Star Citizen når ny milstolpe med 600 miljoner dollar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Hehe, jag backade redan i september 2012 och då sa han att det kommer att bli väldigt krävande och för att njuta av spelet borde man ha ett GTX 680 (vilket jag hade då)

Still waiting Meeeen, jag har nöjd mig med den enda backningen, det får räcka så kände jag.

En månad före det utannonserades? nåja jag var bara tvungen att kola när jag backade det och det var i kickstartern i oktober 2012. Som tur var bara 37$, vilket borde ha varit <300 SEK på den tiden.

Skrivet av Dussan89:

Helt jävla sjukt att man stödde detta misshandel av spel design när det kom. Har för mig att det skulle komma ut 2012 första blå lögnen dom drog.

Första datumet som de sa var november 2014, vilket dock inte är speciellt mycket bättre. Har ändå haft lite kul i de alphor och moduler som släppts men nu har jag gett upp hoppet om att någonsin få ett fullt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

En månad före det utannonserades? nåja jag var bara tvungen att kola när jag backade det och det var i kickstartern i oktober 2012. Som tur var bara 37$, vilket borde ha varit <300 SEK på den tiden.

Du har rätt. Det var inte pledgen då utan min Golden ticket som man fick om man var tidigt ute. Pledgen var i oktober, my bad

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Du har rätt. Det var inte pledgen då utan min Golden ticket som man fick om man var tidigt ute. Pledgen var i oktober, my bad

Var mest på skoj, jag var som sagt tvungen ett kolla loggen Får se om det kommer, livet har u förändrats lite på dessa 10+ år. Från att man älskade spel som gav hundratals speltimmar till att försöka pussla in 5-10 timmar i veckan

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är kul att läsa alla dessa olika artiklar, för det finns än så länge ingen som har sagt vart pengarna går till. Det beror på att Star Citizen har bara en handfull utvecklare. Jag har hört en insider-siffra som säger "
ettsiffrigt nummer". Resten arbetar på Squadron 42.

Och om man tittar på vad som har hänt och deras vägkarta, ser det ut som att det mesta av Squadron 42 kommer att vara klart till oktober, precis i tid för en av de största CitizenCon som de någonsin har hållit (åtminstone enligt vad jag har hört). Om man då lägger till att Squadron 42 har tagits bort från deras affär, så att ingen kan köpa det just nu, och de har sagt att det kommer tillbaka snart men med en prishöjning, så pekar allting på att Squadron 42 kommer att få ett releasedatum snart. Mest troligt under CitizenCon i oktober.

Tretton år i utveckling är inte så himla mycket om man tänker efter. Det finns spel som har tagit mycket längre tid. Och visst, 600 miljoner dollar är en extrem summa. Speciellt för oss som är arbetslösa och knappt har råd att handla mat, kaffe och skit, men de gör ett bra jobb. Star Citizen får kanske en hel del skit, men det är fortfarande det bästa rymdspel jag har spelat.

Tilläggning / förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

dom är inte ensamma, Även Escape from Tarkov började dom med 2012! Tror dock dom är EXTREMT mycket närmare att kunna sätta ett 1.0 som version på spelet!

Edit: Sen ska vi inte glömma HL3 som dom förhoppningsvis jobbat med sen 2004! Fasen redan uppe i 19 års utväckling och förmodligen den bäst hållna hemligeten genom tiderna!

Det jag hört om HL3 är att de har startat några projekt men att de inte känts bra nog, de vill innovera och vara bäst

Troligen kan nog Alex räknas som HL3 i Valves ögon i allt annat än namn

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det jag hört om HL3 är att de har startat några projekt men att de inte känts bra nog, de vill innovera och vara bäst

Troligen kan nog Alex räknas som HL3 i Valves ögon i allt annat än namn

Nu ska du inte förstöra mina förhoppningar om att dom närsom kan komma ut med ett event och presentera HL3! Döda inte mitt hopp om att detta kommer ske inom min livstid!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Nu ska du inte förstöra mina förhoppningar om att dom närsom kan komma ut med ett event och presentera HL3! Döda inte mitt hopp om att detta kommer ske inom min livstid!

Det kan såklart hända, men det kommer inte vara ett kontinuerligt utvecklat projekt sedan 2004

Men det är nog lika bra, nästan inga av dagens relevanta funktioner fanns då, är nog bra att ha börjat om med modernare motor och siktet inställt på DX12

Permalänk
Medlem

Här är lite rolig läsning...

[link]https://cloudimperiumgames.com/blog/corporate/cloud-imperium-...[/link]

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag köpte Star Citizen i februari och betalat cirka 1.200 kr. Redan spelat flera hundra timmar och tycker jag fått valuta för pengarna, och kommer spela flera hundra timmar mer framöver.
Jämfört med ett spel som jag köpte samtidigt i februari för 400 kr; Metro Exodus, som är "fullt släppt" och fått väldigt bra betyg... det spelet spelade jag 1,5 timmar innan jag tröttnade och inte rört sedan dess, jämfört med flera hundra timmar i Star Citizen som sagt.

Så ett spel av denna typ behöver ju verkligen inte släppas till version 1.0 för att man som spelare ska få valuta för pengarna. Och ett "dyrt pris" i kronor behöver ju inte bli "dyrt" om man kan spela det 1000-2000 timmar istället för 20 timmar som många andra spel man köper för 400 kr.
Jag tycker också på ett sätt man får mer valuta för pengarna och att det är intressant att "följa" ett spel som utvecklas och blir bättre i flera år, som Star Citizen eller Escape from Tarkov, jämfört med att köpa ett färdigt spel som knappt ändras och sen försvinner. Det blir en annan känsla i community't och man kan till exempel följa podcasts och streamers i flera år som diskuterar spelet och hur det utvecklas.

Star Citizen har ju också "gratis-veckor" flera gånger per år, och om man köper spelet har man tid på sig att lämna tillbaka det och få pengarna tillbaka om man inte står ut med att det inte är färdigutvecklat.
Tråkigt såklart för spelare som betalade pengar tidigare och trodde att spelet skulle vara något annat inom kort (om det var tonen i början) än det spelarna betalade för just då. Men man borde ju vara beredd på detta också om man betalar i förskott för något som inte alls är färdigt.

För min del är spelet som bäst om jag spelar väldigt mycket 2-3 dagar i sträck så man kommer in i stämningen, har sitt äventyr, sen kanske inte spelar igen på några veckor eller månader. Skulle inte alls få samma inlevelse om jag spelade "lite varje dag", utan kanske tröttna.
För mig är Star Citizen i alla fall en väldigt unik upplevelse, där man kan vara i en gigantisk värld med riktigt bra grafik och stämningsfulla miljöer och skapa sitt eget äventyr.
Brukar oftast ha som mål när jag börjar en ny spelomgång att tjäna ihop till utrustning och samla ihop mat/"kläder", så man kan flyga runt med sitt skepp lastat med en "gruv-bil" till olika planeter och bryta mineraler för att sälja.
Detta blandat med att samarbeta med en kompis som flyger fraktskeppet, försvara sig mot pirater, och diverse äventyr, behöver då inte vara version 1.0 för att jag ska tycka det är värt pengarna.

Permalänk
Medlem

Gjorde ganska stor refund back in the day när det fortfarande gick, samma vecka dom sa nej till nya refunds.
Kanske finns kreativa sätt å göra det fortfarande vet ej.
Hoppas fortfarande men samtidigt dog hoppet tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellowe:

Jag köpte Star Citizen i februari och betalat cirka 1.200 kr. Redan spelat flera hundra timmar och tycker jag fått valuta för pengarna, och kommer spela flera hundra timmar mer framöver.
Jämfört med ett spel som jag köpte samtidigt i februari för 400 kr; Metro Exodus, som är "fullt släppt" och fått väldigt bra betyg... det spelet spelade jag 1,5 timmar innan jag tröttnade och inte rört sedan dess, jämfört med flera hundra timmar i Star Citizen som sagt.

Så ett spel av denna typ behöver ju verkligen inte släppas till version 1.0 för att man som spelare ska få valuta för pengarna. Och ett "dyrt pris" i kronor behöver ju inte bli "dyrt" om man kan spela det 1000-2000 timmar istället för 20 timmar som många andra spel man köper för 400 kr.
Jag tycker också på ett sätt man får mer valuta för pengarna och att det är intressant att "följa" ett spel som utvecklas och blir bättre i flera år, som Star Citizen eller Escape from Tarkov, jämfört med att köpa ett färdigt spel som knappt ändras och sen försvinner. Det blir en annan känsla i community't och man kan till exempel följa podcasts och streamers i flera år som diskuterar spelet och hur det utvecklas.

Star Citizen har ju också "gratis-veckor" flera gånger per år, och om man köper spelet har man tid på sig att lämna tillbaka det och få pengarna tillbaka om man inte står ut med att det inte är färdigutvecklat.
Tråkigt såklart för spelare som betalade pengar tidigare och trodde att spelet skulle vara något annat inom kort (om det var tonen i början) än det spelarna betalade för just då. Men man borde ju vara beredd på detta också om man betalar i förskott för något som inte alls är färdigt.

För min del är spelet som bäst om jag spelar väldigt mycket 2-3 dagar i sträck så man kommer in i stämningen, har sitt äventyr, sen kanske inte spelar igen på några veckor eller månader. Skulle inte alls få samma inlevelse om jag spelade "lite varje dag", utan kanske tröttna.
För mig är Star Citizen i alla fall en väldigt unik upplevelse, där man kan vara i en gigantisk värld med riktigt bra grafik och stämningsfulla miljöer och skapa sitt eget äventyr.
Brukar oftast ha som mål när jag börjar en ny spelomgång att tjäna ihop till utrustning och samla ihop mat/"kläder", så man kan flyga runt med sitt skepp lastat med en "gruv-bil" till olika planeter och bryta mineraler för att sälja.
Detta blandat med att samarbeta med en kompis som flyger fraktskeppet, försvara sig mot pirater, och diverse äventyr, behöver då inte vara version 1.0 för att jag ska tycka det är värt pengarna.

Du som då är mer insatt och följt utvecklingen, vad är det du har gjort i spelet? Tusen timmar är ganska mycket att lägga, och tror inte du bara chattat

Så vad finns det att göra, vad har dragit in dig?

Permalänk
Medlem

Vart kan jag skänka mina pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du som då är mer insatt och följt utvecklingen, vad är det du har gjort i spelet? Tusen timmar är ganska mycket att lägga, och tror inte du bara chattat

Så vad finns det att göra, vad har dragit in dig?

Ursäkta att jag hoppar in såhär på en kommentar ämnad för någon annan, men jag spelar själv Star Citizen och känner att jag också har en del att säga om detta.

En grov förenkling av situationen är att Star Citizen påminner just nu lite om EVE online ca. 2004-2005. Där finns en del dev-skapat innehåll som uppdrag av olika slag, asteroidbälten och annat där du kan bedriva gruvdrift samt samla på dig skrot som du kan sälja. Men precis som i EVE är det inte riktigt detta som är dragplåstret, utan det är det där luddiga begreppet "emergent gameplay". CIG ger spelarna en sandlåda och några hinkar och spadar och säger till dem att "gör vad fan ni vill", inom vissa gränser.

Så just nu är det spelarbasen som står för en stor del av aktiviteterna i spelet, till dess att saker som basbyggande och annat har lagts till. En av mina favoriter är ett spelarorganiserat race som är som Dakarrallyt, där lag kan ställa upp i tre kategorier (motorcyklar, bilar, lastbilar). Det tog givetvis inte lång tid innan spelare som gillar att vara pirater började trackassera racet, vilket öppnade en marknad för skickliga pvp:are att erbjuda sina tjänster för att försvara de tävlande osv.. Det är detta som i min mening är tjusningen med spel som EVE och Star Citizen. Du sätter upp dina egna mål och gör vad du kan för att uppnå dem.

Men är man mer av spelartypen som vill ha dailies/weeklies serverade på silverfat så är detta definitivt inte ett spel att satsa på.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du som då är mer insatt och följt utvecklingen, vad är det du har gjort i spelet? Tusen timmar är ganska mycket att lägga, och tror inte du bara chattat

Så vad finns det att göra, vad har dragit in dig?

Jag har spelat några hundra timmar hittills, men det kommer nog bli minst 1000 timmar i slutändan. Till största del och enkelt beskrivet är det vad jag beskrev i sista stycket i mitt inlägg du citerade. Det som dragit in mig mest är den unika upplevelsen och miljöerna, stämningen, storleken, friheten i spelet.
Sen att man inte riktigt vet vad som kommer hända, både in-game, och på grund av att spelet fortfarande utvecklas.

Att det blir många timmar i ett sånt här spel kan man ju jämföra lite med en lång bra TV-serie jämfört med en film, till exempel över 130 timmar i serien Walking Dead jämfört med en film på 1,5 timmar.
I såna här spel kan man ju förbereda sin "ekonomi" och utrustning/mat i många timmar innan man ens börjar göra "huvuduppgiften", som sen leder till fler delspår, och så vidare. Men man har nog roligast om man också har lite fantasi/inlevelse och skapar sina egna utmaningar. Vill man så går det säkert att ta genvägar för att nå målen, men då blir det inte lika roligt eftersom resan är målet, i alla fall för mig i dessa spel.

""""""För min del är spelet som bäst om jag spelar väldigt mycket 2-3 dagar i sträck så man kommer in i stämningen, har sitt äventyr, sen kanske inte spelar igen på några veckor eller månader. Skulle inte alls få samma inlevelse om jag spelade "lite varje dag", utan kanske tröttna.
För mig är Star Citizen i alla fall en väldigt unik upplevelse, där man kan vara i en gigantisk värld med riktigt bra grafik och stämningsfulla miljöer och skapa sitt eget äventyr.
Brukar oftast ha som mål när jag börjar en ny spelomgång att tjäna ihop till utrustning och samla ihop mat/"kläder", så man kan flyga runt med sitt skepp lastat med en "gruv-bil" till olika planeter och bryta mineraler för att sälja.
Detta blandat med att samarbeta med en kompis som flyger fraktskeppet, försvara sig mot pirater, och diverse äventyr, behöver då inte vara version 1.0 för att jag ska tycka det är värt pengarna."""""

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Var väl en far och son som gick in med runt $40 miljoner för marknadsföring av SQ42. SQ42 har ju inte behövt någon marknadsföring så mer troligt handlade om att de hade ett så stort hål i finanserna att de riskerade gå omkull. Den här externa finansieringen, vilket då de lovat att de inte skulle göra, är även varför de började lämna ut årliga rapporter gällande inkomster och utgifter, de blev helt enkelt tvungna att göra det.

Så kanske det var ja. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Ursäkta att jag hoppar in såhär på en kommentar ämnad för någon annan, men jag spelar själv Star Citizen och känner att jag också har en del att säga om detta.

En grov förenkling av situationen är att Star Citizen påminner just nu lite om EVE online ca. 2004-2005. Där finns en del dev-skapat innehåll som uppdrag av olika slag, asteroidbälten och annat där du kan bedriva gruvdrift samt samla på dig skrot som du kan sälja. Men precis som i EVE är det inte riktigt detta som är dragplåstret, utan det är det där luddiga begreppet "emergent gameplay". CIG ger spelarna en sandlåda och några hinkar och spadar och säger till dem att "gör vad fan ni vill", inom vissa gränser.

Så just nu är det spelarbasen som står för en stor del av aktiviteterna i spelet, till dess att saker som basbyggande och annat har lagts till. En av mina favoriter är ett spelarorganiserat race som är som Dakarrallyt, där lag kan ställa upp i tre kategorier (motorcyklar, bilar, lastbilar). Det tog givetvis inte lång tid innan spelare som gillar att vara pirater började trackassera racet, vilket öppnade en marknad för skickliga pvp:are att erbjuda sina tjänster för att försvara de tävlande osv.. Det är detta som i min mening är tjusningen med spel som EVE och Star Citizen. Du sätter upp dina egna mål och gör vad du kan för att uppnå dem.

Men är man mer av spelartypen som vill ha dailies/weeklies serverade på silverfat så är detta definitivt inte ett spel att satsa på.

Skrivet av hellowe:

Jag har spelat några hundra timmar hittills, men det kommer nog bli minst 1000 timmar i slutändan. Till största del och enkelt beskrivet är det vad jag beskrev i sista stycket i mitt inlägg du citerade. Det som dragit in mig mest är den unika upplevelsen och miljöerna, stämningen, storleken, friheten i spelet.
Sen att man inte riktigt vet vad som kommer hända, både in-game, och på grund av att spelet fortfarande utvecklas.

Att det blir många timmar i ett sånt här spel kan man ju jämföra lite med en lång bra TV-serie jämfört med en film, till exempel över 130 timmar i serien Walking Dead jämfört med en film på 1,5 timmar.
I såna här spel kan man ju förbereda sin "ekonomi" och utrustning/mat i många timmar innan man ens börjar göra "huvuduppgiften", som sen leder till fler delspår, och så vidare. Men man har nog roligast om man också har lite fantasi/inlevelse och skapar sina egna utmaningar. Vill man så går det säkert att ta genvägar för att nå målen, men då blir det inte lika roligt eftersom resan är målet, i alla fall för mig i dessa spel.

""""""För min del är spelet som bäst om jag spelar väldigt mycket 2-3 dagar i sträck så man kommer in i stämningen, har sitt äventyr, sen kanske inte spelar igen på några veckor eller månader. Skulle inte alls få samma inlevelse om jag spelade "lite varje dag", utan kanske tröttna.
För mig är Star Citizen i alla fall en väldigt unik upplevelse, där man kan vara i en gigantisk värld med riktigt bra grafik och stämningsfulla miljöer och skapa sitt eget äventyr.
Brukar oftast ha som mål när jag börjar en ny spelomgång att tjäna ihop till utrustning och samla ihop mat/"kläder", så man kan flyga runt med sitt skepp lastat med en "gruv-bil" till olika planeter och bryta mineraler för att sälja.
Detta blandat med att samarbeta med en kompis som flyger fraktskeppet, försvara sig mot pirater, och diverse äventyr, behöver då inte vara version 1.0 för att jag ska tycka det är värt pengarna."""""

Tack för förklaringarna, får definitivt ge spelet en ny analys. Jag har nog inte sett så mycket efter hangaren och dogfight-simulatorn, men det var ju ett tag sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tack för förklaringarna, får definitivt ge spelet en ny analys. Jag har nog inte sett så mycket efter hangaren och dogfight-simulatorn, men det var ju ett tag sedan

En sak som måste nämnas, som redan tagits upp i tråden, spelet är fortfarande i alphastadie. Det är REJÄLT buggigt, så även om man kan ha mycket skoj i spelet som det ser ut nu så kan allt skoj försvinna ganska fort igen för att Star Citizen gör Star Citizen-saker. Är man känslig för detta så vänta till dess att de har en prova-på-period.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tack för förklaringarna, får definitivt ge spelet en ny analys. Jag har nog inte sett så mycket efter hangaren och dogfight-simulatorn, men det var ju ett tag sedan

Skrivet av Kibbo:

En sak som måste nämnas, som redan tagits upp i tråden, spelet är fortfarande i alphastadie. Det är REJÄLT buggigt, så även om man kan ha mycket skoj i spelet som det ser ut nu så kan allt skoj försvinna ganska fort igen för att Star Citizen gör Star Citizen-saker. Är man känslig för detta så vänta till dess att de har en prova-på-period.

Ja jag kan hålla med om det. Strax efter jag köpte spelet var det en period av stora problem efter en stor patch, så det var ospelbart till och från i flera veckor. Så man får vara beredd på att det kan vara perioder när det inte är lönt att spela pga problem med servrar och buggar, och finns en hel del konstiga buggar man får vänja sig med. Det varnas ju om det också när man startar spelet mm.
Men det var som värst några veckor i våras, för det mesta fungerar det riktigt bra och jag har kunnat spela på det sätt jag tänkt utan problem.