Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Nu måste jag gubbgnälla på er ungdomsgnällare ...
Konsten att öppna ett burklock som sitter hårt åt med undertryck är hur gammal och enkel som helst, men verkar ha gått förlorad över generationerna. Till och med min mormor (som gick bort på åttiotalet) kunde det här enkla tricket.
Gör så här:
1. Hitta en av de ”inpressade delar” som ofta finns i burklockets nederkant.
2. Ta fram en vanlig matsked av metall och håll den i handtaget, med den skålade delen vänd uppåt och mot dig.
3. Tryck försiktigt in skedens spets under den inpressade delen i burklockets nederkant.
4. Tryck skedens handtag inåt för att använda skaftet som en hävstång och pressa skedens spets och burklocket en aning utåt.
5. * PLOPP *
6. Öppna locket.

Om burklocket saknar inpressade delar funkar det ofta även att trycka in skedens spets var som helst under burklockets nederkant.

Så jag antar att du gnäller på mig för att jag hann före dig med att beskriva mer eller mindre samma metod?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Så jag antar att du gnäller på mig för att jag hann före dig med att beskriva mer eller mindre samma metod?

Din metod är ju inte lika effektiv [gnäll] eftersom man behöver mer kraft för att vrida en smal spets [gnäll] och inte heller kan använda skedens rundning och handtaget för att skapa en hävstångseffekt som ökar kraften [gnäll].
Det kan mycket väl funka, men är inte lika effektivt [gnäll] …

Permalänk
Avstängd

Önskar Hemglass går i konkurs och ingen annan tar över så jag slipper deras avskyvärda "melodi".

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Absolut medhåll, gick idag till ICA och även där var ICAs egen ekologiska mjölk mer pastöriserad i 1.5l-förpackning än i 1l-förpackningen. "Lite längre hållbarhet", tjae, skulle vara för att den smakar sämre i sådana fall. De enda jag känner (varning för anekdot) som köper ekologisk mjölk i 1.5l-förpackning är barnfamiljer. Händer aldrig att mjölken blir för gammal där.

ICA, COOP, Willys/Hemköp, Lidl, de har alla överpastöriserad ekologisk mjölk i 1.5l , och lågpastöriserad (och alltså godare) i enliters. - Är inte det ett bevis på konspiration så säg.

Är då den överpastöriserade, och sämre smakande mjölken, billigare? Den är ju enklare att hantera för handlarna liksom. Ja, ca 30 öre litern billigare i 1.5l istället för 1l-paketet, känns inte som en riktigt bra deal för mig som kund.

Om ett tag kommer de säkert att konstatera att allt färre köper mjölk i större förpackningar, kanske kan man ta bort dem helt.

Såvitt jag vet är det numera bara Arla som har lågpastöriserad ekologisk (mellan)mjölk i 1.5-literspaket, men många butiker tycks inte längre ta in fullsortimentet av Arlas mjölk, Stora Coop där har bara 1 Arla-mjölk, "Lantmjölk", men den gissar jag säljer ganska klent (men är god).

Ekologisk mjölk, vilka hipsterfasoner. Köp vanlig mjölk, det finns i alla affärer.

Permalänk
Snusfri

När man är jävligt nöjd med sig själv för att man storstädat ballen så den är ren och fin för att sen inse att man har resten av lägenheten kvar...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

När man är jävligt nöjd med sig själv för att man storstädat ballen så den är ren och fin för att sen inse att man har resten av lägenheten kvar...

Mer info än nödvändigt tror jag... 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Mer info än nödvändigt tror jag... 😂

Kan bli riktigt skitigt ibland.
Jobbigt om det varit varmt under dagen med

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Hörde nått ekonomiprogram om regnvädret Hans. Det kommer att kosta försäkringsbolagen så mycket att det blir höjda premier på hus/hemförsäkring. Vanligt är väl att den som orsakar en skada betalar. I detta fall är det de som använt fossilbränsle som orsakat det onormala regnet. Då är det rimligt att ta betalt vid pumpen så det räcker att betala alla skador som växthuseffekten åstadkommer. Det är ju skogsbränder också som kostar i förstört virke och ibland nerbrända hus. Höjt pris på bränsle kommer inte att vara populärt. Men det kan ju bidra till att folk är mer försiktiga med gaspedalen och ransonerar sitt bilåkande. Flygbränslet ska givetvis också bidra. Sedan finns det ju fattiga länder som drabbas hårt fastän dom förbrukar mycket mindre bränsle än vi i den rika världen gör. Dom borde ha vår hjälp men det blir knepigt att organisera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Önskar Hemglass går i konkurs och ingen annan tar över så jag slipper deras avskyvärda "melodi".

Gör en ”Percy”.
Det blir dyrt, men hjälper tydligen …
https://www.expressen.se/kvallsposten/nu-slipper-percy-nilsso...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Mer info än nödvändigt tror jag... 😂

Ballen är alltså slang för balkong i vissa områden, för oss andra som pratar svenska är det något helt annat som mer tvättas än städas…

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ballen är alltså slang för balkong i vissa områden, för oss andra som pratar svenska är det något helt annat som mer tvättas än städas…

Lärde mig detta för någon månad sedan. Blev rätt paff när någon bjöd in för att hänga på deras balle. 😂
Hajade dock fort eftersom personen i fråga inte hade någon balle av den andra typen.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttrickio:

Lärde mig detta för någon månad sedan. Blev rätt paff när någon bjöd in för att hänga på deras balle. 😂
Hajade dock fort eftersom personen i fråga inte hade någon balle av den andra typen.

Säker på det?

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Säker på det?

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem

”balle” betyder något helt annat än balkong i Göteborg.
Det är nog typisk Ståååkååålmsslang …

Permalänk
Skrivet av LANberg:

”balle” betyder något helt annat än balkong i Göteborg.
Det är nog typisk Ståååkååålmsslang …

"balle" är "balle" i 08-området. Kan jag bekräfta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindBlaster_303:

"balle" är "balle" i 08-området. Kan jag bekräfta.

Och något helt annat i Skåne.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Och något helt annat i Skåne.

Som gurkburk?

[edit]
Men för all del, upplys oss!

Permalänk
Snusfri

Balle betyder balkong här i Hälsingland.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Badhuset nästgårds ska byggas om. Ska bli klart om typ 3 år. Dvs, det hade gått fortare att bygga ett helt nytt. Åtminstone förr. Men, till saken, i närheten finns även bibliotek, dagis, etc, så jag hämtar där med bil.

Gnället: De flesta parkeringsplatserna är numera upptagna av byggbodar, dvs, platserna är inhägnade och oanvändbara för allmänheten. Ca 25% av "allmänhetens" platser upptas av diverse firmabilar som bara står still mesta delen av dagen. Och eftersom det byggs fler höghus i närheten, utan att antalet parkeringsplatser för allmänhet eller besökare ökas, så är det redan ont om platser i området. Idag fick jag lägga 10-15 minuter på att köra runt och leta parkeringsplats. Någonstans där går en slags brytpunkt, jag får snart parkera vid köpcentret en bit bort och gå 7-8 minuter till dagis och sedan 15-20 minuter därifrån. Kanske är nyttigt med en promenad? Tjae, jag står eller går ca 8 timmar per dag på jobbet, och att lägga nästan en halvtimme extra på dagishämtning har jag inte riktigt tid med. De andra barnen har andra aktiviteter, det ska lagas middag, med mera.

(Det finns inga parkeringsplatser/hämtningsplatser på dagis, men det har brukat gå att hitta en parkering 1-2 minuter bort och lägga en femma om dagen i parkeringsavgift, det är inte hela världen, men nu verkar det krångligt)

Gnället2: Man kan säga vad som helst om biltrafik, men att minska den genom att ta bort antalet parkeringsplatser är en dålig lösning. Möjligen kan man göra ett antal platser väldigt dyra, säg 100kr/timme, då står ju folk där inte i onödan men det är en lösning som även den har nackdelar.

Kollektivtrafik? Går inte, då jag inte har flextid eller liknande, men visst, skulle gärna lägga 50% mer restid om det var smidigt och prisvärt; som det är nu tar det ca 3-4x så lång tid att komma till jobbet kollektivt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Balle betyder balkong här i Hälsingland.

Jag föreslår att du håller det till ditt lokalområde...

https://svenska.se/tre/?sok=balle&pz=1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindBlaster_303:

Som gurkburk?

[edit]
Men för all del, upplys oss!

En skinka (:

(När man vet så makear kanske "balla balla" från Bert lite mer sense)

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

När man var liten och gick i hög/lågstadiet så kontaktade skolan föräldrarna
för 1st föräldramöte per år och that's it. (Förutsatt att man skötte sig)

Nu 30 år senare så skickar skolan ca 10 meddelanden i veckan med allt möjligt skit.
Hur kunde skolan bedrivas på 90-talet undrar jag.
All denna info... Jag orkar ärligt talat inte läsa allt.
Ett exempel från veckan som gått. Tar bara rubrikerna...

1. Lappar!
2. Teknikkurs!
3. Indrottsinformation
4. Idrott
5. Information
6. HPV-vaccination
7. Terminskurs (Skapa)
8. Inkomstkontroll av barnomsorgsavgift
9. Välkommna!
10. Välkommna!
11. Välkommna!

Och det bara fortsätter såhär vecka in och vecka ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

När man var liten och gick i hög/lågstadiet så kontaktade skolan föräldrarna
för 1st föräldramöte per år och that's it. (Förutsatt att man skötte sig)

Nu 30 år senare så skickar skolan ca 10 meddelanden i veckan med allt möjligt skit.
Hur kunde skolan bedrivas på 90-talet undrar jag.
All denna info... Jag orkar ärligt talat inte läsa allt.
Ett exempel från veckan som gått. Tar bara rubrikerna...

1. Lappar!
2. Teknikkurs!
3. Indrottsinformation
4. Idrott
5. Information
6. HPV-vaccination
7. Terminskurs (Skapa)
8. Inkomstkontroll av barnomsorgsavgift
9. Välkommna!
10. Välkommna!
11. Välkommna!

Och det bara fortsätter såhär vecka in och vecka ut.

😂detta! Allting har blivit så tjafsigt nuförtiden. Så fort man köpt en varmkorv på pressbyrån börjar appar o sms plinga o pladdra "hur var din köpupplevelse?" "Du kanske också gillar..." "Pressbyrån i Tjottahejti har fler av korvarna du gillar" osv osv
Värst är nog när man hämtat sitt paket och får ett sms; "du har hämtat ditt paket..." samt när man bokat en resa med SJ o får information om skit som händer i Stockholm när man ska resa Lund-Hässleholm....

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

När man var liten och gick i hög/lågstadiet så kontaktade skolan föräldrarna
för 1st föräldramöte per år och that's it. (Förutsatt att man skötte sig)

Nu 30 år senare så skickar skolan ca 10 meddelanden i veckan med allt möjligt skit.
Hur kunde skolan bedrivas på 90-talet undrar jag.
All denna info... Jag orkar ärligt talat inte läsa allt.
Ett exempel från veckan som gått. Tar bara rubrikerna...

1. Lappar!
2. Teknikkurs!
3. Indrottsinformation
4. Idrott
5. Information
6. HPV-vaccination
7. Terminskurs (Skapa)
8. Inkomstkontroll av barnomsorgsavgift
9. Välkommna!
10. Välkommna!
11. Välkommna!

Och det bara fortsätter såhär vecka in och vecka ut.

Kanske lite en sanning med modifikation. Att skicka med en lapp hem om något då och då var definitivt förekommande förr, men knappast en flod av allmänt bös i den omfattningen. Lite är det nog som det "papperslösa kontoret", dvs det som försågs med datorer och skrivare, vilket ledde till mer papper än någonsin eftersom det var så lätt att producera ändlösa mängder. Lägg till lite onödig wordart och clipart på det.

Permalänk

Nästan dagligen ser jag det jag snart kommer att beskriva i någon form.

Tar ett djupt andetag.

Ser ett par med barn. Mannen håller sin 4-åring (?) i famnen, i den andra handen håller han en cigarett. Kvinnan kör barnvagnen (liggvagn så det ligger en bebis/litet barn däri) med ena handen, i den andra håller hon en cigarett. Hon är också höggravid.

Jag kan inte förstå hur det kan vara lagligt att utsätta sina barn för alkohol via bröstmjölk, cigarettrök via navelsträngen eller via passiv rökning, eller att ge sina barn ohälsosam mat så att barnen blir både tjocka och feta. Borde vara straffbart.

Sedan har vi alla dessa som använder mobilen när man kör bil. Borde vara nolltolerans och indraget körkort som straff. Om du behöver använda navigation, använd röstuppläsning. Hur låg IQ har man som person när man villigen utsätter sig själv och andra för fara bara för att man vill läsa sitt sms, se status på sociala media etc just precis nu. Välj tillfälle, era puckon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

😂detta! Allting har blivit så tjafsigt nuförtiden. ... samt när man bokat en resa med SJ o får information om skit som händer i Stockholm när man ska resa Lund-Hässleholm....

Ryanair skickar galet mycket sk-t när man har bokat en flygresa med dem!
Det galnaste var den gång jag åkte med ett annat flygbolag till resmålet och hem med Ryanair. Jag vet inte hur många mejl Ryanair skickade om billiga hyrbilar i Göteborg.
Jag bor i Göteborg och tycker att Ryanair borde kunna ha lite koll på att man väldigt sällan behöver en hyrbil för att ta sig hem från sin närliggande flygplats. Om jag mot all förmodan hade hyrt en bil här hemma hade jag ju dessutom behöva åka tillbaka till Landvetter för att lämna bilen …

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duck Dodgers:

Nästan dagligen ser jag det jag snart kommer att beskriva i någon form.

Tar ett djupt andetag.

Ser ett par med barn. Mannen håller sin 4-åring (?) i famnen, i den andra handen håller han en cigarett. Kvinnan kör barnvagnen (liggvagn så det ligger en bebis/litet barn däri) med ena handen, i den andra håller hon en cigarett. Hon är också höggravid.

Jag kan inte förstå hur det kan vara lagligt att utsätta sina barn för alkohol via bröstmjölk, cigarettrök via navelsträngen eller via passiv rökning, eller att ge sina barn ohälsosam mat så att barnen blir både tjocka och feta. Borde vara straffbart.

Att röka och vara gravid samtidigt är bevisat dåligt (för fostret allstå, det andra är ju välbekant), likaså passiv rökning, men alkohol via bröstmjölk framstår mest som allmänt moraliserande. Att ta hand om spädbarn och vara påtagligt berusad är dåligt av andra skäl, men hur du ska lyckas få ungen berusad med något som har en alkoholhalt som mäts i promille är obegripligt. En promille är 0,1 %, vilket är någorlunda hyfsad berusning. Alkoholfri öl kan vara upp till 0,5 % och är du så full är du troligen död om du inte är en helt enastående inbiten och tolerant alkoholist. Givet skillnaden mellan dryck och blod så stämmer det väl troligen inte exakt, men du förstår nog poängen.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Att röka och vara gravid samtidigt är bevisat dåligt (för fostret allstå, det andra är ju välbekant), likaså passiv rökning, men alkohol via bröstmjölk framstår mest som allmänt moraliserande. Att ta hand om spädbarn och vara påtagligt berusad är dåligt av andra skäl, men hur du ska lyckas få ungen berusad med något som har en alkoholhalt som mäts i promille är obegripligt. En promille är 0,1 %, vilket är någorlunda hyfsad berusning. Alkoholfri öl kan vara upp till 0,5 % och är du så full är du troligen död om du inte är en helt enastående inbiten och tolerant alkoholist. Givet skillnaden mellan dryck och blod så stämmer det väl troligen inte exakt, men du förstår nog poängen.

1177: "Du bör undvika att dricka alkohol när du ammar. Enligt forskning innebär det inga medicinska risker för barnet så länge du dricker måttliga mängder. Med det menas ett till två glas vin eller motsvarande en till två gånger i veckan.

Däremot har studier kunnat visa att det finns risker om barnet får i sig mer alkohol än så. Barnets utveckling kan påverkas, bröstmjölksproduktionen minska och barnets sömn kan bli störd. Det är inte klarlagt exakt vid vilka mängder skadorna kan uppstå. Därför är rådet att avstå helt från alkohol när du ammar."

Edit: Kan man inte hålla sig borta från alkohol under tiden man är gravid samt när man ammar har man problem med alkohol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Kanske lite en sanning med modifikation. Att skicka med en lapp hem om något då och då var definitivt förekommande förr, men knappast en flod av allmänt bös i den omfattningen. Lite är det nog som det "papperslösa kontoret", dvs det som försågs med datorer och skrivare, vilket ledde till mer papper än någonsin eftersom det var så lätt att producera ändlösa mängder. Lägg till lite onödig wordart och clipart på det.

Jag glömde skriva att vi även får lappar hem som vi ska skriva på lite då och då...
Inte lika många som meddelanden i appen men säkert en 30-tal A4 med diverse...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jag glömde skriva att vi även får lappar hem som vi ska skriva på lite då och då...
Inte lika många som meddelanden i appen men säkert en 30-tal A4 med diverse...

Ja, dessa jävla lappar som skickas hem i början av varje läsår, varför är skolan oförmögen att spara kontaktuppgifter och liknande?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."