Ut med hörnsoffan - eller? Goa Recliner:ar (vilstol) istället?

Permalänk

Ut med hörnsoffan - eller? Goa Recliner:ar (vilstol) istället?

Hej kära Sweclockare!

Jag vänder mig till er på denna virtuella samlingsplats med en nypa tillit och ett knippe frågor som kretsar kring den klassiska hörnsoffan, den plats där många av oss parkerar våra "bakdelar" när det är dags för något så trivialt som att glo på TV.

Först, låt oss prata om det där TV-bordet (EDIT: förtydligande: soffbordet). Dess öde är beseglat – ut med det! Detta skedde redan för ett år sedan då användningen var lika med noll, precis som vårt behov av ytterligare ställ för saker och ting.

Sen så äger en sådär lagom gigantisk hörnsoffa som sträcker sig ut framför TV:n. Ja, det är dit vi lutar oss när det är dags att försvinna in i de ljuva världarna av linjär-TV, SVTPlay, YouTube och diverse ViaPlay-äventyr.

Men, den där hörnsoffan ja... Dynorna i denna Ikea-tillverkade är tio år gamla har sett sina bästa dagar. De har utvecklat en slags egen vilja när det kommer till sin form. Att sitta på denna soffa är inte längre lika förtrollande som förr. Snarare verkar den ha blivit mer anpassad för att fullt ut stödja en halv- eller helt liggande ställning. Och nej, mina vänner, gäster använder aldrig vår hörnsoffa. När de kommer över för att roas och hänföras av vår gästfrihet skickar vi dem rakt till köksbordet för matupplevelser. Det blir inte att vi förpassar oss till soffan.

Ni kanske börjar ana mitt dilemma? Den här kolossen till soffa tar upp mer golvyta än en liggande elefant. Och den visar inget som helst ånger över det. De senaste tiderna har jag fått en oemotståndlig känsla av att jag tråkats på riktigt av hur soffan beter sig som en dominerande BLOB? Fast den är ju inte binär så OK, LOB då då.

Här kommer mina tankar in på riktigt spännande vägar. Jag börjar fundera över idén att dumpa soffan och istället skicka in två lyxiga "Recliners" på scenen. Ja, du läste rätt, två av de där stolarna som låter dig luta dig tillbaka och njuta så som man förtjänat efter en lång arbetsdag. Varför inte, tänker jag? Ett sådant drag skulle inte bara öppna upp för mer luft i rummet, det skulle skapa ett utrymme som vi faktiskt kan kalla användbart. Tänk er bara det, möjligheten att addera en stilfull matplats eller kanske till och med en trendig lounge-hörna.

Och nu, mina vänner, vi anländer till kärnan av mitt ärende. Jag vill ha era tips, era goda råd och era bästa rekommendationer när det gäller dessa "Recliners" av högsta kvalitet. Jag har en ovilja mot prylar som ger upp innan jag ens har hunnit vänja mig vid deras närvaro. Jag förstår att inredning är något mycket personligt, men det är alltid givande att ta del av hur andra hjärnor har knåpat ihop sina lösningar. Och hörnsoffor, ja, vad används till ens nu för tiden?

Förtydligande: med TV-bordet menar jag soffbordet.
Permalänk
Medlem

Jag fastnade vid tv bordet, var har du konsolen och bluray-spelaren?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ingen erfarenhet av att ha köpt de där själv. Har däremot tänkt fåtöljer som alternativ innan jag skaffade en tokstor hörnsoffa. I mitt fall var hörnsoffan rätt val - men det är ointressant för tråden ;).

Min upplevelse av typ alla fällbara fåtöljerna med inbyggt benstöd var då att... ja de var för fula helt enkelt.
Utbudet av intressanta alternativ blev noll.
Så i mitt fall gick jag över till att titta på snyggare fåtöljer med fotpall. I know. Fotpallen slukar rumsyta. Men ja, designutbudet var större och mer varierat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Purrfected:

Jag fastnade vid tv bordet, var har du konsolen och bluray-spelaren?

Rätt säker på att TS menar soffbord. TV-möbel har man ju, den tar ingen plats

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Rätt säker på att TS menar soffbord. TV-möbel har man ju, den tar ingen plats

Var har man då snacksskålar, glas, universalkontroller och kontroller till konsolen?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Purrfected:

Var har man då snacksskålar, glas, universalkontroller och kontroller till konsolen?

Eller hur? Man måste ju ha soffbord! Jag tror TS är unik i sin situation

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

...
Min upplevelse av typ alla fällbara fåtöljerna med inbyggt benstöd var då att... ja de var för fula helt enkelt.
...

Instämmer! Det har du helt rätt i ju.

Permalänk
Medlem

Recliners är ganska fula... allt i läder går fetbort. Men jag har bytt soffan hemma mot tre recliners, som visserligen sitter ihop med drickahållare mellan sätena. Men INGET slår komforten i dessa. Skaffa dem i grått tyg.
https://hagagruppen.se/produkt/cinema/

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Var har man då snacksskålar, glas, universalkontroller och kontroller till konsolen?

Vill jag njuta av snacks (inte så ofta det händer) så gör jag enbart det. Annars, om jag äter snacks och gör något annat samtidigt som att se på TV så upptäcker jag efter en stund att någon ätit upp mina snacks (någon=jag, fast omedvetet). Kunde lika gärna ha sondmatat ner snacksen. Detsamma gäller för goda drycker som vin etc.

Har ingen spelkonsol. Inser att det kan bli ett potentiellt problem var man ska lägga fjärrkontrollen om man vare sig har soffbord eller soffa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Recliners är ganska fula... allt i läder går fetbort. Men jag har bytt soffan hemma mot tre recliners, som visserligen sitter ihop med drickahållare mellan sätena. Men INGET slår komforten i dessa. Skaffa dem i grått tyg.
https://hagagruppen.se/produkt/cinema/

Den där har jag kollat på, tvåsits-kombo till vårt pyttelilla filmrum. En fråga: Kan man ställa den kloss an en vägg utan att det stör reclinerfunktionen? Tänker på ryggstödet när man fäller det bakåt.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

En eller två eames kopior till fåtöljer är inte så dumt, men behöver kompletteras med något

Permalänk
Skrivet av Bjirn:

Recliners är ganska fula... allt i läder går fetbort. Men jag har bytt soffan hemma mot tre recliners, som visserligen sitter ihop med drickahållare mellan sätena. Men INGET slår komforten i dessa. Skaffa dem i grått tyg.
https://hagagruppen.se/produkt/cinema/

Varför går läder fetbort?

Permalänk
Skrivet av Bjirn:

Recliners är ganska fula... allt i läder går fetbort. Men jag har bytt soffan hemma mot tre recliners, som visserligen sitter ihop med drickahållare mellan sätena. Men INGET slår komforten i dessa. Skaffa dem i grått tyg.
https://hagagruppen.se/produkt/cinema/

De ser fina ut ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Den där har jag kollat på, tvåsits-kombo till vårt pyttelilla filmrum. En fråga: Kan man ställa den kloss an en vägg utan att det stör reclinerfunktionen? Tänker på ryggstödet när man fäller det bakåt.

Nästan helt kloss an kan du sätta dem, skulle rekommendera minst 3-4cm för att inte huvudkuddarna ska gå mot väggen, men recliner funktionen går i princip bara nedåt/framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Varför går läder fetbort?

Tja, personlig åsikt men jag har alltid rätt så...
Svinfult
Svinäckligt att sitta i, andas inget.