Permalänk
Medlem

Högre uppdateringsfrekvens, gärna upp till 120Hz MEN lika viktigt är brett variabel frekvensområde, vore gött med mer än 30 - 120Hz, dvs ner till 1Hz vid statisk bild men visst minimi ska det vara ner 30Hz så det sparar batteriförbrukning litegrann.

Om det nu är 90Hz statiskt kommer nog batteritiden bli dåligt i kombination med 4200 mAh så får hoppas det är variabel frekvens, gissar antingen statiskt eller 48 - 90Hz och båda är inget vidare alternativ, ska nog vara minimi ner till 30Hz att det ska va nån vits. 30 - 90Hz variabel => kan tänka mig. Annars tar hellre motsvarande Pixel eller Samsung.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Ser riktigt intressant ut. Hur kraftfull är den cpu:n och gpu:n? Spelar inte så mycket själv, men ändå bra om den är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Ser riktigt intressant ut. Hur kraftfull är den cpu:n och gpu:n? Spelar inte så mycket själv, men ändå bra om den är ok.

Enligt tester med den processorn så ska den vara helt okej för spel verkar det som. Inget prestandamonster men duger gott och väl för mellantungt spelande som Genshin Impact och Fortnite.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Enligt tester med den processorn så ska den vara helt okej för spel verkar det som. Inget prestandamonster men duger gott och väl för mellantungt spelande som Genshin Impact och Fortnite.

Den har ju inbyggda högtalare, bara att spela upp det du lyssnar på för alla, stör nog inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Har 3.5 mm port på min nuvarande och min förra. Har dock aldrig använt det. Om man väljer sladd pga att det är för dyrt med trådlöst så kan jag rekommendera Sony WF-C500 för 590 kr i fyra olika färger. Bra ljud utan brusreducering som ej finns i hörlurar med sladd heller.

Trådlösa är framförallt klumpiga. De lurarna som följde med min S10 rullas ihop och tar noll plats i en jackficka, medans trådlösa då helst ska ha med sig sitt skal som tar ungefär lika mycket plats som ett större hönsägg. Det är inte lika praktiskt att alltid ha med sig helt enkelt.

Dessutom sätter jag frågetecken på trådlösas livslängd. Vad gör jag när batteriet säger upp sig? Slänga och köpa nya? Känns inte så speciellt genomtänkt.

Brusreducering är dock fantastiskt, det håller jag helt med om.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Jag tycker att den är något dyr.
Runt 5000 kr hade varit ett rimligt pris tycker jag

För att kunna sälja denna produkten för 5000:- så hade Fairphone fått gå ifrån sin grundidé kring att inte utnyttja slav/barnarbete.
Jag tycker snarare att det är sjukt att produkten kan vara så billig om man ser till hur den tillverkas.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Enligt tester med den processorn så ska den vara helt okej för spel verkar det som. Inget prestandamonster men duger gott och väl för mellantungt spelande som Genshin Impact och Fortnite.

Det låter fullt rimligt för mina behov. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Trådlösa är framförallt klumpiga. De lurarna som följde med min S10 rullas ihop och tar noll plats i en jackficka, medans trådlösa då helst ska ha med sig sitt skal som tar ungefär lika mycket plats som ett större hönsägg. Det är inte lika praktiskt att alltid ha med sig helt enkelt.

Dessutom sätter jag frågetecken på trådlösas livslängd. Vad gör jag när batteriet säger upp sig? Slänga och köpa nya? Känns inte så speciellt genomtänkt.

Brusreducering är dock fantastiskt, det håller jag helt med om.

Jag gav upp med hörlurar med sladd när alla hade samma problem. Glapp i kontakten vid 3.5 mm hanen. Sättet med att vika eller snurra ihop kablarna som sedan gav upp vid kontakten gjorde att jag gick över till trådlöst, även om det var till en början "jobbigt" att ladda dom med...

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Dessutom sätter jag frågetecken på trådlösas livslängd. Vad gör jag när batteriet säger upp sig? Slänga och köpa nya? Känns inte så speciellt genomtänkt.

Där har Fairphone också en lösning:
https://shop.fairphone.com/fairbuds-xl

https://shop.fairphone.com/tws-earbuds?ref=header

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte hur det hjälper faktiskt. På vilket sätt är dom bättre än andra?

https://www.ifixit.com/Teardown/Fairphone+True+Wireless+Earbu... 1/10 i poäng hos Ifixit dessutom.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag ser inte hur det hjälper faktiskt. På vilket sätt är dom bättre än andra?

https://www.ifixit.com/Teardown/Fairphone+True+Wireless+Earbu... 1/10 i poäng hos Ifixit dessutom.

Ajdå. Hade missat den detaljen om in-ear-modellerna. Det var tråkigt att läsa.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Allt det här med utbytbara delar är ju jättebra om något råkar gå sönder, liksom stöd för uppdateringar i flera år. Men det hade varit ännu bättre om de istället hade släppt uppdaterade reservdelar till tidigare modeller. T.ex. om jag hade haft en Fairphone 4 och de haft möjlighet att sälja ett par uppdaterade kameror, en ny SOC osv. Som det är nu, är ju inte delarna kompatibla över modellserier, vilket jag tycker ur ett hållbarhetsperspektiv är kass. Oavsett tillverkare ska sägas.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Jag gav upp med hörlurar med sladd när alla hade samma problem. Glapp i kontakten vid 3.5 mm hanen. Sättet med att vika eller snurra ihop kablarna som sedan gav upp vid kontakten gjorde att jag gick över till trådlöst, även om det var till en början "jobbigt" att ladda dom med...

Samma problem, annan bonus är att lurar med ANC och även givetvis aktiv förstärkare inbyggd inte lär lika beroende av att det device man ansluter dem till ska låta bra eller allra att driva dem.

Några trpdade lurar jag har som jag gärna behåller typ IEM's och annat blev det ju ändå att man hade en liten DAC med till, och då vart det ett case oavsett.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Hur är storleken på dessa? Hittar bara 6.3-inch skärm, så antar att det är 15+ på dessa med?
Ständigt på jakt efter något under 14 cm, helst under 13 cm, börjar bli akut nu när nuvarande telefonen känns mer och mer trög.
Vill inte behöva gå till apple

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av orginallinus:

Allt det här med utbytbara delar är ju jättebra om något råkar gå sönder, liksom stöd för uppdateringar i flera år. Men det hade varit ännu bättre om de istället hade släppt uppdaterade reservdelar till tidigare modeller. T.ex. om jag hade haft en Fairphone 4 och de haft möjlighet att sälja ett par uppdaterade kameror, en ny SOC osv. Som det är nu, är ju inte delarna kompatibla över modellserier, vilket jag tycker ur ett hållbarhetsperspektiv är kass. Oavsett tillverkare ska sägas.

Det där erbjuder de väl förvisso. Iaf delvis.
Här är exempelvis en kameramoduluppgradering:
https://shop.fairphone.com/shop/fairphone-3-camera-plus-modul...

SOC - där blir det antagligen mer komplext. Det sitter ett gäng olika kretskort med olika överföringsstandarder som ska kunna funke med varandra där. Förenklat är det inte självklart att byta mellan DDR2 och DDR4 på samma moderkort heller.
Alla delar behöver hålla en viss nivå och vara byggda för att passa med nya standarder när man byter ut mitten.
Jag håller med om idén. Jag tror bara vissa delar är svåra att få till i praktiken här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Purrfected:

Hur är storleken på dessa? Hittar bara 6.3-inch skärm, så antar att det är 15+ på dessa med?
Ständigt på jakt efter något under 14 cm, helst under 13 cm, börjar bli akut nu när nuvarande telefonen känns mer och mer trög.
Vill inte behöva gå till apple

162 x 75.5 x 10.5 mm verkar det vara för fairphone 5

zenfone 10 har väl måtten du önskar annars. Dyr - men den verkar vara väldans trevlig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ajdå. Hade missat den detaljen om in-ear-modellerna. Det var tråkigt att läsa.

Jag tänker mig att dom troligen (förhoppningsvis?) sourcat material och arbetskraft etiskt, så det är ju positivt. Men ja, allt med ett inbyggd batteri har en begränsad livslängd som är svår att komma undan.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det där erbjuder de väl förvisso. Iaf delvis.
Här är exempelvis en kameramoduluppgradering:
https://shop.fairphone.com/shop/fairphone-3-camera-plus-modul...

SOC - där blir det antagligen mer komplext. Det sitter ett gäng olika kretskort med olika överföringsstandarder som ska kunna funke med varandra där. Förenklat är det inte självklart att byta mellan DDR2 och DDR4 på samma moderkort heller.
Alla delar behöver hålla en viss nivå och vara byggda för att passa med nya standarder när man byter ut mitten.
Jag håller med om idén. Jag tror bara vissa delar är svåra att få till i praktiken här.

Det måste ju gå att designa kring parametrar, de är väl vad de gör ändå? Pratar inte om att byta ut enstaka komponenter på ett moderkort, med det har ju har en fysisk dimension xyz. Se bara på Iphone 8 och SE, det gick ju utmärkt att byta SOC på den luren. På samma sätt borde det ju gå att byta ut andra komponenter (tänk, att du kan byta moderkort om du skulle försöka dig på att byta RAM-minne, men du kan fortfarande behålla andra komponenter i chassit, hårddisk, nätaggregat osv...)

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Ser trevlig ut minus storleken. En liten tv. Min iPhone 2020SE är perfekt storleksmässigt.

Men så lång tid för uppdateringar och säkerhetsuppdateringar och enkelt att byta batteri och antagligen LDAC (4:an hade visst det vid test om än inte officiellt kanske) förutom hela "fair"grejen är en del lockande. Jag får väl hoppas att 6:an inte är 8".

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Denna använder PWM brightness control, för dem som bryr sig om skärmflickering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Denna använder PWM brightness control, för dem som bryr sig om skärmflickering.

...vilket innebär att skärmen flimrar?

Fasen, jag är riktigt sugen på detta. Kanske blir en uppgradering snart!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Denna använder PWM brightness control, för dem som bryr sig om skärmflickering.

Vad innebär det för en lekman?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

162 x 75.5 x 10.5 mm verkar det vara för fairphone 5

zenfone 10 har väl måtten du önskar annars. Dyr - men den verkar vara väldans trevlig.

Alright tack.

Ser ut som den är 146 cmm tyvärr. Samt ja lite dyr, men kan ju alltid komma på erbjudanden.

Lutar nog åt en iPhone SE Om inte Sony kommer med en ny Compact snart i rimlig storlek.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vad innebär det för en lekman?

Det innebär att skärmen flimrar. Vilket det förvisso gör på 95% av alla telefoner på marknaden. Men det har börjat bli liiite vanligare för tillverkare att inkludera dc dimming, vilket resulterar i en flimmerfri skärm. Därav tyckte jag det var aningen tråkigt att de inte inkluderade dc dimming.

Får du exempelvis ont i huvudet/svidande ögon av din skärm kan det vara intressant att testa något flimmerfri alternativ ett tag och se om det blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Det innebär att skärmen flimrar. Vilket det förvisso gör på 95% av alla telefoner på marknaden. Men det har börjat bli liiite vanligare för tillverkare att inkludera dc dimming, vilket resulterar i en flimmerfri skärm. Därav tyckte jag det var aningen tråkigt att de inte inkluderade dc dimming.

Får du exempelvis ont i huvudet/svidande ögon av din skärm kan det vara intressant att testa något flimmerfri alternativ ett tag och se om det blir bättre.

Då misstänker jag att jag inte kommer märka av det då jag inte tänkt på det innan.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Har letat ersättare till min över 6 år gamla Oneplus5 i 2 år nu, batteriet börjar bli riktigt dåligt.

Främsta anledningen till att det inte blivit uppgradering än är att jag inte hittat någon värdig ersättare. Denna är dock riktigt intressant då jag siktar på minst lika lång livslängd. Lite stor och tjock, men tror att jag kan leva med det. Blir till att hålla utkik efter mer genomgående reviewer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Nu är en blå beställd! Ska bli spännande att få återkomma med intryck här när den har anlänt.

Vad har du fått för beräknat leveransdatum? Nu står det 20-25 september på hemsidan. De verkar ha höjt priset också till 719 €, förut kostade den väl 699? Jag har lyckats få till en deal med syrran som ska köpa min nyinköpta Pixel så jag håller på att kolla bästa sättet att få tag på en FP5 snabbt. Just nu ser Elgiganten mest lovande ut eftersom de verkar sikta på att ha den på lager den 14:e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Vad har du fått för beräknat leveransdatum? Nu står det 20-25 september på hemsidan. De verkar ha höjt priset också till 719 €, förut kostade den väl 699? Jag har lyckats få till en deal med syrran som ska köpa min nyinköpta Pixel så jag håller på att kolla bästa sättet att få tag på en FP5 snabbt. Just nu ser Elgiganten mest lovande ut eftersom de verkar sikta på att ha den på lager den 14:e.

På mitt kvitto så stod det också 719 Euro och då beställde jag samma dag så jag antar att det var så från dag 1.
Nu beställde jag den blå modellen med så då står leveransdatumet för mig mellan 29 september och 5:e oktober som planerat leveransdatum.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Tack, det är bra att veta, jag måste ha drömt ihop 699 € på något sätt. Blå modellen verkar vara mest poppis för den har ännu längre leveranstid nu.

Permalänk
Medlem

Jag har nog inte drömt ändå. Så här ser det ut för mig på shop.fairphone.com:

Priset hänger med ända till kundvagnen men när jag ska checka ut ändras det till 719 €.