Starfield fungerar inte på Intel Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag har ett 3080Ti och det fungerar helt perfekt. Jag har inte haft några krascher och har spelat ca 5timmar. 1440P runt 80FPS med allt på High (funkar att köra på ultra också)

Skrivet av Wolfkin:

Inte min erfarenhet av spelet, för mig har det fungerat felfritt, inte sett skymten av buggar eller krascher.

Pratade med han för ett tag sen då han bor i Kanada, Han skickade en bild och spelet såg ut som det kördes i 1080p low med pre-set 4k ultra.
Visade sig att han inte uppdaterat drivrutinerna 👍🤦‍♀️

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Folk måste sluta köpa early access och pre-order.

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

Pratade med han för ett tag sen då han bor i Kanada, Han skickade en bild och spelet såg ut som det kördes i 1080p low med pre-set 4k ultra.
Visade sig att han inte uppdaterat drivrutinerna 👍🤦‍♀️

Ah jo det förklarar ju saken.
Har faktiskt råkat ut för en krasch till desktop sen sist, hände första gången jag skulle ta tåget i New Atlantis. Bara att starta om spelet och sen dess har det inte hänt mer.
Ärligt talat är jag förvånad över att spelet är så buggfritt och jag väntar mig hela tiden att jag ska komma till ett visst uppdrag i storyn eller en särskild planet där allt går åt helvete, men än så länge fungerar det.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller borde man inte skylla detta på Bethesda? De borde haft minst ett par kort från varje tillverkare och testat och jobbat med alla aktörer… Intel har såklart en del att jobba med men allt är inte deras fel

Men detta är väl konsekvenserna av Mantle/DX12 och allt vad nära kisel kan betyda. Mer fokus hamnar då på drivrutinerna istället för att korten kan följa en standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

NVIDIA FTW!

Ja https://www.reddit.com/r/linux_gaming/comments/167b529/curren... påminner mig om en nylig annan tråd på fedoras reddit som hette ungefär "it seems like 50% of the threads here are nvidia problems"
Så är det såklart inte, i mångt och mycket fungerar den proprietära linuxdrivrutinen bra men den som tror att nvidia prioriterar den som de prioriterar windows tror nog inte helt korrekt.

https://forums.anandtech.com/threads/intel-gpus-new-drivers-b... det insinueras att den jsonfilen tillhör spelet, vilket antyder att Bethesda lärt spelet känna igen en rad gpuer där ingen heter Arc

Skrivet av kaput:

Mm. Intel har ju om inte annat en historia av att vara duktiga på att trycka ner sina produkter i halsen på OEM-tillverkarna. Skulle de någon gång få ett nytt försprång mot AMD på CPU-marknaden igen lär de väl ta tillfället i akt att på ett eller annat sätt tvinga OEM-tillverkarna att använda Arc om de vill ha Intels processorer eller något.

Trodde inte jag skulle säga detta, men det är nästan så man hoppas. Det är alldeles för lite konkurrens i grafiksvängen. Det vore inte fel alls med ett tredje etablerat alternativ.

Kan inte annat än hålla med : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

https://forums.anandtech.com/threads/intel-gpus-new-drivers-b... det insinueras att den jsonfilen tillhör spelet, vilket antyder att Bethesda lärt spelet känna igen en rad gpuer där ingen heter Arc

Det har väl inte varit "prioriterat" att ge Intelkort en default setting, det tog så lång tid att implementera FSR så dom hann inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det har väl inte varit "prioriterat" att ge Intelkort en default setting, det tog så lång tid att implementera FSR så dom hann inte.

Vi har nog ingen aning om Bethesdas interna prioriteringar. Att inte ens prova på ett Arc-kort (eller prova och hålla tyst om det) kan jag tycka är dåligt prioriterat då de sålts i visst antal under rätt så lång tid.

Inte vet jag heller om det här ens är främst deras fel eller Intels. Nånstans däremellan i alla fall.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vi har nog ingen aning om Bethesdas interna prioriteringar. Att inte ens prova på ett Arc-kort (eller prova och hålla tyst om det) kan jag tycka är dåligt prioriterat då de sålts i visst antal under rätt så lång tid.

Inte vet jag heller om det här ens är främst deras fel eller Intels. Nånstans däremellan i alla fall.

Kan ju vara så enkelt som att de faktiskt har testat, konstaterat att Intels drivisar är skräp, meddelat Intel och att inget sen hänt. Jag hade ju tröttnat i det läget, särskilt som Intels grafikkort utgör en försumbar del av marknaden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kan ju vara så enkelt som att de faktiskt har testat, konstaterat att Intels drivisar är skräp, meddelat Intel och att inget sen hänt. Jag hade ju tröttnat i det läget, särskilt som Intels grafikkort utgör en försumbar del av marknaden.

Intels drivare är skräp, Bethesdas kvalitetskontroller är skräp. Resultatet är talande.

Att spelet knappt fungerar på Nvidiakort utan de senaste drivarna talar sitt tydliga språk, I vanliga fall får man typ 1-5% extra prestanda av Nvidias "Gameready drivers" men i Bethesdas fall krävs nya specialdesignade drivare för att ens spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kan ju vara så enkelt som att de faktiskt har testat, konstaterat att Intels drivisar är skräp, meddelat Intel och att inget sen hänt. Jag hade ju tröttnat i det läget, särskilt som Intels grafikkort utgör en försumbar del av marknaden.

Kanske. Det är rätt hög profil på släppet dock, en relativt tung titel, inte så bra att vara totalt ospelbart på ett företags hårdvara när företaget försöker ta sig in på marknaden ifråga.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Verkar ju mer vara att Starfield är buggigt.

Är mer förvånad att dom inte genomfört riktiga tester före släpp.

Dåligt!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Är det just DLSS / AA som är problemet? Skulle vara intressant att veta.
Är inte så intresserad av spelet / spele(en) i sig. Detaljer!

Permalänk
Medlem

Inte förvånande då det är ett AMD spel

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"