Problem med korrekt upplösning på Samsung G9 Oled

Permalänk
Medlem

Problem med korrekt upplösning på Samsung G9 Oled

Har ganska nyligen uppgraderat till en Samsung G9 Oled som används för både spelande och arbete. När det kommer till spelandet så fungerar det kanon med min PC och PS5, men problemen uppstår när den används med arbetsdatorn.

Hur jag än kopplar det får jag inte ut upplösningen 5120x1440 utan den går upp till 3840x1080 och där tar det stopp. Skärmen har följande utgångar (1 HDMI 2.1, 1 Displayport & 1 Micro-HDMI 2.1) och är kopplade enligt följande:

HDMI 2.1 - Kopplad till PS5 med HDR, VRR aktiverat (Inga problem)
Displayport - Kopplad till gamingdatorn med 5120x1440, 240Hz och HDR (Inga problem)

Micro HDMI 2.1 - Har en Micro HDMI 2.0 kabel som går från skärmen till en HDMI till Displayport adapter (med 4K-stöd) som i sin tur är kopplad till Belkin Thunderbolt 3 Pro docka genom Displayporten. Datorn som dockan är kopplad till är en Dell XPS 9310 med stöd för Thunderbolt.

Har testat följande kopplingar:

  • Samma som ovan men bytt Micro HDMI 2.0 kabel

  • Testat med en Micro HDMI till HDMI adapter som i sin tur är kopplad till en HDMI till USB-C kabel och sen till Thunderbolt på dockan

  • Testat att kringgå dockan helt och koppla Micro HDMI kabeln till en portabel USB-C adapter med HDMI 2.0 direkt till den bärbara

  • Samsungs input signal plus (både av & på)

  • Testat att lägga till en custom resolution i Intel Graphics Command center men får "Bad parameters" felmeddelande

Resultatet blir dessvärre alltid 3840x1080.. Någon expert där ute som har några råd?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Tack, missade denna! Förstår dock inte helt varför det inte fungerar, om nu HDMI 2.0 stödjer 4K 60Hz och har en bandbredd upp till 18Gbps och denna skärm har 5K upplösning horisontellt men lägre än 4K upplösning totalt (dvs en bandbredd på upp till 13.27 Gbps) vad är det som gör att HDMI:n inte klarar av det?

Permalänk
Medlem

Kör du med en ny kabel som stöder Hdmi 2.0? Har för mig att 1.4 kablarna var på typ 10.8 Gbps eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Kör du med en ny kabel som stöder Hdmi 2.0? Har för mig att 1.4 kablarna var på typ 10.8 Gbps eller liknande.

Jajemen, det gör jag. En Micro HDMI 2.0 kabel. Displayport adaptern även den stödjer bandbredd upp till 21.6 Gbps enligt spec.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att din Dell bara stöder 4096x2160 via hdmi, alternativt kanske du behöver en 2.1 hdmi kabel. Testa med DP om det går. Själv kör jag med hdmi till Samsung g9 49 tum miniled med HP zbook och det funkar bra.

Permalänk
Medlem

Många arbetsdatorer spärrar även höga upplösningar..
Fråga mig inte varför, men hör med er IT så bör dom kunna ta bort/ändra i BIOS..

Är iaf så på mitt jobb.

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem

Som sagts en hel del bärbara klarar ej högre upplösningar alls, en del kan vara spärrade men kanske kan låsas upp.

I värsta fall så kan en lägre upplösning fungera bättre.
Om du kör tex 1280×720p istället för nån 1080p upplösning så får du troligen en skarpare bild/text (som troligen är skänare för ögonen vid mycket text/läsande), fast då i vanliga 16:9 istället för 32:9.

Detta för att 1440 delat med 2 är 720, och 2510 delat med fyra är 1280.
Dvs du får en upplösning som är jämnt delbar istället för med 1440 delat med 1080 som är 1,333333333333333 dvs INTE en jämn delning=ger suddig bild.
Hade det varit en 4k (2160) skärm så hade 1080p varit en jämt delbar upplösning!

Men som sagt du kommer ju istället inte att utnyttja hela 32:9 ytan men för min del hade det varit en betydligt mindre viktigare del än att få en bättre bild överlag på det man faktiskt ser.

Du kanske kan använda 720p ultrawide upplösningen 1680x720 som är 21:9 så fortfarande inte hela bredden men mer än vanliga 16:9.
1680 gånger 3=5040 inte hela 5120 dock.

Men frågan är då om datorn och skärm stödjer denna upplösning, dvs fungerar alls och då även frågan om rätt.
Med rätt menar jag att det då blir en 21:9 bild och inte stretchar ut 5040 till 5120.
Gissar på att det kan finnas en hel del datorer/skärmar som skulle ha problem med detta!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns inte versionsnummer på kablar och vad som fungerar eller inte handlar alltid om elektroniken i båda ändarna. Kabelns roll är överföring. Misslyckas kabeln misslyckas överföringen. Funktioner, frekvenser, upplösnignar och så vidare är inget kabeln styr över. Det kommer från metadata/EDID som elektroniken utbyter med varandra.

Ifall kabeln inte håller måttet, det vill säga inte klarar bandbredden som kretsarna i båda ändarna vill köra, då kommer bilden inte fram alls, svart, "no signal" etc. Eller med tydliga störningar. Kabelkvalitet är därför viktigt när man vill köra nära teknikens gränser. För HDMI är det Ultra High Speed-certifieringen som säkrar kabelns kvalitet. Versionsnummer säger ingenting.

Kan man däremot från början inte ens välja rätt upplösning eller frekvens i Windows. Då är det inte kabelns fel. Inget kabel kan lösa det problemet oavsett hur kapabel den är. Det är elektroniken i kabelns ändarna som är överens om var gränsen går.

Räkna med att alla omvandlare USB-C-till-HDMI är passiva omvandlare. De talar om för grafikkortet vilken signal de vill ha. Dells bärbara är ofta baserade på Intels iGPU:er som ofta är begränsade/strypta till 10 Gbps eller 18 Gbps över HDMI. När man kopplar över HDMI eller USB-C-till-HDMI är maximal bandbredd begränsat av det som laptopens GPU kan alstra. Se dock aktiva omvandlare längre ned.

"4K" kan vara allt från ≈4,5 till 48+ Gbps bandbredd beroende på vilken frekvens, färgupplösning och färgdjup man kör. Finns inget som är så intetsägande som att säga att en pryl klarar "4K". Därför tillverkarna älskar att skriva "4K" i sin produktinfo. För det säger absolut ingenting

Du som användare måste alltid sätta kravet i relation till just frekvens, färgupplösning och färgdjup:

• 3840x1080 är en halv 4K och för 3840x1080 i 60 Hz betyder 9 Gbps bandbredd. Är 3840x1080/60 Hz allt man får som alternativ i kontrollpaneler etc. är det ett tecken på att det är vad ens nuvarande elektronik klarar av.

• 5120x1440 i 60 Hz kräver närmare 18 Gbps som ofta är typiska gräsen för "HDMI 2.0" i datorsammanhang. Vilket alltså många Dell-laptops med enbart Intels iGPU inte alls klarar. Är det Xe-kretsen ska de klara det. Men det förutsätter att de adaptrar och omvandlare man har på vägen är kapabla till samma bandbredd.

En aktiv omvandlare för USB-C-till-HDMI baseras på DP alt mode och då kan Intels kretsar mer eftersom den då alstrar en DP-signal där Intel inte stryper bandbredden. Aktiva omvandlare är dyrare och svårare att finna. Har dockan en renodlad DP-utgång kan en aktiv DP-till-HDMI-omvandlare vara enklare att finna än USB-C-baserad dito.

Det man ska tänka på med dockor är att allt samsas över samma kabel. Om man har 20 Gbps totalt till dockan och vill köra 18 Gbps för bildsignalen, då finns inte mycket över till annat. Dockor blir snabbt flaskhalsar så fort man kliver till högre upplösning och högre frekvens.

Vill man gå högre än så från en dator med strypt/gammal HDMI-kapacitet behöver man söka andra lösningar. Men nu brukar i alla fall 60 Hz räcka bra för arbete och förmodligen är det inte mer man kan räkna med mot en laptop i vilket fall.

Permalänk
Medlem

Löste det sig för dig, och om så var fallet, vad fixade problemet.

Permalänk
Medlem

Ledsen för lite sen respons, var iväg i några dagar Stort tack för allas hjälp och mycket detaljerade svar!

För att sammanfatta de svar jag fått hittills:

  • Datorn har inga begränsningar satta från IT eller liknande

  • Såvitt jag kan hitta ska inte datorn ha någon begränsning på upplösning, men jag kan ha missat något.

  • Dell datorn jag har kör en i7-1165G7 med Xe-kretsen.

  • Precis som @Laxpudding beskrev så är den maximala upplösningen jag kan välja i Kontrollpanelen 3840x2160 (30Hz). I 60Hz är det 3840x1080.

  • Till Belkin Thunderbolt 3 Dock pro:n har jag endast en USB-mottagare för mus/tangentbord ikopplat, annars är det bara bildöverföring mellan arbetsdator och skärm den ska hantera.

Så det har inte löst sig ännu tyvärr, antingen får jag gilla läget och acceptera att det finns begränsningar någonstans och köra vidare med 3840x1080, men jag är lite inne på spåret att se ifall jag kan få tag i en aktiv DP till HDMI omvandlare då dockan har en DP-utgång. Dvs Micro-HDMI kabeln ansluten till den aktiva DP till HDMI omvandlaren som i sin tur är ansluten till Belkin dockan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shape1:

Skärmen har följande utgångar

Mest ett sidospår, men skärmen har ingångar, inte utgångar
Det är ju datorn som producerar bilden - skärmen tar bara emot den.

Skrivet av Shape1:

Micro HDMI 2.1 - Har en Micro HDMI 2.0 kabel som går från skärmen ...

Det är kanske bara jag, men även här så går du från skärmen och bakåt i förklaringen.
Kanske inte bara jag som finner det lite ointuitivt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mest ett sidospår, men skärmen har ingångar, inte utgångar
Det är ju datorn som producerar bilden - skärmen tar bara emot den.

Det är kanske bara jag, men även här så går du från skärmen och bakåt i förklaringen.
Kanske inte bara jag som finner det lite ointuitivt

My bad! Nu kändes det som de flesta hängde med på resonemanget, men förstår vad du menar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Shape1:

Precis som @Laxpudding beskrev så är den maximala upplösningen jag kan välja i Kontrollpanelen 3840x2160 (30Hz). I 60Hz är det 3840x1080.

Då har du endast 9 Gbps den vägen. För övrigt idiotiskt att ha en Micro-HDMI i skärmen. Normal HDMI alla dagar i veckan. Mikrokontakten har man på små, portabla prylar där varje frigjord kubikmillimeter i sig självt är en vinst. Inte i stjärten på en stor stationär skärm.

Jag svara ofta på flera frågor samtidigt, så blir ibland lite rörig. Men det som slår mig är varför använder du den sämsta tänkbara kontakten? Den normala HDMI:n kör du på PS5:n. Men vad har du på Displayport? En stationär spel-PC? Ifall DP-anslutningen i skärmen är oanvänd så kör du förstås med den.

Ta till deduktion: fungerar allt som tänkt via DP eller vanlig HDMI till Dell+dockan är det vägen via Micro-HDMI som inte fungerar. HDMI->Micro-HDMI-adaptern kan, beroende på modell, innehålla elektronik i någon form så att det håller tillbaka. Detta kan man i sin tur deducera genom att testa PS5:n genom samma Micro-adapter. Blir PS5:n lika strypt?

Får du aldrig rätt upplösning via vanlig HDMI och DP till dockan, då är det något med dockan som håller tillbaka. Den kan i sig var begränsad med vilka signaler den kan alstra. Återigen enkelt att testa. Kör med HDMI:n direkt från Dellen till skärmen. Intel Xe ska klara 18 Gbps över HDMI och då bör du få 5120x1440 i 60 Hz via normala kontakten. Får du samtidigt bara 3840x1080 via Micro-HDMI är det kontakten eller adaptern som håller tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shape1:

Datorn har inga begränsningar satta från IT eller liknande

Även om IT inte satt någon begränsning så vet jag att våra HP datorer kommer med begränsning när det kommer till upplösning och antal skärmar som default från HP.

Så även om IT inte satt någon begränsning så kan det ändå vara som så att Dell har en begränsning som default i bios som IT inte ens vet om.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Då har du endast 9 Gbps den vägen. För övrigt idiotiskt att ha en Micro-HDMI i skärmen. Normal HDMI alla dagar i veckan. Mikrokontakten har man på små, portabla prylar där varje frigjord kubikmillimeter i sig självt är en vinst. Inte i stjärten på en stor stationär skärm.

Jag svara ofta på flera frågor samtidigt, så blir ibland lite rörig. Men det som slår mig är varför använder du den sämsta tänkbara kontakten? Den normala HDMI:n kör du på PS5:n. Men vad har du på Displayport? En stationär spel-PC? Ifall DP-anslutningen i skärmen är oanvänd så kör du förstås med den.

Kan inte heller förstå varför Samsung valde att sätta dit en Micro-HDMI, i min högst icke professionella åsikt så finns det plats för en normal HDMI.

I vilket fall som så har jag faktiskt löst problemet med er hjälp Där en stor del av problemet var min egna envishet... Anledningen till varför jag körde Micro-HDMI till arbetsdatorn var för att jag gjorde antagandet att DP-ingången på skärmen var den enda som kunde klara av 5120x1440 240Hz med HDR på (därav skulle den förstås gå till gaming PCn) Jag testade aldrig därmed ens att koppla DP till min docka, tills nu ikväll..

Helt plötsligt så började tekniska underverk ske, med DP via dockan till arbetsdatorn fick jag 5140x1440 120Hz. Med gaming PCn och normal HDMI fick jag till min förvåning 5120x1440 240Hz med HDR utan problem, något jag inte trodde skulle gå. PS5:an fick Micro-HDMI ingången och där vart det inga problem.

Det verkar även som Dell XPS:en har någon form av begränsning i sina portar (Notera att datorn endast har 2 Thunderbolt portar) När jag använde skärmens normala HDMI ingång med en HDMI - USB C kabel så fick jag 3840x1080 oavsett om jag körde direkt till datorn eller genom dockan.

Oavsett så fungerar allt precis som jag hade tänkt mig från början nu Lärdomen jag tar med mig är att inte göra antaganden innan man faktiskt testar det i praktiken. Stort tack till @Laxpudding, @Ikariwarrior, @Leestander, @grizzly666 och @norrby89 för era råd & insikter.

Permalänk
Bildexpert 📺

HDMI 2.1 – FRL för att vara specifik – är upp till 48 Gbps. Displayport är med HBR3 "endast" ≈32 Gbps, så HDMI i modern form är mer kapabel. Det krävs dock DSC i båda fallen för att köra 5120x1440 i 240 Hz. Jag gissar att det blir samma nivå av komprimering i båda fallen med till just ≈32 Gbps.

Eftersom Intels integrerade GPU:er generellt håller tillbaka HDMI på låga nivåer är det alltid Displayport som är den mer kapabla lösningen på de datorerna. För en dator med modernt AMD eller Nvidia från senaste två generationerna är det HDMI:n som är den mest kapabla i väntan på DP 2.1 med HBR13 (≈54 Gbps) och HBR20 (80 Gbps) slår igenom. HBR20, det som lär bli DP80 senare i praktiken då man behöver vara noga med vilka kablar man väljer skulle kunna driva 5120x1440 i 240 Hz utan komprimering.

Skrivet av Shape1:

Det verkar även som Dell XPS:en har någon form av begränsning i sina portar (Notera att datorn endast har 2 Thunderbolt portar) När jag använde skärmens normala HDMI ingång med en HDMI - USB C kabel så fick jag 3840x1080 oavsett om jag körde direkt till datorn eller genom dockan.

Då är det rimligen själva kabeln/adaptern (de innehåller alltid elektronik) som är begränsningen. Du bör med Intel Xe få ut 5120x1440/60 Hz om du kör vanlig HDMI-kabel till skärmen direkt via Dellens egen HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Då är det rimligen själva kabeln/adaptern (de innehåller alltid elektronik) som är begränsningen. Du bör med Intel Xe få ut 5120x1440/60 Hz om du kör vanlig HDMI-kabel till skärmen direkt via Dellens egen HDMI.

Så är det säkert! Problemet är att Dellen inte ens har en egen HDMI utan endast 2st Thunderbolt, som säkert bidrar till problematiken i detta fall

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Shape1:

Så är det säkert! Problemet är att Dellen inte ens har en egen HDMI utan endast 2st Thunderbolt, som säkert bidrar till problematiken i detta fall

Ah, där ser man. Generellt kan man betrakta random USB-C-till-HDMI-kablar som simpla passiva adaptrar vilka meddelar källan att det fungerar med max 9 Gbps. Det räcker ju för alla simpla kontorsskämar som kör 1080p och 1440p i 60 Hz samt räcker till 4K/30. Bara att uppgifterna kring kabeln utelämnar detta med "30 Hz" och säljaren/tillverkaren gärna skriver att den klarar "4K" utan mer tydlighet.

Mycket möjligt att du får ut 5120x144/60 Hz om du ändrar till 4:2:0-subampling som halverar bandbredden, samt då tar ned färgupplösningen till en fjärdedel. Om du orkar testa vill säga. Nu har du ju funnit en lösning.