Grafikprestanda i Starfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Förmodligen inte. Det finns inte mycket historik som visar på att liknande har skett. Tänk istället att nya spel vilka försöker sätta en hög ribba ofta sätter den på nivån där endast dagens tipptopp-kombo av GPU+CPU orkar få till där höga 4K/60+ FPS Ultra-nivåerna medan "nästa bästa"-hårdvaran är mer än adekvat om än först i High-lägen. Sedan måste man finna sina personliga kompromisser om man är lägre ned på prestandastegen.

Vad som händer framöver är därför att du förmodligen får utmärkt eller tillräcklig 4K/60-prestanda i Starfield med ditt nästa köp av GPU+CPU-kombo så länge du håller dig på motsvarande eller bättre produktnivå. Precis som din kombo idag kan få rätt bra fart med 4K ifall du backar några år bakåt bland speltitlarna.

Så här har det varit länge med nya spel. Historien upprepas hela tiden. Både tekniken och människorna. Varje gång ett nytt storspel lanseras är det samma diskussioner om "dålig optimering" och att man måste sälja sin njure och hit och dit, där diskussionerna till slut börjar krypa mot bråk om det ekonomiska läget med illa dolda antydningar om vilka som är syndabockarna för att man inte har råd med ett 4090+13900K.

En hög andel verkar så sjukt historielösa i dataspelsvärlden, samt att det har uppstått någon form av social rättvise-kultur där folk tycks anse sig ha någon form av naturlig rättighet att få köra de senaste spelen med maximala kvalitetsinställningar i hög framerate på sina föråldrade budgetsystem.

Dessa vegan/cyklister kommer gärna dragande med att spelutvecklingen inte går framåt på PC så att de har någon anledning att uppgradera från sina, satans, 1080 Ti heller. Välj EN?! 🤯

Permalänk
Medlem

Tänkte spela det om fem år. Trots att mitt 4090 klarar spelet tror jag att jag kan spela med allt ögongodis på då. Jag spelar sällan spel yngre än fem år idag. Dessutom kommer spelet att patchas intensivt och jag har inte tid att börja om. Varje spel körs endast en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej det tror jag inte i native iaf 😊

Skrivet av Laxpudding:

Förmodligen inte. Det finns inte mycket historik som visar på att liknande har skett. Tänk istället att nya spel vilka försöker sätta en hög ribba ofta sätter den på nivån där endast dagens tipptopp-kombo av GPU+CPU orkar få till där höga 4K/60+ FPS Ultra-nivåerna medan "nästa bästa"-hårdvaran är mer än adekvat om än först i High-lägen. Sedan måste man finna sina personliga kompromisser om man är lägre ned på prestandastegen.

Vad som händer framöver är därför att du förmodligen får utmärkt eller tillräcklig 4K/60-prestanda i Starfield med ditt nästa köp av GPU+CPU-kombo så länge du håller dig på motsvarande eller bättre produktnivå. Precis som din kombo idag kan få rätt bra fart med 4K ifall du backar några år bakåt bland speltitlarna.

Så här har det varit länge med nya spel. Historien upprepas hela tiden. Både tekniken och människorna. Varje gång ett nytt storspel lanseras är det samma diskussioner om "dålig optimering" och att man måste sälja sin njure och hit och dit, där diskussionerna till slut börjar krypa mot bråk om det ekonomiska läget med illa dolda antydningar om vilka som är syndabockarna för att man inte har råd med ett 4090+13900K.

Nej, det kanske är för mycket att hoppas på. Å andra sidan är jag inte så grafikkänslig. Tycker det mesta ser snyggt ut och PS5/XSX brukar jag tycka ser lysande ut för det mesta. Kanske kan få till en till en bra nivå motsvarande XSX med lite meck i inställningarna. Det blir nog alldeles tillräckligt för min del.

Spelet är helt i min smak i övrigt och ska bli kul stt testa.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tom76:

Nej, det kanske är för mycket att hoppas på. Å andra sidan är jag inte så grafikkänslig. Tycker det mesta ser snyggt ut och PS5/XSX brukar jag tycka ser lysande ut för det mesta. Kanske kan få till en till en bra nivå motsvarande XSX med lite meck i inställningarna. Det blir nog alldeles tillräckligt för min del.

Spelet är helt i min smak i övrigt och ska bli kul stt testa.

Det som är skönt eller "skönt" med Xbox/PS5-konsolerna är att andra fattar besluten åt dig vilken nivå det ska vara på grafiken. Och de kan i sin bästa stunder fatta de besluten baserat på tekniken i de två (tre) konsolerna. Men kanske också genomför kompromisser du inte riktigt accepterar.

Poängen med en PC är du kan fatta alla de besluten själv och prioritera till exempel 60 FPS istället för att någon annan drar gränsen på 30 FPS å dina vägnar. Vilket är halva eller kanske hela poängen med en PC. Miljoner olika kombinationer hårdvara kan få arbeta efter användarens smak. Detta kostar ju förstås mer meckande hos varje användare. Så du lär finna något som passar. Men kanske också väcka ett sug efter mer som tidigarelägger en uppdatering.

Jag måste vänta till tidigast december med Starfield av flera skäl. Räknar med att jag måste kompromissa med 10700K+3080Ti. Men också att värsta buggarna är fixade och att det finns gott om praktisk spelinfo samlat på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Tänkte spela det om fem år. Trots att mitt 4090 klarar spelet tror jag att jag kan spela med allt ögongodis på då. Jag spelar sällan spel yngre än fem år idag. Dessutom kommer spelet att patchas intensivt och jag har inte tid att börja om. Varje spel körs endast en gång.

Fast varför sitta på ett 4090 om du alltid spelar 5 år gamla lir? Då borde du sitta på äldre och billigare grafikkort som är fullt tillräckliga ändå.

Laddar ned senaste nvidias drivrutiner nu får vi se vad som händer. Blev runt 40 fps på high med mitt gamla 3080 och 75 rendering scale med fsr 2. Försökte kolla på dlss fix men det var för bökigt med installationen. Skulle laddas ned massa filer som inte ens ingick i modden??? Men det går nog att dra ned inställningarna en bra bit innan ögat börjar klaga. Känns som gamma är ställt helt galet fel. Ska testa köra utan hdr om det är hdr som strular till det.

Jag försökte med motionblur men som alltid jag begriper verkligen inte varför den inställningen finns i spel? Det fungerar ju aldrig någonsin. Och så det där filmbruset? Varför?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det som är skönt eller "skönt" med Xbox/PS5-konsolerna är att andra fattar besluten åt dig vilken nivå det ska vara på grafiken. Och de kan i sin bästa stunder fatta de besluten baserat på tekniken i de två (tre) konsolerna. Men kanske också genomför kompromisser du inte riktigt accepterar.

Poängen med en PC är du kan fatta alla de besluten själv och prioritera till exempel 60 FPS istället för att någon annan drar gränsen på 30 FPS å dina vägnar. Vilket är halva eller kanske hela poängen med en PC. Miljoner olika kombinationer hårdvara kan få arbeta efter användarens smak. Detta kostar ju förstås mer meckande hos varje användare. Så du lär finna något som passar. Men kanske också väcka ett sug efter mer som tidigarelägger en uppdatering.

Jag måste vänta till tidigast december med Starfield av flera skäl. Räknar med att jag måste kompromissa med 10700K+3080Ti. Men också att värsta buggarna är fixade och att det finns gott om praktisk spelinfo samlat på nätet.

Precis så. Modstöd på PC är stort (eller var iaf när jag faktiskt spelade något regelbundet) för min del också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Vad som händer framöver är därför att du förmodligen får utmärkt eller tillräcklig 4K/60-prestanda i Starfield med ditt nästa köp av GPU+CPU-kombo så länge du håller dig på motsvarande eller bättre produktnivå. Precis som din kombo idag kan få rätt bra fart med 4K ifall du backar några år bakåt bland speltitlarna

"Probemet" är ju dock att Starfield ser ut som att man backat några år bland speltitlarna. Det kanske flyter bättre och man kan dra upp inställningarna med ett 4090, men det kommer ju fortfarande inte se "bra" ut som i "wow, jag säljer njuren".

För övrigt är det Riksbankens, Putins, Nvidias, kryptovalutornas, Covids, Kristerssons, Anderssons, Paludans och AI-boomens fel att jag inte har råd att med 13900K och 4090 utan får sitta med en gammal sketen 5800X och 6900XT och utforska universum i 1080P som på 90-talet. 😭

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

@boop Verifierade 6700 XT-resultaten och fick identiska siffror. Växlade in ett partnerkort också med samma resultat. Så lite oklart vad som händer där, vår testslinga kanske hatar det kortet?

In other news dunkade jag in resultat nu för Radeon RX 7800 XT och 7700 XT eftersom embargot har gått ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

"Probemet" är ju dock att Starfield ser ut som att man backat några år bland speltitlarna. Det kanske flyter bättre och man kan dra upp inställningarna med ett 4090, men det kommer ju fortfarande inte se "bra" ut som i "wow, jag säljer njuren".

För övrigt är det Riksbankens, Putins, Nvidias, kryptovalutornas, Covids, Kristerssons, Anderssons, Paludans och AI-boomens fel att jag inte har råd att med 13900K och 4090 utan får sitta med en gammal sketen 5800X och 6900XT och utforska universum i 1080P som på 90-talet. 😭

Och här trodde jag att det var veganernas och cyklisternas fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Tänkte spela det om fem år. Trots att mitt 4090 klarar spelet tror jag att jag kan spela med allt ögongodis på då. Jag spelar sällan spel yngre än fem år idag. Dessutom kommer spelet att patchas intensivt och jag har inte tid att börja om. Varje spel körs endast en gång.

5 år är en väldigt lång tid att vänta, jag själv ska vänta ca ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Men också att värsta buggarna är fixade

Det är det som är det konstigaste av allt -- att de lyser med sin frånvaro. Jag skulle tro att det är en direkt effekt av Microsoft-uppköpet, att de tvingades släppa ett helt spel framför att trycka in de sista visionerna på slutet. Den här gången kommer kommande patchar antagligen att kunna fokusera mycket mer på QoL-grejer istället för att bara lappa ihop halvfärdiga grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

"Probemet" är ju dock att Starfield ser ut som att man backat några år bland speltitlarna. Det kanske flyter bättre och man kan dra upp inställningarna med ett 4090, men det kommer ju fortfarande inte se "bra" ut som i "wow, jag säljer njuren".

För övrigt är det Riksbankens, Putins, Nvidias, kryptovalutornas, Covids, Kristerssons, Anderssons, Paludans och AI-boomens fel att jag inte har råd att med 13900K och 4090 utan får sitta med en gammal sketen 5800X och 6900XT och utforska universum i 1080P som på 90-talet. 😭

Bethesda har ju aldrig gjort spel som säljer genom cutting edge grafik. Blir ingen uppgradering här tycker det ser nästan lika bra ut på mina high med som ultra. När jag installerade de nya drivrutinerna så tänkte jag oj fan vilken boost! Kunde inte gå under 60 fps sen såg jag att de defaulta allt på low och det såg ändå bra ut på startplattan där innan du flyger iväg för första gången. Sen landa jag runt med high för att inte riktigt nå 60 fps pendlar typ mellan 56-58.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

"Probemet" är ju dock att Starfield ser ut som att man backat några år bland speltitlarna. Det kanske flyter bättre och man kan dra upp inställningarna med ett 4090, men det kommer ju fortfarande inte se "bra" ut som i "wow, jag säljer njuren".

För övrigt är det Riksbankens, Putins, Nvidias, kryptovalutornas, Covids, Kristerssons, Anderssons, Paludans och AI-boomens fel att jag inte har råd att med 13900K och 4090 utan får sitta med en gammal sketen 5800X och 6900XT och utforska universum i 1080P som på 90-talet. 😭

Väldigt märkligt hur Starfield kan prestera så dåligt på High End datorer, med en grafik som inte är särskilt speciell/bra och inte ens är ett "open world" spel. Allt är loading screens. Hur kan det vara så dålig prestanda egentligen?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Väldigt märkligt hur Starfield kan prestera så dåligt på High End datorer, med en grafik som inte är särskilt speciell/bra och inte ens är ett "open world" spel. Allt är loading screens. Hur kan det vara så dålig prestanda egentligen?

Det är rätt så högupplösta texturer sen så är ju inte grafik motorn den mest moderna. Men det flyter ju på bättre än de lir som nyttjar raytracing

Inte helt oväntat så är de större städerna fps hogs

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Kenneth:

Bra köttat!

Slapp ni köra "iPresentInterval=0" den här gången?

Sent svar, men JA!

Permalänk
Medlem

hmm verkar finnas någon minnesläcka? Gick med i vanguard i new atlantis och efter jag klarat simulatorn och kommit tillbaks till han som välkomnar en in så dippade fpsn ner till 12 fps i snitt från över 50 åtminstone. Försökte sänka till allt på low men fortfarande 12 fps. Startade om ändå 12 fps. Får hoppas omstart av datorn fixar det hela.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Spelade 6 minuter i gruvan
4080, Ryzen 7 7800X3D
Allt på high settings, 90, 100fps
Kändes inte som smör direkt

Mycket Fallout känsla med denna game engine

Stängt av, gick tillbaks till Sniper 4 elite

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Köpte starfield, taggad att prova körde jag igång det idag. Letat efter nåt spel att köra efter att ha kört cyberpunk alldeles för länge.
Men mein frikking god vad tråkigt det var. Spelat ca 80 min och håller på att dö av tristess. Knasiga kontroller, för många knappar att binda och till synes inget smidigt sätt att ens byta vapen (typ scrollhjulet), oengagerande story, luddiga uppdrag, oengagerande karaktärer.

Snygg grafik dock, och flyter som smör med 4090+dlss3 mod..

Men frågan är, blir det nå roligare, eller är detta spel helt enkelt inte min kopp te?
Lutar åt ångerrätt än så länge i alla fall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Köpte starfield, taggad att prova körde jag igång det idag. Letat efter nåt spel att köra efter att ha kört cyberpunk alldeles för länge.
Men mein frikking god vad tråkigt det var. Spelat ca 80 min och håller på att dö av tristess. Knasiga kontroller, för många knappar att binda och till synes inget smidigt sätt att ens byta vapen (typ scrollhjulet), oengagerande story, luddiga uppdrag, oengagerande karaktärer.

Snygg grafik dock, och flyter som smör med 4090+dlss3 mod..

Men frågan är, blir det nå roligare, eller är detta spel helt enkelt inte min kopp te?
Lutar åt ångerrätt än så länge i alla fall..

Det där ska i starfield tråden. Du kan välja hotkey 0-9 för vapen, etc om du inte vill använda scrollhjulet.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det där ska i starfield tråden. Du kan välja hotkey 0-9 för vapen, etc om du inte vill använda scrollhjulet.

Aha, ups. Ska leta upp den tråden.
Tack för tipset.
Kollade lite reviews och det blev retur för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är rätt så högupplösta texturer sen så är ju inte grafik motorn den mest moderna. Men det flyter ju på bättre än de lir som nyttjar raytracing

Inte helt oväntat så är de större städerna fps hogs

Starfield flyter på bra mycket sämre än Cyberpunk med RT på mitt 3060 TI.
Det märkliga är att det verkar vara både CPU och GPU-begränsat på samma gång. Utan DLSS går det riktigt trögt, slår man på DLSS (moddat) går det lite bättre men även om man ställer ner scaling till 50% märker man att en 3800X är i lägsta laget. Grafikkortet går också väldigt kallt oavsett scaling, vilket är underligt om det nu är GPU-begränsat. I Cyberpunk låter kortet som det är på väg at lyfta...

Sen tyckte jag inte texturerna var så fina heller. Första gången jag kom till New Atlantis skrattade jag nästan över hur fult det var. Helt ojämförbart med Cyberpunk eller ens Star Citizen. Kändes som nån tagit Solitude i Skyrim och ersatt det med arkitektur från 60-talets Sovjet. Väldigt låg polycount, primitiva skugg- och ljuseffekter och platta texturer. Känns som spelet är 10 år äldre än Cyberpunk. Kanske kommer FSR3 med FG kunna förbättra flytet även på lite äldre hårdvara, men ser ingen direkt anledning visuellt till varför det skulle vara så krävande.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Verkligen! Tycker inte det ser så bra ut för att motivera hur tungdrivet det är. Nu är ju förvisso Cyberpunk med sina egna brister, men det är ju rätt komiskt när man ser såna här jämförelser:
https://youtu.be/bBrBu7BxaAg?si=V6g29Mo_QI2LvE9-

Jag säger inte att spel måste ha top notch grafik, men då ska de heller inte kräva ett monster till dator

Det är askul för Cyberpunk fick otroligt mycket skit för just vattnet på release så det är något CDPR fixat med patchar, här finns en tidig jämförelse mellan Cyberpunk och GTA IV:

https://www.youtube.com/watch?v=p6458AOhkGo

Finns även den här med massor av grejer som verkligen sög i Cyberpunk på release ställt mot GTA V:

https://www.youtube.com/watch?v=PsBrkLq31eM

Och i denna finns många av dom vattentesterna som gjordes vs starfield fast här igen vs GTA V (dock efter det patchats i Cyberpunk denna gång).

https://www.youtube.com/watch?v=XRA-5gh7E2A

Slås ständigt av hur förbannat kompetenta Rockstar är, synd bara att de helt slappat till sig p.g.a. vilken otrolig kassako GTA V har varit för dom. Dom glider a la sitt namn nu imo. Får se om GTA VI kan bli en nytändning. GTA har genomtiderna verkligen satt ribban vad gäller att skapa levande världar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Väldigt märkligt hur Starfield kan prestera så dåligt på High End datorer, med en grafik som inte är särskilt speciell/bra och inte ens är ett "open world" spel. Allt är loading screens. Hur kan det vara så dålig prestanda egentligen?

För att det är ett konsol spel som optimerats för Xbox?

"During the latest episode of the Lex Fridman podcast, director and executive producer at Bethesda Game Studios, Todd Howard, explained that Starfield was able to receive more focused console-specific optimization on Xbox Series X and Xbox Series S as a result of being console exclusive."

https://twistedvoxel.com/starfield-optimization-exclusivity-x...

Permalänk
Medlem

En Cyberpunk 2077 utvecklare har kritiserat videon som jämför Cyberpunk med Starfield.

Källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En hög andel verkar så sjukt historielösa i dataspelsvärlden, samt att det har uppstått någon form av social rättvise-kultur där folk tycks anse sig ha någon form av naturlig rättighet att få köra de senaste spelen med maximala kvalitetsinställningar i hög framerate på sina föråldrade budgetsystem.

Dessa vegan/cyklister kommer gärna dragande med att spelutvecklingen inte går framåt på PC så att de har någon anledning att uppgradera från sina, satans, 1080 Ti heller. Välj EN?! 🤯

Spelet ska dessutom vara gratis, och om du tröttat efter att du plöjt ned 1000h i ett spel så är det ett dåligt spel för att utvecklaren inte tänker på dig.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

För att det är ett konsol spel som optimerats för Xbox?

"During the latest episode of the Lex Fridman podcast, director and executive producer at Bethesda Game Studios, Todd Howard, explained that Starfield was able to receive more focused console-specific optimization on Xbox Series X and Xbox Series S as a result of being console exclusive."

https://twistedvoxel.com/starfield-optimization-exclusivity-x...

Fast vad är en Xbox? Det är i princip en Ryzen 3700X och 6700XT på en nerbantad version av Windows 10. Så man tycker ändå dessa optimeringar borde slå igenom på PC också, speciellt om man har AMD CPU och GPU. Å andra sidan är väl konsolversionen låst till 30 FPS medan PC-spelare vill ha minst 60 FPS och helst mer, så det är även fråga om helt andra förväntningar och krav.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Fast vad är en Xbox? Det är i princip en Ryzen 3700X och 6700XT på en nerbantad version av Windows 10. Så man tycker ändå dessa optimeringar borde slå igenom på PC också, speciellt om man har AMD CPU och GPU. Å andra sidan är väl konsolversionen låst till 30 FPS medan PC-spelare vill ha minst 60 FPS och helst mer, så det är även fråga om helt andra förväntningar och krav.

Xbox har 30fps i 900p

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

@boop Verifierade 6700 XT-resultaten och fick identiska siffror. Växlade in ett partnerkort också med samma resultat. Så lite oklart vad som händer där, vår testslinga kanske hatar det kortet?

In other news dunkade jag in resultat nu för Radeon RX 7800 XT och 7700 XT eftersom embargot har gått ut.

Märkligt som sagt, men tack för uppdateringen och ansträngningen, det uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Fast vad är en Xbox? Det är i princip en Ryzen 3700X och 6700XT på en nerbantad version av Windows 10. Så man tycker ändå dessa optimeringar borde slå igenom på PC också, speciellt om man har AMD CPU och GPU. Å andra sidan är väl konsolversionen låst till 30 FPS medan PC-spelare vill ha minst 60 FPS och helst mer, så det är även fråga om helt andra förväntningar och krav.

Exakt. Spelet är gjort för 30fps på XBox, som har en 8-core Zen2 kopplat till ett 560+336 GByte/s minnessystem! Det är inte att förvånas över att PC-burkar har svårt att hålla stabila 60fps, och då har vi inte ens nämnt att ett spel som Starfield drar rejäl nytta av konsolens snabba SSD också.

Det är inte otänkbart att konsolversionen fått hållas tillbaka för att spelet skall köra anständigt på en hygglig andel av de PC datorer som används för spelande. PS4/XBox One generationens superklena Jaguarkärnor är förpassade till historien, och de spel som i framtiden bara siktar på den senaste konsolgenerationen kommer naturligtvis inte att vara lika lättdrivna.

Det enda jag skulle anmärka på är att jag önskar att spelet drog nytta av tillgängligt RAM. Det tycks hålla sig inom konsolgränser + Windows, och om den faktiskt använde sig av de 64GB mitt system har borde man kunna komma undan en hel del dataladdning från SSDn. Kommer att kolla på möjligheten att skapa en 40GB RAM-cache när spelet körs, bara för att se om det ger något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

@JonasT grymt test! Tackar för trevlig läsning som vanligt.
Vore intressant med test med en sämre cpu också nästa gång ni kör test för ett spel för att visa hur cpu/gpu tungt det är

Spelar på ett 6700xt och en gammal i7 6700
1080p med allt på low och ingen uppskalning.

FPS låst på stadiga 60 i dem flesta fall på någon planet eller i rymden, cpu aldrig över ~50%.
Kliver jag sen in i en stad, specielt New Atlantis går cpu upp på 100% last och fpsen kryper ner på ~30.