Vilket kit (kameror+nvr)?

Permalänk
Medlem

Vilket kit (kameror+nvr)?

Hej!
Planerar avveckla mitt hemlarm (verisure) till förmån för en egen lokal lösning.
I första läget är jag på jakt efter ett kamerakit med minst 4 kameror för utomhusbruk (4k och poe) samt en nvr till ett pris som är "överkomligt". Säg 6-8k totalt.

Har sett flera trådar med kameradiskussioner men söker alltså helst ett aio paket som dessutom kan beställas inom EU.

Finns någo här med egen erfarenhet av paket/kombinationer ni kan rekommendera?

//Henrik

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Spontant är min personliga åsikt att ett kamerasystem inte ersätter ett helhetslarm med egen larmcentral.

Du lägger ansvaret att 24/7 hålla koll på notiser från ditt egna system något jag själv inte hade velat lägga tid på. Bidrar lätt till stress och tidskostnad för dig själv/din familj när man är borta från hemmet. Får du problem med ditt egna system är det bara du som håller koll på det, fungerar det inte är det inte säkert du märker det på ett bra tag.

Eventuellt att jag hade kunnat köra ett eget system på ett spartanskt landställe, men även där ska man lägga massa egen tid på att hålla koll på att det fungerar som det ska och att allt ligger live hela tiden.

Jag hade nog satsat på billigaste möjliga setup från Verisure eller motsvarande och sen om man vill ha kameror köpa något kit som man själv är nöjd med.

För kameror har jag erfarenhet av Unifi i en lokal och tycker det fungerat fint, lätt att komma åt via app eller dator och sköter sig själv. Fördel är att det är "seriöst" företag och att det inte är någon månadskostnad. Du hanterar också din data lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Hej!
Planerar avveckla mitt hemlarm (verisure) till förmån för en egen lokal lösning.
I första läget är jag på jakt efter ett kamerakit med minst 4 kameror för utomhusbruk (4k och poe) samt en nvr till ett pris som är "överkomligt". Säg 6-8k totalt.

Har sett flera trådar med kameradiskussioner men söker alltså helst ett aio paket som dessutom kan beställas inom EU.

Finns någo här med egen erfarenhet av paket/kombinationer ni kan rekommendera?

//Henrik

Hoppa in i en dahua tråd på facebook så får du bra råd på utrustning.
tex imou köper du på netonnet

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Spontant är min personliga åsikt att ett kamerasystem inte ersätter ett helhetslarm med egen larmcentral.

Du lägger ansvaret att 24/7 hålla koll på notiser från ditt egna system något jag själv inte hade velat lägga tid på. Bidrar lätt till stress och tidskostnad för dig själv/din familj när man är borta från hemmet. Får du problem med ditt egna system är det bara du som håller koll på det, fungerar det inte är det inte säkert du märker det på ett bra tag.

Eventuellt att jag hade kunnat köra ett eget system på ett spartanskt landställe, men även där ska man lägga massa egen tid på att hålla koll på att det fungerar som det ska och att allt ligger live hela tiden.

Jag hade nog satsat på billigaste möjliga setup från Verisure eller motsvarande och sen om man vill ha kameror köpa något kit som man själv är nöjd med.

För kameror har jag erfarenhet av Unifi i en lokal och tycker det fungerat fint, lätt att komma åt via app eller dator och sköter sig själv. Fördel är att det är "seriöst" företag och att det inte är någon månadskostnad. Du hanterar också din data lokalt.

Fullt införstådd med skillnaden. Som med allt annat så får man göra en riskanalys och acceptera konsekvenserna eller strunta i förändringen. Men tack för inlägget. Alltid bra att tänka en extra gång.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Fullt införstådd med skillnaden. Som med allt annat så får man göra en riskanalys och acceptera konsekvenserna eller strunta i förändringen. Men tack för inlägget. Alltid bra att tänka en extra gång.

Uppskattar att du förstod min mening 😊👍🏼
Jag gillar också att fixa med saker själv, men kände bara att min första tanke va underhåll/driftsäkerhet för själva larmet hehe.

Om du är intresserad:
Ang. setup jag har på en företagslokal är det 2x g3 flex och en cloudkey+ 1tb. Sen va unifis egna små poe switchar slut så jag körde en linksys 8 port (4 poe) switch. Funkat hur bra som helst i flera månader nu.
Ville ha en setup man kan bygga på/underhålla billigt och enkelt själv utan dyra avtal.
Sen eftersom det är Unifi blir mjukvaran bättre med tiden vilket alltid är nice. Man får ut bra bild i både mörker och dagtid. Sen beror de ju på hur långt man vill se såklart.

Hikvision och andra företag utanför västvärlden är mer price/performance men hade aldrig placerat sån utrustning i företag och helst inte hemma heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Uppskattar att du förstod min mening 😊👍🏼
Jag gillar också att fixa med saker själv, men kände bara att min första tanke va underhåll/driftsäkerhet för själva larmet hehe.

Om du är intresserad:
Ang. setup jag har på en företagslokal är det 2x g3 flex och en cloudkey+ 1tb. Sen va unifis egna små poe switchar slut så jag körde en linksys 8 port (4 poe) switch. Funkat hur bra som helst i flera månader nu.
Ville ha en setup man kan bygga på/underhålla billigt och enkelt själv utan dyra avtal.
Sen eftersom det är Unifi blir mjukvaran bättre med tiden vilket alltid är nice. Man får ut bra bild i både mörker och dagtid. Sen beror de ju på hur långt man vill se såklart.

Hikvision och andra företag utanför västvärlden är mer price/performance men hade aldrig placerat sån utrustning i företag och helst inte hemma heller.

Har du något att backa upp dina påstånde med? Jag har sysslat med säkerhet i över 20år, inget av det du skriver stämmer med den verkligheten jag sett under alla år. Du får väldigt gärna länka så man kan ta del av detta helt nya, att villalarm som är uppkopplat nu magiskt skulle göra skilldnad och att världens 2 största säkerhetsbolag för övervakning och passagesystem gör undermåliga system....

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Reolink har riktigt nice refurbished enheter som skickas från Tyskland, kör deras RLC420 kopplade till mitt hemmabygge av nas / server som i sin tur kör Frigate NVR, super nice med notiser / larm som faktiskt är relevanta.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Har du något att backa upp dina påstånde med? Jag har sysslat med säkerhet i över 20år, inget av det du skriver stämmer med den verkligheten jag sett under alla år. Du får väldigt gärna länka så man kan ta del av detta helt nya, att villalarm som är uppkopplat nu magiskt skulle göra skilldnad och att världens 2 största säkerhetsbolag för övervakning och passagesystem gör undermåliga system....

Förstår inte riktigt vad du menar.
Villalarm som inte är uppkopplat mot en larmcentral måste du ju underhålla, sköta och larma själv, stämmer inte det?
Vilka säkerhetsbolag syftar du på och var skriver jag om undermåliga system?

Om du nu är säkerhetsexpert så uppskattas säkert dina tips väldigt högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Förstår inte riktigt vad du menar.
Villalarm som inte är uppkopplat mot en larmcentral måste du ju underhålla, sköta och larma själv, stämmer inte det?
Vilka säkerhetsbolag syftar du på och var skriver jag om undermåliga system?

Om du nu är säkerhetsexpert så uppskattas säkert dina tips väldigt högt.

Jag var lite irriterad så jag hade nog en aningen kinkig attityd, ursäkta för det. det blir ett lite längre svar.

Nej det måste du inte och larm behövs inte som komplement, skötsel och installation kan vilken installatör som helst göra utan att du behöver ha det kopplat till en central för dyra avgifter varje månad. Dom flesta klarar dock göra det själva.
Du får tänka på att har du inte kameror kommer larmoperatören ringa dig först ändå, vissa ringer även med kameror så även med operatör blir du kontaktad men skillnaden att det tar mer tid än om larmet gått direkt till dig.
vanliga väktare åker och hämtar nycklar på stationen innan dom kommer till platsen, har dom inte nycklar görs en utvändig inspektion endast, ser dom en skada ringer dom polisen som inte bryr sig och då blir det jouren för att täcka rutan. vissa som har kodlås gör ändå endast yttre inspektion.
Du kan lätt räkna 30min till en timme för villa larm innan någon är på plats, obs att väktare ska köra lagligt som vilken privatperson som helst och är det rusningstrafik kan du tänka dig hut lång tid det kommer ta. (har du larm testa så får du se) kör dom genom sos alarm eller har företags larm som går samtidigt kan tiden bli betydligt längre. som exempel, vi hade bland annat sectoralarm som kunder, där kunde det ta en timme innan våra killar fick larmet av sos för dom hade andra saker med högre prio, men det spelar egentligen ingen roll då dom som gör inbrottet är borta på ett par minuter, och är det för brand man vill ha det så tar det inte många minuter innan hela huset brinner, exempel vårt hus tog 4min för att bli helt övertänt. Då börjar man rätt fort inse att larmtjänsten spelar 0 roll i en villa.
Under alla dom år jag jobbade greps 0 personer vid villa larm där det varit inbrott, 0 villabränder hindrades eller kunde påverkas

om vi talar drift:
Har man satt upp ett modernt kamera system sköter det sig själv, visst köper du några hobby kameror så är det absolut risk att du kommer du få pula eller att dom går sönder, köper man bra saker rullar det 24/7 helt automatiskt i väldigt många år, jag har fortfarande 2 hik ptz som rullat 24/7 i 14år utan problem, dom 5 kamerorna jag satte hos min mor med nvr har rullat i 17år nu dom är dock inte ip kameror och hdd i nvr har börjat låta som sjutton.

Du kan ha systemet aktivt hela tiden men det larmar endast om någon som inte ska vara där kommer eller så kan man köra så det automatiskt stänger ner när du kommer hem eller att vissa kameror stänger ner och sedan aktiverar när du lämnar igen osv osv. du kan till och med ha förinspelat så när okänd person dyker upp så talar systemet med dom långt innan du fått rutorna sönderslagna. nya kameror har både siren,blixtljus och strålkastare inbyggt så inte ens där fyller larm någon funktion.
Är du på resande fot, bjud in grannen,polaren och släkten att få en bild/film på händelsen vid larm, dom ringer förmodligen ut polisen mycket snabbare än vilket annat bolag som helst men igen har du kameror som du satt upp med scener som aktiver vid okända personer så kommer du inte få en skada. (finna undantag som stenhöga dårar)

som jag ser det fyller larm 1 funktion, falsk säkerhet och det är helt ok men man ska vara medveten om vad du betalar för.
eller ok, man kan använda det för att kolla så alla fönster är stängda, eller trigga scener osv men inte behöver du betala månadskostnader för det.
annars är kameror klart överlägset både för avskräckande effekt innan något hänt och för chansen att få tag i dom skyldiga om det nu skulle hända något.
Tala vi uppkopplat larm mot operatör, ok saknar man vänner,släkt och grannar, samt inte orkar lägga 2min på att ringa jouren själv, ok betala för det då men annars finns det ingen mening mer än känslan av säkerhet.

vill man skydda sig eller sina saker idag, sätt skydds film på rutorna eller som vi gjort sätt skyddsklassat glas, det tar en evig tid att ta sig igenom samt får man fördelen att ungarna kan dra fotbollar i rutan utan det händer något. har du då även kameror som du kan tala igenom eller scener där det sker automatiskt kan jag garantera dig att dom snabbt kommer få andra ideer och försvinner från platsen. Det är faktiskt lite konstigt, tjuter det bry dom sig inte, men så fort någon talar med dom så blir det reaktion och dom drar. var väldigt tydligt på dom företag vi hade kameror kopplade till oss, det räckte man sa "vad tro ni att ni gör" så stack dom direkt medans dom med endast larm inte hade alls den effekten när det bara tjöt. (bilföretag som inte ville gå över till kameror och fick påhälsning då och då)

"Hikvision och andra företag utanför västvärlden är mer price/performance men hade aldrig placerat sån utrustning i företag och helst inte hemma heller

denna meningen tolkade jag som du säger att dessa giganter (dahua och hikvision) gör undermåliga system ,alternativt, skulle vara osäkra, sedan postade du ett inlägg rörande kinesiska staten som du visligen snabbt tog bort igen, jag bara gissa att du har någon tro att kineserna skulle sitta och titta på privatpersoner i deras kameror? dessa två bolag är störst i världen när det kommer till kameror och finns monterade överallt så att dom skulle användas för att spionera på privatpersoner är nog 0 risk. för mig blir det lite som privatpersoner tror att hackare skulle avslöja dom sårbarheter dom lyckats hitta på att snoka på privatpersoner i stället för företag.
kolla i stället på dom amerikanska bolagen som ring eller bolaget du själv rekommenderar verisure där man faktiskt har suttit och kollat på privatpersoner och dessutom läckt bilderna. både hike och dahua kan du köra offline men ändå nå med vpn om man är orolig för intrång, det finns absolut problem med kinesika kameror men då talar vi närmast uteslutande om piratkopior med skadlig kod i eller att den som installerat dom inte gjort sitt jobb utan låtit kamerorna vara oskyddade osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Reolink har riktigt nice refurbished enheter som skickas från Tyskland, kör deras RLC420 kopplade till mitt hemmabygge av nas / server som i sin tur kör Frigate NVR, super nice med notiser / larm som faktiskt är relevanta.

Hmm.. Det där var en intressant/prisvärd sida... Reolink verkar ju vara ett märke som skapar känslor. Prismässigt , eller bang for $, ligger de väldigt bra till men verkar ha problem med ffa ghosting i mörker.
Stort tack för det förslaget. Gillas!! 😀

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Hmm.. Det där var en intressant/prisvärd sida... Reolink verkar ju vara ett märke som skapar känslor. Prismässigt , eller bang for $, ligger de väldigt bra till men verkar ha problem med ffa ghosting i mörker.
Stort tack för det förslaget. Gillas!! 😀

Skulle tro att det lite beror på modell och inställningar.. men när jag kollar videos som fångats de senaste dagarna så är rörliga personer lite blurriga helt klart. Däremot plockas de upp som personer av Frigate oavsett och kan larma utifrån det om övriga parametrar stämmer in och det är den primära funktionen.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Skulle tro att det lite beror på modell och inställningar.. men när jag kollar videos som fångats de senaste dagarna så är rörliga personer lite blurriga helt klart. Däremot plockas de upp som personer av Frigate oavsett och kan larma utifrån det om övriga parametrar stämmer in och det är den primära funktionen.

Hur har du satt upp ditt system? Camera - poe-switch - PC med Frigate?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Ja precis system nummer två i signaturen agerar NAS och docker-server för diverse funktioner i huset, bland annat Frigate.
Som backbone-switch med POE använder jag Mikrotik CRS328-24p-4s+rm som jag fick tag på till ett överkomligt pris här på marknaden.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com