Läskunnighetsdagen idag, vad unnar ni er för läsk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Vanlig coca cola innehåller också sötningsmedel numera tyvärr. Alla coca colas produkter som INTE är light varianter har de börjar tillsätta sötningsmedel tyvärr.

Nope. Vanlig cola har faktiskt klarat sig än så länge men nästan allt annat har fallit offer. Tyvärr är det kanske bara en tidsfråga men tills dess unnar jag mig cola ibland.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Nope. Vanlig cola har faktiskt klarat sig än så länge men nästan allt annat har fallit offer. Tyvärr är det kanske bara en tidsfråga men tills dess unnar jag mig cola ibland.

Prova läsa i innehållsförteckningen, de har dessvärre lagt till aspartam även i vanlig cola.

Edit: my bad, har helt uppenbart läst fel

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Skrivet av ottomanslap:

Prova läsa i innehållsförteckningen, de har dessvärre lagt till aspartam även i vanlig cola.

Nej, det har de inte. Coca Cola (inköpt idag) ingredienser från etiketten:

Kolsyrat vatten, socker, färgämne (sockerkulör E150d), surhetsreglerande medel (E338), naturliga aromer, arom koffein.

Visa signatur

i7-13700K, ASUS ROG Z790 Hero, 64 GB Corsair Dominator CL36, Gigabyte Gaming OC GeForce RTX 4090, Samsung 990 Pro SSD 2TB M.2, Samsung 870 QVO 8 TB SSD, Corsair iCUE 7000T chassi, ASUS ROG Thor II 1200W, Corsair iCUE H150i Elite, Asus 32" Mini LED 4K PG32UQX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Prova läsa i innehållsförteckningen, de har dessvärre lagt till aspartam även i vanlig cola.

Skitsnack.

Fotade denna idag. Köpt i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Skitsnack.

Fotade denna idag. Köpt i veckan.

<Uppladdad bildlänk>

Jävlar, my bad var så säker så undvek vanlig cola. Åker nu o köper lite

Sorry!

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Prova läsa i innehållsförteckningen, de har dessvärre lagt till aspartam även i vanlig cola.

Edit: my bad, har helt uppenbart läst fel

Du kanske ska läsa innehållsförteckningen nästa gång istället

Som sagt, vanlig trocadero, vanlig cola och must är de enda någorlunda vanligt förekommande läskeblaskerna som inte har sötningsmedel.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Dricker man sockerläsk lite då och då är det väl inte så farligt.
Men den som dricker mycket bör tänka på att en 33cl Coca Cola innehåller 10 sockerbitar.
1,5 liter 45 sockerbitar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

DR Pepper. Livets dryck.

Dr Pepper (trots allt dryck efter en doktors rekommendation) och Orangina.

Permalänk

Coca Cola Zero Vanilla i ett sånt här glas med 6 isbitar i för min del:

Permalänk
Medlem

Cola alla dar i veckan annars blir det trocadero eller sprite no sugar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Något utan sötningsmedel så vanligtvis trocadero eller vanlig coca-cola. Eller must när det är säsong.

Samma här. Sockerfritt=går bort direkt.

Trocadero eller Cuba Cola är nog favoriten, även om en iskall Coca-Cola är svår att neka den med.

Permalänk
Medlem

min kropp är ett tempel

så bara vatten, mjölk, öl och starksprit

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Cola Zero och Trocadero Zero. Typ inget annat. En burk om dan gör kroppen glad.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Jävlar, my bad var så säker så undvek vanlig cola. Åker nu o köper lite

Sorry!

Grattis! 40 minuter i frysen brukar duga från rumsvarmt

Permalänk
Medlem

Drömmen för mig vore om det dök upp mindre söt läsk, alltså inte bara socker ersatt med artificiellt sötningsmedel. Typ fanta, sprite, coca cola, fast med halva sockermängden och inget sötningsmedel. Men som vanligt är jag väl i en lite för nischad smak-kategori.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Själv firade jag två år med bara vatten för åtta dagar sen tio år utan alkohol. Sveriges tråkigaste person!

Men starkt jobbat! Kudos!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Får nog bli en Trocazero eller Trocamust för min del

Hmm, hur har du hittat Trocamust nu?
eller är det gammal privat lager du plockar från?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Drömmen för mig vore om det dök upp mindre söt läsk, alltså inte bara socker ersatt med artificiellt sötningsmedel. Typ fanta, sprite, coca cola, fast med halva sockermängden och inget sötningsmedel. Men som vanligt är jag väl i en lite för nischad smak-kategori.

Hade inte sagt nej, så helt ensam är du inte.
Gillade energidrycken NAIA av det skälet, drygt halva sockermängden mot Cola/annan läsk, och inget sötningsmedel.
Fanns i tre smaker, lime, Smultron och peach om jag minns rätt.

De föll dock, och har nu bara sötningsmedlat skräp

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Drack en Monster Aussie Lemon till lunch och nu dricker jag Pepsi Max. Trevlig helg

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Champis. Som champagne fast bättre!

Permalänk
Medlem

Favoriter: Rootbeer, Vanilla Coke, Cherry Coke, Dr Pepper, Fanta Pineapple, Fanta Grape, Kofola, Champis, Pommac, Jarritos (olika smaker), Faxe Kondi m.fl.

Sedan finns chokladläsk som också är god, dock inte helt vanligt.

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Drömmen för mig vore om det dök upp mindre söt läsk, alltså inte bara socker ersatt med artificiellt sötningsmedel. Typ fanta, sprite, coca cola, fast med halva sockermängden och inget sötningsmedel. Men som vanligt är jag väl i en lite för nischad smak-kategori.

Har du testat typ loka crush? Tycker de har en ganska bra balans med gissningsvis ungefär halva mängden socker, riktigt fräsha.
Sen tycker jag också orangina känns som att de har lite mindre socker men där är jag mer osäker

Visa signatur

Wooaaaaaaah!!!

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

Hmm, hur har du hittat Trocamust nu?
eller är det gammal privat lager du plockar från?

Är inte trocamusten riktigt äcklig? Jag fullkomligt älskar vanlig troca men musten var ett snedsteg tycker jag. Det smakar ungefär som när man blandade alla läsker i samma kopp som barn

Visa signatur

Wooaaaaaaah!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Det är Fredag, då dricks det öl

Samma här, men jag unnade mig en Fanta Apelsin i går. Hade inte druckit en på mycket länge.

Annars brukar det rätt ofta bli Coca Cola, Pepsi eller Cuba Cola. Jag gillar alla tre, faktiskt.
Cuba Cola är den som mest smakar som kolaflaska-godis tycker jag.

Jag har också en ritual att ta mig en Pommac varje försommar.

Skrivet av ottomanslap:

Yes, men inte Aspartam som verkar vara det sämsta alternativet av samtliga sötningsmedel enligt forskning. Pepsi max innehåller dock aspartam.

Erythriol, som finns i det där godiset som säljs på apoteken, har länkats till ökad risk för blodpropp. Än så länge tror jag det vore sämst. Men jag har inte hittat det i läsk än.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Premier Päronsoda.

Skrivet av ottomanslap:

Jävlar, my bad var så säker så undvek vanlig cola. Åker nu o köper lite

Sorry!

Vanlig Pepsi innehåller däremot sötningsmedel utöver socker.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag provade fanta hallon för första gången, den var god men alldeles för söt.

Blä, den är ju som spillolja, den fastnar ju överallt. Spottar brunt i 3 dagar efteråt.

Smakar precis som all annan läsk med sötningsmedel, men bra mycket billigare.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

När man väl är ute och festar hårt så dricker man ju en riktig cola vafan, lightläskerna dricker man ju dagligen.

Permalänk

Jag poppade en Faxe Kondi tidigare idag! Blev sjukt förvånad för någon dag sedan när jag såg att någon hade dumpat ett helt flak av min favoritläsk i källaren! Utgångsdatumet har paserat, men men, läsk som läsk eller?

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly