Snart Civilingenjör-Överkvalificerad som cobolutvecklare?

Permalänk

Snart Civilingenjör-Överkvalificerad som cobolutvecklare?

Hej är om några månader klar med min Civilingenjörsutbildning i Datateknik och har börjat kollat runt vilken kompetens som kommer vara eftertraktad de kommande åren. Har fått uppfattningen av att cobolutvecklare kommer att vara eftertraktade då många av dagens cobolutvecklare är äldre och ska snart gå i pension.

Det som lockar mest med cobolutveckling är att man får bekanta sig med mainframes och alla system som körs på stordatorerna.

Dock får jag uppfattningen av att de som söker cobolutvecklare letar efter folk med mångåring erfarenhet eller de som gått jensens yrkesutbildning som har fått praktik under studierna. Då jensens utbildning bara är ett år så antar jag att eleverna bara får skrapa lite på ytan av allt en cobolutvecklara bör kunna och att de får sina största kunskaper på praktiken.

Jag som Civilingenjör kommer ju besitta kunskaper i olika programmeringsspråk, internetprotokoll, fysik, matematik, digitalteknik, webbprogrammering, linux, IT-säkerhet etc, men typ allt en cobolutvecklare behöver kunna som cobol, z/os, DB2, JCL, CICS, IMS, PL/1 etc går ju typ inte att lära sig annat än på interna utbildningar på ett företag.

Så sammanfattningsvis det som lockar med cobolutveckling är väl allt nytt man kommer behöva lära sig och jag är säker på att jag som Civilingenjör snabbt kommer att kunna sätta mig in i dessa tekniker. Det jag är orolig för är att det jag bär med mig från min utbildning inte behövs för rollen som cobolutvecklare eller att jag ses som överkvalificerad för rollen då nyutbildade cobolutvecklare bara gått en ett årig utbildning.

Är rollen som cobolutvecklare något för en civilingenjör eller ska man satsa på något man faktiskt fått lära sig i sin utbildning?

Permalänk
Medlem

Vad du ska satsa på vet nog bara du själv. Det där med COBOL känns som en vandringsmyt, har hört det i tio år minst. Det finns säkert ett par jobb men att det skulle vara ett framtidsområde tror jag inte på alls.

Du får väl köra ett par utvalda sökord på olika jobbsajter, föreslagsvis .NET, C#, Java, COBOL och jämföra. Kolla också taggarna på sajter som stackoverflow där cobol knappt registrerar i antal inlägg (ett par hundra jmfr med ~700k för .net/c# och java).

Nytt lär du få lära dig oavsett vad du kommer jobba med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tellim:

Vad du ska satsa på vet nog bara du själv. Det där med COBOL känns som en vandringsmyt, har hört det i tio år minst. Det finns säkert ett par jobb men att det skulle vara ett framtidsområde tror jag inte på alls.

Du får väl köra ett par utvalda sökord på olika jobbsajter, föreslagsvis .NET, C#, Java, COBOL och jämföra. Kolla också taggarna på sajter som stackoverflow där cobol knappt registrerar i antal inlägg (ett par hundra jmfr med ~700k för .net/c# och java).

Nytt lär du få lära dig oavsett vad du kommer jobba med.

Jag har inte den blekaste hur det ser ut på Sveriges arbetsmarknad med COBOL-tjänster, men internationellt verkar det finnas en del just nu, även om det minskar i takt med att system migreras från COBOL-lösningar till mer underhållsbara diton. De existerande tjänsterna söker dock sällan "juniorutvecklare", utan experträvar som redan suttit med COBOL i 30 år. kan jag tänka mig att man har unik kompetens som kan betala riktigt bra, men tillfällena kan vara geografiskt väl spridda.

Lär man sig grunderna så att man kan komma in på någon firma där man kan utvecklas till att bli just en sådan räv i framtiden så må det vara hänt, men frågan är hur det ser ut för en "begynnande" COBOL-programmerare. Någon med mer direkt insikt i programmeringsbranschen kanske kan ge bättre fingervisningar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Stordatormarknaden krymper. Det finns inga nya kunder, det är bara gamla kunder som uppgraderar sina gamla Mainframes. Alla stordatorföretag migrerar/planerar migrera till Unix/Linux, de skriver om alla sina affärssystem därför att de vill komma undan en döende plattform med stora inlåsningseffekter. Det är ungefär som Visual Basic, det är också ett dött språk, men det finns några få vassa VB experter på marknaden som kan ta bra betalt eftersom det finns några gamla VB system som måste underhållas på olika företag. Återväxten av Mainframes är noll, dels pga de är svindyra, och dels pga att de är ganska klena jämfört med dagens Xeon servrar som slaktar en uråldrig Mainframe om vi pratar ren cpu-prestanda. Det sker ingen nyutveckling på Mainframes, det är bara underhåll av uråldriga system.

Mainframes används mycket i bank branschen, dvs uppdatera massa lönekonton med några procent. Det är typiskt jobb för en Mainframe. Inte vidare sexigt om du frågar mig. Vill du sitta och underhålla urgammal kod med uråldrig teknik (inte objektorienterat, ej funktionellt, etc) eller vill du skriva nya häftiga program?

Att underhålla andras system och leta buggar, tycker många är tråkigt. Det är roligare att lära sig den senaste häftiga tekniken och skriva nya program, än att leta buggar i andras kod - tycker många.

Jag tror säkert att om du lyckas få in en fot i Mainframemarknaden så har du ditt på det torra, men det känns osäkert tycker jag, att satsa på en döende bransch med mossig teknik. Java är det nya Cobol, och alla nya enterprise affärssystem skrivs i Java. Det finns långt mer Java jobb än Cobol jobb ute. Mainframeföretagen blir sakta färre, så till slut måste du flytta eller pendla långt. Och om du inte orkar pendla långt, så kan du inget av värde (uråldrig teknik som Cobol använder inga hippa IT-företag som Spotify, Google, etc). Du är inte anställningsbar.

Satsa på Java/C# och Linux om du vill ha en bredare arbetsmarknad. Eller nischa dig mot nåt litet och döende, såsom Visual Basic, Cobol eller Netware eller Token Ring. Det finns säkert några få företag som använder dessa produkter, nånstans. Och eftersom alla undviker döende saker, så blir du ensam och kan begära en bra lön.

Permalänk
Medlem

Jag tror personligen att C# kommer ha en mycket stark marknad ganska länge framöver. Som en liten bonus slipper du hålla på i Linux och kan fortsätta använda Windows eller Azure, vilket är väldigt trevligt.

Det jag gillar mest med C# är att det är lätt att växla mellan web och program. Oavsett om du skriver mest Java eller C# kommer du kunna växla emellan dem utan allt för mycket trubbel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ernesto:

Jag tror personligen att C# kommer ha en mycket stark marknad ganska länge framöver. Som en liten bonus slipper du hålla på i Linux och kan fortsätta använda Windows eller Azure, vilket är väldigt trevligt.

Därom tvista de lärde (inte om att C# kommer vara relevant, men att ovanstående skulle vara en bonus, alltså ).

Om trådstartaren har gått en civilingenjörsutbildning i datateknik så har det säkerligen pillats mycket med Linux, så nybörjartröskeln bör redan vara passerad. Om dessutom stordatordrift är det som trådskaparen brinner för så känns Linuxbaserad teknologi som det mer uppenbara framtidsvalet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaelJackson:

Satsa på Java/C# och Linux om du vill ha en bredare arbetsmarknad. Eller nischa dig mot nåt litet och döende, såsom Visual Basic, Cobol eller Netware eller Token Ring. Det finns säkert några få företag som använder dessa produkter, nånstans. Och eftersom alla undviker döende saker, så blir du ensam och kan begära en bra lön.

Håller med.

Lär va dödstrist att underhålla cobol-system. Nya saker lär du behöva lära dig oavsett vad du börjar arbeta med. Åtminstone tänker jag så att ett roligt jobb går före ett lte mer välbetalt jobb. Även om du blir nischad och kan få bra lön så är det inga kunskaper som moderna arbetsgivare inom utveckling efterfrågar.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Skrivet av MichaelJackson:

Jag tror säkert att om du lyckas få in en fot i Mainframemarknaden så har du ditt på det torra, men det känns osäkert tycker jag, att satsa på en döende bransch med mossig teknik. Java är det nya Cobol, och alla nya enterprise affärssystem skrivs i Java. Det finns långt mer Java jobb än Cobol jobb ute. Mainframeföretagen blir sakta färre, så till slut måste du flytta eller pendla långt. Och om du inte orkar pendla långt, så kan du inget av värde (uråldrig teknik som Cobol använder inga hippa IT-företag som Spotify, Google, etc). Du är inte anställningsbar.

Väldigt bra grejer du tar upp här. Är nog säkert precis som du säger att vill man jobba med mainframes idag och om några år så är man tvungen att bosätta sig i de större städerna som Stockholm och Göteborg. Är ju helt klart ett fett minus.

Skrivet av Ernesto:

Jag tror personligen att C# kommer ha en mycket stark marknad ganska länge framöver. Som en liten bonus slipper du hålla på i Linux och kan fortsätta använda Windows eller Azure, vilket är väldigt trevligt.

Är tyvärr en trogen Linuxanvändare så hade inte varit en bonus att slippa hålla på med Linux för mig.

Det jag såg som spännande med cobolutveckling och allt runtomkring var väl främst att det är outforskad mark och finns säkert mycket att lära sig om mainframes, men precis som ni säger så går väl jobbet idag mest ut på att underhålla gamla system och inte så mycket skriva nya program. Lär bli enformigt.

Tack för bra svar.

Permalänk
Medlem

Cobol har varit nedläggningshotat dom senaste 30 åren men INGET annat programspråk är lika effektivt på att att hantera den typen av data som dom systemen som använder Cobol hanterar.

Så känner du för att lära dej Cobol så gör det och det är inte bara på dom stora orterna som jobben finns.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Datavetare

Är frågan egentligen: hur maximerar jag min lön som programmerare?

I så fall ska du nog undvika MS-plattformen. Har aldrig riktigt begripit hur någon vid sina sinnens fulla bruk kan välja Windows som server-OS, enda rimliga förklaringen måste vara att det är lätt (==billigt) att hitta personal. Brukar ju nämnas att UNIX-sysadmins har högre lön och vet själv att löneläget för oss som fortfarande håller på med "lågnivåspråk" som t.ex. C är högre än om man kör Java/C# spåret (har själv varit och kört i båda dessa spår genom åren + vänner/bekanta som också hoppat lite mellan dessa).

Skulle personligen avråda från att leta jobb enbart efter lön. Man kan inte ignorera den punkten, men vid något läge blir den tillräcklig och det kan inte vara kul att ha ett jobb man inte tycker om även om det är välbetalt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Cobol har varit nedläggningshotat dom senaste 30 åren men INGET annat programspråk är lika effektivt på att att hantera den typen av data som dom systemen som använder Cobol hanterar.

Så känner du för att lära dej Cobol så gör det och det är inte bara på dom stora orterna som jobben finns.

Eller lika svårmigrerat.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är frågan egentligen: hur maximerar jag min lön som programmerare?

I så fall ska du nog undvika MS-plattformen. Har aldrig riktigt begripit hur någon vid sina sinnens fulla bruk kan välja Windows som server-OS, enda rimliga förklaringen måste vara att det är lätt (==billigt) att hitta personal. Brukar ju nämnas att UNIX-sysadmins har högre lön och vet själv att löneläget för oss som fortfarande håller på med "lågnivåspråk" som t.ex. C är högre än om man kör Java/C# spåret (har själv varit och kört i båda dessa spår genom åren + vänner/bekanta som också hoppat lite mellan dessa).

Skulle personligen avråda från att leta jobb enbart efter lön. Man kan inte ignorera den punkten, men vid något läge blir den tillräcklig och det kan inte vara kul att ha ett jobb man inte tycker om även om det är välbetalt.

Inte speciellt givande inlägg då det bara bygger på känsloyttringar och inga fakta.

En sak .NET ger är ett fullständigt paket, allt från utvecklingsmiljö till molntjänster genom azure, det stämmer ganska dåligt att det skulle vara begränsat till en "windows server" på det sättet du får det att låta som. Vad är fel på windows server för övrigt ? En betydligt lättare miljö för de som vill vara produktiv istället för att gräva i konfigg-filer hela dagarna, men nu blir jag känslosam också så jag stannar där i jämförelsen.

Man kan ju konstatera att på open source sidan är det tämligen fragmenterat, du hittar inget som ger helheten på samma sätt som Visual Studio/.NET/Azure ger och bland annat därför så föredrar många företag utveckling på .net plattformen.

Dessutom har C# åtmistone fram till Java 8 (och fortfarande enligt mig) varit betydligt mer kraftfullt språk med fler features, lambdas, delegates, linq ...etc

Så det hela är mycket enkelt egentligen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellim:

Inte speciellt givande inlägg då det bara bygger på känsloyttringar och inga fakta.

En sak .NET ger är ett fullständigt paket, allt från utvecklingsmiljö till molntjänster genom azure, det stämmer ganska dåligt att det skulle vara begränsat till en "windows server" på det sättet du får det att låta som. Vad är fel på windows server för övrigt ? En betydligt lättare miljö för de som vill vara produktiv istället för att gräva i konfigg-filer hela dagarna, men nu blir jag känslosam också så jag stannar där i jämförelsen.

Man kan ju konstatera att på open source sidan är det tämligen fragmenterat, du hittar inget som ger helheten på samma sätt som Visual Studio/.NET/Azure ger och bland annat därför så föredrar många företag utveckling på .net plattformen.

Dessutom har C# åtmistone fram till Java 8 (och fortfarande enligt mig) varit betydligt mer kraftfullt språk med fler features, lambdas, delegates, linq ...etc

Så det hela är mycket enkelt egentligen.

Vill inte göra thread-hijack så blir ett svar då det är off-topic.

Jobbar för tillfället med system där man vill pressa HW till det yttersta av olika anledningar. Endera för att man har väldigt många enheter och vill därför att varje enhet ska kunna innehålla så billig HW som möjligt. Ett annat fall är datacenter där man betalar per spenderad klockcykel, här vill man då har program som utför en given uppgift med så liten arbetsinsats som möjligt.

Antal CPU-cykler för att skicka ett IP-paket på Windows är minst tre gånger högre än att göra det på Linux och delta växer med antal CPU-kärnor. Antal cykler det tar att allokera/fria minne till OS (händer inte vid varje malloc/free) är nästan tio gånger dyrare än Linux. IPC är också betydligt effektivare i Linux.

Servers, till skillnad från de flesta desktop applikationer, lägger ofta mycket tryck på OSet så varför Windows? Jag förstår att det finns en poäng i one-off saker där kostnader för utvecklare vida överstiger framtida drift för systemet och det finns i.o.f.s. många sådana system...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

PS. Om du tycker något är kul, och du lyckas bli bra på något, så kommer du ofta tjäna bra. Det brukas avråda att ta ett tråkigt jobb bara för att tjäna pengar. Blir du bra på något udda, t.ex. Cobol kommer du tjäna bra. Men även om du blir bra på, t.ex. Haskell, Go, eller något annat. Välj nåt roligt, bli bra på det => pengarna kommer automatiskt. Det är svårt att bli bra på något tråkigt, så då kommer du inte tjäna så bra till slut ändå. Passion i arbetet är viktigt för att bli bra för att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vill inte göra thread-hijack så blir ett svar då det är off-topic.

Jobbar för tillfället med system där man vill pressa HW till det yttersta av olika anledningar. Endera för att man har väldigt många enheter och vill därför att varje enhet ska kunna innehålla så billig HW som möjligt. Ett annat fall är datacenter där man betalar per spenderad klockcykel, här vill man då har program som utför en given uppgift med så liten arbetsinsats som möjligt.

Antal CPU-cykler för att skicka ett IP-paket på Windows är minst tre gånger högre än att göra det på Linux och delta växer med antal CPU-kärnor. Antal cykler det tar att allokera/fria minne till OS (händer inte vid varje malloc/free) är nästan tio gånger dyrare än Linux. IPC är också betydligt effektivare i Linux.

Servers, till skillnad från de flesta desktop applikationer, lägger ofta mycket tryck på OSet så varför Windows? Jag förstår att det finns en poäng i one-off saker där kostnader för utvecklare vida överstiger framtida drift för systemet och det finns i.o.f.s. många sådana system...

Alla system jag skrivit kod för har alltid levt under devisen: Hårdvara är snorbilligt, programmering är dyrt. Köp mer hårdvara. Alltid.

Det verkar ju stämma för det mesta. Sen har jag aldrig mött någon utvecklare som har varit hårdvarubegränsad annat än de som jobbar med spel. Aldrig pratats om det, har aldrig varit ett problem. Spelar ingen roll om man kör .NET i windows eller Java.

Jag känner inte alls igen mig i din problembeskrivning, låter helt främmande för mig i dagsläget - Hade det varit 30 år sen hade jag varit med, men nu för tiden är ju oftast lösningen köp en till server? Är ju varken dyrt eller svårt, om man nu inte faktiskt som ursprungsfrågan, sitter fast i COBOL.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ernesto:

Alla system jag skrivit kod för har alltid levt under devisen: Hårdvara är snorbilligt, programmering är dyrt. Köp mer hårdvara. Alltid.

Det verkar ju stämma för det mesta. Sen har jag aldrig mött någon utvecklare som har varit hårdvarubegränsad annat än de som jobbar med spel. Aldrig pratats om det, har aldrig varit ett problem. Spelar ingen roll om man kör .NET i windows eller Java.

Jag känner inte alls igen mig i din problembeskrivning, låter helt främmande för mig i dagsläget - Hade det varit 30 år sen hade jag varit med, men nu för tiden är ju oftast lösningen köp en till server? Är ju varken dyrt eller svårt, om man nu inte faktiskt som ursprungsfrågan, sitter fast i COBOL.

Hur mycket har enkeltrådprestanda ökat de senaste 10 åren? Tiden när det bara var att vänta 18 månader för att dubbla prestanda är borta. Microsoft själva har stått på barrikaderna och förklarat att ju mer saker flyttar in i "molnet" ju mer fokus måste man lägga på Joule/transaktion för det har en direkt inverkan på kostnaden för drift. I ett modernt datacenter är ca 80% av TCO drift och HW, saker som kostnad att utveckla programvaran (där lön för programmera ingår) är en del av de kvarvarande 20%. Man kan helt enkelt inte ignorera effektiviteten i plattformen/programvaran om man ska vara konkurrenskraftig här.

Javas runtime, sedan släppet av Java7, presterar långt mycket bättre än .NET på system med många kärnor. Finns väldigt många intressanta optimeringar i dagens JVMer som helt enkelt totalt lyser med sin frånvaro i .NET, t.ex. escape analysis & biased locking.

Varför tror du absolut noll system i listan över bäst presterande servers enligt SPECxxxx testerna aldrig använder .NET? Dessa är typiskt "show off" för HW-tillverkarna så de väljer den programvara/OS som ger deras HW bäst resultat. Det är väldigt vanligt att man använder Java och/eller C++.

Varför tror du ingen webbplats (vad jag hittade och läste rätt många artiklar) använda .NET (undrar om någon använde Windows, vilket i.o.f.s. förklarar frånvaro av .NET) när man testade Intels nya 18 kärniga Xeon E5 processor? Hur bra tror du Windows och .NET hanterar 38 kärnor / 76 trådar (dual socket är rätt standard i en server idag)?

Min poäng med detta? Det är inte det minsta förvånande att du inte känner igen dig i frågeställning för du jobbar antagligen med teknik som överhuvudtaget inte skulle komma på fråga i de sammanhang jag beskrev. Jag vet väldigt lite om relationsdatabaser numera då det var över 10 år sedan jag jobbar med det, men min slutsats är inte att de totalt saknar relevans idag men en RDB kan inte användas i system som hanterar miljoner transaktioner per sekund och CPU-kärnan så det är inte ens lönt att titta på dessa.

För att vara lite on-topic. Ovan nämns att en vanlig Xeon server kör cirklar kring en mainframe idag. Det är sant om man tittar på CPU-bundna problem, men ingen kör en mainframe för sådant idag. Så det är ett annat fall där det missas att mainframe existerar och i minimal utsträckning nyinstalleras, det fallet är laster som har brutal I/O-last. Nu har Xeon E5 gjort enorma förbättringar just på I/O-sidan sedan man introducerade Direct Data I/O i Sandy Bridge, men man är inte ikapp IBM System z än. I absolut best-case så verkar dagens x86 server kunna nå ett par 100.000-tals IOPS, en modern mainframe kan nå över en bit över en miljon IOPS. IOPS på en modern Xeon-server är flaskhals i extremt få fall, vilket gör mainframe till en extrem nischmarknad, men den marknaden finns.

Hur mycket detta hänger ihop med Cobol har jag ingen aning då min kunskap om det området är noll. Men som redan påpekats, det är inte precis en framtidsmarknad men för de få som har rätt kunskap och lyckas hitta ett jobb så blir det nog ett tjockt lönekuvert. Poängen jag gjorde i första posten är att om målet är hög lön finns det lite fler vägar än Cobol-spåret, t.ex. OS-utveckling, runtime-plattformar för "molnet" som alla som båda är teknisk svåra och därför antagligen roligare än Cobol (men kan ha förutfattade meningar om vad det innebär att jobba med Cobol).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Hej alla.
Nu några månader efter att jag skapade denna tråd så har min utbildning börjat lida mot sitt slut och lyckligtvis så lyckades jag få ett sjukt intressant COBOL jobb. Är ett företag som har ett program mestadels skrivet i COBOL som jag kommer att jobba med. Första året blir som ett lärlingsår där man får sätta sig in i systemet och koden och ställa tusentals frågor till de erfarna COBOL utvecklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swichblade:

Hej alla.
Nu några månader efter att jag skapade denna tråd så har min utbildning börjat lida mot sitt slut och lyckligtvis så lyckades jag få ett sjukt intressant COBOL jobb.

Trådlyft nästan 9 år senare: Är du kvar i COBOL-världen och i så fall,
1) känns det fortfarande som något där du får lära dig nya grejor eller är det mer som att man går djupare in i det som har funnits där sedan länge?
2) hur hittar ni information från andra COBOL-kodare? För mer spridda språk som C++, C#, Java etc finns ju t ex StackOverflow men där har COBOL 1700 frågor mot 1,9 miljoner för Java, så jag antar att ni har egna forum någonstans.
3) när man ser något mainframe-relaterat dyka upp i diverse flöden eller på Youtube är det ofta från Indien. Är Indien stort i mainframe-världen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wamiduku:

hur hittar ni information från andra COBOL-kodare? För mer spridda språk som C++, C#, Java etc finns ju t ex StackOverflow men där har COBOL 1700 frågor mot 1,9 miljoner för Java, så jag antar att ni har egna forum någonstans.

COBOL-kodare behöver inte fråga något, de är alla gamla rävar med 40+ år av COBOL-programmering. De släpper inte heller in några yngre förmågor till pengaregnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

COBOL-kodare behöver inte fråga något, de är alla gamla rävar med 40+ år av COBOL-programmering. De släpper inte heller in några yngre förmågor till pengaregnet.

Läs OP...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wamiduku:

Läs OP...

Jag har läst OP.

Det var ett skämt, därav

Läs den andra kommentaren.

Edit:

Varför det är så få frågor jämfört med java kan ju ha att göra med att det är så få av de som använder sig av SO som faktiskt använder språket.

https://survey.stackoverflow.co/2022/#most-popular-technologi...

Java är ungefär 60 ggr så vanligt bland professionella utvecklare, ungefär 90 ggr så vanligt bland de som lär sig att koda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Jag har läst OP.

Det var ett skämt, därav

Jag förstod det men eftersom OP sannolikt inte ens är 40 år gammal framstod det ändå som om kommentaren var skriven utan föregående läsning av sammanhanget.

Men vid närmre eftertanke ligger det kanske ändå något i det: Eftersom vidareutvecklingen av själva språket COBOL går så pass långsamt att inga nya COBOL-features någonsin nämns som inspirationskällor för features i andra språk, så kanske man snabbt når stadiet där det inte längre finns något att fråga om (det är dock bara en spekulation, eftersom jag har noll kontakt med mainframe-världen).

Det var ju nästan samma sak med Java (språket, inte ekosystemet) under lång tid, tills man plötsligt började ta efter omvärlden och införde saker som lambdas, pattern matching etc.

Permalänk
Skrivet av Wamiduku:

Trådlyft nästan 9 år senare: Är du kvar i COBOL-världen och i så fall,
1) känns det fortfarande som något där du får lära dig nya grejor eller är det mer som att man går djupare in i det som har funnits där sedan länge?
2) hur hittar ni information från andra COBOL-kodare? För mer spridda språk som C++, C#, Java etc finns ju t ex StackOverflow men där har COBOL 1700 frågor mot 1,9 miljoner för Java, så jag antar att ni har egna forum någonstans.
3) när man ser något mainframe-relaterat dyka upp i diverse flöden eller på Youtube är det ofta från Indien. Är Indien stort i mainframe-världen?

Jepp är kvar i COBOL-världen.
1) Absolut lär mig fortfarande nya grejer.
Språket COBOL lär man sig rätt så snabbt, men ofta är applikationen även skriven i flera språk än COBOL, samt att COBOL applikationer idag ofta integrerar med andra applikationer via t.ex SOAP/REST webservices, Tuxedo eller andra liknande tekniker.
De applikationer jag jobbat med har även bestått av program skrivna i C, pascal, Java, Python, DCL, Bash mm.
Så även dessa händer det att man måste in och pilla i.

2) Förutom att fråga sina kolleger så kan man ofta googla sig till svar även gällande COBOL. De sidor man ofta hamnar på är antingen stack overflow, ibm, microfocus eller forumet för gnucobol. GnuCobol är en gratis COBOL kompilator som faktiskt fungerar riktigt bra, och IBM och MicroFocus är de företag som ligger bakom de poluläraste, kommersiella COBOL kompilatorerna.
ChatGPT kan också ge en del bra svar på COBOL frågor.

3) Jepp tror många företag outsourcar åtminstonde förvaltningsdelen av applikationen till Indien eller ett annat land där arbetskraften är billig. Nyutveckling sker nog ofta i hemlandet.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

COBOL-kodare behöver inte fråga något, de är alla gamla rävar med 40+ år av COBOL-programmering. De släpper inte heller in några yngre förmågor till pengaregnet.

Helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swichblade:

Jepp är kvar i COBOL-världen.
1) Absolut lär mig fortfarande nya grejer.
Språket COBOL lär man sig rätt så snabbt, men ofta är applikationen även skriven i flera språk än COBOL, samt att COBOL applikationer idag ofta integrerar med andra applikationer via t.ex SOAP/REST webservices, Tuxedo eller andra liknande tekniker.
De applikationer jag jobbat med har även bestått av program skrivna i C, pascal, Java, Python, DCL, Bash mm.
Så även dessa händer det att man måste in och pilla i.

Tack för svar, intressant!

Pascal var oväntat, jag visste inte att det hade fått så mycket fäste för kommersiellt bruk att det fortfarande användes. Vilka system hittar man det på idag och vilken "smak" är det? (Det lär väl knappast vara Delphi i den världen...)

DCL var också en överraskning, jag trodde allt som var OpenVMS hade vandrat över till Linux. Då kanske du t o m stöter på en och annan Itanium-server som fortfarande är i drift.

"idag ofta integrerar med andra applikationer via t.ex SOAP/REST webservices" - det där hade jag faktiskt funderat på när jag läste om hur licensiering på mainframe ofta sägs funka, dvs det finns pengar att tjäna på att flytta bort last från stordatorn till x64-servrar om lasten i fråga inte behöver speciell tillförlitlighetsfunktionalitet. Då blir det förstås mer och mer integration med yttre system. Är det vanligt att man låter billigare x64:or ta hand om sådant som t ex webhantering? Jag tänker mig att en bank skulle kunna köra sitt webinterface på en x64 Linux-server medan den kritiska bakomliggande transaktionen utförs av stordatorn.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Wamiduku:

Tack för svar, intressant!

Pascal var oväntat, jag visste inte att det hade fått så mycket fäste för kommersiellt bruk att det fortfarande användes. Vilka system hittar man det på idag och vilken "smak" är det? (Det lär väl knappast vara Delphi i den världen...)

DCL var också en överraskning, jag trodde allt som var OpenVMS hade vandrat över till Linux. Då kanske du t o m stöter på en och annan Itanium-server som fortfarande är i drift.

"idag ofta integrerar med andra applikationer via t.ex SOAP/REST webservices" - det där hade jag faktiskt funderat på när jag läste om hur licensiering på mainframe ofta sägs funka, dvs det finns pengar att tjäna på att flytta bort last från stordatorn till x64-servrar om lasten i fråga inte behöver speciell tillförlitlighetsfunktionalitet. Då blir det förstås mer och mer integration med yttre system. Är det vanligt att man låter billigare x64:or ta hand om sådant som t ex webhantering? Jag tänker mig att en bank skulle kunna köra sitt webinterface på en x64 Linux-server medan den kritiska bakomliggande transaktionen utförs av stordatorn.

Den enda gång jag kommit i kontakt med pascal var när jag jobbade med en applikation som kördes på OpenVMS.
Applikationen var till störst del skriven i COBOL men hade delar även i C och Pascal.

Pascalkoden var en gammal standard. Ingen objektorientering eller annat modernt.
Så dessa program rörde jag inte om jag inte absolut var tvungen till det.

Tyvärr finns det en del företag som fortfarande kör openVMS. Tror de flesta vill gå över till Linux. Inte för att openVMS är dåligt, men att hitta folk som jobbat med openVMS är svårt, och licenskostnaderna och hårdvaran är dyr.

OpenVMS har portats till x86, så itanium lär med tiden fasas ut.

Permalänk
Avstängd

Bankerna har utbildningar inom cobol du kan söka externt, och säkert få betalt när du går utbildningen, som egentligen är ett test. Lyckas du bra erbjuds du anställning. Det finns lätt jobb i 20 år till, säkert 30 år. Stort tapp i pensionsavgångar som sagt. Du kommer också att uppskattas om du även kan tänka dig att jobba med ex. java, som sagt ovan pysslar bankerna med att ta sig från mainframe. Svinbra då att kunna bägge världarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

ööööh , näää , jag har kompisar som knackar Cobol som livsuppgift , flytta till andra plattformer har försökts sendan före sekelskiftet

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag hade blivit väldigt förvånad om en LLM klarar av att tolka kod som baseras på åratal av finansiella regelverk fylld med åtskilliga undantag och konstiga edge cases.