Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Permalänk

Samma här, mitt 250mb abonnemang höjdes från 419 till 469 i juli men ser att det nu kostar 439 i zitius portal.

Nu, det roliga är egentligen att 500mb endast kostar 449 i samma portal, dvs lägre än gamla 250mb priset - och om jag loggar in på bahnhofs hemsida får jag mycket riktigt inte längre uppgradera från 250 till 500 mb! Bara till 1000mb. Go figure.

Man har ju aldrig kunnat nedgradera sin hastighet i klassisk bahnhof shitlord-maneer, men nu kan man inte ens uppgradera sig längre - om ens gamla pris är för högt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrivkramp:

Samma här, mitt 250mb abonnemang höjdes från 419 till 469 i juli men ser att det nu kostar 439 i zitius portal.

Nu, det roliga är egentligen att 500mb endast kostar 449 i samma portal, dvs lägre än gamla 250mb priset - och om jag loggar in på bahnhofs hemsida får jag mycket riktigt inte längre uppgradera från 250 till 500 mb! Bara till 1000mb. Go figure.

Man har ju aldrig kunnat nedgradera sin hastighet i klassisk bahnhof shitlord-maneer, men nu kan man inte ens uppgradera sig längre - om ens gamla pris är för högt

Har du faktiskt pratat med supporten om det? Om du inte har ett kontrakt med bindningstid så ska det väl inte finnas nån anledning till varför du inte kan byta till en ny plan? Bara checka med deras chatt support och se vad de säger, brukar vara smidigt i min erfarenhet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Har du faktiskt pratat med supporten om det? Om du inte har ett kontrakt med bindningstid så ska det väl inte finnas nån anledning till varför du inte kan byta till en ny plan? Bara checka med deras chatt support och se vad de säger, brukar vara smidigt i min erfarenhet.

Det är klart det går, det är mest att allt är så fruktansvärt töntigt. Och senast orkade jag inte agera för 30k/mån skillnad.

Är väl dags nu dock, men är nog sannolikare att jag byter operatör - synd bara för jag gillade integrity vpn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrivkramp:

Det är klart det går, det är mest att allt är så fruktansvärt töntigt. Och senast orkade jag inte agera för 30k/mån skillnad.

Är väl dags nu dock, men är nog sannolikare att jag byter operatör - synd bara för jag gillade integrity vpn.

Om du förväntar dig att andra leverantörer inte kommer göra samma sak så kommer du nog bli besviken... Det är väldigt standard beteende, speciellt inom stadsnät där nätavgiften går upp och ner i vågor, man ser samma mönster hända på alla de som levererar (förutom de som satte sig på högre pris till början och aldrig ändrade det alls)

Håller med att det är skit att man måste hålla på och jaga efter de för att hålla lägre priset, men det kommer nog fortsätta hända överallt tills det kommer nån extern anledning som påtvingar leverantörerna att sänka priset automatiskt när de sänker. Skulle säga att det är extremt låg chans att det kommer hända.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Fy fasen, 25% höjning från oktober för mitt sketna 100/100. 359 kr till 449 kr.
"En prishöjning är förstås aldrig kul och något vi helst hade sluppit, men vi hoppas på din förståelse och är glada att du har valt oss." Nä, ni har inte min förståelse...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk

Såg tråden och var tvungen och kolla.
Betalar 429:- för 250/250. Fast när man kollar vilket pris som marknadsför så betalar jag en bit mer en det.

480 kr mer per år över marknadsförd kostnad.
Kanske ska hota med att säga upp mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrimsonEyed:

Såg tråden och var tvungen och kolla.
Betalar 429:- för 250/250. Fast när man kollar vilket pris som marknadsför så betalar jag en bit mer en det.
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

480 kr mer per år över marknadsförd kostnad.
Kanske ska hota med att säga upp mig.

Den enda trösten är att de i vilket fall inte brukar ha några problem med att justera priset om man påtalar det, men surt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är för att statsnätet som koncept inte fungerade så bra i praktiken som det var under idéstadiet. Det ser vi nu med kraftigt höjda priser hos princip alla operatörer i alla statsnäten. En rörig soppa där de snarare tävlar om att vara dyrast än att konkurrera med priser. Och driftoperatörerna som driver statsnäten är kanske den största boven i dramat. Kommunerna skiter fullständigt att dessa rånar alla kunder i statsnäten.

Det är dags att regeringen eller riksdagen börjar reglera så att driftoperatören och operatörerna i statsnäten inte kan höja lite hur som helst, här snackar vi rekordinflation i prishöjningar. Sverige har redan halkat efter flera länder när det kommer till kostnad och tillgång till fibernäten. Som det är nu beskrivs statsnäten som konkurrensneutralt och ja om man menar med neutralt där alla tävlar om att höja lika mycket så stämmer det. Nog är nog!

Jag vill också tillägga att statsnäten i sig är ett monopol. Ansluter man sig till statsnätet vare sig man är en hyres, bostadsrätt eller villa så kommer man vara fast på driftoperatörens egna villkor och priser och i de flesta fall så har de kraftigt ökade kostnaderna driftoperatörerna tagit ut hamnat hos slutkunden. Jag ser hellre att man bygger en öppen fiber eller så kallad svartfiber där fastighetsbolaget väljer vilken operatör man tycker ger bäst täckning och pris och förnyar dessa avtal var femte år eller liknande. Den öppna eller svarta fibern som gräver ner fiberoptiken finansieras antingen av kommunen eller statligt.

Jag är inte helt bevandrad i hur statsnäten fungerar så någon får gärna rätta mig om denne är mer teknisk kompetent i området.

Håller med om att stadsnät inte har fungerat riktigt lika bra som man kunde hoppats, samtidigt är det betydligt bättre än många andra lösningar man ser där du är fast både i leverantör och operatör med 0 val överhuvudtaget. Att ha olika nät operatörer för varje kund är dock inte hållbart, att ha olika företag som håller på och grejar med samma fysiska hårdvara? Inte en chans att det skulle fungera, i slutet måste du ha en organisation som hanterar fysiska hårdvaran oavsett vad lösningen är i slutet.

De som har bäst deal när det gäller pris så är det ju generellt sett fastigheten som skrivit bulk kontrakt för alla deras kunder, det brukar resultera i markant lägre pris men det finns potentiellt problem även där då du har 0 val som slutkund och är fast med vad de skrev för kontrakt även om tjänsten du får levererad har problem eller liknande. Vill du ha högre hastighet? Synd för dig då deras kontrakt kommer inte ändras förrän kontraktet tar slut...

Här där jag bor så drevs fysiska nätet av kommunala fastighetsföretaget tills det kom nån lagändring som gjorde att de var tvungen att ge upp kontrollen och då kom Zitius in plus möjlighet att välja leverantör, priset gick definitivt ner då den ändringen hände jämfört med hur det var före. Nyligen byttes nätoperatören från Zitius till GlobalConnect då de är på nytt kontrakt med operatören antar jag.

Personligen tror jag att enda lösningen är att regeringen måste ställa krav på nät operatörerna om vad de får göra, tycker också att de inte borde vara tillåtet att sänka priset på en tjänst utan att också sänka vad folk betalar (förutsatt att det inte är nån bindningstid involverad) men det kommer inte hända förrän de tvingas till det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Håller med om att stadsnät inte har fungerat riktigt lika bra som man kunde hoppats, samtidigt är det betydligt bättre än många andra lösningar man ser där du är fast både i leverantör och operatör med 0 val överhuvudtaget. Att ha olika nät operatörer för varje kund är dock inte hållbart, att ha olika företag som håller på och grejar med samma fysiska hårdvara? Inte en chans att det skulle fungera, i slutet måste du ha en organisation som hanterar fysiska hårdvaran oavsett vad lösningen är i slutet.

De som har bäst deal när det gäller pris så är det ju generellt sett fastigheten som skrivit bulk kontrakt för alla deras kunder, det brukar resultera i markant lägre pris men det finns potentiellt problem även där då du har 0 val som slutkund och är fast med vad de skrev för kontrakt även om tjänsten du får levererad har problem eller liknande. Vill du ha högre hastighet? Synd för dig då deras kontrakt kommer inte ändras förrän kontraktet tar slut...

Här där jag bor så drevs fysiska nätet av kommunala fastighetsföretaget tills det kom nån lagändring som gjorde att de var tvungen att ge upp kontrollen och då kom Zitius in plus möjlighet att välja leverantör, priset gick definitivt ner då den ändringen hände jämfört med hur det var före. Nyligen byttes nätoperatören från Zitius till GlobalConnect då de är på nytt kontrakt med operatören antar jag.

Personligen tror jag att enda lösningen är att regeringen måste ställa krav på nät operatörerna om vad de får göra, tycker också att de inte borde vara tillåtet att sänka priset på en tjänst utan att också sänka vad folk betalar (förutsatt att det inte är nån bindningstid involverad) men det kommer inte hända förrän de tvingas till det.

I wish, vårt kommunala bolag gjorde en deal med Telenor i 5 års tid, priserna oförändrade. 300:- startavgift obligatoriskt för alla hyresgäster som ej va befintlig kund. Surt för dessa som även kanske hade telefon och bredband hos en annan leverantör samtidigt som man ej kan byta eller förhandla priset eller ta BF-erbjudande. För oss va det en lose-lose inte ens ett bra erbjudande för oss nya kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

I wish, vårt kommunala bolag gjorde en deal med Telenor i 5 års tid, priserna oförändrade. 300:- startavgift obligatoriskt för alla hyresgäster som ej va befintlig kund. Surt för dessa som även kanske hade telefon och bredband hos en annan leverantör samtidigt som man ej kan byta eller förhandla priset eller ta BF-erbjudande. För oss va det en lose-lose inte ens ett bra erbjudande för oss nya kunder.

Oof ja då var det både inte ens bra deal och inge val samtidigt, inte så kul.

De personerna jag ser prata om att ha jätte bra deal (1 gbit hastigheter för 200 kr i månaden eller liknande) har alltid varit såna bulk deals dock så var därför jag trodde det åtminstone gav bättre pris överlag. Antar att det då kanske bara handlar om hur bra de individerna som fixade dealen var eller nått...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Till er som klagar på stadsnäten, så kan jag med information säga att många tjänsteleverantörer drar en vit lögn om att det är stadsnätets kostnader som har ökats i många fall.

Har själv insyn i ett stadsnät där man inte har gjort en revidering av kostnader på 3 år för anslutningar och nu 2024 så höjer man i snitt 10kr per tjänst, för att täcka kostnaderna med inflationen.

Så man ska inte blint lita på informationen ISPn ger en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Fy fasen, 25% höjning från oktober för mitt sketna 100/100. 359 kr till 449 kr.
"En prishöjning är förstås aldrig kul och något vi helst hade sluppit, men vi hoppas på din förståelse och är glada att du har valt oss." Nä, ni har inte min förståelse...

Det här har börjat bli så smutsigt, operatörerna överlag verkar ha tryckt upp priserna på lägre/lägstanivåerna något enormt.

Såhär ser det ut hos mig, 250 Mbit är det lägsta jag kan välja, sen kostar 500Mbit 20:-/månad mindre än 250 Mbit (!?).
Och prisspridningen ju totalt försvunnit när jag kan få 1000/1000 för en bråkdel mer än dom två andra hastigheterna..

Dock ligger detta i linje med vad jag alltid tjatat om, det "kostsamma" är väl att ha en lina igång åt en kund.
Jag förbrukar min data varje månad, oavsett om jag har 100, 500, 1000 eller 10000 Mbit. Den enda "skillnaden" är att jag har ett krav/förväntan på hur fort jag kan tanka denna data, men redan 500Mbit som jag har idag är så pass snabbt att det är sällan jag har några väntetider.
Mao så är det ju rätt "riskfritt" att som operatör erbjuda högre hastigheter eftersom det är relativt få personer som verkligen utnyttjar dom.

Istället har dom nu gjort som vi ser, dom har tryckt upp lägstapriserna något enormt. Var är en 100/10-lina för 195:- i månaden någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

De som har bäst deal när det gäller pris så är det ju generellt sett fastigheten som skrivit bulk kontrakt för alla deras kunder, det brukar resultera i markant lägre pris men det finns potentiellt problem även där då du har 0 val som slutkund och är fast med vad de skrev för kontrakt även om tjänsten du får levererad har problem eller liknande. Vill du ha högre hastighet? Synd för dig då deras kontrakt kommer inte ändras förrän kontraktet tar slut...

Att man inte skulle kunna uppgradera till högre hastighet i fall där gemensamt avtal förhandlats med en ISP är inget jag någonsin stött på. De brukar tvärt om gladeligen acceptera att du betalar någon hundralapp extra varje månad utöver den summa som de får av föreningen.

Skrivet av RaidSoft:

De personerna jag ser prata om att ha jätte bra deal (1 gbit hastigheter för 200 kr i månaden eller liknande) har alltid varit såna bulk deals dock så var därför jag trodde det åtminstone gav bättre pris överlag. Antar att det då kanske bara handlar om hur bra de individerna som fixade dealen var eller nått...

Numera brukar det snarare röra sig om 1000/1000 för något i storleksordningen 75-100 kr/månad per lägenhet. Det är alltså svaren de lämnar när man begär in en offert, inget som krävt hårda förhandlingar.

Har även hört liknande siffror från bekanta inom det sista året eller två, så antar att det är hyfsat standard åtminstone i Stockholm.

Skrivet av BasseBaba:

Det här har börjat bli så smutsigt, operatörerna överlag verkar ha tryckt upp priserna på lägre/lägstanivåerna något enormt.

[...]

Dock ligger detta i linje med vad jag alltid tjatat om, det "kostsamma" är väl att ha en lina igång åt en kund.
Jag förbrukar min data varje månad, oavsett om jag har 100, 500, 1000 eller 10000 Mbit. Den enda "skillnaden" är att jag har ett krav/förväntan på hur fort jag kan tanka denna data, men redan 500Mbit som jag har idag är så pass snabbt att det är sällan jag har några väntetider.
Mao så är det ju rätt "riskfritt" att som operatör erbjuda högre hastigheter eftersom det är relativt få personer som verkligen utnyttjar dom.

Det är nog snarare stadsnäten som höjt priserna, förmodligen ungefär lika mycket oavsett hastighet. Då blir det precis som du säger ingen större prisskillnad mellan olika hastigheter eftersom den genomsnittliga ökningen av trafikmängd som inte går till andra ISP:er som de peerar gratis med förmodligen är ganska liten.

De lägre priserna du talar om hittar man tyvärr numera nästan enbart via gruppavtal där inget stadsnät är inblandat. De priserna har ju till skillnad från de individuella stadsnäts-priserna gått nedåt år för år.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det är nog snarare stadsnäten som höjt priserna, förmodligen ungefär lika mycket oavsett hastighet. Då blir det precis som du säger ingen större prisskillnad mellan olika hastigheter eftersom den genomsnittliga ökningen av trafikmängd som inte går till andra ISP:er som de peerar gratis med förmodligen är ganska liten.

De lägre priserna du talar om hittar man tyvärr numera nästan enbart via gruppavtal där inget stadsnät är inblandat. De priserna har ju till skillnad från de individuella stadsnäts-priserna gått nedåt år för år.

Ja det är förstås ett alternativ. Det tråkiga med avsaknaden av dom låga priserna är för folk som inte har några större behov, farsan hade klarat sig med 10/10, men tvingas nu upp i 250/100 som blivit det minsta där han bor.

Permalänk
Medlem

Kollade just för min del och 369:- betalar jag till Bahnhof sedan 2 höjningar från 299:- på 8 månader och 329:- är listpriset igen (ingen kampanj, ingen rabatt, ingen hårdvaruhyra osv.)... Har planerat att byta, får slå slag i saken nu, passade inte senast pga. helgdagar osv som kunde genererat dagar utan internet med uruselt mobilnät.

Även fast detta är fullt lagligt osv. så kan jag hälsa ansvariga för alla operatörer som läser detta; Det är fult och jag glömmer aldrig, aldrig. Byt namn och slå ihop företag bäst ni vill, jag glömmer inte.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iliyena:

Även fast detta är fullt lagligt osv. så kan jag hälsa ansvariga för alla operatörer som läser detta; Det är fult och jag glömmer aldrig, aldrig. Byt namn och slå ihop företag bäst ni vill, jag glömmer inte.

Rätt säker att alla operatörerna gör detta så du behöver inte ens hålla reda på vilka som gör det eller inte, bara anta att alla gör det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Rätt säker att alla operatörerna gör detta så du behöver inte ens hålla reda på vilka som gör det eller inte, bara anta att alla gör det.

Aldrig tidigare i mitt liv, så jag har min egen lista annars är det orättvist ^_^

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iliyena:

Aldrig tidigare i mitt liv, så jag har min egen lista annars är det orättvist ^_^

Verkar bero mycket på hur man får sin tjänst, när det gäller stadsnät exempelvis så har jag sett det beteendet från alla leverantörer komma och gå, även sett priserna gå upp för alla leverantörerna runt samma tidsperiod sen sjunka ner igen nån månad senare som en "våg". Har man en tjänst där de är operatör och leverantör så kan jag tänka mig det inte händer på samma sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Verkar bero mycket på hur man får sin tjänst, när det gäller stadsnät exempelvis så har jag sett det beteendet från alla leverantörer komma och gå, även sett priserna gå upp för alla leverantörerna runt samma tidsperiod sen sjunka ner igen nån månad senare som en "våg". Har man en tjänst där de är operatör och leverantör så kan jag tänka mig det inte händer på samma sätt.

Det är konstigt, men jag tror säkert att det är så; "Du valde just oss fast du hade alternativ så vi ska behandla dig sämre trots det förtroendet."

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Fick mail från Bahnhof nyss. Dom ska höja mitt internet från 89kr/mån till 199kr/mån. Härligt med en liten 124% höjning av månadskostnaden bara sådär!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

... Ibland kan skillnaden vara ett helt paket smör i värde, varje månad.

Väldigt aktuell jämförelse med tanken på att ett paket smör kan kosta 69kr för 500g.

Permalänk
Medlem

Och nu fick jag ett höjningsmail från Bahnhof.
Från 199kr till 279kr, upp med 40% för 250/250-lina "... på grund av ökade el- och leverantörskostnader." De kanske ska lägga lite krut på att se över sina leverantörsavtal.

För övrigt, nätägaren fakturerar sitt separat och de gått från 179 till 199 på 8år.

Permalänk
Medlem

Bahnhof höjde priset tidigare i år så att 100/100 som jag då hade skulle kosta lika mycket som 250/250 pga prishöjning av Open Infra som sköter stadsnätet, uppgraderade då till 250. Nu loggade jag in hos Open Infra och noterade att Bahnhof har 500/500 till ett lägre pris än jag ger för 250. Uppgraderade mig till 500 och sparar en slant på kuppen. Tror det är tredje gången i år jag kontaktar dom och sänker mitt pris, denna gång dubblade jag farten också

Permalänk
Skrivet av Skrivkramp:

Det är klart det går, det är mest att allt är så fruktansvärt töntigt. Och senast orkade jag inte agera för 30k/mån skillnad.

Är väl dags nu dock, men är nog sannolikare att jag byter operatör - synd bara för jag gillade integrity vpn.

Det är ju det som de vet. De flesta orkar inte bry sig eller märker av det.

Jävligt fult och jag skulle aldrig välja Bahnof idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det är ju det som de vet. De flesta orkar inte bry sig eller märker av det.

Jävligt fult och jag skulle aldrig välja Bahnof idag.

Har du inte bindningstid så gör ALLA detta gäller även mobil operatörerna och mer eller mindre alla former av abonnemang kommer årligen att öka om man inte har bindningstid, Är bransch standard.

Så bahnhof, Telia, tele2 osv alla kommer öka årligen om man inte har bindningstid. Man får helt enkelt binda upp sig en gång per år sen komma ihåg att ringa in och förnya avtalet. Gjorde jag med comhem i över 10 år med mitt student abonnemang (100mbit för 100kr och sista två åren 250mbit för 250kr) och då pluggade jag bara första 1,5 åren

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Har du inte bindningstid så gör ALLA detta gäller även mobil operatörerna och mer eller mindre alla former av abonnemang kommer årligen att öka om man inte har bindningstid, Är bransch standard.

Så bahnhof, Telia, tele2 osv alla kommer öka årligen om man inte har bindningstid. Man får helt enkelt binda upp sig en gång per år sen komma ihåg att ringa in och förnya avtalet. Gjorde jag med comhem i över 10 år med mitt student abonnemang (100mbit för 100kr och sista två åren 250mbit för 250kr) och då pluggade jag bara första 1,5 åren

Jaså? Har aldrig hänt mig iaf.

Permalänk
Medlem

Mitt abonnemang är 60 kr dyrare än om jag hade blivit ny kund. Känns rätt surt att bli så illa behandlad som trogen kund. Men pga orsaker vill jag inte byta, så det är bara att svälja det beska. Förmodligen är det uttänkt så att kunder som varit trogna länge inte lämnar trots prishöjningar, medan ett lägre pris för nya kunder tas på "marknadsföringsbudgeten".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jaså? Har aldrig hänt mig iaf.

telia
tele2
comhem
bahnhof
Verisure
bredband2
telenor
tre
comviq
sector
viasat

Dom företag som antingen jag eller någon i familjen har varit med om det när man inte haft tjänsten bunden. Är hela grejen med bindningstid och att man alltid behöver komma ihåg alla bindningstider så man kan komma ihåg att ringa in och förhandla nytt pris alternativt byta leverantör för bättre pris.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jaså? Har aldrig hänt mig iaf.

Menar du att kostnaden för dina abonnemang aldrig har ökat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Mitt abonnemang är 60 kr dyrare än om jag hade blivit ny kund. Känns rätt surt att bli så illa behandlad som trogen kund. Men pga orsaker vill jag inte byta, så det är bara att svälja det beska. Förmodligen är det uttänkt så att kunder som varit trogna länge inte lämnar trots prishöjningar, medan ett lägre pris för nya kunder tas på "marknadsföringsbudgeten".

Jämför du med ny kund kampanj som ger lägre pris en tidsperiod eller baspris nya kunder har? För om du jämför med nya kunders grundpriser så kan du alltid fråga om att få det nya lägre priset från de, menar du kampanjer så kommer du nog inte få det så klart.

Typ överallt så får nya kunder temporärt lägre pris för att få de att byta, orkar man så kan man tjäna en del genom att hoppa mellan leverantörerna för att använda kampanj efter kampanj men det känns inte direkt värt besväret...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |