med GPU i I/O die så är det bara en krets de behöver byta mot vanliga processorerna.

Enda haken är väl att man vill ha ett par minneskanaler till expanderbart minne också.

Tror Intel gjort en hel del bra prioriteringar och kommer rejält 2024 och kommande år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Här börjar det röra på sig. AMD som kört chiplets, gör konsolkretsar och har bra GPU:er borde kunna vara ledande här, men de verkar sena på bollen.
De hade kunnat bygga rätt feta APU:er på det där viset. I en konfig liknande Apples med fyra kretsar skulle du kunna ha en schysst APU med 240GB/s. Med GPU i I/O die så är det bara en krets de behöver byta mot vanliga processorerna.

Enda haken är väl att man vill ha ett par minneskanaler till expanderbart minne också.

Tror Intel gjort en hel del bra prioriteringar och kommer rejält 2024 och kommande år.

Exakt. AMD har suttit i pole position i 10 år med möjlighet att göra en riktigt bra APU och skapa en ny produktkategori med premium-APU:er. Varför släppte de inte en PC-version av Xbox One APU:n? När de jobbade fram HBM-minnet 2015 fanns möjligheter att göra en APU med grym bandbredd. 2017 kom Zen och de kunde ha en bra CPU-del också. Men icke.
Jag antar svaret är så enkelt att de inte ville släppa en sån produkt. Kanske för att den skulle kannibalisera på GPU-försäljningen. Det problemet har inte Intel direkt med en minimal försäljning av Arc-gpuer

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Exakt. AMD har suttit i pole position i 10 år med möjlighet att göra en riktigt bra APU och skapa en ny produktkategori med premium-APU:er. Varför släppte de inte en PC-version av Xbox One APU:n? När de jobbade fram HBM-minnet 2015 fanns möjligheter att göra en APU med grym bandbredd. 2017 kom Zen och de kunde ha en bra CPU-del också. Men icke.
Jag antar svaret är så enkelt att de inte ville släppa en sån produkt. Kanske för att den skulle kannibalisera på GPU-försäljningen. Det problemet har inte Intel direkt med en minimal försäljning av Arc-gpuer

anledningen till varför man inte släpper sådana produkter är att det är för dyrt :/ Går ena minnesmodulen sönder så brickar man cpu'n istället för minnesstickan :/

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

anledningen till varför man inte släpper sådana produkter är att det är för dyrt :/ Går ena minnesmodulen sönder så brickar man cpu'n istället för minnesstickan :/

Planned obsolescence is the shit.

Nej AMD hade ej ekonomiska resurser då, speciellt inte när Nvidia samtidigt briljerade med deras grafikkort. Och ofta blir unika produkter bara dyra och dåliga. Om tillverkaren säljer något i väldigt stora volymer så behöver produkten inte vara helt optimal hårdvarumässigt.

Jag tycker det är intressant och se vad som händer. Vi går emot en utveckling där allt fler har sina laptops som någon slags tunn klient/surf/Word-dator. Ser man på en traditionell laptop så är de otroligt ineffektivt byggd för detta ändamål. Typ en enda krets som Apple M1 hade optimalt.

Detta ineffektiva byggnation för en tunn klient/surf/Word-dator leder till hur många nackdelar som helst, maskinen blir onödigt dyr, varm, högljudd, klumpig, ömtålig, fler saker som kan krångla. Listan går i princip göras oändlig med nackdelar med de traditionella datorerna.
Det stora fördelen med dessa traditionella laptops är att man kan köra lite större laster på dem utan de blir exotisk dyra. Då man på egen hand stoppar in ram och ssd som i princip är gratis emot vad tillverkaren tar för denna uppgradering.
Som Apple som tar 27 500kr extra om man vill ha en enda 8TB ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Déjà vu debatt från år 1997, kring hur man skulle benämna DDR SDRAM minnes klockfrekvenser i förhållande till vanligt sdram? Som folk tjötade om detta på den tiden.
https://en.wikipedia.org/wiki/DDR_SDRAM
En hint: DDR SDRAM åstadkommer en högre bandbredd än vanliga SDRAM genom att överföra data på både stigande och fallande fas av klockcykeln.

Mao är klockfrekvensen oförändrad och man använder den på ett smartare sätt för att i princip dubblera dataöverföringsfrekvensen—vilket är precis vad förkortningen DDR står för, Double Data Rate.

Håller med att "effektiv klockfrekvens" är en lite konstig formulering. Visserligen är det fortfarande en frekvens som är direkt kopplad till klockfrekvensen, men det är ändå en distinkt annan frekvens. Klockfrekvensen styr ju inte heller bara dataöverföringen; adress/kontrollbuss (CA) använder samma klocka, men normalt sett utan DDR (överföringsfrekvensen är alltså densamma som klockfrekvensen).

Permalänk
Medlem

Tycker det här känns som den naturliga vägen framåt. Tror desktop kommer komma också.

Jag dom kommer gå ännu längre och sätta GPUn bredvid också. Det är ju en av dom stora anledningarna att Apples M-chip är så fruktansvärt energieffektiva. Intel håller ju på och experimenterar med det på servermarknaden också.

Visst kommer huvudchippet bli dyrare men moderkort och allt runtomkring kommer ju bli billigare så jag tror ändå den totala datorkostnaden kommer att gå ner. Sen tycker jag det är coolt med mycket mer energieffektiva datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Mao är klockfrekvensen oförändrad och man använder den på ett smartare sätt för att i princip dubblera dataöverföringsfrekvensen—vilket är precis vad förkortningen DDR står för, Double Data Rate.

Håller med att "effektiv klockfrekvens" är en lite konstig formulering. Visserligen är det fortfarande en frekvens som är direkt kopplad till klockfrekvensen, men det är ändå en distinkt annan frekvens. Klockfrekvensen styr ju inte heller bara dataöverföringen; adress/kontrollbuss (CA) använder samma klocka, men normalt sett utan DDR (överföringsfrekvensen är alltså densamma som klockfrekvensen).

Det borde alltså stå att minnesfrekvensen är 3,75GHz (inte 3750MHz och inte effektivt 7500MHz). Man kan även komplettera med MT/s som i artikeln.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Déjà vu debatt från år 1997, kring hur man skulle benämna DDR SDRAM minnes klockfrekvenser i förhållande till vanligt sdram? Som folk tjötade om detta på den tiden.
https://en.wikipedia.org/wiki/DDR_SDRAM
En hint: DDR SDRAM åstadkommer en högre bandbredd än vanliga SDRAM genom att överföra data på både stigande och fallande fas av klockcykeln.

1997 ... har för mig det var tidigt 2000-tal.
Men kollar man Wikipedia länken...

The development of DDR began in 1996, before its specification was finalized by JEDEC in June 2000 (JESD79).
...
The first retail PC motherboard using DDR SDRAM was released in August 2000.

Så i princip så var det tidigt 2000-tal för de som inte roar sig med att beställa Jedec standarder för att läsa som kvällslektyr.

Man kanske kan säga att det effektiva DDR året var år 2000 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

1997 ... har för mig det var tidigt 2000-tal.
Men kollar man Wikipedia länken...

The development of DDR began in 1996, before its specification was finalized by JEDEC in June 2000 (JESD79).
...
The first retail PC motherboard using DDR SDRAM was released in August 2000.

Så i princip så var det tidigt 2000-tal för de som inte roar sig med att beställa Jedec standarder för att läsa som kvällslektyr.

Man kanske kan säga att det effektiva DDR året var år 2000 ?

År 4000 menar du 😄

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

År 4000 menar du 😄

Well played Sir

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Många av dagens budgetdatorer har inte uppgraderingsbart ramminne ändå, så då kan det likaväl vara fastlött vid cpun.

Menar du verkligen budgetdatorer och inte något annat? Mina tre senaste laptops har alla haft fastlödda moduler, XPS13, Razer Book och nu senaste Thinkpad, i princip alla premium-maskiner i den här produktklassen har fastlödda minnen, och det för att om man löder fast dom då man kan använda betydligt snabbare minnen, vilket jag har sett som fördel då jag ändå har tagit max-rammängd direkt vilket har räckt livslängden ut.

Citat:

Frågan är hur de gör vid de lite bättre laptops? De skulle ju kunna ha både fastlött och externt, men det känns slöseri på IO att ha så små minnesmoduler.

Det är väl tvärtom, det är slöseri på IO att använda långsamt SO-DIMM-minne. Och jag är fortfarande förvirrad vad du menar, vad är "bättre", en släpbar 300W laptop är inte per automatik en bättre laptop än en ultrabook, bara olika produkter för olika behov.

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Menar du verkligen budgetdatorer och inte något annat?

Boolesk algebra. Att många av dagens budgetdatorer har fastlött ramminne betyder det att ingen annan dator kan ha detsamma?

Skrivet av sKRUVARN:

Mina tre senaste laptops har alla haft fastlödda moduler, XPS13, Razer Book och nu senaste Thinkpad, i princip alla premium-maskiner i den här produktklassen har fastlödda minnen, och det för att om man löder fast dom då man kan använda betydligt snabbare minnen, vilket jag har sett som fördel då jag ändå har tagit max-rammängd direkt vilket har räckt livslängden ut.

Du pratar om ultrakompakta datorer eller? Ta min gamla Thinkpad P52 (15,6"). Den hade 4st rammoduler, 2st på undersidan och 2st under tangentbordet. Sedan plats för dubbla m.2 ssd plus en sata.
Kommer man upp i lite större format på laptoppen så räknar inte jag dessa med fastlött minne som premium, men alla har vi olika åsikter kring detta. Medans ultrakompakta där all vikt och yta räknas så är det såklart naturligt att man får offra något för att få detta.

Skrivet av sKRUVARN:

Det är väl tvärtom, det är slöseri på IO att använda långsamt SO-DIMM-minne. Och jag är fortfarande förvirrad vad du menar, vad är "bättre", en släpbar 300W laptop är inte per automatik en bättre laptop än en ultrabook, bara olika produkter för olika behov.

Man kan ha en semantisk diskussion kring vad bättre dator är så ingen blir kränkt. Men jag tänkte typ redan en laptop med 32GB ram, vilket inte på något sätt är överdrivet mycket för kommande Windows 12.
Hur gör de med dessa datorer? Sedan finns det de med mer minne. Ser man på Apple så går tom deras laptop upp till 96GB ram idag.

Jag har alltid varit fundersam på alla dessa med supersnabbt men lite minne gör på sina datorer. Det gäller både ram och ssd. Som när folk för flera år sedan köpte 256GB nvme ssd och sa att de inte märkte någon skillnad och klankade ner på deras eget nvme köp istället för att köpa sata. Tro tusan när ni inte ens hade plats åt några större arbetsfiler förutom program och annat tänkte jag. Nu kräver dock iGPU rejält snabbt ram, speciellt när den konkorrurar med cpun.
Så att laptop med kraftig iGPU vill ha snabbt minne är ej konstigt.

*edit*
Men som jag skrev i det andra inlägget så går vi emot att mindre jobba på våra egna datorer. De kan då i princip vara vad som helst. Dessa traditionella laptops blir då på alla sätt ett dåligt val för detta. Varför ska man ha den klumpen som blir varm, durar och tar stor plats? Det är detta som har gjort att folks datakraftbehov har minskat, de flesta använder inte mer än webbläsaren+ordbehandling, inte ens mailprogram har de lokalt.

Permalänk
Skrivet av Timmy Fox:

Mao är klockfrekvensen oförändrad och man använder den på ett smartare sätt för att i princip dubblera dataöverföringsfrekvensen—vilket är precis vad förkortningen DDR står för, Double Data Rate.

Håller med att "effektiv klockfrekvens" är en lite konstig formulering. Visserligen är det fortfarande en frekvens som är direkt kopplad till klockfrekvensen, men det är ändå en distinkt annan frekvens. Klockfrekvensen styr ju inte heller bara dataöverföringen; adress/kontrollbuss (CA) använder samma klocka, men normalt sett utan DDR (överföringsfrekvensen är alltså densamma som klockfrekvensen).

Vad är adress/kontrollbus (CA) för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Boolesk algebra. Att många av dagens budgetdatorer har fastlött ramminne betyder det att ingen annan dator kan ha detsamma?

Det finns laptops i alla prisklasser med både fastlödda minnen och vanliga SO-DMM-moduler ja, men poängen här var att fastlödda minnen är väl inget som per automatik är mer typiskt för budget-laptops, och i vissa produktklasser är det tvärtom, ju dyrare, ju mer troligt att det sitter fastlött eftersom dom nästan alltid använder någon form av snabbare minne som LPDDR5. Och jag är rätt säker på att det bara är premium-cpu-modellerna som får denna lösningen, tror inte vi kommer se det ner på budget modeller (denna generation iaf).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är adress/kontrollbus (CA) för något?

Enkelt förklarat så är en buss kommunikationslinjen mellan enheter, i detta fall mellan processorn och RAM-minnet. Tänk dig alla elektriska ledare på moderkortet som går mellan processorn och RAM-minnena. Denna kommunikation delas upp i tre delar: adress, data och kontroll.

  • Adressdelen används för att kommunicera vilken minnesadress (alltså vart i minnet, vilka bitar/byte av alla tillgängliga gigabye, som kommunikationen gäller). T.ex. om ett program ska läsa från minnet, vilken del av minnet som ska läsas.

  • Datadelen är den data som överförs. Med ovan exempel så är det den data som programmet läser från minnet.

  • Kontrolldelen är mer eller mindre den övriga kommunikationen som görs, främst för att skicka instruktioner och styrsignaler. Relevanta exempel på kommunikation som hör hit kan vara "läs" och "skriv", men den kan också ibland inkludera saker som klocksignaler och svar på kommunikation ("jag har mottagit den data du skickade").

...Dessa delar implementeras lite olika mellan olika komponenter, men vad gäller RAM-minnen i en PC så brukar adressdelen och kontrolldelen sättas ihop och skickas över samma ledare, därav adress/kontrollbuss. Förkortningen CA kommer från de engelska orden för dessa delar (Control och Address), varpå denna buss på engelska ofta kallas CA-bus.

Datadelen däremot är separat och har sina egna dedikerade ledare (dvs databussen är en separat buss, medan adressbuss och kontrollbuss är en delad buss).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Déjà vu debatt från år 1997, kring hur man skulle benämna DDR SDRAM minnes klockfrekvenser i förhållande till vanligt sdram? Som folk tjötade om detta på den tiden.
https://en.wikipedia.org/wiki/DDR_SDRAM
En hint: DDR SDRAM åstadkommer en högre bandbredd än vanliga SDRAM genom att överföra data på både stigande och fallande fas av klockcykeln.

Är lite trött men om jag inte minns fel så användes PPC (Performance Per Clock) förr, då man pratade om prestanda per klockcykel vilket var aktuellt när det var färre klockcyklar i all hårdvara.

Permalänk

Ska bli spännande att se vad energieffektiviteten blir

Permalänk
Datavetare

Meteor Lake kommer bli spännande av flera anledningar.

Desktop 14000-serien är ju bara en putsad 13000-serie, vi vet i praktiken allt om denna redan så rätt tråkig nyhet. Meteor Lake kommer med ny mikroarkitektur både för P-core och E-core!

Nu kanske Redwood Cove och Crestmont inte skiljer sig jättemycket från Raptor Cove och Gracemont, historiskt har Intel primärt fokuserat på en nodkrympning av existerande mikroarkitektur, följt av en större uppgradering av mikroarkitektur på samma nod.

Mycket pekar på att Arrow Lake (Lion Cove + Skymont) blir första generationen på "Royal Cores", som ska vara största förändringen av mikroarkitektur sedan "Core" lanserades. Men ryktena pekar ändå på att även Redwood Cove får ett visst lyft, större än Sandy Bridge->Ivy Bridge samt Broadwell->Haswell i alla fall.

Men främst blir detta ett rejält test på hur långt efter x86_64 ligger ARM64 i effektivitet, för designen man bygger med Meteor Lake är väldigt snarlik det Apple har med "Apple Silicon".

Meteor Lake kommer bli slagen av M3 (vilket är vad den går upp mot i höst/vinter) sett till effektivitet, frågan är bara med hur mycket. Vad man tycker man kan hoppas/förvänta sig är 50-100 % bättre perf/W över Raptor Lake!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men främst blir detta ett rejält test på hur långt efter x86_64 ligger ARM64 i effektivitet, för designen man bygger med Meteor Lake är väldigt snarlik det Apple har med "Apple Silicon".

Meteor Lake kommer bli slagen av M3 (vilket är vad den går upp mot i höst/vinter) sett till effektivitet, frågan är bara med hur mycket. Vad man tycker man kan hoppas/förvänta sig är 50-100 % bättre perf/W över Raptor Lake!

tror du att 14k-serien kan kompensera för dom 50%+ perf/W med nästan liknande hopp i absolut prestanda?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Stör mig lite mer än vanligt på intels 14k serie, sjukt spretigt där vissa saker är exakt samma som förra generationen men andra är helt nya som denna artikeln skriver om… hur ska konsumenterna veta vad de köper? En liten siffra eller bokstav kan ju betyda att man köper något helt annat än man tror. Så är det såklart hos andra med, men den här gången känns det värre än vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Då hade vi effektiva klockfrekvenser igen.

Det finns inga effektiva klockfrekvenser. En klockfrekvens är en klockfrekvens.

Lite grundkunskap inom fysik är bra på ett "teknikforum".

Finns det elektrisk frekvens, stegfrekvens eller hjärtfrekvens? Eller finns det bara klockfrekvens?

Frekvens är inte något ord som sägs av halvledarnas elektriska egenskaper. Det finns massor av olika typer av frekvens i allt möjligt runt omkring.
Effektiv klockfrekvens syftar inte till den elektriska klockfrekvensen, utan hur ofta arbete uträttas. Det finns precis lika mycket som stegfrekvens, eller menar du att man bara ska se till elektriska frekvensen i benens muskler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Stör mig lite mer än vanligt på intels 14k serie, sjukt spretigt där vissa saker är exakt samma som förra generationen men andra är helt nya som denna artikeln skriver om… hur ska konsumenterna veta vad de köper? En liten siffra eller bokstav kan ju betyda att man köper något helt annat än man tror. Så är det såklart hos andra med, men den här gången känns det värre än vanligt

Tanken är väl Core Ultra = Meteor Lake, Core (inte Ultra) = Raptor Lake refresh. Meteor lake kommer ju inte till stationära datorer heller.

Permalänk
Medlem

Hoppas amd kommer med liknande teknik till nästa gen konsoller, kommer ge bra prestanda!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Selmalagerlöf:

tror du att 14k-serien kan kompensera för dom 50%+ perf/W med nästan liknande hopp i absolut prestanda?

Längre fram, kanske.

Gissar att man med Meteor Lake primärt fokuserar på perf/W, men absolut prestanda lär ligga på liknande nivå som idag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer