Varför är det så svårt att få tag på RPi?

Permalänk
Medlem

Det är en bit kvar på RK3588-stöd oavsett os, kör FreeBSD på mina Allwinner (H5) och Rockchip SBCs (RK3399) själv utan problem

Mer detaljer
Permalänk
Datavetare
Skrivet av diizzy:

Det är en bit kvar på RK3588-stöd oavsett os, kör FreeBSD på mina Allwinner (H5) och Rockchip SBCs (RK3399) själv utan problem

Hmm, "Det är en bit kvar på RK3588-stöd oavsett os" samtidigt som du skriver att du kör på bl.a. FreeBSD på RK3399 "utan problem".

Är inte detta ett rätt bra exempel på att det finns hela klasser med applikationer som kan fungera utmärkt även om det rent tekniskt finns rätt många "hål" i stödet?

Kollar man FreeBSD stödet för RK3399 så finns det helt klart grundläggande stöd, men t.ex. detta skulle i mitt specifika fall vara en total show-stopper.

"GPIO is broken on RK3399". Har fall där man kommunicerar via SPI med "custom" chip-select (CS) hantering, vilket då måste göras m.h.a. manuell GPIO hantering av CS. Finns rätt många andra exempel som behöver GPIO.

Vidare verkar HW-accelerat GPU-stöd saknas på FreeBSD (just det kvittar i princip alla "server" applikationer, men är en begränsning). Sen verkar stödet för den integrerade Ethernet-kretsen vara "sådär" (och över loopback fixar Linux ~8 GBit/s på en Orange Pi 4 med RK3399).

Ändå finns det en lång rad applikationer där FreeBSD ändå skulle fungera utmärkt på en RK3399!

Håller med om att det finns begränsningar i nuläget med RK3588 om man absolut vill ha en kernel.org kärna.

Väljer man däremot att köra med Rockchips kärna som har en del "custom-drivers" i nuläget verkar ju allt fungera. SPI, I²C, UART, CAN, PWM, samt GPIO + HW-accelerad GPU + Ethernet + M.2 SSD fungerar då i alla fall. Är denna kärna som bl.a. Orange Pi 5 Plus kommer med om man laddar ned Ubuntu från deras hemsida (är i praktiken en helt vanlig ARM64 Ubuntu 22.04 med custom kernel).

Vissa gillar inte custom-kernels, själv ser jag det som en helt OK temporär lösning marginellt mer problematiskt än att majoriteten av all HW inte fungerar på Windows med mindre än att man laddar ned speciella drivrutiner. Sättet Linux hanterar drivrutiner gör dock att man helst vill att saker ska hamna i kernel.org kärnan, hoppas och tror att fullt RK3588 lär finnas där om något år.

Så ja, det finns begränsningar i RK3588 stödet i kernel.org kärnan. Men kan man "leva med" custom-kernel är nog Orange Pi 5 Plus en av (eller möjligen "den") bäst presterade SMB man för närvarande kan köpa till Linux. Och den är inte ens speciellt mycket dyrare jämfört med RPi4 (men presterar på en helt annan nivå, framförallt sett till disk I/O och GPU-prestanda, men även CPU-prestanda är heltalsfaktorer bättre).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

För mig som relativ nybörjare och amatör känns det mycket enklare att köpa en produkt där man lätt kan googla fram lösningar på problem, oftast. Raspberry Pi OS känns rätt hemma ändå, och det installeras enkelt. Batocera, Retropie, Amiberry, är lätt att hitta images till som redan är klara att tuta och köra, typ. Jag inbillar mig att många privatpersoner som köper Pi ändå vill ha en relativt enkel lösning. Givetvis helt annorlunda för företag.

Jag har just nu 3 olika Pi, dels leker jag med en som filserver etc, dels har jag ett par andra till retroprojekt. Visst skulle jag gärna köpa snabbare kort, men det eventuella extraarbete som tycks behövas känns inte motiverat.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag har en drös med Pi4 men även en del annat, Tinker Board S och Banana Pi M5, bananen är kopplad till 50" i sovrummet och går med CoreELEC på emmc, den är perfekt för tone mapping av HDR-material från servern till tv'n som inte klarar HDR.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hmm, "Det är en bit kvar på RK3588-stöd oavsett os" samtidigt som du skriver att du kör på bl.a. FreeBSD på RK3399 "utan problem".

Är inte detta ett rätt bra exempel på att det finns hela klasser med applikationer som kan fungera utmärkt även om det rent tekniskt finns rätt många "hål" i stödet?

Om man nu ska jämföra det med x86 så är det som en ny generation av platform, tänk dig AM4 vs AM5 (AM5 fungerade långt ifrån OOTB oavsett OS när det kom inkl Linux). Det finns standarder även för ARM som t.ex SBSA men det är inte alltid detta är applicerbart eller följs likväl som att det finns mycket hårdvara till PC som kräver specifika drivrutiner AHCI vs LSI HBA etc som behövs finnas.

FreeBSD har lite sämre stöd än Linux för RK3399, dock av det som fungerar så fungerar mycket faktiskt bättre (stabilare). Video jobbas det på och GPIO har fungerat men något som man är medveten om är trasigt just nu. PCI-stödet är däremot markant bättre än vad Linux erbjuder dock är hårdvara lite iffy. Det ska också tilläggas att mycket som "har stöd" i Linux generellt är kanske inte helt brukbart i praktiken men all "Open Source" får väl ses som WIP så jag tar just "supported" med en nypa salt.

Kan inte säga så mycket om testresultaten men jag misstänker bland annat att cpufreq scaling inte är aktiverat, har faktiskt ett gäng som fungerar som brandväggar och de klarar Gbit linespeed utan problem (med externt nic då de behöver mer än en nätverksport) och rullar på i månader utan bekymmer.

Jag har dock en RockPi 4 som kör LibreELEC (nightly) och den fungerar väl helt ok, relativt ny vanilla kernel och det mesta fungerar men det finns fortfarande roliga quirks t.ex volym för HDMI som fungerar upp till ~75% av max-läge sen blir det superdistat. Innan någon säger något, det är knappast så att RPi fungerar felfritt och många gånger märker du inte av eventuella problem eller buggar då produkten inte används på ett sätt där det visar sig. Det många glömmer också att det finns i princip ingen publik information om hårdvaran för RPi (dvs Broadcomd SoC) utan näsan allt stöd som finns kommer från RPi Foundation så när de tappar intresse så kan det bli bekymmer med eventuell ny hårdvara och i framtiden beroende på hur länge det körs på med nuvarande upplägg och vad Broadcom väljer att göra.

Mycket av bekymmer med Linux-distar för ARM är just custom kernels etc som slutas underhållas eller är rena hack bara för att få något att fungera som mer eller mindre POC. Detta gäller också i ganska stor utsträckning u-boot dessvärre men "bryr" man sig inte om att sitta med sådant eller underhålla system så kan det väl fungera alternativt om det är helt isolerat.

@Pirum
Nu är det lite specifika "distros" båda användningsområde och hårdvara du nämner men du har t.ex Lakka för diverse olika SBCs. Nu har jag inte följt utvecklingen alltför noga men mycket verkar hamna i LibreELEC också numera.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av diizzy:

Om man nu ska jämföra det med x86 så är det som en ny generation av platform, tänk dig AM4 vs AM5 (AM5 fungerade långt ifrån OOTB oavsett OS när det kom inkl Linux). Det finns standarder även för ARM som t.ex SBSA men det är inte alltid detta är applicerbart eller följs likväl som att det finns mycket hårdvara till PC som kräver specifika drivrutiner AHCI vs LSI HBA etc som behövs finnas.

FreeBSD har lite sämre stöd än Linux för RK3399, dock av det som fungerar så fungerar mycket faktiskt bättre (stabilare). Video jobbas det på och GPIO har fungerat men något som man är medveten om är trasigt just nu. PCI-stödet är däremot markant bättre än vad Linux erbjuder dock är hårdvara lite iffy. Det ska också tilläggas att mycket som "har stöd" i Linux generellt är kanske inte helt brukbart i praktiken men all "Open Source" får väl ses som WIP så jag tar just "supported" med en nypa salt.

Kan inte säga så mycket om testresultaten men jag misstänker bland annat att cpufreq scaling inte är aktiverat, har faktiskt ett gäng som fungerar som brandväggar och de klarar Gbit linespeed utan problem (med externt nic då de behöver mer än en nätverksport) och rullar på i månader utan bekymmer.

Jag har dock en RockPi 4 som kör LibreELEC (nightly) och den fungerar väl helt ok, relativt ny vanilla kernel och det mesta fungerar men det finns fortfarande roliga quirks t.ex volym för HDMI som fungerar upp till ~75% av max-läge sen blir det superdistat. Innan någon säger något, det är knappast så att RPi fungerar felfritt och många gånger märker du inte av eventuella problem eller buggar då produkten inte används på ett sätt där det visar sig. Det många glömmer också att det finns i princip ingen publik information om hårdvaran för RPi (dvs Broadcomd SoC) utan näsan allt stöd som finns kommer från RPi Foundation så när de tappar intresse så kan det bli bekymmer med eventuell ny hårdvara och i framtiden beroende på hur länge det körs på med nuvarande upplägg och vad Broadcom väljer att göra.

Mycket av bekymmer med Linux-distar för ARM är just custom kernels etc som slutas underhållas eller är rena hack bara för att få något att fungera som mer eller mindre POC. Detta gäller också i ganska stor utsträckning u-boot dessvärre men "bryr" man sig inte om att sitta med sådant eller underhålla system så kan det väl fungera alternativt om det är helt isolerat.

@Pirum
Nu är det lite specifika "distros" båda användningsområde och hårdvara du nämner men du har t.ex Lakka för diverse olika SBCs. Nu har jag inte följt utvecklingen alltför noga men mycket verkar hamna i LibreELEC också numera.

Vad är "instabilt" hos RK3399 under Linux?

Frågar då vi har rätt många sådana kort som kör rätt intensiva applikationer I/O-mässigt (d.v.s via I/O-header och USB), det har varit superstabilt med Ubuntu server 22.04.

Planen från början var att köra med RPi4, men dels gick dessa inte att köpa i tillräckliga mängder, dels hade vi en del problem med att SD-korten pajade (är rätt mycket disk IO, bl.a. temporär-lagring för RabbitMQ och lite annat). Orange Pi 4 finns med integrerad eMMC, dessa har (så här långt) varit helt stabilt och även om prestandan inte matchar M.2 diskar är den fortfarande klart bättre än SD-kort sett till läsprestanda.

Hade rätt dåliga erfarenheter av Allwinner baserade SBC, så var därför initialt rätt skeptisk till Orange Pi 4/5 (Rockchip baserade) men slutsatsen så här långt är att det fungerat långt över förväntan då de varit stabilare än RPi4.

Orange Pi 5 Plus är fortfarande under utvärdering, där kör vi med M.2 diskar. Ser väldigt lovande ut så här långt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

PCI är väl det främsta jag har märkt sen har saker varit allmänt "quirky" men vissa saker har varit pga tidpunken dvs drivrutiner som inte helt klara för "prime time" etc och förmodligen också till viss del för att jag föredrar BSD pga upplägget annars är väl OpenWrt det närmasta jag håller på med när det gäller Linux men där är utbudet väldigt begränsat och inget jag skulle använda för Rockchip generellt. USB på RK3399 verkar fungera bra oavsett OS iaf om du har en relativt ny kärna / OS. Har faktiskt inte "orkat" bry mig om eMMC utan kört med hyggliga SD-kort istället och det har fungerar mycket bra generellt. Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i den där gamla skrönan om SD-kort numera men du bör ju inte kanske försöka skriva till minneskortet varje sekund utan använda tmpfs eller en minnesdisk av något slag för sådant. Sen skadar det väl inte du köper något som inte är bottenskrapet och undviker filsystem som inte skriver mycket per operation.

Bara du har hittat ett SBC som har haft uboot i mainline så har H2+/H3/H5/A64 varit väldigt trevliga oavsett OS under en längre tid, jag har tom en gammal Orange Pi PC (H5) i drift för IRC och lite andra enklare uppgifter fortfarande

Jag har främst hållt mig till Pine64 för RK3399 (RockPro64) och deras nya RK3588-kort verkar fint, hoppas bara att de har kvar PCIe-slotten som på RockPro64 så har du en väldigt flexibelt SBC-platform när mjukvaran börjar mogna.