Hello IT - Det räcker med en rad kod... eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Under gårdagen gjordes en release för 2FAs räkning, men inget som bör påverka specifikt den delen i forumet, utan hela sajten skulle må dåligt då jag uppdaterade modellen för användarna.

Sajten som helhet fick en uppdateringen den 2023-05-08 (#20036266). Senaste uppdateringen gällande forumet var 2023-03-01 och det var inga nya funktioner eller buggfixar utan gällde kompabilitet med nyare PHP-versioner.

Nu skriver jag i så pass få tråder så om det ibland och ibland inte fungerar har jag svårare att säga. Det fungerade i måndags för mig iaf (#20052423).

När började du märka av felet?
Syns de i "Följda trådar"?
Blir du inte pingad fast de syns i "Följda trådar"?

Skrev just i den här tråden:
#20055982

Den markeras inte automatiskt som följd på följknappen, trots att det är inställt att det ska ske. Jag har inte testat om knappen i sig fungerar, för att låta det vara orört.

Tillägg: Det fungerade i tisdags. Igår tror jag inte att jag skrev i någon tråd jag inte redan följde, så oklart där för egen del.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Ingen som har skrivit i den tråden ser ut att följa den (bara en som inte skrivit i den). Lämna det gärna orört till imorgon, då kopieras databasen till vår testmiljö. Börjar kika lite i loggarna om det kommit något felmeddelande och testar av lokalt/testmiljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Under gårdagen gjordes en release för 2FAs räkning, men inget som bör påverka specifikt den delen i forumet, utan hela sajten skulle må dåligt då jag uppdaterade modellen för användarna.

Sajten som helhet fick en uppdateringen den 2023-05-08 (#20036266). Senaste uppdateringen gällande forumet var 2023-03-01 och det var inga nya funktioner eller buggfixar utan gällde kompabilitet med nyare PHP-versioner.

Nu skriver jag i så pass få tråder så om det ibland och ibland inte fungerar har jag svårare att säga. Det fungerade i måndags för mig iaf (#20052423).

När började du märka av felet?
Syns de i "Följda trådar"?
Blir du inte pingad fast de syns i "Följda trådar"?

Jag märkte det först igår, och har hänt i en del olika trådar

Trådarna syns inte alls i följda trådar och knappen längst ner står ’följ tråden’ även efter man skrivit inlägg istället för ’sluta följa’

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@medbor @ztenlund Det hade med användarens modell att göra. Konverterade siffor till textsträngar felaktigt och den trodde alla tackade nej till att bevaka nya trådar och besvarade trådar.

Alla trådar som skapats eller besvarats sedan 9:45 igår har denna problematik och man behöver följa dem manuellt (eller skriva igen, tror jag...). Finns ingen laga-knapp i systemet för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

@medbor @ztenlund Det hade med användarens modell att göra. Konverterade siffor till textsträngar felaktigt och den trodde alla tackade nej till att bevaka nya trådar och besvarade trådar.

Alla trådar som skapats eller besvarats sedan 9:45 igår har denna problematik och man behöver följa dem manuellt (eller skriva igen, tror jag...). Finns ingen laga-knapp i systemet för detta.

De som är missade kan jag förstå, så länge det fungerar nu igen är jag nöjd

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

2FA har nu varit i produktionstest i snart en vecka och hittills har det gjorts två feedback-releaser på koden. Några små buggar som kunde inträffa vid specifika förhållande har rättats. De flesta förändringar rör dock design och text. Det har bedömts så pass stabilt att koden nu portas till FZ, så även de kan få en säkrare vardag. Ser ut att bli klar med koden under dagen och därefter kan test och kodgranskning påbörjas.

2FA planeras att öppnas upp för den breda massan på SweClockers i slutet av V24 / början av V25.

Computex är äntligen igång igen och några justeringar har gjorts på sajten för att ingen skall missa det t.ex. "Allt från Computex 2023" som finns överst på alla sidor.

Permalänk
Medlem

Framsidan är ganska markant mycket segare och hoppar mer när bilderna laddas in dynamiskt (vad det verkar)

Vet inte vad ni ändrat, men det är någon skillnad i alla fall

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av medbor:

Framsidan är ganska markant mycket segare och hoppar mer när bilderna laddas in dynamiskt (vad det verkar)

Den enda skillnaden framsidan har fått i närtid är ändringen från 20 till 50 element. Lazy load av bilderna var det minst över ett år sedan det implementerades. Det är inte YouTube klippen du tänker på? Det är inget som normalt finns i nyhetsflödet. (något de kör med under Computex)

Permalänk
Medlem

Kanske är det i så fall. Kanske man kan cacha resurserna så de laddas snabbare, eller i alla fall låsa storleken på elementen så de inte hoppar

Hela skärmens innehåll ändras i minst en sekund på mobilen när man går tillbaka till första sidan om man scrollat lite, det borde gå att lösa tänkte jag bara

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av medbor:

Kanske är det i så fall. Kanske man kan cacha resurserna så de laddas snabbare, eller i alla fall låsa storleken på elementen så de inte hoppar

Det borde inte vara YouTube-klippen när jag tänker efter. De har alltid en 16:9 aspect ratio och det är något vi tar höjd för.

Minns inte om du har en iPhone, men har vi problem med annonserna; ”Hackig” upplevelse i nyhetsflödet. Det är dock ingenting nytt.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Då är jag tillbaka från en mini-semester och ett produktionstest av 2FA lanseras imorgon på FZ. Har en 2FA feedback-release som ska ut på SweClockers efter några sällsynta buggar upptäcktes under portningen. Snart kommer vi kunna aktivera 2FA för alla användare.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Snabb och kort vecka avklarad. Under gården aktiverades 2FA för allmänheten samt så ersattes Google reCAPTCHA med Friendly Capcha. Den ska nu utvärderas och om den fungerar bra för oss och er medlemmar blir den permanent.

Något som inte syns för er är att jag arbetat med våra interna KPI-verktyg.

Permalänk
Medlem

Kan finnas en idé att förklara för användaren att qr-koden är känslig och se till att vara ensam framför skärmen medan den är synlig. Eftersom lösningen är helt offline kan inte servern veta vem som har skannat koden, och TOTP tillåter teoretiskt sett oändligt antal enheter att generera exakt samma kod

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

SweClockers
- Missade att förnya Swish-certifiktatet så att det inte längre gick att betala för marknadsannonser.
- Mass-uppdatering av diagram i tester tog inte bort cachen (visade gamla diagram)
- Förbättrat förhandsgranskningen av förstasidan för redaktionen. Det går nu att se hur den ser ut i mobilen och inte endast datorn.

FZ
- 2FA är lanserat
- Friendly Capcha har ersatt Google reCAPTCHA
- Förbättrat förhandsgranskningen av förstasidan för redaktionen. Det går nu att se hur den ser ut i mobilen och inte endast datorn.

På lur kommer ett redaktionellt verktyg för att att förhangranska artiklar, så som de ser ut på mobilen. Annars har jag vidareutvecklat vårt interna KPI verktyg för att generera statistik. Bygg en kalender-bott till Slack som kan skicka iväg vår anslagstavla internt. Vi håller även på med planeringen av ett hemligt projekt (hype!) som startar efter sommar semestern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Vi håller även på med planeringen av ett hemligt projekt (hype!) som startar efter sommar semestern.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

SweClockers
- Inför Amazon Prime Day byggdes det in stöd för att lägga till vår egen affiate länk i kampanjportalen / dagens fynd

FZ
- Ingenting har utvecklats

IT
- Uppdaterat mjukvaran på alla servrar
- Installerat nya servrar
- Färdigställt 1.0.0 av dokumentation av produktionsservrarna - blev 175 sidor

Nu kommer jag ta lite semester och slakta demoner i Diablo IV.

Permalänk
Medlem

Något har blivit skumt med Youtube embeds på ios:

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Vi håller även på med planeringen av ett hemligt projekt (hype!) som startar efter sommar semestern.

DARK MODE HYPE TRAIN TUUUUT TUUUUT

här jag har börjat bara att implementera

body { background-color: #000; color: #fff; }

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Nu är jag tillbaka från semestern och ett par hundra tusen demoner har fått sätta livet till i Diablo IV, blev en bone spear Necromancer. Blir att vrida igång semesterhjärnan nu och komma in i matchen med att svara på mejl, kontaktmeddelanden, foruminlägg etc.

Blev mobbad minst en gång i veckan på Discord över att vi inte har darkmode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Nu är jag tillbaka från semestern och ett par hundra tusen demoner har fått sätta livet till i Diablo IV, blev en bone spear Necromancer. Blir att vrida igång semesterhjärnan nu och komma in i matchen med att svara på mejl, kontaktmeddelanden, foruminlägg etc.

Blev mobbad minst en gång i veckan på Discord över att vi inte har darkmode.

Låter rimligt

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Då har man slitet i kolgruvan i två veckor. Gått väldigt fort men inte så mycket unikt arbeta. Allt fokus har lagts på att migrera till nya servrar samt lära mig Docker, vilket går sådär. xD När jag väl fått upp min utvecklingsmiljö igen behöver jag fixa lite buggar, har samlat lite väl många på hög nu.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Förra veckan gick åt att färdigställa min Docker utvecklingsmiljö. Efter lite om och men är den nu i produktion. Nu behöver jag inte längre två datorer för att göra mitt jobb. Firade med att laga nio stycken buggar, varav CMP-problemet kvarstår.

SweClockers:
- Tvinga artiklars tråd-id att vara 0 och inte null (artikelsystemet kraschade).
- Lagat några minnesläckor.
- Video-taggen stödjer nu m-länkar för YouTube.
- Krascher kunde uppstå i anonymiserings-scriptet gällande galleriet.
- Du blev bara uppmanad att verifiera din e-postadress när du svarar på ett inlägg och inte när du skapade en tråd.
- Uppdaterat CMP (Consent Management Platform) för att försöka laga en bugg - blev ingen skillnad.

FZ:
- Uppdatera standardvärdet på proxy-inställningar.
- Lagat några minnesläckor.
- Onödiga redirect i nyhetsflödet, RSS och arkivet.
- Video-taggen stödjer nu m-länkar för YouTube.

IT
- Uppdaterat programvaror på interna servrar

Permalänk
Medlem

m länkar på tuben har jag manuellt ändrat i många år nu, tack för den!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jreklund:

[...]
- Krascher kunde uppstå i anonymiserings-scriptet gällande galleriet.
[...]

Jag vägrar tro på att det skulle vara buggar i anonymiseringsscriptet 😂

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Klorixx:

Jag vägrar tro på att det skulle vara buggar i anonymiseringsscriptet 😂

Den sista buggen är inte hittad ännu. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Förra veckan gick åt att färdigställa min Docker utvecklingsmiljö. Efter lite om och men är den nu i produktion. Nu behöver jag inte längre två datorer för att göra mitt jobb. Firade med att laga nio stycken buggar, varav CMP-problemet kvarstår.

SweClockers:
- Tvinga artiklars tråd-id att vara 0 och inte null (artikelsystemet kraschade).
- Lagat några minnesläckor.
- Video-taggen stödjer nu m-länkar för YouTube.
- Krascher kunde uppstå i anonymiserings-scriptet gällande galleriet.
- Du blev bara uppmanad att verifiera din e-postadress när du svarar på ett inlägg och inte när du skapade en tråd.
- Uppdaterat CMP (Consent Management Platform) för att försöka laga en bugg - blev ingen skillnad.

FZ:
- Uppdatera standardvärdet på proxy-inställningar.
- Lagat några minnesläckor.
- Onödiga redirect i nyhetsflödet, RSS och arkivet.
- Video-taggen stödjer nu m-länkar för YouTube.

IT
- Uppdaterat programvaror på interna servrar

Är du ensam dev eller är ni fler?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av izzie:

Är du ensam dev eller är ni fler?

Det är bara jag och min gummianka (som är en drake).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Det är bara jag och min gummianka (som är en drake).

Respekt mannen. Å andra sidan borde du inte behöva genomlida särskilt långa standups, retros, demos och planeringar. Om inte draken är en tjötig jävel då.

Permalänk
Medlem

Något hände samma dag som iPhone 15/iOS 17 släpptes, inbäddade youtube här i forumet skutade fungera helt

Permalänk
Medlem

Några bilder på problemet:

Symptom är att sidan med embeds tar typ 15gge så lång tid att ladda som andra trådar och hela browsern laggar (Safari iOS)

Jag trodde det var något temporärt, men det har hängt i en vecka nu

Felet på bilden länkar hit:
https://support.google.com/youtube/answer/3037019?visit_id=63...