Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Yes blir nog en ny M3 när det är dags. Får se när performance släpps.
Bilen jag har nu går ut i Maj så blir väl att beställa några mån innan dess.
Just nu finns bara vanliga + LR.

Rätt nice med nya WLTPn 678 km

Övergripande så ser den nya modellen snyggare med fronten, lysena fram och bak.
Lite annat ratt, slippa spakarna, nice med lite ljus inne i bilen som jag antar man kan byta.
Man kommer längre med bilen.

Knapparna när man ska blinka samtidigt som man vridit på ratten kommer nog bli rätt gg dock
Man kommer bli en sådan som inte blinkar ut från rondellen längre typ (om de inte går att lära sig).

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur många som klarar av att använda mobilen medans de kör, så borde det inte vara några större problem att lära sig att koordinera (tajma) ett knapptryck medans man vrider på ratten från vänster till höger.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Med tanke på hur många som klarar av att använda mobilen medans de kör, så borde det inte vara några större problem att lära sig att koordinera (tajma) ett knapptryck medans man vrider på ratten från vänster till höger.

Angående mobiler och bilkörning: "Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen" https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/mobilan...

...så låt oss utgå ifrån att ingen fingrar på mobilen medan de kör.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Med tanke på hur många som klarar av att använda mobilen medans de kör, så borde det inte vara några större problem att lära sig att koordinera (tajma) ett knapptryck medans man vrider på ratten från vänster till höger.

Hur har du ens lyckats komma fram till denna "logik"? Du skulle ju egentligen kunna gasa med en spak som i ett flygplan och styra höger/vänster med pedaler - är nog inte heller speciellt svårt att lära sig. Men är det en bra ide? Vad egentligen är det som har förbättrats?

Fundera sen på alla gånger du mött folk som knappt borde få framföra motorfordon på allmän väg. Dagligen möter man ju personer som inte ens kan använda blinkers, hålla sig inom vägmarkeringarna eller kan de mest basala trafikreglerna - och du ska försvåra för dessa personer ännu mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Tycker den är sig rätt lik, men ser ändå mysigare ut. Utvändigt är uu den stora skillnaden dock, nu går den ju titta på! Ögonen drogs dock till sidorutorna som på nåt sätt ser för stora ut. Är som om dom dragit midjan lite för lågt. Ändå ett stort lyft. Ventilerade säten, interiörsbelysning och display bak är nåt som Tesla verkligen behövt (förutsatt att man kan styra bakre klimatet och sätesvärmen på displayen).

Står också att den ska vara tystare, med akustikglas runtom. Är inte så säker på att det är glasen som behövts åtgärdas då det är däckbuller som varit problemet, men man får väl anta att dom gjort fler justeringar. Då är frågan om fjädringen blivit mer komfortavstämd eller om den fortfarande är tänkt att gå som ej familjegokart.

För liten för mig oavsett, men ett steg i rätt riktning 🙂 samma fix på MY plus ordentlig komfortfjädring och den hade nog varit ett självklart val för mig över en Enyaq.

Ska ärligt säga att jag blev tvungen att växla mellan bild A och B (äldre och nya M3) för att se de utvändiga nyheterna. M3 har alltid pga den rent ut sagt tråkiga och oinspirerade interiören alltid varit helt meh för mig. Det här är mycket bättre. Men givetvis, alla uppdateringarna är välkomna - exteriöra som interiöra....

Skrivet av MaxieTheHatter:

Ser mycket trevlig ut!

Men vad är det med teslas fixering om att spakar är dåligt!?

Helt hopplöst att försöka sätta på blinkers i en rondell när knappen rör på sig..

Den har åtminstone inte den dumma y(j)oke ratten

Skrivet av Garpen0:

Kul att alla punkter jag kritiserade är förbättrade. Diggar de nya bakljusen som äntligen ser moderna ut.
Blir att vänta tills MY uppdateras och sedan klicka hem. Där jag bor utanför Göteborg älskar vi rondeller, så jag kommer att sakna min blinkersspak.

...förutom avsaknaden av spakarna. Spariver när det går för långt!

En nyhet som kanske gått många förbi:

"Den största prissänkningen tillskrivs Tesla Model S Plaid som nu får ett sänkt pris med 209 000 kronor. Prestandasuven Model X Plaid får ett sänkt pris med 187 000 kronor."
https://alltomelbil.se/tesla-dumpar-priset-pa-toppmodellerna-...

Följt priserna på Model S LR/Plaid på Blocket sedan några veckor. Sett flera begagnade som sålts för priserna kring och över nya nypriserna. De flesta jublar nog när priserna sänks men befintliga/gamla kunder tänker nog en extra gång om det blir en Tesla nästa gång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Ska ärligt säga att jag blev tvungen att växla mellan bild A och B (äldre och nya M3) för att se de utvändiga nyheterna. M3 har alltid pga den rent ut sagt tråkiga och oinspirerade interiören alltid varit helt meh för mig. Det här är mycket bättre. Men givetvis, alla uppdateringarna är välkomna - exteriöra som interiöra....

...förutom avsaknaden av spakarna. Spariver när det går för långt!

En nyhet som kanske gått många förbi:

"Den största prissänkningen tillskrivs Tesla Model S Plaid som nu får ett sänkt pris med 209 000 kronor. Prestandasuven Model X Plaid får ett sänkt pris med 187 000 kronor."
https://alltomelbil.se/tesla-dumpar-priset-pa-toppmodellerna-...

Följt priserna på Model S LR/Plaid på Blocket sedan några veckor. Sett flera begagnade som sålts för priserna kring och över nya nypriserna. De flesta jublar nog när priserna sänks men befintliga/gamla kunder tänker nog en extra gång om det blir en Tesla nästa gång...

Fronten och främst då lysena har för mig varit det fulaste på Model 3/Model Y, så det här var ett klart lyft.

Angående dumpningen av priserna så läste jag för bara nån vecka sen nån förtvivlad Reddit-användare som inte fick några bud alls från bilfirmor på sin bara nåt år gamla Model X, och de bud som kom var typ 40% under nypriset, för att handlarna menade att de inte längre vågade köpa Teslor till marknadsmässiga priser eftersom de när som helst kunde få för sig att dumpa priserna och sätta ägarna i förlustsituation. Känns som att handlarna tänkte rätt, och den stackars ägaren som behövde sälja sin bil sitter nu ännu sämre till.

Klart det är bra man sänker priserna, men mångas TCO-kalkyler går nog åt pipan och när det sker så oförutsägbart och med så stora fall så fördärvar man ju andrahandsmarknaden, minst lika mycket för sina egna kunder som för konkurrenternas, om inte mer.

Permalänk
Medlem

Blir ingen Tesla förens de erbjuder blinkersspak igen, alternativt går att retrofitta för inte en alldeles för dyr penning.

Det är en rent utsagt idiotisk lösning att lägga dem som touchknappar på ratten, speciellt i Nordiska länder där man flera gånger per körning måste blinka ut ur rondeller, där ratten är allt ifrån ett kvarts till ett halvt rattuslag fel.

Ni som försvarar detta, kolla gärna Tesla Björns test när han verkligen försöker vänja sig vid dessa blinkers.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Blir ingen Tesla förens de erbjuder blinkersspak igen, alternativt går att retrofitta för inte en alldeles för dyr penning.

Det är en rent utsagt idiotisk lösning att lägga dem som touchknappar på ratten, speciellt i Nordiska länder där man flera gånger per körning måste blinka ut ur rondeller, där ratten är allt ifrån ett kvarts till ett halvt rattuslag fel.

Ni som försvarar detta, kolla gärna Tesla Björns test när han verkligen försöker vänja sig vid dessa blinkers.

Tror iofs att det testet gjordes med en Yoke-ratt va?
Denna?

Det är svårt att försvara på annat sätt än att det är billigare och ger "renare förarmiljö".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Blir ingen Tesla förens de erbjuder blinkersspak igen, alternativt går att retrofitta för inte en alldeles för dyr penning.

Det är en rent utsagt idiotisk lösning att lägga dem som touchknappar på ratten, speciellt i Nordiska länder där man flera gånger per körning måste blinka ut ur rondeller, där ratten är allt ifrån ett kvarts till ett halvt rattuslag fel.

Ni som försvarar detta, kolla gärna Tesla Björns test när han verkligen försöker vänja sig vid dessa blinkers.

Är ju rätt meningslöst att sätta dit blinkersspakar, som knappt ingen använder???
För att prata verklighet, så är det säkert 90% som inte använder blinkers, där jag kör dagligen.
Förr var det bara BMW-nötter, men idag är det typ alla.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Vilken är den bästa elbilen om pris inte är viktigt? Kollat på Audi ix och Model y/x mest.

För övrigt så är bilhandlarna inte helt härliga att ha att göra med. En ger ett sista pris som är det ”bästa” han kan göra och sen ger en annan 20k lägre pris..
Uppenbarligen vill den dyrare ha samma vinst +20k bara för att fylla i ngt jäkla beställningsformulär på datorn. En timmes jobb och typ 30k minst i vinst, mäklare och bilhandlare liksom..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Vilken är den bästa elbilen om pris inte är viktigt? Kollat på Audi ix och Model y/x mest.

För övrigt så är bilhandlarna inte helt härliga att ha att göra med. En ger ett sista pris som är det ”bästa” han kan göra och sen ger en annan 20k lägre pris..
Uppenbarligen vill den dyrare ha samma vinst +20k bara för att fylla i ngt jäkla beställningsformulär på datorn. En timmes jobb och typ 30k minst i vinst, mäklare och bilhandlare liksom..

Om inte pengar är ett hinder hade jag nog kollat på luscious

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Om inte pengar är ett hinder hade jag nog kollat på luscious

Lucid släpper ju faktiskt en suv snart. Frågan är om de kan mäta sig mjukvarumässigt med de större tillverkarna.

Permalänk
Skrivet av cracko:

Vilken är den bästa elbilen om pris inte är viktigt? Kollat på Audi ix och Model y/x mest.

För övrigt så är bilhandlarna inte helt härliga att ha att göra med. En ger ett sista pris som är det ”bästa” han kan göra och sen ger en annan 20k lägre pris..
Uppenbarligen vill den dyrare ha samma vinst +20k bara för att fylla i ngt jäkla beställningsformulär på datorn. En timmes jobb och typ 30k minst i vinst, mäklare och bilhandlare liksom..

Tesla slipper du bilsäljare och prutande.

Jag var inne och provkörde en BYD Atto i veckan. Förövrigt första elbilen jag kört. Jag frågade bilhandlaren om det finns någon app så man kan förvärma och kyla bilen. Handlaren säger tyvärr men du kan sätta igång klimatanläggningen med nyckeln.

Vet du inte att bilen har en app och du är bilsäljare för BYD i Sverige så börjar man undra.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Vilken är den bästa elbilen om pris inte är viktigt? Kollat på Audi ix och Model y/x mest.

Alltså, vill du ha så dyr elbil som möjligt bara eller vad är bäst för dig? Vad som är bäst för mig är inte alltid bäst för dig, en budget i all ära men att välja bil utefter pris och inte andra egenskapar är inget jag rekommenderar Nu nämner du ju ett par bilar så jag skulle gissa på att du är ute efter suv. Jag skulle nog vänta till nästa vecka med att göra något, då är bilmässan i München där det kommer visas upp lite nyheter

Vill jag ha stor suv idag och pengar är inte viktigt skulle jag ta Audi Q8. Tycker BMW iX är egentligen en bättre bil men fjädringen klarar jag inte av i den, gungar runt som en skepp på stormigt hav, där vinner Q8an i mitt tycke! Kanske Polestar 3 skulle vara något men den har jag inte kört så kan inte kommentera mer än det lilla jag klämt på den, verkar fin.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Vilken är den bästa elbilen om pris inte är viktigt? Kollat på Audi ix och Model y/x mest.

För övrigt så är bilhandlarna inte helt härliga att ha att göra med. En ger ett sista pris som är det ”bästa” han kan göra och sen ger en annan 20k lägre pris..
Uppenbarligen vill den dyrare ha samma vinst +20k bara för att fylla i ngt jäkla beställningsformulär på datorn. En timmes jobb och typ 30k minst i vinst, mäklare och bilhandlare liksom..

Bäst enligt vilka mått? Vad vill du ha ut av en bil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Blir ingen Tesla förens de erbjuder blinkersspak igen, alternativt går att retrofitta för inte en alldeles för dyr penning.

Det är en rent utsagt idiotisk lösning att lägga dem som touchknappar på ratten, speciellt i Nordiska länder där man flera gånger per körning måste blinka ut ur rondeller, där ratten är allt ifrån ett kvarts till ett halvt rattuslag fel.

Ni som försvarar detta, kolla gärna Tesla Björns test när han verkligen försöker vänja sig vid dessa blinkers.

Ingen blinkersspak är så urbota dumt att jag saknar ord.

Har väntat/avvaktat med köp på att de ska fixa mjukvaran i MY och så lägger de på en ny större dealbreaker ovanpå...

En vanlig blinkersspak går inte att eftermontera med squib. Då får det vara någon mikrobrytarhistoria som kommunicerar trådlöst.

Permalänk
Medlem

Är karta i färg en nyhet på nya Model 3 eller bara en inställning som jag missat?
Det var ett av mina stora klagomål på Model Y (+ att det inte fanns offline läge) så fint om dom fixat det.

Hade gärna tagit bort hela vyn till vänster också som inte tillför något mer än att den är kul första timmen.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Purgatory:

<Uppladdad bildlänk>

Är karta i färg en nyhet på nya Model 3 eller bara en inställning som jag missat?
Det var ett av mina stora klagomål på Model Y (+ att det inte fanns offline läge) så fint om dom fixat

Den har man alltid kunnat aktivera på Model 3 åtminstone. Jag tror att även Model Y alltid haft den. Det är i princip samma som Googles ”satellitvy”. Görs direkt i navigationens inställningar på knapparna till höger.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Den har man alltid kunnat aktivera på Model 3 åtminstone. Jag tror att även Model Y alltid haft den. Det är i princip samma som Googles ”satellitvy”. Görs direkt i navigationens inställningar på knapparna till höger.

Aha ser där, inser att jag troligtvis saknade "premium connectivity".

Hade gärna velat ha något liknande google maps eller satellit beroende på område:

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är ju rätt meningslöst att sätta dit blinkersspakar, som knappt ingen använder???
För att prata verklighet, så är det säkert 90% som inte använder blinkers, där jag kör dagligen.
Förr var det bara BMW-nötter, men idag är det typ alla.

Konstig logik, lika bra att ta bort säkerhetsbälten också om för få använder det, airbags löser sällan ut och används för lite, bort med skiten.

Folk blir ju knappas mer motiverade att blinka när man tar bort funktioner. Blinkers spakarna är fantastiska uppfinningar. inget jag ens tänker på längre. Handen fäller ut lillfringret automatiskt och petar till dom vid rätt tillfällen.

Vet inte riktigt vart du åker men där jag åker använder de flesta ändå blinkers.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Konstig logik, lika bra att ta bort säkerhetsbälten också om för få använder det, airbags löser sällan ut och används för lite, bort med skiten.

Folk blir ju knappas mer motiverade att blinka när man tar bort funktioner. Blinkers spakarna är fantastiska uppfinningar. inget jag ens tänker på längre. Handen fäller ut lillfringret automatiskt och petar till dom vid rätt tillfällen.

Vet inte riktigt vart du åker men där jag åker använder de flesta ändå blinkers.

De flesta - där jag bor - sätter på blinkersen när de börjar svänga. Inte innan vilket i min bok är mer rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

De flesta - där jag bor - sätter på blinkersen när de börjar svänga. Inte innan vilket i min bok är mer rimligt.

Det stämmer faktiskt men dom gör det iallafall, jag tar hellre det än inget. jag brukar alltid blinka innan jag svänger som man ska. Ser jag någon som ska ut genom en korsning där jag ska in så blinkar man såklart långt innan så personen kan åka ut, tyvärr är det inte alla som gör det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

De flesta - där jag bor - sätter på blinkersen när de börjar svänga. Inte innan vilket i min bok är mer rimligt.

Jo men du ska ju blinka ut ur en rondell. Det gör du ju inte INNAN du kört in gissar jag… lite jobbigt att alltid svänga höger i en rondell annars 😁

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Jo men du ska ju blinka ut ur en rondell. Det gör du ju inte INNAN du kört in gissar jag… lite jobbigt att alltid svänga höger i en rondell annars 😁

Du kan väl börja blinka innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du kan väl börja blinka innan?

Med risk för att spåra ur diskussionen :

Att signalera åt höger innan rondellen.
Det gör man ju enbart isåfall om man kör ut vid första utfarten. Allt annat vore ju förvirrande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du kan väl börja blinka innan?

Du blinkar alltid höger ut ur en rondell oavsett vad du gör innan du kör in…

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Med risk för att spåra ur diskussionen :

Att signalera åt höger innan rondellen.
Det gör man ju enbart isåfall om man kör ut vid första utfarten. Allt annat vore ju förvirrande.

Du ska ju blinka vänster om du avser att ta ex tredje avfarten ur rondellen. Men oavsett vad när du väl är inne i en rondell ska du alltid blinka ut.

Men ja, helt off topic 😄

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Du ska ju blinka vänster om du avser att ta ex tredje avfarten ur rondellen. Men oavsett vad när du väl är inne i en rondell ska du alltid blinka ut.

Men ja, helt off topic 😄

Man BÖR blinka vänster om man ska svänga vänster i en rondell, men man SKA alltid blinka höger när man ska svänga höger. 🙂

Blinkar som en Tesla-ninja vid 2.39. 😁

Permalänk
Medlem

65 § i Trafikförordningen säger:
"När en förare avser svänga, byta körfält ska han ge tecken med körriktningsvisare"

Transportstyrelsen har ju dribblat bort sig själva genom att säga man ska visa tecken när man lämnar cirkulationsplatsen. Vilket inte riktigt stämmer överens med lagtexten. Tanken med körriktningsvisare är ju att signalera till övriga trafikanter vart du tänker köra. På flera ställen i lagtexten står det att föraren ska "i god tid" signalera omgivningen sina avsikter i trafiken.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Man BÖR blinka vänster om man ska svänga vänster i en rondell, men man SKA alltid blinka höger när man ska svänga höger. 🙂

https://youtu.be/YEqPNO1_Wj4?si=F0gQRkpCWbVtbsVJ

Blinkar som en Tesla-ninja vid 2.39. 😁

Det är precis det som är poängen, blir jäkligt stökigt att blinka ut ur en rondell med den ratten 😁

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop