Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Det är tull på alla bilar utanför Sverige som ska in till Sverige, från både utanför som Norge och inom EU. Du slipper alltså inte tullen.

Som precis nämndes är det tullfritt på EUs inre marknad. Så en bil från tyskland bör inte rendera i någon tull vid import till Sverige...

Permalänk
Medlem

Börjar surra rykten om priset på Teslas Cybertruck.
Vad tror tråden om priset i SEK?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

<Uppladdad bildlänk>
Börjar surra rykten om priset på Teslas Cybertruck.
Vad tror tråden om priset i SEK?

Jag gissar från 712000kr i sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

<Uppladdad bildlänk>
Börjar surra rykten om priset på Teslas Cybertruck.
Vad tror tråden om priset i SEK?

Jag gissar på att den inte kommer få säljas i Europa...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Snarare 1.2+ mille gissar jag

Permalänk
Medlem

ID.7 startar från 664.900kr dock med mycket sämre standard utrustning den i Norge /:

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

ID.7 startar från 664.900kr dock med mycket sämre standard utrustning den i Norge /:

<Uppladdad bildlänk>

Hmm, blandade känslor... Växlingskursen är ju bra i alla fall. 665tkr är ju runt 6-7% bättre pris än många ställen i Europa, men så räknar de kanske med att kronan ska stärkas också.

Lite dyrare än Tesla Model 3 Long Range, men så är det ju en större och lyxigare bil också, som verkar ha både längre räckvidd och snabbare laddning också. Jag hade kanske lite hoppats att den skulle ha kommit in lite billigare ännu, eftersom det börjar bli lite mera konkurens, men de ville visst inte vara så aggressiva ändå.

Personligen skulle jag kanske ändå välja ID.4 över ID.7, förutsatt att nästa års ID.4 också får de nya funktionerna som kommer i ID.7.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Lite dyrare än Tesla Model 3 Long Range, men så är det ju en större och lyxigare bil också, som verkar ha både längre räckvidd och snabbare laddning också.

Vart hittar du denna info?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Jag gissar på att den inte kommer få säljas i Europa...

Tror nog den får säljas i Europa, men t.ex. i Sverige, så måste du ha lastbilskörkort för att få köra den. Detta pga. vikten...
Har ryktats om att de eventuellt kommer göra en mindre variant av den, för europa-marknaden.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tror nog den får säljas i Europa, men t.ex. i Sverige, så måste du ha lastbilskörkort för att få köra den. Detta pga. vikten...
Har ryktats om att de eventuellt kommer göra en mindre variant av den, för europa-marknaden.

Vore en säkerhetsmässig katastrof att sälja den som den ser ut nu.
Det kommer inte att hända.
Den måste konstrueras om rejält för att bli godkänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tror nog den får säljas i Europa, men t.ex. i Sverige, så måste du ha lastbilskörkort för att få köra den. Detta pga. vikten...
Har ryktats om att de eventuellt kommer göra en mindre variant av den, för europa-marknaden.

Om man behöver lastbils körkort så lär den inte sälja så bra och kommer nog Tesla skita i att släppa den Europa och tillverka ny version till marknad som knapp köper några pickups är nog i te direkt ekonomiskt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Vart hittar du denna info?

Rangen finns ju officiella WLTP-siffror på. Enligt dem har ID.7 621km vs 614 för Tesla Model 3 LR. Laddningshastigheten varierar lite beroende på var man tittar, men det verkar som att ID.7 är är långsammare 0-10%, ungefär samma 10-80% och snabbare 80-100%.

Så jag antar att jag borde ha sagt att de är väldigt, väldigt nära varandra.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Rangen finns ju officiella WLTP-siffror på. Enligt dem har ID.7 621km vs 614 för Tesla Model 3 LR.

När jag är inne på VW sveriges sida och bygger en ID.7 står det 616km med den mindre fälgen och 592km med den större.
Jag är inte så intresserad av vilken bil här som ger längst räckvidd bara att det kliar i min OCD nerv när det står olika överallt

Och hur kommer man fram till 616 km med ett batteri på 77kWh brutto och en snittförbrukning på 14,2kWh/100km?
Det är en allmän fråga alltså, hur räknar dem? Jag vill veta, försöker inte vara dryg.

haha ser nu att räckvidden droppar lite till om jag vill ha glastaket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

När jag är inne på VW sveriges sida och bygger en ID.7 står det 616km med den mindre fälgen och 592km med den större.
Jag är inte så intresserad av vilken bil här som ger längst räckvidd bara att det kliar i min OCD nerv när det står olika överallt

Och hur kommer man fram till 616 km med ett batteri på 77kWh brutto och en snittförbrukning på 14,2kWh/100km?
Det är en allmän fråga alltså, hur räknar dem? Jag vill veta, försöker inte vara dryg.

haha ser nu att räckvidden droppar lite till om jag vill ha glastaket.

Bara lite kuriosa runt dessa avstånds/batteridiskussioner.

Körde exakt samma väg (30 mil enkel resa) upp och samma väg tillbaka (i motsatt riktning då) för någon månad sedan. Laddade 100% till bägge resorna och körde direkt från plats till plats. Bilen är en Telsa MYLR som vi haft lite över ett år. På vägen upp kom jag hela vägen på en laddning med batteri kvar. På vägen hem kom jag knappt 80% av sträckan innan jag fick ladda. Givetvis kan aldrig resorna vara exakta pga av omkörningar etc men dessa var relativt lika förutom att det regnade på vägen hem vilket ökade förbrukningen nämnvärt.

Vad jag vill säga är att dessa siffror är tagna ur luften och man tittade innan på snittförbrukning på bil och sa direkt att det stämmer inte. När det gäller elbilar så är det oftast inte ens i närheten så fort en liten faktor ändras. Mycket känsligare än en förbränningsmotor vill jag till 100% påstå då jag har bägge varianter. Är inte våran första el-bil men en sak jag inte kommer att göra är att jämföra räckvidder mellan likvärdiga bilar. Det slår för mycket.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

Bara lite kuriosa runt dessa avstånds/batteridiskussioner.

Körde exakt samma väg (30 mil enkel resa) upp och samma väg tillbaka (i motsatt riktning då) för någon månad sedan. Laddade 100% till bägge resorna och körde direkt från plats till plats. Bilen är en Telsa MYLR som vi haft lite över ett år. På vägen upp kom jag hela vägen på en laddning med batteri kvar. På vägen hem kom jag knappt 80% av sträckan innan jag fick ladda. Givetvis kan aldrig resorna vara exakta pga av omkörningar etc men dessa var relativt lika förutom att det regnade på vägen hem vilket ökade förbrukningen nämnvärt.

Vad jag vill säga är att dessa siffror är tagna ur luften och man tittade innan på snittförbrukning på bil och sa direkt att det stämmer inte. När det gäller elbilar så är det oftast inte ens i närheten så fort en liten faktor ändras. Mycket känsligare än en förbränningsmotor vill jag till 100% påstå då jag har bägge varianter. Är inte våran första el-bil men en sak jag inte kommer att göra är att jämföra räckvidder mellan likvärdiga bilar. Det slår för mycket.

Jo att den faktiska förbrukningen skiljer en hel del beroende på en rad faktorer är ju helt sant, men wltp siffran är ju inte tagen ur luften utan framtestad och kan absolut jämföras mellan modeller, är liksom enda vi har att gå på för jämförelse tills Bjørn Nyland testat alla bilar
Sen är ju en resa enkel väg absolut inte samma resa åt andra hållet gjord vid en annan tidpunkt, bara lika lång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

När jag är inne på VW sveriges sida och bygger en ID.7 står det 616km med den mindre fälgen och 592km med den större.
Jag är inte så intresserad av vilken bil här som ger längst räckvidd bara att det kliar i min OCD nerv när det står olika överallt

Och hur kommer man fram till 616 km med ett batteri på 77kWh brutto och en snittförbrukning på 14,2kWh/100km?
Det är en allmän fråga alltså, hur räknar dem? Jag vill veta, försöker inte vara dryg.

haha ser nu att räckvidden droppar lite till om jag vill ha glastaket.

621km är väl utan glastak och med minsta fälgarna. Kan också bero lite på annan extrautrustning. Men det är ju ändå mest en kvalificerad gissning på testbädd i tätt optimala förhållanden. I praktiken spelar väl isolering, värmepumpen etc större roll, speciellt på vintern.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Snittförbrukning och räckvidd baserar sig då på helt olika förutsättningar?

77 kWh med den förbrukningen skulle ju bara ge 540 km.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Sando:

Rangen finns ju officiella WLTP-siffror på. Enligt dem har ID.7 621km vs 614 för Tesla Model 3 LR. Laddningshastigheten varierar lite beroende på var man tittar, men det verkar som att ID.7 är är långsammare 0-10%, ungefär samma 10-80% och snabbare 80-100%.

Så jag antar att jag borde ha sagt att de är väldigt, väldigt nära varandra.

Min Google-fu måste ha försvagats över åren, för jag hittar banne mig inga siffror för hur snabbt den laddar bortsett från ("upp to 200KW"),

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Min Google-fu måste ha försvagats över åren, för jag hittar banne mig inga siffror för hur snabbt den laddar bortsett från ("upp to 200KW"),

Tyckte jag såg upp till 135kW, vilket skulle tyda på att den presterar som befintliga MEB-bilar (dvs en väldigt jämn och fin laddkurva som håller över 100kW upp till typ 75% och peakar på runt 145). 200kW är förmodligen det ännu lite större batteriet som inte verkar finnas att köpa än, som förmodligen kommer med den fyrhjulsdrivna varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Som precis nämndes är det tullfritt på EUs inre marknad. Så en bil från tyskland bör inte rendera i någon tull vid import till Sverige...

Nu ser jag, det du får betala är svensk moms 25% på nya bilar import från EU. https://www.importbil.se/bilimport-tyskland-tips-guide/moms/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Verkar som det blir runt 650 000kr i Sverige som start pris låter ganska vettigt om man får med samma standard utrustning som man får i Norge.

Direkt taget från den Norska sidan och därmed står det på norska.

"ID.7 Pro från 549 900 NOK
Utrustning ingår
Travel Assist körassistent: Lane assist och Emergency Assist
Area View area display
Parkeringsassistent med minnesfunktion
Mörka fönster bakom
Lätt Öppna/stäng sensorstyrd baklucka
Dynamiska LED-Matrix strålkastare
Dynamisk ljusassistent
LED-ljuslist mellan strålkastarna
3D LED-bakljus med dynamiska blinkers"

Ar head up display ska vara standard också.

Bra att VW Sverige äntligen gör som skoda och ser till så att id7 är väl utrustad. Ser så mycket begagnade 2021 Id4 som inte har något tillval alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Jag gissar från 712000kr i sverige

Skrivet av Daniel75:

Snarare 1.2+ mille gissar jag

Min personliga gissning är ett frånpris på 1,05 Mkr
Vi får se. 🙂

Skrivet av Felixark:

Jag gissar på att den inte kommer få säljas i Europa...

Det är sant att det kan vara så. Vore dock otypiskt av Tesla att göra en bil som inte är en global modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Nu ser jag, det du får betala är svensk moms 25% på nya bilar import från EU. https://www.importbil.se/bilimport-tyskland-tips-guide/moms/

Ja, vilket du även gör på en helt vanlig svensksåld bil...

Permalänk
Medlem

https://www.kianewscenter.com/news/all/all-electric-kia-ev5-e...

Kia EV5 utannonserad, verkar i princip vara ett mindre alternativ till EV9. Lite som en XC60 mot en XC90 antar jag. Det där kan bli en riktig storsäljare om den inte har några allvarliga brister eller är helt galet prissatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

https://www.kianewscenter.com/news/all/all-electric-kia-ev5-e...

Kia EV5 utannonserad, verkar i princip vara ett mindre alternativ till EV9. Lite som en XC60 mot en XC90 antar jag. Det där kan bli en riktig storsäljare om den inte har några allvarliga brister eller är helt galet prissatt.

Ser ju schysst ut den där. En E-GMP-bil är ju fortfarande en kompetent bilplattform. Se bara på hur Ioniq 6 slår det mesta i energieffektivitet och laddning.
Förarmiljön ser ut att vara en sund mix av touch och fysiska (ICKE GLANSIGA) knappar. Överlag ser ytorna ut att vara matta och natur-inspirerade. Växelväxlare med spak, intressant. Nya gränssnittet för infotainmentsystemet verkar vara ett kliv upp i upplösning och detalj. Exteriöra designen är SUV-typiskt kantig. Dom verkar ha hittat sitt designspråk. Som ju åtminstone är mer tilltalande än Mercedes elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Ser ju schysst ut den där. En E-GMP-bil är ju fortfarande en kompetent bilplattform. Se bara på hur Ioniq 6 slår det mesta i energieffektivitet och laddning.
Förarmiljön ser ut att vara en sund mix av touch och fysiska (ICKE GLANSIGA) knappar. Överlag ser ytorna ut att vara matta och natur-inspirerade. Växelväxlare med spak, intressant. Nya gränssnittet för infotainmentsystemet verkar vara ett kliv upp i upplösning och detalj. Exteriöra designen är SUV-typiskt kantig. Dom verkar ha hittat sitt designspråk. Som ju åtminstone är mer tilltalande än Mercedes elbilar.

Med den där formen kommer den knappast matcha ioniq 6 på effektivitet, men det är helt klart en bra plattform. Konstig interiör fram, som en soffa fast inte en soffa man kan sitta på, men inte heller ser det ut som ett klassiskt armstöd med förvaring under. Men det kanske finns nån smart tanke. Spännande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Det är sant att det kan vara så. Vore dock otypiskt av Tesla att göra en bil som inte är en global modell.

Tror problemet är kantigheten, en bil får inte vara konstruerad med vassa kanter där folk kan skadas vid eventuell påkörning eller på sätt där folk kan fastna och släpas med. Var lite orolig för det på min projekt bil som hade ett par vassa fästen men den klarade sig för att kofångaren fram "skyddade" dom. Ska sitta stora plast kåpor där men de saknas så det sticker bara ut ett par aluminium skenor.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Glad nyhet för alla kombi lovers, ID7 som kombi.
https://uk.motor1.com/news/683488/volkswagen-id7-electric-est...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Om man behöver lastbils körkort så lär den inte sälja så bra och kommer nog Tesla skita i att släppa den Europa och tillverka ny version till marknad som knapp köper några pickups är nog i te direkt ekonomiskt.

Tycker jag ser pickup:er överallt, ofta stora amerikanska varianter... Kanske är mindre av dem i Stockholmstrakten, än i övriga landet.
Skulle själv väldigt gärna vilja ha en CyberTruck, men det kommer bli några års väntetid.
Har en Model S som passerat 32000mil och den fungerar ypperligt ännu, så den får rulla vidare ett tag till.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Inte så intressant längre när det troligtvis kommer att kosta minst 800000kr i kombi form med fyrhjulsdrift med lite utrustning.

Inte många som ha råd med en såpass dyr Famije kombi direkt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO