Windows-uppdatering leder till blåskärm på MSI-moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julle:

jag har asus moderkort och windows 11 och fick blå skärm och datorn stänger av sig vid hög belastning efter senaste windows update

Skrivet av blue eyed devil:

Har ett ASUS ROG Strix Z390-F GAMING inte märkt något alls med win 10. Men antar att man måste ha ett nyare mobo för att få problem..

Samma här kör också Win 10, peppar peppar ta i trä!

Körde både MSI och Gigabyte på slutet av 90-talet, jag vet inte vad men det kändes inte som hemma.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Det är tur att man inte har msi moderkort 😏 🤞

Eller windows 11

(fast jag tycker MSI blivit bättre på senare tid?)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Mitt 5900X kör ett idag uråldrigt 7/7 2019 X570-moderkort från just MSI. Lite osäker på om den datorn nu verkligen kör senaste uppdateringarna, inte varit igång sedan förra helgen tror jag. Men hade inget problem fram tills dess iallafall.

Blir inget MSI nästa gång. Struligt moderkort inledningsvis men har blivit bättre över åren. Men sen upplever jag tyvärr inte MSI som ett företag jag vill göra affärer med längre.

Edit: Missade att det bara gäller Intel-system. Bullet dodged, fast ändå inte. Har fortfarande ett MSI-moderkort.

Skrivet av MerLox:

Valde bort asus p g a hur dom skött sig på sistone, så vad ska man köpa egentligen? Gigabytes customer support vill jag minns är en klass för sig själv, med att dom aldrig gör något dåligt, det är kunden som förstört.

Håller tummarna för att ASRock fortfarande inte gjort bort sig (totalt) tills jag uppgraderar nästa gång. Men vi har verkligen inte många aktörer att välja på idag. Antar att EVGA också gett upp denna marknad med.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av anders190:

Mitt 5900X kör ett idag uråldrigt 7/7 2019 X570-moderkort från just MSI. Lite osäker på om den datorn nu verkligen kör senaste uppdateringarna, inte varit igång sedan förra helgen tror jag. Men hade inget problem fram tills dess iallafall.

Blir inget MSI nästa gång. Struligt moderkort inledningsvis men har blivit bättre över åren. Men sen upplever jag tyvärr inte MSI som ett företag jag vill göra affärer med längre.

Edit: Missade att det bara gäller Intel-system. Bullet dodged, fast ändå inte. Har fortfarande ett MSI-moderkort.

Håller tummarna för att ASRock fortfarande inte gjort bort sig (totalt) tills jag uppgraderar nästa gång. Men vi har verkligen inte många aktörer att välja på idag. Antar att EVGA också gett upp denna marknad med.

Hörde att EVGA ska lägga ner allt, vet dock inte varför, nyss var det Gpu och nu ska dom tydligen sluta tillverka PSUs, det är synd för supernova evga satte standarden för Psus.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Nya mirakel med varje uppdatering som rullas ut. Kommer bli tufft 2025 när det inte finns support kvar för 10 och de fortsätter betatestningen med 11an.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Har ett 10 år ungt MSI Z87 G43 Gaming med Windows 10!
Jag verkar ha hittat sweetspot då med andra ord! 😂

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Nya mirakel med varje uppdatering som rullas ut. Kommer bli tufft 2025 när det inte finns support kvar för 10 och de fortsätter betatestningen med 11an.

Vi får hoppas att Windows 12 kommit ut till dess då så man kan lita på att det åtminstonne är "OK" från dag 1.

Varana bra, varannan dålig är ju Microsofts melodi för hemanvändaroperativ (Nej, Windows 2000 räknas inte, det var ett operativsystem tänkt för företagsanvändare, att folk sedan använde det hemmavid ändå för att ME var så uselt spelar ingen roll).

Så ja, Jag blir nog kvar på 10 tills 12 kommer. 11:an har inget som lockar mig. Bara meningslösa krav.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Windows 11 verkar ha dna från me. Riktig buggfest. Väntar nog till 12an. Varannan regeln verkar fortfarande fungera.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Inga problem här, Msi samt 13900 och win 11

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Eller windows 11

(fast jag tycker MSI blivit bättre på senare tid?)

Windows 11 har jag 👀 men istället för msi har jag Asus men lär kanske hända andra också, peppar peppar.

Jo vissa modeller på mellansegment har vart nästan problem fria vad jag har sett , sedan har det vart de med betydligt fler problem istället.

Permalänk
Medlem

lol Microsoft

att de aldrig kan göra rätt....

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Byggde dator på sämsta dagen

Hej!
Jag byggde precis ihop min dator. Startade den först och alla komponenter syntes i biosen. Så jag satte i min usbsticka med Windows 11. Började installera och allt såg prima ut. När jag sedan skulle logga in på mitt Microsoft konto fick jag bsod och exakt samma felmeddelande som artikeln beskriver. (Har msi moderkort och intel processor).
Blev sjukt nervös men startade datorn igen. Allt såg bra ut förutom att Windows hade försvunnit. Titta lite närmare och såg att min ssd hade försvunnit biosen.
Har läst och testat massa olika förslag men inget verkar funka. Jag har alltså inte tillgång till Windows eftersom jag inte kan ladda ner det på något.
Alla delar är helt nya och jag provade att installera om ssd:n, utan resultat. Någon som har lite tips på vad jag borde göra ? Det är en Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 2TB.

Moderkort - MSI Pro B760M-A WIFI DDR4
Tack!

Permalänk

såg uppdateringen tidigare idag och tack gode gud att jag beslöt mig för att ta installationen senare på kvällen och inte då så att man fick en chans att se denna tråden innan. då avvaktar jag, har inget MSI eller intel, men vill inte chansa.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vi får hoppas att Windows 12 kommit ut till dess då så man kan lita på att det åtminstonne är "OK" från dag 1.

Varana bra, varannan dålig är ju Microsofts melodi för hemanvändaroperativ (Nej, Windows 2000 räknas inte, det var ett operativsystem tänkt för företagsanvändare, att folk sedan använde det hemmavid ändå för att ME var så uselt spelar ingen roll).

Så ja, Jag blir nog kvar på 10 tills 12 kommer. 11:an har inget som lockar mig. Bara meningslösa krav.

Nu är det helt offtopic, och var kanske för ung för att se felen/vara tekniskt begåvad. Men vad var fel med ME?

Hade aldrig några krascher vad jag minns, inte som 98 där farsan fick 'installera om' varannan månad (känns det som idag, tidsuppfattning som unge är svårt) som de så fint namngavs på den tiden. Minns massor med timmar på zsnes, q2 coop, q3, diablo 2, starcraft och gta3 utan några som helst problem.

Tänker att många ser i retrospect och anammar åsikter av de som på pro-nivå använde grejorna, eller så har jag helt fel helt enkelt. Datorn som hade Me var standard compaq köp via jobb dator. Den rullar ännu idag med allt original, tillochmed hdd och WinMe (nåja, formaterad ~2011)

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Varana bra, varannan dålig är ju Microsofts melodi för hemanvändaroperativ (Nej, Windows 2000 räknas inte, det var ett operativsystem tänkt för företagsanvändare, att folk sedan använde det hemmavid ändå för att ME var så uselt spelar ingen roll).

Det där förbehållet lär inte räcka för att få din tes styrkt.
Du lär få lista exakta versioner som får vara med på listan för att lyckas få det där att gå ihop och det vet du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

MSI är väl fortfarande bättre än ASUS, Gigabyte?

Asus och deras skandal med AM5 och garanti etc..

Gigabyte är dålig kvalitet.

Gigabyte Aorus håller enligt mig hög kvalitet. Jag har inte haft problem med produkter ur den serien. Däremot finns det numera Aorus Pro, Aourus Elite och Aorus Extreme så ja vet inte om alla håller samma mått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Hörde att EVGA ska lägga ner allt, vet dock inte varför, nyss var det Gpu och nu ska dom tydligen sluta tillverka PSUs, det är synd för supernova evga satte standarden för Psus.

Riktigt trist isåfall, har ett EVGA G2 Supernova på 750W som är inne på sitt 7 eller 8'e år. När jag letade nätagg i början av året så funderade jag på ett nyare Supernova men blev ett Corsair. Svårt att få tag i EVGAs Supernova samt något mer som ställde till det, har jag för mig, vilket gjorde att jag fick kolla vidare.

Vi har redan förlorat för många tillverkare.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Nu är det helt offtopic, och var kanske för ung för att se felen/vara tekniskt begåvad. Men vad var fel med ME?

Hade aldrig några krascher vad jag minns, inte som 98 där farsan fick 'installera om' varannan månad (känns det som idag, tidsuppfattning som unge är svårt) som de så fint namngavs på den tiden. Minns massor med timmar på zsnes, q2 coop, q3, diablo 2, starcraft och gta3 utan några som helst problem.

Tänker att många ser i retrospect och anammar åsikter av de som på pro-nivå använde grejorna, eller så har jag helt fel helt enkelt. Datorn som hade Me var standard compaq köp via jobb dator. Den rullar ännu idag med allt original, tillochmed hdd och WinMe (nåja, formaterad ~2011)

Krävs inte mycket googling för att se att me generellt inte fungerade så bra om man säger så. Men fanns säker de som dig som inte upplevde problem.

Skrivet av BMac:

Det där förbehållet lär inte räcka för att få din tes styrkt.
Du lär få lista exakta versioner som får vara med på listan för att lyckas få det där att gå ihop och det vet du.

Det är ju inte jag som hittat på det utan det är en vedertagen "internetgrej". Men visst kan man förstöra harmonin genom att börja lista servicepack och "halvversioner" som 98SE och 8.1. Men jag upplever fortfarande att man får knöla till det om man ska få det att inte stämma än om man ska få det att stämma.

Det är t. ex inte jag som har gjort den här roliga bilden:

Eller den här mer aktuella för den delen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ju inte jag som hittat på det utan det är en vedertagen "internetgrej". Men visst kan man förstöra harmonin genom att börja lista servicepack och "halvversioner" som 98SE och 8.1. Men jag upplever fortfarande att man får knöla till det om man ska få det att inte stämma än om man ska få det att stämma.

Det är t. ex inte jag som har gjort den här roliga bilden:

https://media.moddb.com/cache/images/groups/1/3/2933/thumb_620x2000/Windows.png

Eller den här mer aktuella för den delen

https://metanophilia.files.wordpress.com/2015/08/microsoft-good-bad-cycle.jpg

Det är ju ren och skär BS.

Windows 95 var ett stort steg framåt. Vista var det inget större fel på. Vad hände med Windows 2000? 8;ans enda egentliga problem var ett misslyckat försök med nytt UI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju ren och skär BS.

Windows 95 var ett stort steg framåt. Vista var det inget större fel på. Vad hände med Windows 2000? 8;ans enda egentliga problem var ett misslyckat försök med nytt UI.

Tagga ner lite det handlar bara om att snyggt paketera en åsikt som väldigt väldigt många har. Men det är klart att det inte är en objektiv sanning eftersom det handlar om subjektiva åsikter.

För mig har det stämt helt och hållet så när man får uppbackning av många andra är det klart man ibland glömmer att det finns de som inte håller med.

95 gillade jag inte för de hade "flyttat osten". Vista var in i helvete segt på min dator truta att den skulle klara kraven med bravur, plus att det var mycket strul med drivrutiner. Windows 8 var kanske ok under ytan men gränssnittet var rent bedrövligt och det störde mig så mycket att det inte gick att fokusera på något annat.

Ungefär så låter det på väldigt många. Men det är klart att det finns folk som tyckte om de "dåliga" operativen också. Men tittar man på statistik så ser man att de "dåliga" aldrig riktigt fick fäste, medans de "bra" nådde höga siffror snabbt. Så även om man såklart får tycka vad man vill ska man kanske inte vara så snabb att vifta bort majoritetens dom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tagga ner lite det handlar bara om att snyggt paketera en åsikt som väldigt väldigt många har. Men det är klart att det inte är en objektiv sanning eftersom det handlar om subjektiva åsikter.

För mig har det stämt helt och hållet så när man får uppbackning av många andra är det klart man ibland glömmer att det finns de som inte håller med.

95 gillade jag inte för de hade "flyttat osten". Vista var in i helvete segt på min dator truta att den skulle klara kraven med bravur, plus att det var mycket strul med drivrutiner. Windows 8 var kanske ok under ytan men gränssnittet var rent bedrövligt och det störde mig så mycket att det inte gick att fokusera på något annat.

Ungefär så låter det på väldigt många. Men det är klart att det finns folk som tyckte om de "dåliga" operativen också. Men tittar man på statistik så ser man att de "dåliga" aldrig riktigt fick fäste, medans de "bra" nådde höga siffror snabbt. Så även om man såklart får tycka vad man vill ska man kanske inte vara så snabb att vifta bort majoritetens dom.

Jojo, sen har det varit trendigt att hata Windows och "jag ska minsann byta till Linux!!!" sen 1995, typ. Så vad väldigt många har får åsikt torde väl snarare vara en kontraindikator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jojo, sen har det varit trendigt att hata Windows och "jag ska minsann byta till Linux!!!" sen 1995, typ. Så vad väldigt många har får åsikt torde väl snarare vara en kontraindikator.

Varför inte dual-boot? Nu var det längesedan jag körde linu men vill minnas att Kubuntu kändes väldigt rappt jämfört med vad jag nu hade för Windowsversion då. Men kompatibiliteten var svajig och WINE löste inte allt, så jag gav upp tillslut.

Sen ör det väl för den delen inte så relecant om man är en sådan som "minsann ska byra till Linux". Då är man ju en person som rimligen inte tycker någon Windowsversion är bra. Man har liksom ingen grundkärlek till systemet som man då blir ledsen för att Microsoft besudlar med varannan version.

Jag tror Microsoft skulle kunna slippa dogmer som "Varanna bra, varannan dålig" om de såg till att testa nya versioner ordentligt innan de släpps, och faktiskt lyssnar på vad folk vill ha istället för att främst se Windows som en reklampelare

De har ju haft feedbavkhubben ett tag men verkar inte nyttja den fullt ut. Vem kom på att ta bort "Never combine" liksom? Dealbreaker för mig.

Sen känns 11 rätt buggigt. Inga stora saker direkt men "death by a throusand papercuts" är ju ett fenomen.

Jag skulle ju tycka det var smidigt om varje ny version var bra, eller i mer moderna tider att Windows 10 verkligen hade varit den sista windowsversionen, som istället då uppdaterades då och då.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Nu är det helt offtopic, och var kanske för ung för att se felen/vara tekniskt begåvad. Men vad var fel med ME?

Hade aldrig några krascher vad jag minns, inte som 98 där farsan fick 'installera om' varannan månad (känns det som idag, tidsuppfattning som unge är svårt) som de så fint namngavs på den tiden. Minns massor med timmar på zsnes, q2 coop, q3, diablo 2, starcraft och gta3 utan några som helst problem.

Tänker att många ser i retrospect och anammar åsikter av de som på pro-nivå använde grejorna, eller så har jag helt fel helt enkelt. Datorn som hade Me var standard compaq köp via jobb dator. Den rullar ännu idag med allt original, tillochmed hdd och WinMe (nåja, formaterad ~2011)

Körde aldrig ME, men det var något inkompatibelt med 98, vilket jag märkte då jag när jag hjälpte vanligt folk som den där datakunniga killen så stod ME för 80% av all felsökning när deras favoritprogram (ej spel) inte ville köra... ett par hade mystiska krascher också. Dvs. mer felsökning. Och nån dam hade ett DOS-program de använde som bara fungerade i 98-men efter uppgradering så ja, no go. Såna saker.

Folk är vana vid att Windows-klient-OS är sjukt bakåtkompatibla och de flesta är inte heller teknik-"experter" och vill ägna sig åt att jobba runt problem de aldrig haft från leverantören tidigare.

Det fanns säkert fler skäl till att alla inte var nöjda, även om de för de flesta ME funkade bra nog i de flesta scenarion.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Tur att man har ett Asus kort.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julle:

jag har asus moderkort och windows 11 och fick blå skärm och datorn stänger av sig vid hög belastning efter senaste windows update

Har inte råkat ut för det ännu. Får väl vänta och se.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju ren och skär BS.

Windows 95 var ett stort steg framåt. Vista var det inget större fel på. Vad hände med Windows 2000? 8;ans enda egentliga problem var ett misslyckat försök med nytt UI.

Windows 2000-var avsett för företag, det var först med XP Microsoft tog över NT-kärnan till hemanvändare.

Windows 95 introducerade väldigt många nyheter och var ett stort steg från Windows 3.x. Dock var det enormt resurskrävande när det kom och drivrutiner var usla eller saknades helt för mycket hårdvara. Minns datasalen i skolan när de precis hade köpt nya Windows 95-datorer med 4 MB RAM. Hela salen lät som ett sågverk av alla hårddiskar som swappade konstant.

Egentligen var det samma sak med XP och även till viss del Vista. En stor anledning att många gillade Win7 bättre än Vista var att hårdvaran hade hunnit bli mycket kraftfullare under de 2-3 åren mellan operativsystemen. Systemkraven är nästan identiska. WinXP gick också väldigt trögt på existerande hårdvara när det kom, men tack vare sin långa livslängd hann hårdvaran komma ikapp.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Nya mirakel med varje uppdatering som rullas ut. Kommer bli tufft 2025 när det inte finns support kvar för 10 och de fortsätter betatestningen med 11an.

Även Windows 10 kan också då klassa som betatestning. Det är rätt många patchar genom åren som skapat problem ... Även för Windows 7 osv.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Windows 11 verkar ha dna från me. Riktig buggfest. Väntar nog till 12an. Varannan regeln verkar fortfarande fungera.

Skrivet av Ozzed:

Vi får hoppas att Windows 12 kommit ut till dess då så man kan lita på att det åtminstonne är "OK" från dag 1.

Varana bra, varannan dålig är ju Microsofts melodi för hemanvändaroperativ (Nej, Windows 2000 räknas inte, det var ett operativsystem tänkt för företagsanvändare, att folk sedan använde det hemmavid ändå för att ME var så uselt spelar ingen roll).

Så ja, Jag blir nog kvar på 10 tills 12 kommer. 11:an har inget som lockar mig. Bara meningslösa krav.

Skrivet av Ozzed:

Krävs inte mycket googling för att se att me generellt inte fungerade så bra om man säger så. Men fanns säker de som dig som inte upplevde problem.

Det är ju inte jag som hittat på det utan det är en vedertagen "internetgrej". Men visst kan man förstöra harmonin genom att börja lista servicepack och "halvversioner" som 98SE och 8.1. Men jag upplever fortfarande att man får knöla till det om man ska få det att inte stämma än om man ska få det att stämma.

Det är t. ex inte jag som har gjort den här roliga bilden:

https://media.moddb.com/cache/images/groups/1/3/2933/thumb_620x2000/Windows.png

Eller den här mer aktuella för den delen

https://metanophilia.files.wordpress.com/2015/08/microsoft-good-bad-cycle.jpg

Det mest tragiska med såna där memes är att dom är direkt felaktiga. Windows 98 exempelvis var katastrof när det kom. Den var så illa att Microsoft släppte Windows 98 SE för att fixa alla fel! Bara där tappar hela varannan-bra farten. Dessutom var XP inte så bra som folk minns det förrän SP3. Med Windows 7 blev det ordning på det mesta först vid SP1. Varannan Windows är bra? Kom igen nu, var bättre, detta är ett teknikforum, man förväntar sig mer från folk här och inte Flashback-fasoner.

Bara för att det är en vedertagen Internet-grej betyder inte att det är sant och att man ska fortsätta sprida lögner. Ta Trumps supportrar som ett skräckexempel.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Även Windows 10 kan också då klassa som betatestning. Det är rätt många patchar genom åren som skapat problem ... Även för Windows 7 osv.

Det mest tragiska med såna där memes är att dom är direkt felaktiga. Windows 98 exempelvis var katastrof när det kom. Den var så illa att Microsoft släppte Windows 98 SE för att fixa alla fel! Bara där tappar hela varannan-bra farten. Dessutom var XP inte så bra som folk minns det förrän SP3. Med Windows 7 blev det ordning på det mesta först vid SP1. Varannan Windows är bra? Kom igen nu, var bättre, detta är ett teknikforum, man förväntar sig mer från folk här och inte Flashback-fasoner.

Bara för att det är en vedertagen Internet-grej betyder inte att det är sant och att man ska fortsätta sprida lögner. Ta Trumps supportrar som ett skräckexempel.

Som jag skrev i ett annat inlägg så är det självklart så att folk har åsikter och upplevelser som skiljer sig från hur den stora massan minns det.

För mig var 98 helt ok, och 98SE, som fortfarande är 98, var också bra. Som jag också skrev i ett annat inlägg så kan man såklart få dogmen att fallera om man tar med halvversioner, sådant som i allt väsentligt var service pack och så vidare.

Sedan ska man nog vara försiktig när man jämför ett fenomen där folk på ett skojfriskt sätt förpackar fenomenet att många har liknande åsikter, notera, åsikter. Ingen säger att det är fakta man inte diskutera.

Det Trump-supportrar och andrs farliga människor gör är att de dels kallar sina åsikter för fakta, och dels hävdar att de som inte delar den uppfattningen "är en del av konspirationen" sådant kan vara riktigt farligt. Men att tycka si eller så om en viss version av Windows är fullständigt harmlöst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Rätt åt de som har MSI-moderkort. Det är ett... eh.. "suboptimalt" företag kan man säga.

https://www.youtube.com/watch?v=O6BXwCJtaZE

Asus och Gigabyte har samma problem som MSI, så vilka företag ska man köpa från som inte ständigt fular sig?

Här har vi ett exempel:

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Windows 2000-var avsett för företag, det var först med XP Microsoft tog över NT-kärnan till hemanvändare.

Windows 95 introducerade väldigt många nyheter och var ett stort steg från Windows 3.x. Dock var det enormt resurskrävande när det kom och drivrutiner var usla eller saknades helt för mycket hårdvara. Minns datasalen i skolan när de precis hade köpt nya Windows 95-datorer med 4 MB RAM. Hela salen lät som ett sågverk av alla hårddiskar som swappade konstant.

Egentligen var det samma sak med XP och även till viss del Vista. En stor anledning att många gillade Win7 bättre än Vista var att hårdvaran hade hunnit bli mycket kraftfullare under de 2-3 åren mellan operativsystemen. Systemkraven är nästan identiska. WinXP gick också väldigt trögt på existerande hårdvara när det kom, men tack vare sin långa livslängd hann hårdvaran komma ikapp.

Nu bör ju dock se till helheten och inte enstaka problem. Inget OS är pefekt.