Google Pixel 8 kan få prislapp över 10 000-kronorsstrecket

Permalänk
Melding Plague

Google Pixel 8 kan få prislapp över 10 000-kronorsstrecket

Med lansering nära förestående menar rykteskarusellen att Googles telefoner ser prisökningar om så mycket som 45 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

På tok för dyrt

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Det härr börjar gå till överdrift med de svenska priserna, Och det är lite pga våran sketna krona inte är värd något heller men 15k för en pixel NEJ TACK

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

glhf

Permalänk

En vanlig person köper en mobiltelefon och det är typ deras enda datorenhet. 10 000kr för en enhet de har i många år blir inte så extremt dyrt. "Vi datanördar" har X antal datorenheter som hela tiden ska uppdateras, det blir en väldigt hög kostnad om alla är så dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Det härr börjar gå till överdrift med de svenska priserna, Och det är lite pga våran sketna krona inte är värd något heller men 15k för en pixel NEJ TACK

Det är helt sjukt. Man är så van vid att räkna €1 = 10 SEK i huvudet att man inte riktigt inser hur dyrt allt blivit.

Ska på semester ute i Europa i oktober, man är lite nervös för priserna. En öl och matbit kommer kosta 40 000 miljarder SEK. Tur hotellet är betalt sedan länge och man har lite Euro i kontanter hemma...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Tråkigt, ser annars ut att vara en riktigt trevlig telefon där den mindre verkligen är lagom stor.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Pixel 7/7 Pro var ju mer aggressivt prissatta här för att antagligen plocka marknadsandelar. Nu när vi får ”normal pris” ser ju hoppet ännu större ut. Dock fasiken va dyrt att se Pixel 8 över 10k.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Hepp! Baspriset på en Pixel 7 Pro 128 GB var väl 10000 kr? Jag betalade runt 7000 när jag band om samma abonnemang jag hade som tidigare. 15000 kommer inte ske, då köper jag hellre en iPhone.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Nej, på tok för dyrt, jag sitter på min Pixel 6 och 7a tillsvidare.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Fattar inte vilka det är som har råd att betala 10.000 för en mobiltelefon!
Tror inte jag känner någon som köper mobiler i den prisklassen men ändå så verkar det finnas gott om människor som gärna betalar närmare 15.000 för sin nya mobil med tanke på att dom säljs i så stora upplagor att det är värt att bygga nya modeller.

Permalänk
Medlem

"får" borde ersättas med "ryktas få". Google har inte ens presenterat dem än.
Är skeptisk till att ryktet stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

"får" borde ersättas med "ryktas få". Google har inte ens presenterat dem än.
Är skeptisk till att ryktet stämmer.

Ja, Googles telefoner har väl alltid varit prisvänliga?

Permalänk
Medlem

Har en bekant som alltid köpt värsting telefonen vid release, och hoppas alltid att någon tappar den spräcker skärmen dag ett. 🤭

själv håller jag mig ett par generationer ner.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Med tanke på inflationen och den svenska kronans fallande värde hade det varit intressant att se hur prisökningen ryktas se ut, räknat i euro.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Fattar inte vilka det är som har råd att betala 10.000 för en mobiltelefon!
Tror inte jag känner någon som köper mobiler i den prisklassen men ändå så verkar det finnas gott om människor som gärna betalar närmare 15.000 för sin nya mobil med tanke på att dom säljs i så stora upplagor att det är värt att bygga nya modeller.

En mobiltelefon i dagen läge för 10000:- + tror jag det finns tre olika synsätt på:

*Dem som inte har råd men köper det ändå (lån/kredit osv) för de vill ha det senaste/ballaste.

*Dem som har pengarna och vill ha det senaste/ballaste.

*Sen har vi alla andra som, oavsett om de har 10000:- över eller inte, inser att dessa dessa pengar är bättre att lägga på annat och att merkostnaden för värsting-telefonen inte ger något väsentlig boost för vardagslyckan (jämfört med vad man annars kunnat köra med pengarna).

Men som du själv är inne på så är det intressant att många ändå köper dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Fattar inte vilka det är som har råd att betala 10.000 för en mobiltelefon!
Tror inte jag känner någon som köper mobiler i den prisklassen men ändå så verkar det finnas gott om människor som gärna betalar närmare 15.000 för sin nya mobil med tanke på att dom säljs i så stora upplagor att det är värt att bygga nya modeller.

Har man sunt sparande och planerar använda luren i 5+ år är det inte en särskilt stor kostnad utslagen över så lång tid. Med tanke på värdet man får ut av en telefon idag tycker jag det är rimligt vad de tar betalt, även om det kan svida dagen man faktiskt gör betalningen. Har alltid köpt telefoner kontant och planerar fortsätta med det. Köpte min nuvarande ganska påkostad för ca 2 år sedan och kan gott tänka mig köra med den i flera år till, inga problem alls hittils och batteriet håller bra.

Permalänk
Medlem

Clickbait artikel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Clickbait artikel

Typ. Skulle åtminstone poängtera att det är ett rykte i rubriken.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av LaoLao:

Med tanke på inflationen och den svenska kronans fallande värde hade det varit intressant att se hur prisökningen ryktas se ut, räknat i euro.

"The price hike is quite significant if we are to trust the source, of course. The Pixel 8 with 128GB of storage will ask for €874 ... The Pixel 7 at launch started at €650." så en ökning om 34% i just det fallet. 37% för 128GB Pro.

https://www.gsmarena.com/google_pixel_8_and_8_pro_european_pr...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför priset i SEK räknas inklusive VAT när detsamma inte görs för priset i EUR?
Det är inte bara i Sverige som priserna blir otrolig mycket högre än tidigare, förutsatt att detta rykte faktiskt stämmer.

Visa signatur

“All cruelty springs from weakness.”

Permalänk
Medlem

Å fy va dyrt för billigaste ? Lika dyra som en samsung nu... suck

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pepsin:

Ska på semester ute i Europa i oktober, man är lite nervös för priserna. En öl och matbit kommer kosta 40 000 miljarder SEK.

… Och det är väldigt mycket pengar!

Förr eller senare kanske det där uttalandet stämmer 😬

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Jag håller mig till förra årets bästa, köper bättre begagnat istället.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Som någon hare redan nämnt:
För 15000kr köper jag en iPhone än en Google phone...

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte intresserad då jag har en topptelefon från i år redan (ja, som jag betalade ca 1,000 € för).
Men för de som hade svårt att förstå:
Vill man ha en telefon att ringa med (i princip) så räcker någon tusenlapp.
Vill man ersätta sin laptop kommer man långt med ca 5,000 kr. Spara 5,000 kr (?) på att inte köpa laptop.
Vill man "ersätta" sin systemkamera behöver man komma upp i de 1,000 €. Spara 10,000-50,000 kr på att inte köpa laptop plus systemkamera.
Personlig bonus här är även att ersätta astrokamera. Spara ytterligare ca 10,000 kr på att inte köpa astrokamera.
Så det beror helt på ens användningsområde om det är logiskt och rimligt att spendera över 10,000 kr på en mobil.
För att citera läderjackan "The more you buy, the more you save".

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Som någon hare redan nämnt:
För 15000kr köper jag en iPhone än en Google phone...

Är nog oerhört få som gör det valet. Antingen väljer man mellan diverse premium-Androider - eller mellan diverse iPhones.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En vanlig person köper en mobiltelefon och det är typ deras enda datorenhet. 10 000kr för en enhet de har i många år blir inte så extremt dyrt. "Vi datanördar" har X antal datorenheter som hela tiden ska uppdateras, det blir en väldigt hög kostnad om alla är så dyra.

En vanlig person behöver inte ens den prestandan som finns i en 10000kr+ telefon. Jag som är ganska nördig av mig har en OnePlus 5 från 2017 som jag gav 2000kr beggat för för några år sen o jag har inga problem med hastigheten på den, så att en vanlig person på nåt sätt skulle behöva en modern 10kkr-telefon är inte sant nånstans, utan det är enbart en ren o skär lyxprodukt som mobiltillverkarna lurar i många att dom faktiskt behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finwë:

Förstår inte varför priset i SEK räknas inklusive VAT när detsamma inte görs för priset i EUR?
Det är inte bara i Sverige som priserna blir otrolig mycket högre än tidigare, förutsatt att detta rykte faktiskt stämmer.

VAT skiljer sig per land, så slutpriset i EUR inkl. VAT är inte densamma beroende på om du befinner dig i exempelvis Frankrike, Finland eller Tyskland. SEK däremot används huvudsakligen bara i Sverige, så att lägga 25% VAT (moms) är ändå ganska rimligt. Möjligen att man tar 25% moms till båda valutor då detta är en Svensk sida, men då lär ju det onekligen komma kommentarer varför priset som Swec rapporterar är mycket högre än vad som rapporteras av andra publikationer som kanske tagit, säg, den Tyska VAT-siffran istället.

Sedan så är det extremt sällan en privatperson bryr sig om pris exkl. moms, är i regel bara mellan företag som den siffran är vanligt förekommande, så det underlättar för troligen majoriteten av de som läser denna artikel att se vad det väntas kosta inkl. moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Har man sunt sparande och planerar använda luren i 5+ år är det inte en särskilt stor kostnad utslagen över så lång tid. Med tanke på värdet man får ut av en telefon idag tycker jag det är rimligt vad de tar betalt, även om det kan svida dagen man faktiskt gör betalningen. Har alltid köpt telefoner kontant och planerar fortsätta med det. Köpte min nuvarande ganska påkostad för ca 2 år sedan och kan gott tänka mig köra med den i flera år till, inga problem alls hittils och batteriet håller bra.

Finns dock många som verkar köpa senaste modellen av iPhone varje år vilket för mig är väldigt svårt att motivera. Känns som det mer är ett fashion statement än något man verkligen behöver.

När det gäller "värdet" så tror jag det är ganska få som verkligen utnyttjar high-end lurar fullt ut. Krävs liksom inte jättemycket RAM och processorkraft för att kolla TikTok. De flesta skulle nog klara sig med en betydligt billigare mindre kraftfull telefon.
Kameran är kanske största argumentet för att lägga mycket pengar på telefonen, men även t.ex. Pixel 7a och Galaxy A54 har helt OK kameror för de allra flesta.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD