Inför Starfield – Microsoft skrotar gratistest av Game Pass

Permalänk
Melding Plague

Inför Starfield – Microsoft skrotar gratistest av Game Pass

Vill du testa Starfield måste du betala för dig, är budskapet Microsoft förmedlar genom att stänga ner testperioden för Game Pass.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vänta tills dom höjer till 299kr per månad med 2 veckors försprång till att få spela som plåster på såren

Permalänk
Medlem

"På fredag släpps spelet till folk som betalat extra för finversionen av spelet, men det har varit möjligt att låsa upp denna deluxe-version för en mindre summa. Game Pass-prenumeranter har kunnat betala mellanskillnaden mellan standardversionen och deluxevarianten, vilket inkluderar den tidigare åtkomsten. "

Värt att notera att detta funkar fortfarande

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag hade inte tänkt spela det öht. Nu blev jag ju ännu mindre sugen. Bra idé microsoft

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte den meltdown som vissa får när gratisformat försvinner (typ kontodelning etc). En gratiskund är inte kund.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

kan tycket att de är en ganska liten tröskel för att testa då de bara kostar 99, så vet inte om jag tycker de behöver en gratis test alls eller vad e nu kosta, när jag körde de först så var de en 10 för en månad som test.

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk
Medlem

Hade jag också gjort om jag varit någon form av företagsledare.
Helt rätt!

Permalänk
Medlem

Helt ärligt så tycker jag att denna tjänst inte behöver någon gratis testperiod öht.
Det är redan extremt billigt med tanke på vilket bibliotek man får tillgång till.
Om något så bör spelutvecklare släppa demos istället till sina spel.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag hade inte tänkt spela det öht. Nu blev jag ju ännu mindre sugen. Bra idé microsoft

Ok, antecknar.

En annan är väldigt taggad på detta spelsläpp. Fö. finns fortfarande premiumuppgraderingen för GP-användare för 300kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag förstår inte den meltdown som vissa får när gratisformat försvinner (typ kontodelning etc). En gratiskund är inte kund.

Däremot kan en "gratiskund" bli en betalande kund om den anser att provperioden var tillräckligt bra/intressant för att fortsätta. Det är liksom reklam, som en film trailer eller smakprover på en matmarknad.

Tycker Microsoft att man får ut för mycket av tjänsten genom prova på tiden går det väl begränsa till att man endast får testa varje spel max 30min så blir det som ett traditionellt demo.

Permalänk
Avstängd

Ser fram emot detta spel! Jag betalar 99:- i månaden och det är ingenting mot alla spel man får tillgång till.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Däremot kan en "gratiskund" bli en betalande kund om den anser att provperioden var tillräckligt bra/intressant för att fortsätta. Det är liksom reklam, som en film trailer eller smakprover på en matmarknad.

Tycker Microsoft att man får ut för mycket av tjänsten genom prova på tiden går det väl begränsa till att man endast får testa varje spel max 30min så blir det som ett traditionellt demo.

Tycker jag va en grym ide, går även att expandera till att begränsa till spel som haft release inom 6 månader och låta äldre spel ha en tidsbegränsning likt ett demo

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Vänta tills dom höjer till 299kr per månad med 2 veckors försprång till att få spela som plåster på såren

Jag

Med tanke på Spelen som kommer så hade det förmodligen varit värt 299:- ändå.
Game pass är otroligt billigt jämfört med vad man får för pengarna.
Fått mig att testa många spel som jag aldrig hade köpt om de inte fanns på Gamepass, vilket i förlängningen kan ge utvecklare en större kundbas när de inte släpper ett nytt spel via game pass.

Nu pröjsade jag visserligen ~700:- för 3 år av Game pass ultimate, så jag är toknöjd.
Om de fortsätter med liknande releaser, så skulle jag nog betala 299:- i månaden för det ändå.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Rymd-delen i starfield ser uruselt tråkigt ut, men jag gillade inte heller wing commander.
Den bit som såg lite intressant ut var fps-delen nere på planeterna, men enligt trailern så kommer det handla mycket om resurssamling och bygga bas.
**ugh**

När jag tror jag skippar detta spelet helt fram tills åtminstone nån polare provat det först och hört om det är värt pengarna och tiden.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag förstår inte den meltdown som vissa får när gratisformat försvinner (typ kontodelning etc). En gratiskund är inte kund.

Delar uppfattningen. På senare tid är jag lite less på Microsoft dock. Drog ihop några polare i våras för att skaffa Gamepass (5 kunde dela på samma) bara för att några månader senare få reda på att modellen skrotas. Ingen av oss var kunder innan och ingen valde att fortsätta. Kändes som ett fult sätt att vänja oss vid en tjänst sen höja priset med 300%.

Permalänk
Medlem

Övervägde att ta en testperiod för att ge Starfield och game pass en chans, men nu lär det knappast hända. Det får vara helt enkelt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dix_xib:

Delar uppfattningen. På senare tid är jag lite less på Microsoft dock. Drog ihop några polare i våras för att skaffa Gamepass (5 kunde dela på samma) bara för att några månader senare få reda på att modellen skrotas. Ingen av oss var kunder innan och ingen valde att fortsätta. Kändes som ett fult sätt att vänja oss vid en tjänst sen höja priset med 300%.

Det var typ en ”beta” har för mig jag läste i nyheten när det togs bort att det kan komma tillbaka när de utvärderat resultatet. Säkert med ett lite högre pris däremot.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Vänta tills dom höjer till 299kr per månad med 2 veckors försprång till att få spela som plåster på såren

Nästa: "Elder Scrolls 6: Only on Game Pass Ultimate". Går inte att köpa, bara prenumerera. Släpps för köp två år senare för 799:- endast digitalt. Vad kan vi göra åt saken? Vi lät ju Microsoft köpa upp allt.

Permalänk
Medlem

Blir roligt när det behövs tio olika tjänster för att spela det man gillar.
Hoppas folk sviker streamtjänster helt.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Blir roligt när det behövs tio olika tjänster för att spela det man gillar.
Hoppas folk sviker streamtjänster helt.

Vi redan där på visst sätt. Disney har ju börjat licensiera ut sin IP igen till andra tjänster. Betydligt mera pengar där än hålla det exklusivt till sin egen plattform.

Man har också börjat släppa spel på steam som varit exklusiva på andra plattformar.

Så verkar som vi är på väg tillbaka till hur det var 2005-2010.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Gillar Xbox Game pass. Spelat många spel som jag aldrig hade fått för mig att betala fullpris för eller spela om!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

minns den tiden då det fanns mängder med sidor där man kunde ladda hem demos utav spel gratis så att man fick en chans att testa och bestämma sig för ett köp eller inte.
synd att de flesta sidor idag är borta, iaf demosen

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Märklig ändring från ett företag som påstår att tjänsten inte påverkar spelförsäljningen.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Nästa: "Elder Scrolls 6: Only on Game Pass Ultimate". Går inte att köpa, bara prenumerera. Släpps för köp två år senare för 799:- endast digitalt. Vad kan vi göra åt saken? Vi lät ju Microsoft köpa upp allt.

Sålänge GamePass INTE innebär att köpalternativet försvinner är läget OK. Däremot blir det starkt problematiskt om "spelstreaming" blir det nya heta i så mening att spelen endast kan spelas via prenumeration.

Trots den undermåliga situationen för film/TV-serier har jag ändå hoppet uppe att spelkonsumenter är mer krävande/kritiskt tänkande och således inser behovet av en kombination. Det var ju dock bra att Stadia gick i graven då den modellen var lite väl problematisk (köpa spelen till en streamingplattform där man sedan är inlåst med att betala månadsavgift bara för att spela spelen man köpt).

Dock skall man kanske inte ha allt för stora förhoppningar om mänskligheten. Trots allt lät det ju i Stadia-trådarna närmast som att detta med att "installera spelet" och "köpa lokal hårdvara" som oerhört komplexa, jobbiga saker som Google i all sin djupaste visdom och vänlighet nu frälste användarna från. Trots allt är det ju mycket jobbigt och besvärligt att ens behöva vänta på att spelet laddas ner.

Att ta bort provperioden från GamePass precis nu när Starfield släpps är ju dock lite väl övertydligt. Då vore det bättre att antingen begränsa speltiden per spel under provperioden, alternativt erbjuda ett "smakprov" i form av en mindre "testkatalog" man kan utforska och spela innan man bestämmer sig. Ytterligare en väg är att se till att det finns demoversioner av GamePass-spelen - på så vis behövs ingen dedikerad GP-provperiod utan det räcker att ha en sådan logga på spelet och sedan kan man prova demot - gillar man utbudet skaffar man sedan tjänsten.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av kelthar:

Gillar Xbox Game pass. Spelat många spel som jag aldrig hade fått för mig att betala fullpris för eller spela om!

Jag älskar också gamepass, men erkänn att du råkat ut för att spel du köpte på steam typ en vecka tidigare nu dyker upp på gamepass

Hatar att jag köpte t.ex. Dirt5 på steam, när det dök på upp gamepass lite senare. Det var ju inte värt fullpris riktigt, men som del av gamepass är det ju helt klart spelbart.

Spelar man ett spel i halvåret på gamepass har det ju betalat för sig självt, om man tänker 6-700kr pris per spel. Sen finns det MASSOR av indiespel också, ifall man är mer lagd åt indie-hållet

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

minns den tiden då det fanns mängder med sidor där man kunde ladda hem demos utav spel gratis så att man fick en chans att testa och bestämma sig för ett köp eller inte.
synd att de flesta sidor idag är borta, iaf demosen

Alla spel på Steam har "demos". Du kan köpa och sedan returnera spel inom 14 dagar och 2 timmars speltid. Jag har kanske gjort det 30 gånger, men andra jag känner gör det massor med gånger om året, så det är legitimt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Alla spel på Steam har "demos". Du kan köpa och sedan returnera spel inom 14 dagar och 2 timmars speltid. Jag har kanske gjort det 30 gånger, men andra jag känner gör det massor med gånger om året, så det är legitimt.

/hulle.

Steam kan neka dig refund ifall de anser att du använder det för ofta. Och även när det fungerar så är det ju långt ifrån samma sak som ett demo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Steam kan neka dig refund ifall de anser att du använder det för ofta. Och även när det fungerar så är det ju långt ifrån samma sak som ett demo.

De kan det. Men de gör inte det.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av dix_xib:

[...] Kändes som ett fult sätt att vänja oss vid en tjänst sen höja priset med 300%.

Det här är exakt vad som kommer hända med Game Pass i framtiden. Försöka, och kanske lyckas, konkurrera ut andra aktörer på marknaden och förändra sättet vi konsumerar spel. När de har en tillräckligt stor bit av kakan, och folk upplever att de måste ha tjänsten, höja priset.

Kan såklart ha fel. Men då är det bara win, för då är Microsoft anmärkningsvärt generösa

Permalänk
Medlem
Skrivet av frystorkad:

Det här är exakt vad som kommer hända med Game Pass i framtiden. Försöka, och kanske lyckas, konkurrera ut andra aktörer på marknaden och förändra sättet vi konsumerar spel. När de har en tillräckligt stor bit av kakan, och folk upplever att de måste ha tjänsten, höja priset.

Kan såklart ha fel. Men då är det bara win, för då är Microsoft anmärkningsvärt generösa

Ja, alltså det är såklart troligt att de skulle höja priset när de känner att de har tillräckligt stor del av marknaden, men vad jag förstått så är Game Pass otroligt lukrativt för dem redan nu, så det är inte så att de måste höja priset för att börja gå med vinst, som Spotify och liknande.

Det är otroligt många miljarder som rullar in redan nu.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."