Permalänk
Medlem

Antenner DIY (hemgjord antenn)

Hejsan. Jag går i 3an på gymnasiet och vi har som i uppgift att bygga en egen antenn som ska klara av minst 200m av räckvidd. Jag skulle vilja ha hjälp med vilken typ av antenn o vilka delar som behövs osv annars är all info nödvändig för är verkligen verkligen nybörjare inom detta område.

Och för att få ett ”plus i kanten” ska man komma över 1km av räckvidd.

Det kan vara ex ett pringles rör man gör till en antenn eller en stor fullt fungerande antenn.

Allt som skrivs läser jag. Så om du kan något skriv gärna.

Glömde skriva att det är mellan en telefon och en högtalare med våran antenn inkopplad via en tv kabel eller vad det heter

Permalänk
Medlem

- Antenn för vad?
- Vilket frekvensområde?
- Vilken maximal sändareffekt matad in i antennen?
- 200 m i alla riktningar horisontellt, eller riktad i en smal stråle?
- Är räckvidden för öppen, platt mark (åker, betesfält, vatten) eller med byggnader, träd och annat i vägen?
- Hur känslig är mottagaren och vad är det för radio? Det räcker ju inte att skrika sig hes om den som ska höra är stendöv.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det ska vara en rak riktning mellan en telefon och en högtalare som har vår antenn inkopplad.

Och det ska vara plattmark och inget i vägen. Tror vi ska göra testet på en golfbana (som är relativt platt och inga träd i vägen)

Är ganska ny inom detta så vet inte vad frekvensområde är men antar att det är samma som bluetooth(?) isf så är det bluetooth

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att bygga en så kallad "cantenna". Utgå från en diameter på röret på 90 mm, det är optimalt för Bluetooth, vad jag kan se.
Här är några vettiga länkar om hur man konstruerar en sån antenn och hur man räknar fram måtten.
https://www.changpuak.ch/electronics/cantenna.php
https://www.wikihow.com/Make-a-Cantenna

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Tänk på att antennen i mottagaren också måste klara avståndet.

Räcker inte med att bara boosta i ena änden sålänge den inte kan svara tillbaka.

Såvida det inte är någon envägs signal du tänkte sända ut dvs.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

antenner handlar om geometrier och antennelement - bör gå att hitta många ritningar för lösningar, om inte uppgiften är att designa från grunden med antenndesign med simuleringar etc.

verkan är reciprok dvs. förbättrar du antenförstärkningen med 8 dB med tex. en yagi-antenn i ena änden så förbättras hela länken med 8 dB lägre förlust även om man inte ändrar något på den andra sidans antennen (typisk inbyggd antenn i telefonen) - detta på bekostnaden att antennen inte längre strålar runt om utan mest i en riktning som reflektorn i en ficklampa då mängden effekt som antennen sänder med (vid sändning) fortfarande är samma och motsvarande sätt samlas signalenergin från en enda riktning vid mottagning - dvs är det 10 dB antennförstärkning så är inkommande energimängd större (10 ggr vid 10 dB antennförstärkning (gain) vilet är knappt 8 dB bättre än en 'pinne'

Att sända ut radio är kringskuret med en hel bunt med regler och på en färdig maskin som telefon eller en Wlan-burk kan du normalt inte ändra något alls när det gäller uteffekter - typiskt 100 eller 200 mW i genomsnitt när det väl sänder.

vill man ha friare händer att exprementera med radio och antenner så föreslå jag att man går radioamatörs kurs och skaffar en radioamatörcertifikat - och nej, man behöver inte lära sig telegrafi för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tänk på att antennen i mottagaren också måste klara avståndet.

Räcker inte med att bara boosta i ena änden sålänge den inte kan svara tillbaka.

Såvida det inte är någon envägs signal du tänkte sända ut dvs.

Det där är direkt felaktigt. En antenn förstärker signalen både för sändning och mottagning. Det du tänker på är att öka avståndet genom att höja uteffekten på radion. Det kan orsaka assymetri om mottagaren har en svagare uteffekt på sin radio.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem

Det där låter som en spännande uppgift. Tycker du ska sätta dig in i det själv, och inte bara be om någon färdigserverad lösning. Antennteori på den nivån är ingen raketforskning.

Rent generellt har du inte mycket effekt att jobba med givet vad du ska koppla ihop. Det kommer landa i något med redig riktverkan (eng. directivity), och du måste ha möjlighet att ställa in och hålla riktningen med viss precision om det ska funka på ett robust vis på avstånd > 1 km. Utgå från det och spåna fram något på egen hand

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hur du än funderar så måste du ta reda på vilken frekvens som kommer att användas. Det är grunden för att räkna på antensprötens längd. Om du funderar på att få ett plus i kanten så har du hjälp av en bra Yagi antenn. Kalkylator finner du i länken. Lycka till.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk

Den här typen (Helical/Helix) fungerar bra. http://f5ad.free.fr/Liens_coupes_ANT/G/PA3FYM%20Helice%202300...

Ska se om jag hittar några gamla bilder från en jag byggde för runt 20 år sedan.
När WiFi började dyka upp så fanns inte direkt några antenner att tillgå. Så då byggde jag ovanstående modell och den gav full hastighet till dåtidens "snabba" nätverkskort. Som längst provade jag 1.8 kilometer med fri sikt och det var inga problem.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Enklast är väl att bygga en så kallad "cantenna". Utgå från en diameter på röret på 90 mm, det är optimalt för Bluetooth, vad jag kan se.
Här är några vettiga länkar om hur man konstruerar en sån antenn och hur man räknar fram måtten.
https://www.changpuak.ch/electronics/cantenna.php
https://www.wikihow.com/Make-a-Cantenna

Ska den vara i aluminium? Sen är det väl en lätt lätt plast hinna inne?