Sony höjer priset på Playstation Plus

Permalänk
Medlem

Minns när Sony var väldigt tysta om planerna med online innan ps4 släpptes, många jag känner köpte ps4 i tron om att multiplayer skulle vara kostnadsfritt.
Det gjorde saken enklare för Sony dessutom då Microsoft’s fd xboxchef ville se hur fort han kunde slakta deras speldivision.

Permalänk
Medlem

”Network services” är ungefär 2/3 av hårdvaruintäkterna! Men är i jämförelse med hårdvaran långt mer lukrativt. Sony förutspår att deras gaming division kommer att gå med ungefär 30 miljarder SEK i vinst i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror inte det kommer hända, vi är grodorna som kokar i vattnet

Till slut vaknar även grodorna 😎

Permalänk
Medlem

Tjoho 😮‍💨

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Nån mer som kommer och tänker på han som köpte premium till 2050, han va smart

Permalänk
Medlem

Har PS Plus Essential fram till i juni nästa år, men kommer med högsta sannolikhet avsluta mitt abonnemang då. Jag spelar inte online. Det största värdet för mig har varit månadsspelen, men dom har ju över lag inte varit några höjdare på ganska länge nu. Enda chansen att jag skulle förlänga är om det dyker upp ett erbjudande som är lägre än nuvarande standardpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Man "får" spela via Playstation Plus med. Det har man fått sedan PS Plus introducerades.

Nej. Långt från bättre men fortfarande helt okej. Däremot inte för de pengarna som Sony nu tror att vi är redo att betala för det.

Faktum kvarstår ju att alla med en PS5 kommer att betala för essential.
Man får massvis med spel för priset av ett och ett halvt nytt ”trippel a-spel” per år med extra och än fler att välja på med premium.
En piss i mississippi även med prishöjning. Det är ju många som höjt sina kostnader med 30% - t.ex Netflix och Spotify. Tillräckligt mycket folk stannar kvar ändå.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Faktum kvarstår ju att alla med en PS5 kommer att betala för essential.
Man får massvis med spel för priset av ett och ett halvt nytt ”trippel a-spel” per år med extra och än fler att välja på med premium.
En piss i mississippi även med prishöjning. Det är ju många som höjt sina kostnader med 30% - t.ex Netflix och Spotify. Tillräckligt mycket folk stannar kvar ändå.

Jag har en PS5:a och betalar inte för något PS Plus så du har bevisligen fel. Grovt ovärd tjänst och nu än mer ovärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Jag har en PS5:a och betalar inte för något PS Plus så du har bevisligen fel. Grovt ovärd tjänst och nu än mer ovärd.

”Jag har… jag gör inte minsann… da-dada-dada”. Okej… okej… det var inte meningen om du kände dig sårad. Jag ber om ursäkt. Fortsätt du spela offline. Det är okej.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

De säljer inte hårdvaran med förlust! Däremot med mindre än gängse vinstmarginal, och huvuddelen av intäkterna för konsoltillverkarna är ifrån deras royalties på de spel som säljs på plattformen. (Därav trenden mot nedladdning av konsolspel - högre vinstmarginaler.)

Dessutom tar de betalt för onlinespelande, på lite grumliga grunder. Det finns inga behov för de här prisökningarna. Sonys speldivision skär för närvarande guld med täljkniv.
De ökar priserna mot kunderna för att de kan.

Ganska vanligt förfarande att sälja konsoler till förlust

"Of course, console manufacturers often sell consoles at a loss - with the usual exception of Nintendo. It's a widely accepted business practice to then recoup money elsewhere, such as from software sales (where platform holders take a cut) and subscriptions, such as Xbox Games Pass."

Även om Sony säger

"Sony's chief financial officer, Hiroki Totoki, has this week confirmed that the company's $499 PS5 console is no longer selling at a loss. Typically, when a new games console launches its price point is below the actual cost of manufacturing

Microsoft säger

" Microsoft loses up to $200 on each Xbox console it sells.

Speaking at the WSJ TechLive event on 26th October, Xbox head Phil Spencer admitted its Xbox Series X/S consoles are sold at a loss, with the expectation that revenue will be made up elsewhere on accessories and games.

"Consoles as a business model, in the overall scope of gaming, is fairly small relative to the places people play. Consoles evolved to a business model much different from phones where consoles are actually sold at a loss in the market," he said.

"So when somebody goes and they buy an Xbox at their local retailer we’re subsidizing that purchase somewhere between a hundred and two hundred dollars, with the expectation that we will recoup that investment over time through accessory sales and storefront." "

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Ganska vanligt förfarande att sälja konsoler till förlust

"Of course, console manufacturers often sell consoles at a loss - with the usual exception of Nintendo. It's a widely accepted business practice to then recoup money elsewhere, such as from software sales (where platform holders take a cut) and subscriptions, such as Xbox Games Pass."

Även om Sony säger

"Sony's chief financial officer, Hiroki Totoki, has this week confirmed that the company's $499 PS5 console is no longer selling at a loss. Typically, when a new games console launches its price point is below the actual cost of manufacturing

Microsoft säger

" Microsoft loses up to $200 on each Xbox console it sells.

Speaking at the WSJ TechLive event on 26th October, Xbox head Phil Spencer admitted its Xbox Series X/S consoles are sold at a loss, with the expectation that revenue will be made up elsewhere on accessories and games.

"Consoles as a business model, in the overall scope of gaming, is fairly small relative to the places people play. Consoles evolved to a business model much different from phones where consoles are actually sold at a loss in the market," he said.

"So when somebody goes and they buy an Xbox at their local retailer we’re subsidizing that purchase somewhere between a hundred and two hundred dollars, with the expectation that we will recoup that investment over time through accessory sales and storefront." "

Som sagt, de drar i huvudsak in pengarna på royalties och att ta betalt för onlinespel. (Har svårt att tro att XBox fortfarande kostar lika mycket att tillverka.)
Microsoft döljer konsolprodukterna i sin redovisning medan Sony och framför allt Nintendo är långt mer transparenta.

I någon mån är det ju det som är irriterande med att Sony höjer priset för onlinespel. En konsolköpare betalar för en paketdeal, de kan inte köpa onlinespelmöjlighet från någon annan.

Och det är inte så att Sony måste höja priserna för att täcka förluster på annat håll i sin konsolverksamhet eftersom den redan går med 30 miljarder i årlig vinst!

Att Sony höjer priserna är för att de vill göra ännu högre vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Faktum kvarstår ju att alla med en PS5 kommer att betala för essential.
Man får massvis med spel för priset av ett och ett halvt nytt ”trippel a-spel” per år med extra och än fler att välja på med premium.
En piss i mississippi även med prishöjning. Det är ju många som höjt sina kostnader med 30% - t.ex Netflix och Spotify. Tillräckligt mycket folk stannar kvar ändå.

Nja, håller inte riktigt med. Dels med tanke på att folk har olika smak när det gäller spel, vilket gör att tjänsten är olika mycket värd för olika människor och dels att PS Plus kan liknas vid en hyrtjänst, så det går inte att jämföra det mot fullpris spel rakt av. För mig personligen så har antalet intressanta spel som erbjudits som månadsspel (essentials) varit alldeles för lågt under en längre tid för att prishöjningen ska kännas okej. Jag har kanske spelat max två (är säker på att jag spelat ett iallafall) spel så här långt i år som var inkluderat i PS Plus och inget av dessa var jättenya eller stortitlar som kostade 849:- vid releasen. Så för mig är det definitivt inte värt det efter prishöjningen. Men för dom som spelar ganska många av spelen som inkluderas i PS Plus (essentials) så är det ju troligen fortfarande värt det.

Permalänk
Viking

Oj. Trodde faktiskt online va gratis på konsoller nu för tiden. Då är de inte alls lika prisvärda som man kan tänka sig.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Playstation Plus är lite som lotto. Man fortsätter och betala i hopp om utdelning. Under alla år har det varit en handfull bra månader. Oftast är det riktigt dåligt. Ibland så dåligt att jag blir förbannad. Och så har vi de månaderna där man får samma spel igen. Eller något man redan har betalat för.

Med prishöjningen blir det enklare att säga tack, men det räcker (nog) nu. Klart jag kommer vilja spela GTA Online om jag inte förnyar det i november när giltighetstiden går ut.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Konsolspelande blir allt mer dyrare...Nästan så att man kan peka på att PC är en mer kostnadseffektiv platform i dessa tider? Man slipper avgifter för onlinespelande och spelen är betydligt billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Oj. Trodde faktiskt online va gratis på konsoller nu för tiden. Då är de inte alls lika prisvärda som man kan tänka sig.

Det har kostat att spela online sedan 2010 på Playstation och tror det är ungefär samma på Xbox.
Man har dock fått 3-4 spel varje månad för att göra det något mer prisvärt (blir lite subjektivt där).

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Mycket blir dyrare men det känns som de tog i lite väl mycket på en gång. Hade ett litet uppehåll från Plus nu och tänkte vänta till Black Friday då det brukar vara rea, men det blir väl bäst att skaffa ett år nu innan höjningen sker den 6:e. Dock bara Essential.

Skrivet av bobbeyblade:

Förutom priset på arbetskraft, ökade bara med kring 4-6% i år. (lönerna alltså)

Facken går i företagens koppel nu för tiden.

Gick de i företagens koppel även alla år när vi hade större löneökningar än inflationen? Vi har ju haft en stark utveckling sedan 1995 fram till för ett par år sedan, betydligt högre än snittet i EU och i USA.

Permalänk
Medlem

Näe det blir inga mer köp för mig på dessa prenumerations tjänster på årsbasis. Ifall det finns något spel jag vill spela så kommer jag bara köpa en månads prenumeration framöver och avsluta det direkt så att det inte löper på, gör likadant med Disney+, Netflix mm.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Konsolspelande blir allt mer dyrare...Nästan så att man kan peka på att PC är en mer kostnadseffektiv platform i dessa tider? Man slipper avgifter för onlinespelande och spelen är betydligt billigare.

Skillnaden krymper väl lite men PC känns fortfarande mycket dyrare. Bara ett grafikkort jag tycker är värt att köpa till min PC kostar ett gäng tusenlappar mer än vad jag köpte min PS5:a för. Tittar man sedan på vad jag spenderat på resten av datorn så har jag nog PS Plus och högre spelmarginaler för konsolgenerationer, även om man bortser från att PC:n kommer uppgraderas under den tiden.

För mig förblir PC plattformen där man spenderar mer men får högre i tak i prestanda. Inte minst då jag inte tänker ha min PC i vardagsrummet, så jag behöver köpa monitorer och ljudutrustning för den medan jag redan har TV och dyr stereo för andra ändamål så det köps inte specifikt för mitt konsolspelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Playstation Plus är lite som lotto. Man fortsätter och betala i hopp om utdelning. Under alla år har det varit en handfull bra månader. Oftast är det riktigt dåligt. Ibland så dåligt att jag blir förbannad. Och så har vi de månaderna där man får samma spel igen. Eller något man redan har betalat för.

Med prishöjningen blir det enklare att säga tack, men det räcker (nog) nu. Klart jag kommer vilja spela GTA Online om jag inte förnyar det i november när giltighetstiden går ut.

Håller med, varit PS+ medlem sedan jag köpte PS4 2013. Köpte billigt PS+ för några år sedan för flera år framöver, när dom gjorde om systemet kändes det helt plötsligt som om man hade en "Rea-variant" på tjänsten. Gick igenom listan igår och kollade igenom vilka spel som faktiskt varit bra och som jag spelat på 10 års tid, var väl Control till PS5 och 2-3 spel till. D.v.s. när abonnemanget går ut i februari kommer jag inte att förnya.

Edit: Kan tillägga att jag aldrig spelar online på PS5, då är det en annan femma.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Tacka ja turkiska konton, höjning på gång men värt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

”Jag har… jag gör inte minsann… da-dada-dada”. Okej… okej… det var inte meningen om du kände dig sårad. Jag ber om ursäkt. Fortsätt du spela offline. Det är okej.

Inte så mycket sårad, mer att du hade fel. Fortsätter spela online gratis på PC. Fortsätt du betala för att spela online. Det är okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Inte så mycket sårad, mer att du hade fel. Fortsätter spela online gratis på PC. Fortsätt du betala för att spela online. Det är okej.

Pengar är det minsta bekymret när det är så billigt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Inte så mycket sårad, mer att du hade fel. Fortsätter spela online gratis på PC. Fortsätt du betala för att spela online. Det är okej.

Sluta tjurfäkta. Vi vet mycket väl varför Sony måste
Ta betalt för vissa saker som är gratis på PC.

Låt mig säga så här: PS5 + PSVR2 + Playstation Portal kostar totalt dryga 17 000.

Pengarna måste hämtas in någonstans.

Permalänk

Jag gick in nu och förlängde mitt befintliga premium med ett år till för nuvarande pris som egentligen ska förlängas automatiskt nu i oktober, så nu står det att nästa betalning sker i oktober nästa år. Hoppas de inte kräver pengar retroaktivt nu 💸

Permalänk
Medlem

PS4 Pro blev nog sista generationen för mig, den samlar mest damm nu när spel som Horizon Zero Dawn finns på PC. Går att köpa många bra spel på PC istället för den där prenumerationskostnaden.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket "månades spel" faktiskt kostar Sony?
Det som ter sig märkligt för mig är att det inte finns en nivå utan spel, där man bara får cloud storage för save games och multiplayer.

Men förmodligen så kostar månadens spel dom så pass lite att det inte skulle se bra ut att släppa en sån nivå som kanske bara är 10-15% billigare?

För argumentet är ju typ "vad gnäller du om, du får ju 3 spel som ingår varje månad"? Ja? Men det är 3 spel jag inte vill ha, jag vill bara ha access till multiplayer....

Så det smutsiga nu är att dom fortsätter höja priserna och tvingar på en spelen bara för man vill ha access till multiplayer...

Permalänk

Passa på!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1666333-playstation-pl...

12 månader:
PS Plus Essential: 100kr
PS Plus Extra: 166kr
PS Plus Premium: 191kr

Permalänk
Avstängd

Vad är det billigaste alternativet om man bara vill kunna spela online på PS5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Vad är det billigaste alternativet om man bara vill kunna spela online på PS5?

95:- / mån

Visa signatur

5800X3D | 32gb DDR4@3200 | Powercolor Hellhound 7900 XTX | Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch