Permalänk
Medlem

Med tanke på marknadens övriga galna priser så känns ändå dessa helt okej… ska bli kul att följa och se recensioner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagas:

Bra. Men samtidigt är det inte mer än Apple ger uppdateringar. Däremot är det ju mycket lättare att byta batteri och laga Fairphone. Så det är definitivt ett märkte jag skulle kunna tänka mig om jag byter tillbaka till Android någon gång.

Apple som totalförstörde de äldre iPhones med de där tvingande uppdateringarna som totaldödade Ipads och iPhone (Prestandavägen)

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Synd att de har inte längre har green speckled chassi, vad jag förstår är det inte helt kompatibelt med FP4 chassi heller så inte som att man bara kan byta.

Hade en fairphone 3 ett tag, drog ner gcam etc för att få bättre kamera.
Väldigt solid för att vara mindre aktör, bra byggd, utmärkt överlag.

Vill gärna ha telefon med inbyggd stylus men så jävla less på samsunglurar att det nog blir fairphone igen nästa vända stylus eller ej.

Gubbgnäll:
Betalade närmare 4000 kr för att byta skärm på min note 20 ultra efter att en bult trillade på skärmen från en hylla. Samsungs support skickade den ner till något reparationsbolag de inte själv hade koll på och påstod sig typ ha tappat bort telefonen tills jag blev kontaktad direkt av bolaget. Var borta i någon månad, fick tillbaka den med ena hörnet av nya skärmen trasigt/svart, men får leva med det då det verkar vara hög risk att bli av med luren om man skickar in den liksom
Några veckor efter jag fick tillbaka den sprack glaset på baksidan av telefonen trots att den satt i ett biffigt skal, var väl spänningar och någon minispricka typ.
Tänk vad skönt om jag bara hade kunnat beställa en ny originaldel och byta den själv -_-

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Hade jag inte nyligen köpt en Pixel 6a skulle jag nog köpt denna. Kul att de ändå satsar lite högre på prestanda än tidigare generationer.

Permalänk
Medlem

En telefon som hade kunnat bli ersättare till min nuvarande från 2018 men telefonen är stor och saknar hörlursuttag. Ser inte det som en fördel att telefoner saknar hörlursuttag.

Ofta jag stöter på ljudanläggningar och hörlurar som saknar blåtand. Har inga blåtandslurar för det är då ännu en grej som måste hålla reda på om den är laddad eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den är något dyr.
Runt 5000 kr hade varit ett rimligt pris tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Nej, plomberingen är bruten sedan länge.

Jag köpte den med kort och till mig själv men jag förstår inte vad det har för betydelse.

Är den köpt på nätet så har du 14 dagars ångerrätt enligt lag. Är den köpt i butik är det upp till butikens regler

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

3 x 50 mpixel kameror, modern telefon, uppdatering i 8 år, kan plockas helt isär, och passerade alla tests hos "Jerryrigseverything" även efter ha blivit plockat isär... och helt utan bloatware, I'm in love.

Jag har en 1 år gammal One Plus 9 pro och hade inte behov av en ny telefon, nu... vill jag ha denna (Fairphone 5) bara för att sätta ett exempel. Hoppas dom andra telefonerna störtdyker i försäljning och denna tar över.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ som det sällan pratas om är, att göra telefoner/elektronik som är slit och släng men, som är gjord för att återvinnas väldig effektivt. Dvs val av material / material blandning som är enkla att separeras. Den lösning är betydlig enklar att skala upp och kräver därmed mindre resuser. Samman tänkt som i Alu/retur glas förpackningar.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra initiativ. Hoppas att det går bra för företaget och försäljningen av telefonerna. Tyvärr köpt en Samsung (som jag är väldigt nöjd med) för ca 1 år sedan så kan inte byta nu, men hade definitivt kunnat tänka mig en sån här telefon. Ser snygg ut och lagom storlek. Ser ut att ha bra skärm, upplösning.

Frågan är hur CPUn står sig jämfört med Qualcomms toppmodeller och hur kvaliteten på kameran står sig.

Skall läsa recensionerna och omdömen noga så får vi se nästa gång om man skall överväga en sån här.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Hoppas alla tillverkare följer efter. Hellre byta batteri själv än att kunna sänka telefonen i 1.5 meter vatten.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Nu är en blå beställd! Ska bli spännande att få återkomma med intryck här när den har anlänt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Konceptet är intressant, tyvärr är den ungefär hälften för stor och hälften för dyr

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Lite för stor skärm för mig. Ändå hänförd att de lovar support så länge när bjässarna inte prioriterar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Jag köpte den med kort och till mig själv men jag förstår inte vad det har för betydelse.

T.ex. netonnet har 90 dagars öppet köp för medlemmar, annars 30 dagar.

Permalänk
Medlem

Verkar som att folk blandar ihop ångerrätt och öppet köp.

Ångerrätt har man vid distansköp (14 dagar) men då ska produkten vara oanvänd.

Öppet köp är valfritt att erbjuda. Och så som vissa verkar utnyttja det för att få sitt golden sample etc så är det ju förvånande att affärer erbjuder det då det uppenbarligen är en förlustaffär att få tillbaka något använt.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Ångerrätt har man vid distansköp (14 dagar) men då ska produkten vara oanvänd.

Nej, man får testa produkten, om det inte är pga hygienskäl (underkläder, in-ear hörlurar).
Brukar stå på hemsidan om vilka produkter som är undantagna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Lite för stor skärm för mig. Ändå hänförd att de lovar support så länge när bjässarna inte prioriterar det.

https://youtu.be/H1UJ5k3yMvA?si=70pukDJae_CTfcXF

Imponerande byggkvalitet. Får se hur väl det håller för normalanvändare.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Imponerande byggkvalitet. Får se hur väl det håller för normalanvändare.

Ja att Motorola och Google la ner det där blocks projektet för några år sedan är en gåta. Verkar ju hur möjligt som helst att göra. Visst jag tror inte min mor klarat mer än att byta batteriet på fairphone men jag skulle ju definitivt kunna byta skärmen utan problem ser det ut som. Bytade en gång på iphone 4 för massa år sedan och det var allt annat än lätt. Nog betydligt svårare nu?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av DavidtheDoom:

Varför tre kamerahål på baksidan men bara två kameror? Är jag trögare än vanligt? 😅

Haha jag trodde också att det var tre, men när jag gick tillbaka och kollade i specarna stod det "dual" överallt och det är bara två stycken listade. Dekoration? Någon sensor? Lite oklart faktiskt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DavidtheDoom:

Varför tre kamerahål på baksidan men bara två kameror? Är jag trögare än vanligt? 😅

Skrivet av landmarks:

Haha jag trodde också att det var tre, men när jag gick tillbaka och kollade i specarna stod det "dual" överallt och det är bara två stycken listade. Dekoration? Någon sensor? Lite oklart faktiskt.

https://youtu.be/H1UJ5k3yMvA?t=100

Nån form av metall?
FP5_SIM? Antenn?

Edit
Nope, Time of flight sensor https://youtu.be/H1UJ5k3yMvA?t=379

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt om de släppte en laddare för lösa batterier, då skulle man alltid kunna ha extra med sig och ladda hemma när man är ute och gör annat med mobilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Lite för stor skärm för mig. Ändå hänförd att de lovar support så länge när bjässarna inte prioriterar det.

https://youtu.be/H1UJ5k3yMvA?si=70pukDJae_CTfcXF

Wow, känns som en telefon åt min pappa som sliter ut grejorna och får skit i kontakterna och lyckas bränna skärmarna och göra allt möjligt konstigt. Dels gillar han att reparera och hålla grejor vid liv, och dels spelar ju inte prestanda eller sånt nån roll.

Faktum är att om den är någorlunda bra, och har tillräckligt med prestanda för att göra de grejorna man använder till vardags utan märkbara lagg eller så, och kameran inte är fy skam, så kanske man skulle klara sig på en sån telefon.

Permalänk
Medlem

Verkar väldigt lovande! ... Förutom avsaknad av 3,5mm, varför gör dom så där?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Var väldigt sugen på att hoppa på en fairphone 4 men gjorde det aldrig. Nästa telefon blir nog en sån här.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Verkar väldigt lovande! ... Förutom avsaknad av 3,5mm, varför gör dom så där?

Har 3.5 mm port på min nuvarande och min förra. Har dock aldrig använt det. Om man väljer sladd pga att det är för dyrt med trådlöst så kan jag rekommendera Sony WF-C500 för 590 kr i fyra olika färger. Bra ljud utan brusreducering som ej finns i hörlurar med sladd heller.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Verkar väldigt lovande! ... Förutom avsaknad av 3,5mm, varför gör dom så där?

De själva hävdar att det är för att minimera onödigt elektronikskrot eftersom "ingen använder dem längre".

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Wow, känns som en telefon åt min pappa som sliter ut grejorna och får skit i kontakterna och lyckas bränna skärmarna och göra allt möjligt konstigt. Dels gillar han att reparera och hålla grejor vid liv, och dels spelar ju inte prestanda eller sånt nån roll.

Faktum är att om den är någorlunda bra, och har tillräckligt med prestanda för att göra de grejorna man använder till vardags utan märkbara lagg eller så, och kameran inte är fy skam, så kanske man skulle klara sig på en sån telefon.

Vore otroligt konstigt om den inte har tillräcklig prestanda för 90% av alla smartphoneanvändare. Har aldrig förstått folk som köper den dyraste telefonen utan att ha stort intresse för vare sig fotografi eller spel. Det är ju verkligen bara pengar i sjön. (Om man nu inte ser nått mervärde i att ha just det "bästa")

Jag sitter nu på en Oneplus Nord 2 som enligt versus.com har sämre prestanda än Fairphone 5. Och jag har inte en enda gång märkt av att telefonen skulle vara långsam, ens vid "enklare" spel och överdrivet många program i bakgrunden.
Och jag har verkligen inte hög tolerans för lagg, det kan jag lova.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

De själva hävdar att det är för att minimera onödigt elektronikskrot eftersom "ingen använder de längre".

Dom säljer en usb-c - 3,5mm adapter om man behöver.
Jobbigt med en adapter helt klart, men är en minoritet som använder det idag så förstår varför dom valt bort den.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Dom säljer en usb-c - 3,5mm adapter om man behöver.
Jobbigt med en adapter helt klart, men är en minoritet som använder det idag så förstår varför dom valt bort den.

Kan förstå det med. Jag har själv endast använt hörlursuttag i min dator. I övrigt kör jag trådlöst eller de inbyggda högtalarna.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.