Starfield – den stora tråden

Permalänk

är det något jag lärt mig den hårda vägen är att inte döma ett spel förens man faktiskt sitter där och spelar spelet.
folks tycke, trailers och reviews kan ljuga rätt så rejält.

jag följer en del kanaler på youtube som testar nya spel och jag såg klart för nån minut sen en 2 timmar lång spel sittning, spelet såg och verkade ju väldigt bra, utav det jag såg och han som spelade tyckte kontrollen var bra, men jag vill gärna spela själv innan jag dömer ut spelet.
ja, spelet verkar fantastiskt baserat på allt jag har sett hittills, men som sagt

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Lite settings och tidiga benchmarks på viss hårdvara, kanske intressant för vissa här då det är det enda "större" test jag hittat än så länge.

Permalänk
Medlem

Alla recensioner verkar eniga om att det tar en del tid innan spelet börjar bli intressant och fängslande. Så ge inte upp för tidigt!

Permalänk
Medlem

Hoppas alla får kul med Starfield, oavsett plattform.
Det är bra är att Xbox äntligen får ut storsäljare så att vi får se en mer hälsosam spelmarknad. Pew pew!

Mvh
En som mest spelar PS5.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Jag är så redo jag bara kan bli just nu!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

https://youtu.be/UiIQpvpdXLc

Lite settings och tidiga benchmarks på viss hårdvara, kanske intressant för vissa här då det är det enda "större" test jag hittat än så länge.

Fan detta gjorde mig tveksam till köp. Kan inte ens lira 60fps på 1440p med min setup. Ser ju inte direkt så krävande ut heller.

Visa signatur

AMD Ryzen5 5600X || RTX 3060 TI || 16 GB RAM || LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Min kropp är redo

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Viggez:

Fan detta gjorde mig tveksam till köp. Kan inte ens lira 60fps på 1440p med min setup. Ser ju inte direkt så krävande ut heller.

Det där var väl visserligen utan FSR igång.
Med det så blir det rimligen en del extra fps

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det där var väl visserligen utan FSR igång.
Med det så blir det rimligen en del extra fps

Är rädd för att det ska se ut som skit med FSR igång, synd att inte DLSS finns. Funderar på att köpa det på Steam och testa det under 2h. Om jag inte är nöjd så kan jag alltid göra en retur.

Visa signatur

AMD Ryzen5 5600X || RTX 3060 TI || 16 GB RAM || LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Här är en artikel från Digital trends ang pc perfomance och settings.

https://www.digitaltrends.com/computing/starfield-pc-performance-best-settings-fsr-2/

Visa signatur

AMD Ryzen5 5600X || RTX 3060 TI || 16 GB RAM || LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Det alla recensioner klagar på är just alla planeter och att ta sig mellan dem är bara ett par klick och lite laddningstid och så är man där. Det bryter liksom illusionen att det är en stor sammankopplad värld/rymd som t.ex Fallout eller Skyrim som har en massiv karta. Jag trodde faktiskt från början att man kommer kunna resa med sitt skepp från planet till planet som i No Man's Sky. Man flyger upp i rymden och sen typ "hyperdrive" till planeten i fråga som för att sedan komma fram och flyga sitt skepp genom atmosfären och landa på planeten. Behöver inte ens vara som NMS utan det räcker att man flyger och lämnar atmosfären iaf och sen hyperdrive blir då som en laddningssida och man kommer fram en bit ifrån planeten. För är det bara hoppa i ditt skepp när det står parkerat och så väljer du på kartan dit du ska och sedan kommer en kort animering som visar hur man lämnar planeten, that's no fun.

Inte kollat så mycket gameplay än, men ehh, kan man inte "flyga" sitt skepp vart man vill? Som man lägger timmar på att modifiera och bygga ihop av olika delar? Ska man bara glo på skeppet sen när det står parkerat?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Oaktat alla recensioner och vad folk tycker och tänker:

Vad genuint härligt det är när hela internet kokar i hypen över ett spelsläpp. Det är väldigt få utvecklare - Bethesda och Rockstar, typ - som kan få spelvärlden att vibrera så här.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Oaktat alla recensioner och vad folk tycker och tänker:

Vad genuint härligt det är när hela internet kokar i hypen över ett spelsläpp. Det är väldigt få utvecklare - Bethesda och Rockstar, typ - som kan få spelvärlden att vibrera så här.

Jag tycker det är märkligt att Bethesda fortfarande har det förtroendet. När släppte de ett riktigt bra spel senast? Typ 2011 med Elder Scrolls?

Fallout 3 var... bitvis nice.
New Vegas var ju nice.
Skyrim var ju nice.
Fallout 4 var ju gammalt och daterat redan när det kom. Rätt trist också. Det var ju ren antihype när det visades.
Fallout 76 är ju fortfarande ett meme.
Starfield... Jag vet inte, alltid tyckt det ser rätt trist ut.

Tycker Bethesda-varumärket är lika skadeskjutet som Blizzard.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggez:

Fan detta gjorde mig tveksam till köp. Kan inte ens lira 60fps på 1440p med min setup. Ser ju inte direkt så krävande ut heller.

Inser att jag också nog kommer få skruva ner ögongodiset en hel del om det ska funka som jag vill 😅 I värsta fall (men förhoppningsvis inte) kanske köra i 1080p på sekundära skärmen. Blir jävligt sugen på att uppgradera nu.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Haha, IGN sätter betyg 7
Deras recensenter är bra märkliga.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kan vissa spela i morrn? Är det premium edition som får det då?

Permalänk

Eight Thoughts ger spelet 6/10 och rekommenderar det inte.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Kan vissa spela i morrn? Är det premium edition som får det då?

Det är lite luddigt, det står att det kan hända att man får spela det fem dagar tidigare om man köper premium edition men eventuellt inte.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Det är lite luddigt, det står att det kan hända att man får spela det fem dagar tidigare om man köper premium edition men eventuellt inte.

Haha, ok... då vet man... inte

Permalänk
Medlem

Jahaja, det bidde en tumme.

Recensionerna och omdömena hittills pekar mot en ganska avslagen spelupplevelse. Känner mig inte särskilt lockad att köpa nu. Om nåt år dyker det väl upp på rea som när jag köpte CP2077. Då finns förhoppningsvis också en fungerande karta, som utvecklarna verkar ha struntat i.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Det är lite luddigt, det står att det kan hända att man får spela det fem dagar tidigare om man köper premium edition men eventuellt inte.

Skrivet av Swennis:

Haha, ok... då vet man... inte

Jo om man köper premium så kan man börja lira kl 02 inatt.

Visa signatur

AMD Ryzen5 5600X || RTX 3060 TI || 16 GB RAM || LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

New Vegas var ju nice.

Och New Vegas var väl Obsidian om man ska vara petig

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jahaja, det bidde en tumme.

Recensionerna och omdömena hittills pekar mot en ganska avslagen spelupplevelse. Känner mig inte särskilt lockad att köpa nu. Om nåt år dyker det väl upp på rea som när jag köpte CP2077. Då finns förhoppningsvis också en fungerande karta, som utvecklarna verkar ha struntat i.

Kikade på ACG recension. Jag tycker spelet ser ut att vara ungefär vad jag väntade mig. Kommer också vänta nåt år eller två. Har ingen brådska att spela och patcher och mods gör nog spelet gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Eight Thoughts ger spelet 6/10 och rekommenderar det inte.
https://www.youtube.com/watch?v=qYYiUZ9t7gE

dude

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Det är lite luddigt, det står att det kan hända att man får spela det fem dagar tidigare om man köper premium edition men eventuellt inte.

Premium edition

Kan ju bara tolka vad som står på min nedräkning men det verkar lovande, tror inte det skiljer sig från "andra"

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Premium edition

<Uppladdad bildlänk>

Kan ju bara tolka vad som står på min nedräkning men det verkar lovande, tror inte det skiljer sig från "andra"

Finns en disclaimer som säger att "verklig speltid beror på inköpsdatum". Antar att det bara betyder att om man köper spelet när det är mindre än fem dagar kvar så får man inte spela det fem dagar tidigare eftersom att det vore fysiskt omöjligt, men det är inte preciserat så jag är inte helt säker.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Inte kollat så mycket gameplay än, men ehh, kan man inte "flyga" sitt skepp vart man vill? Som man lägger timmar på att modifiera och bygga ihop av olika delar? Ska man bara glo på skeppet sen när det står parkerat?

Såg ett klipp som har blivit nedplockat nu, såg det bara en timme sen, men där visade dem hur det fungerar med att flyga. Man väljer t.ex en planet som jorden, och då hamnar ens skepp en bra bit ifrån planeten så man får en vacker utsikt över då Jorden men man kan inte flyga närmare den utan man måste välja en punkt på planeten var man ska landa. Och sen kan man inte flyga sitt skepp på själva planeten heller. Man kan flyga i rymden och stöta på typ rymdbråte och stöta på och/eller slåss mot andra skepp, men t.ex en rymdstation och dylikt är precis som planeterna. De finns där på avstånd men man kan inte flyga närmare utan det skapas en illusion av att man nu flyger mot planeten/rymdstationen utan att man kan komma dit (man parkerar sitt skepp på en rymdstation genom att trycka på en knapp och en animering börjar spelas). Man kan tydligen landa var som helst på en planet. Så det är lite flygmekanism men inte så som man hade trott.

Jag tror det var ganska känt sen innan att man kommer ej kunna landa sitt skepp på egen hand på en planet. Men detta med att inte riktigt kunna flyga upp i rymden och flyga långa sträckor för att komma till en planet eller en rymdstation, det är lite av en moodbuster faktiskt. Visst det är inte vad själva spelet går ut på men man hade förväntat sig lite mer när det kommer till skeppet och för inlevelsens skull. Nu känns det mer som ett stort spel med många mindre kartor (planeter) där varje karta laddas upp som vilket annat spel som helst. Jag är fortfarande taggad på spelet som bara den! Men i en recension stod det något i stil med, "Bethesda borde fokuserat på att ha en stor värld som utspelar sig över 10 levande planeter som är på samma karta istället för på 1000 utpsridda planeter där de flesta är tomma på liv".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Vettesatan vad som händer med Metacritic men ibland skymtar 88 på Series X-utgåvan och en hel drös med recensioner för att sedan försvinna. https://www.metacritic.com/game/xbox-series-x/starfield

Good enough for me, blir att ta ledigt som tänkt. Kommer troligen börja spela rätt tidigt imorrn med.

Jag till VD'n tidigare i veckan (för stunden min direkta chef): Jag tar ledigt på fredag.
VD'n: Ok! (Underförstått så förväntas vi själva veta om huruvida vi kan ta ledigt. För stunden har jag inget akut så inga problem)

YMMV. Tar typ aldrig ledigt så unnar mig lite extra nu.
Hoppas alla som vill ta ledigt också får göra det. Annars är ni väl värda att sätta er ner efter jobbet och spela. Av de recensioner som verkar ha dykt upp ser det rätt lovande ut ändå!

Ska dra igång detta strax med. Hade jag inte börjat ta hälsan på allvar så hade jag nog fyllt frysen med fryspizza och liknande. Istället blir det ett chatGPT-genererat recept jag fastnat för rejält. Matlådor som bör räcka fram tills söndag.

Kommer nog somna tidigt idag med. Helt jävla slut.

Själv börjar man jobba imorrn efter 3 månaders semester 🤣