Mozilla: "Moderna bilar är en integritetskatastrof"

Permalänk
Melding Plague

Mozilla: "Moderna bilar är en integritetskatastrof"

I en granskning av 25 olika biltillverkares användaravtal påpekar Mozilla Foundation stora brister i hur data samlas in och hanteras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Tack Mozilla! Herregud vad det här verkar behövas.

Det är värt att läsa mer under varje enskild biltillverkare...

Nissan:
"They come right out and say they can collect and share your sexual activity, health diagnosis data, and genetic information and other sensitive personal information for targeted marketing purposes."
https://foundation.mozilla.org/en/privacynotincluded/nissan/

Kia:
Kia’s approach to privacy is all over the map. But mostly, it’s bad. Let’s cut to the chase: Kia says they can collect a lot of sensitive and personal information they have no business collecting. The list is long and includes some of the creepiest data categories we have ever seen (since reviewing Nissan, at least) like your “genetic information” and “sex life.”
https://foundation.mozilla.org/en/privacynotincluded/kia/

Man önskar ju en närmre genomlysning om det ser lika illa ut i Europa...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Slå sönder bilen fort!

Permalänk
Avstängd

Analoga knappar på konsolen ska det vara.

Allt annat är bara hittepåpanik för att sticka ut.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Hedersmedlem

Teslas externa kameror är läskigast, kan aktiveras när som och allt skickas över pölen. Hoppas att de är väldigt förbjudna att köra in på skyddsobjekt och liknande.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Tur att jag inte har någon bil. Har aldrig haft.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Ägenderätten verkar späs ut rejält.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Söderbäck:

Tack Mozilla! Herregud vad det här verkar behövas.

Det är värt att läsa mer under varje enskild biltillverkare...

Nissan:
"They come right out and say they can collect and share your sexual activity, health diagnosis data, and genetic information and other sensitive personal information for targeted marketing purposes."
https://foundation.mozilla.org/en/privacynotincluded/nissan/

Kia:
Kia’s approach to privacy is all over the map. But mostly, it’s bad. Let’s cut to the chase: Kia says they can collect a lot of sensitive and personal information they have no business collecting. The list is long and includes some of the creepiest data categories we have ever seen (since reviewing Nissan, at least) like your “genetic information” and “sex life.”
https://foundation.mozilla.org/en/privacynotincluded/kia/

Man önskar ju en närmre genomlysning om det ser lika illa ut i Europa...

Ja det hade varit ännu mer intressant om de gjort fler jämförelser, även om jag har full förståelse till varför man väljer att avgränsa sig. Det är ju dock mycket av kritiken som utan problem går att applicera även på EU-avtalen. Jag tänker särskilt på kritik angående hur "enkelt" det är att förstå vad man faktiskt läser, där många avtal är väldigt svårformulerade och knepiga, fyllda med juridiska termer och dylikt.

Permalänk

Jag är inte så brydd när det gäller detta, min gamla volvo har i el väg: lampor, en stereo från 2005 med aux port.

tror inte det är så mycket kvar i mätarhuset då det mesta inte funkar längre, som sätesvärmen t.ex.

så, såå mycket info kan volvo inte samla in om mig

Ev att dom kan få reda på vart jag tankar om dom kontaktar min bank

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Medlem

Det verkar ha blivit en låg etisk nivå på en mängd produkter inklusive bilar.

Ordet "smart" verkar vara det som en stor andel kunder letar efter och givetvis passar företagen på att ta så mycket kontroll över din data, din brukande- och även på sikt äganderätt. Denna kontroll gör helt enkelt att företagen kan tjäna mer pengar.

Den senaste utvecklingen av bilar verkar tyvärr också innefatta att få in en så stor touch-skärm som möjligt och ta bort så många knappar som möjligt. Allt är en kompromiss och drar man utvecklingen till sin spets så kompromissas här saker som t.ex. användarvänlighet och säkerhet. Inte bara att du behöver släppa blicken från vägen för att titta på den stora skärmen för att styra någon funktion, utan en mjukvaruuppdatering senare kan gränssnittet godtyckligt ändras av tillverkaren.

Vad är lösningen? Jag tror att fler behöver uppmärksamma att det är ett problem innan vi ens kan komma nära en lösning. Som sagt, idag verkar "smart" vara en stor touch-skärm och ständig uppkoppling.

Det är riktigt bra att Mozilla granskar. Vi hade kanske också tyvärr behövt mer reglering av äganderätt både till materiella och immateriella ting (t.ex. vår data) som konsumenter/kunder för att inte företagen ska lockas att gå denna vägen - För vi konsumenter klarar inte i den stora massan att bry sig om dessa saker. Enligt mig börjar denna resan vid att vi får någon slags digital statlig legitimation som fungerar genom en öppen standard.

PS. En liten tankeställare. En person frågade mig om jag hakat på trenden med smarta klockor. Om min klocka var digital? Jag svarade, ja den laddar sig själv på solcell, synkroniserar sig själv på radio och visar tiden analogt och digitalt. Så den är nog smart. - Nej personen sa "jaha, nej men jag menar om du kan koppla den till telefonen". Själv funderar jag på om det är en så "smart" klocka när den har 3-4 dagars batteritid och som oftast en nattsvart framsida utan någon information. DS.

Permalänk
Medlem

Bra att detta lyfts fram.
Får hoppas att EU tröttnar och tar initiativ till regelverk och standardiseringar

Permalänk

Tänker det är bra. När väl allt kopplas upp till en AI så har den all information för att ta rätt beslut åt oss.

Permalänk
Medlem

S.M.A.R.T
Surveillance Monitoring Analysis Reporting Technology

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

S.M.A.R.T
Surveillance Monitoring Analysis Reporting Technology

Det är detta digitala samhälle vi går emot, allt ska övervakas och kontrolleras i realtid helst, som i kina typ.. social credit score... framtiden ser inte speciellt ljus ut om man säger så. Det är sjuka människor som styr vår värld....

Permalänk
99:e percentilen

Värt att nämna är att trots att listan i SweClockers artikel presenteras som oordnad är den faktiskt sorterad i stigande ordning efter vad Mozilla kallar "creepiness" (dvs BMW är minst "creepy" och Nissan mest).

EDIT: Verkar ha missförstått rankningens innebörd; se detta inlägg av @ztenlund.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag är så trött på att man köper dyra premium produkter och sen vid uppstart måste godkänna 20 sidor juridiska avtal, där man bara kan godkänna alternativt ej gå vidare och använda grundläggande funktioner. Sen följs framtida uppdateringar av nya långa avtal som ej går att fullt förstå.
TLDR. Man köper en ny dyr produkt. Upptäcker vid uppstart att man måste sälja sin själ för att kunna använda den som tänkt, enda alternativen är att acceptera eller sälja produkten vidare till någon annan stackare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Värt att nämna är att trots att listan i SweClockers artikel presenteras som oordnad är den faktiskt sorterad i stigande ordning efter vad Mozilla kallar "creepiness" (dvs BMW är minst "creepy" och Nissan mest).

Notera dock att den sorteringen är gjort på kategorier av information, inte på graden av respektlöst dataslangande. Nissan hamnar i och för sig näst sist även på den fronten, men Tesla är i botten (sämst) då:

https://foundation.mozilla.org/en/privacynotincluded/articles...

Permalänk
Medlem

Volvo är inte med i listan!

Permalänk
Medlem

Värsta av allt är när man vill slå av datainsamlingsfunktioner så hotar de med att bilen kanske inte kommer fungera perfekt, men förklarar inte exakt vad.

Permalänk
Medlem

Skönt, ytterligare en anledning till att hålla sig till bilar från slutet av 90-talet samt början av 00-talet ^^

Skrivet av Fatmajk:

Volvo är inte med i listan!

Dom är för små, dom har inget intresse av Kina bilar då dom vet att dom kommer samla in ALLT redan ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå att man får räkna med att personlig data samlas in om en om man använder en gratistjänst eller liknande, men att det samlas in efter man pungat ut ofantligt mycket pengar för något som en bil, som man dessutom på pappret äger...?!

När det är dags för ny bil kommer jag pruta hos bilförsäljaren.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ztenlund:

Notera dock att den sorteringen är gjort på kategorier av information, inte på graden av respektlöst dataslangande. Nissan hamnar i och för sig näst sist även på den fronten, men Tesla är i botten (sämst) då:

https://foundation.mozilla.org/en/privacynotincluded/articles...

Woah! Och här trodde man att man hade förstått rankningens innebörd på översiktlig nivå åtminstone. Blir bara mer förvirrad ju mer jag försöker förstå vad Mozilla menar, så jag tackar helt enkelt för rättelsen/förtydligandet. Har redigerat mitt inlägg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Käns underbart att Jaguar inte är med i listan.
Det beror iofs på att Jaguar ännu ligger lite i lä med de tekniska lösningarna, men jag behöver verkligen inte en ipad eller liknande som operativsystem för körglädje.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

äntligen lite granskning, har efterfrågat undersökningar utav detta slag en längre tid. Borde ingå i alla bil tester som finns att läsa i div magasin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Volvo är inte med i listan!

Bilarna byggs och utvecklas i Kina eller av kinesiska bolag. Vad tror du resultatet blivit?

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Bilarna byggs och utvecklas i Kina eller av kinesiska bolag. Vad tror du resultatet blivit?

Men, men, men SVERIGE! Volvo är svenskt är och förblir för alltid 100% svenskt. Made in Schweden!!!

Så tänker nog de flesta lite äldre åtminstone. Min styvfar har bara kört Volvo och saab och tycker allt annat är osvenskt men tyvärr är det som du säger nog mycket som skickas till Kina numera.

Själv har jag inga kameror eller internet i min Opel från 2014. Bra det. Speciellt efter man hörde att Nissan samlar allt möjligt till och med sex.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Nedgraderade mig nyligen till en äldre ej uppkopplad bil, våga vägra all teknik

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Hur samlar en bil in information om ditt sexliv?