Köpt "felfritt" 3060 Ti på Tradera - normalt med 83 grader vid 100% fläkt?

Permalänk
Medlem

Köpt "felfritt" 3060 Ti på Tradera - normalt med 83 grader vid 100% fläkt?

Hej!

Köpte nyss ett Asus Dual 3060 Ti OC på tradera som enligt säljaren gått svalt och undervoltat (mining) och ska vara helt felfritt.

Har nu installerat det och än så länge endast kört Time Spy för att testa hur det fungerade. Märkte vid första försöket att att det inom en halv minut gått upp i över 83c och fläktarna går på maxvarv. Detta i rum med temp runt 25c och med chassi-sidan öppen medan jag testar.

Undervoltar jag till 1500 mHz och 712mV (drar då 95-115w) så kryper fortfarande temperaturen upp mot 80 grader om jag inte drar upp fläktarna över 1500 rpm.

Säljaren hävdar att det är normalt beteende att kortet vid belastning ligger runt 83c med fläktarna på 100% (3000 rpm), själv tänker jag att det inte är normalt för ett grafikkort som beskrivs som felfritt. Speciellt när man kan välja "Quite Mode Bios" via en knapp på kortet. Hade planerat att underklocka/undervolta det för att kunna ha det på låga varvtal (runt 1200 rpm) och i princip ljudlöst, men det når jag knappt ens med 50% power limit.

Vad kan man förvänta sig för denna typ av kort med vad jag uppfattat som mellanklasskylning med två fläktar? Är fullt öppen för att jag har för högt ställda förväntningar, men hade fått intrycket att dessa kort ska kunna gå betydligt svalare och tystare än såhär? Time Spy är väl inte extremt krävande för grafikkort?

Edit: Inser nu att detta kanske ligger i fel delforum, är egentligen inte ute efter vad man ska göra, är mer intresserad av att höra vad som kan anses vara normalt när det gäller temperaturer och fläkthastigheter. Ska se om någon mod kan flytta den till Geforce-avdelningen under grafikkort...

Permalänk
Medlem

Asus Dual är väl det lägsta segmentet så jag hade nog inte förväntat mig fantastisk kylning/ljudnivå. Men visst, ett 3060 ti bör vara enkelt att kyla. Kanske är kylpastan något torkad om det gått som mininkort under några år.

Permalänk
Medlem

Jag säger som jag alltid gör.

1. Byt kylpasta. Är du försiktig så går inte thermal padsen sönder.
2. Sätt på två 120mm fläktar. Det gör jag på alla mina grafikkort. Då blir det tyst och svalt.

Edit: Just det ja.. jo det är normala värden med den kylaren. Asus dual kort är aldrig bra på kylning.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Blåst rent det på damm ? låter lite väl högt...

Permalänk
Medlem

Kan ju tillägga att när jag underklockade kortet så lyckades jag samtidigt ändra fläktkurvan så bara en fläkt gick igång, så det är inte riktigt så illa som jag trodde

Har hittat någon form av jämnvikt med +310 MHz på kärnan och begränsar frekvensen till max 1600 MHz vid 743 mV. Får ett effektuttag på runt 120w i Timespy vilket fläktarna klarar av att kyla med ca 1200rpm vilket knappt hörs. Har inte kört mer än lite olika tester så vet inte om det är stabilt i längden, men det var ungefär denna typ av effektuttag jag planerat för.

Men forftarande så är jag förvånad att det går upp så snabbt till 83c och håller sig där trots max varvtal. De recension jag sett hävdar en temperatur på under 70c vid max belastning, men det är kanske Time Spy som belastar orealistiskt högt i kombination med mina förvätningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Kan ju tillägga att när jag underklockade kortet så lyckades jag samtidigt ändra fläktkurvan så bara en fläkt gick igång, så det är inte riktigt så illa som jag trodde

Har hittat någon form av jämnvikt med +310 MHz på kärnan och begränsar frekvensen till max 1600 MHz vid 743 mV. Får ett effektuttag på runt 120w i Timespy vilket fläktarna klarar av att kyla med ca 1200rpm vilket knappt hörs. Har inte kört mer än lite olika tester så vet inte om det är stabilt i längden, men det var ungefär denna typ av effektuttag jag planerat för.

Men forftarande så är jag förvånad att det går upp så snabbt till 83c och håller sig där trots max varvtal. De recension jag sett hävdar en temperatur på under 70c vid max belastning, men det är kanske Time Spy som belastar orealistiskt högt i kombination med mina förvätningar?

Är det hot spot eller gpu temp som når 80+?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Kan ju tillägga att när jag underklockade kortet så lyckades jag samtidigt ändra fläktkurvan så bara en fläkt gick igång, så det är inte riktigt så illa som jag trodde

Har hittat någon form av jämnvikt med +310 MHz på kärnan och begränsar frekvensen till max 1600 MHz vid 743 mV. Får ett effektuttag på runt 120w i Timespy vilket fläktarna klarar av att kyla med ca 1200rpm vilket knappt hörs. Har inte kört mer än lite olika tester så vet inte om det är stabilt i längden, men det var ungefär denna typ av effektuttag jag planerat för.

Men forftarande så är jag förvånad att det går upp så snabbt till 83c och håller sig där trots max varvtal. De recension jag sett hävdar en temperatur på under 70c vid max belastning, men det är kanske Time Spy som belastar orealistiskt högt i kombination med mina förvätningar?

Men testa några spel då ? kanske inte blir lika varmt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är det hot spot eller gpu temp som når 80+?

GPU temp, hotspot ligger en bit över 100c när jag kör Timespy

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Men testa några spel då ? kanske inte blir lika varmt då.

Jo, får väl göra det...ska bara installera några först, just nu är datorn rätt ren på spel

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Asus 1660ti Phoenix i en extraburk ett tag.

Utan undervolt var det max temp och kraftigt temperatur-throttlande, och det var med helt ny kylpasta. Kylaren klarade att kyla max 90W, lät man grafikkortet dra mer så blev det snabbt varmt och började väsnas och throttla. Nu är dual-kylaren lite bättre men räkna inte med att den klarar att kyla mera än 120W eller så med bra temps.

Permalänk
Medlem

Asus har traditionellt sett ansetts vara kvalite. Men på åtminstone billigare produkter så har de på senare år snålat in på både spänningsregulatorer och kylning. Vid max-belastning så är det där inget konstigt för ett begagnat kort med typ sämsta kylaren.
Själv föredrar jag mitt gamla hatobjekt MSI framför Asus på budgetgrejer.
Varierar ju såklart från produkt till produkt dock.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Time Spy är väl inte extremt krävande för grafikkort?

rätt säker på att Time spy är extremt gpu krävande iom att det är ett syntetiskt GPU test.

DVS det kommer maxbelasta din gpu konstant tills testet är klart till skillnad mot spel osv som kommer lasta efter behov och där med gå något svalare.

så att du når temp limit (83°c standard på nvidia) i syntetiskt test är inte helt orimligt.

dock hotspot på 40°c högre låter lite snett men inte bekant med dual kylaren kanske är normalt men låter lite högt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tror min 3-fläkts ASUS TUF 3060 Ti inte kommer över 67 grader, och då är det något klockad och ordentligt under tryck.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

En sak, om 83 grader är temp limit för nvidia så kan den ju throttla och problemet är mycket värre än "bara" hög temp och maxvarv på fläkten.

Så kolla om benches blir bättre av att sänka spänningen lite med bibehållen frekvensinställning. Kolla hur frekvensen går under benches.

Oavsett vilket. Byt pasta. Om inte det hjälper så är det bara försöka mildra problemet med god chassiventilation och sänkt powerlimit och undervoltning.
Säljaren har för allt vad vi vet inte gjort något som helst fel och du har inte något att vinna på att bråka om det.

Skrivet av spacedebree:

Tror min 3-fläkts ASUS TUF 3060 Ti inte kommer över 67 grader, och då är det något klockad och ordentligt under tryck.

Kan inte de modellerna. Men Asus brukar snåla in rejält på flänsarna på billigare kylare jämfört med deras fina kylare som brukar vara toppklass. Fläktarna är en mindre faktor.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

En sak, om 83 grader är temp limit för nvidia så kan den ju throttla och problemet är mycket värre än "bara" hög temp och maxvarv på fläkten.

Så kolla om benches blir bättre av att sänka spänningen lite med bibehållen frekvensinställning. Kolla hur frekvensen går under benches.

Oavsett vilket. Byt pasta. Om inte det hjälper så är det bara försöka mildra problemet med god chassiventilation och sänkt powerlimit och undervoltning.
Säljaren har för allt vad vi vet inte gjort något som helst fel och du har inte något att vinna på att bråka om det.

Kan inte de modellerna. Men Asus brukar snåla in rejält på flänsarna på billigare kylare jämfört med deras fina kylare som brukar vara toppklass. Fläktarna är en mindre faktor.

Just den jag kör med har bra kylning har jag läst mig till.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

En sak, om 83 grader är temp limit för nvidia så kan den ju throttla och problemet är mycket värre än "bara" hög temp och maxvarv på fläkten.

njae... om den når templimit så blockar den kortet från att boosta högre än aktuellt värde när det nådde tempen

och börjar sänka i små steg till den kommer ner på eller under templimit.

är inte som på cpu där den dödar turbo boost direkt så fort man når throttle tempen brukar snarare handla om att det drar av 50-100mhz lite sakta tills du går under och ligger sen och hoverar runt temp limit upp/ner typ några hundra mhz på sin höjd beroende på aktuell temp.

skulle säga att den mer går att likna vid en temp target än temp limit.

Skrivet av spacedebree:

Just den jag kör med har bra kylning har jag läst mig till.

ja du har en av de bättre kylarna för kortet med heatpipes och tunna "plåt" kylflänsar men finns varianter som bara har en extruderad aluminiumkylfläns under fläktkåpan eller iaf på äldre av asus billigaste varianter tror det var dual modellerna som hade dessa och de var avsevärt mycket sämre än de som kostade några hundralappar mer.

vet inte om denna är en av dessa modeller eller om de gått ifrån den typen även på de billigaste varianterna också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har nu testat lite olika spel - Elden Ring, Cyberpunk och Baldurs Gate. Klämde även in Fortnite på ett hörn, alla med standardinställningar och i upplösning 2560 × 1440. Alla dessa spel landar runt 86c trots att fläktarna går på maxfart. Kan ju underklocka och undervolta, men funderar starkt på att bråka lite via Tradera/Klarnas köparskydd. Har svårt att se att detta skulle stämma med ett kort som beskrivs som felfritt. Finns det några andra spel (gärna free 2 play) som ger en bra fingervisning om vad ett kort ska klara av? Jag är som sagt öppen för att jag har lite för högt ställda förväntningar på ett kort med tvåfläktskylning.

Permalänk
Medlem

Dessa temperaturer låter onormalt höga. Har ett Gainward Ghost 3060 TI som har liknande kylning (dubbla fläktar) och ligger under 75C som absolut max med standardkurvan. Satte manuellt en lite aggresivare fläktkurva så det håller sig under 72C. Har inte bytt kylpasta eller undervoltat.
Skulle säga att antingen har kylpastan torkat ut eller så var det något fabriksfel på kortet så kylaren inte har kontakt med GPUn. Om kylflänsen verkar väldigt igensatt med damm och smuts skulle det också kunna förklara det.

Om du inte känner dig bekväm med att ta isär kortet och åtgärda problemen skulle jag rekommendera att reklamera kortet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD