SweClockers byter servrar hos Bahnhof

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av BMac:

Det kunde ju ha varit fin reklam både för er och Bahnhof om det gjordes ett gemensamt reportage om flytten.

Det finns just nu inga inplanerade reportage ihop med Bahnhof, vi deltog dock i ett kundcase som publicerades i slutet av förra veckan.

Sveriges största tekniksidor – SweClockers och FZ – driftas i Bahnhof Cloud

Skrivet av Allexz:

Sorry men gud så antiklimatisk artikel.

Beklagar, men tanken bakom artikeln var att informera er användare att hela sajten kommer att gå ned och att vi kan uppleva tekniska problem efteråt. Vi har användare som är inne dygnet runt. De kortare underhållen som vi gör mer regelbundet annonseras inte, men några av er har säkert upplevt dem, om ni är här runt 05.

Vi kör just nu bara en Windows Update i princip, så inte något nytt hett att prata om, inte för att vi pratade förra... Den nya infrastrukturen som vi tittar på inför nästa byte om 2 till 4 år kommer vara mer intressant. De senaste två iterationerna (vet inte hur det var innan dess) har i princip varit copy-and-paste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Beklagar, men tanken bakom artikeln var att informera er användare att hela sajten kommer att gå ned och att vi kan uppleva tekniska problem efteråt. Vi har användare som är inne dygnet runt. De kortare underhållen som vi gör mer regelbundet annonseras inte, men några av er har säkert upplevt dem, om ni är här runt 05.

Vi kör just nu bara en Windows Update i princip, så inte något nytt hett att prata om, inte för att vi pratade förra... Den nya infrastrukturen som vi tittar på inför nästa byte om 2 till 4 år kommer vara mer intressant. De senaste två iterationerna (vet inte hur det var innan dess) har i princip varit copy-and-paste.

Ni får kompensera med ett fylligt reportage nästa gång ni byter och minst en server med extra mycket RGB.

SweClockeRGBeRGBeRGBers

Ni kan ju även dekaltrimma servern.
Några förslag som ger en snabbare och säkrare server:

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Den nya infrastrukturen som vi tittar på inför nästa byte om 2 till 4 år kommer vara mer intressant. De senaste två iterationerna (vet inte hur det var innan dess) har i princip varit copy-and-paste.

Spinna upp några nya VPS:er på ett mer modernt OS och flytta tjänsterna sedan alltså.

Kommer ni samtidigt fixa IPv6-stöd? Bahnhof lär väl ha det för sina VPS:er sedan länge kan jag tänkta mig.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Men vad gör ni med själva modemodemet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Det lät ju iofs som att det mest handlar om att man sätter upp nya virtuella maskiner med uppgraderad mjukvara... kan förstå om det inte känns som att det finns jättemycket att prata om.

Skulle iofs uppskatta det oavsett...

Det finns massor att prata om, men jag misstänker att de själva helt enkelt inte har kunskap inom området.

Dimensionering av en virtuell miljö kan vara nästan hur komplex och intressant som helst. Latenser mellan och inom virtuella maskiner. Latenser mellan fysiska maskiner. Lagringslösningar. Kluster och failover. Replikering mellan flera geografiska platser.
Själv har jag jobbat med detta i cirka 30 år och sättet som sweclockers skriver om detta avslöjar en stor okunskap i ämnet.

En tekniksida hade definitivt intresserat sig för detta.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av backspace:

Jag skulle nog föreslå IRC framför Facebook och Discord alla dagar i veckan.
https://webchat.quakenet.org
Channels: #sweclockers

Skrivet av pine-orange:

Discord är smidigare än IRC

Skrivet av evil penguin:

Tycker du ja!

Ja, hellre det.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Discord är definitivt INTE smidigare än IRC. Däremot är det snyggare och har lite fler funktioner.

Visste inte ens att folk 2023 använde IRC eller liknande klienter annat än på skämt

Har personligen inte rört något annat än Discord sedan 2016.. Sånär som Messenger för att hålla kontakten med de få individer som av någon anledning inte använder Discord

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Ojojoj den här artikeln hade kunnat vara hur intressant som helst, men nu missades möjligheten och därför känns det rätt surt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Visste inte ens att folk 2023 använde IRC eller liknande klienter annat än på skämt

Har personligen inte rört något annat än Discord sedan 2016.. Sånär som Messenger för att hålla kontakten med de få individer som av någon anledning inte använder Discord

IRC är ju inte lika populärt som förr ( 2006, https://netsplit.de/networks/top10.php?year=2006 ), men skulle inte säga att det bara används som skämt direkt https://netsplit.de/networks/top10.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

IRC är ju inte lika populärt som förr ( 2006, https://netsplit.de/networks/top10.php?year=2006 ), men skulle inte säga att det bara används som skämt direkt https://netsplit.de/networks/top10.php

IRC är populärare än någonsin. Twitch Chat är IRC....

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

IRC är populärare än någonsin. Twitch Chat är IRC....

Touché, i det inlägg jag skrev ovan byt ut IRC till "de klassiska IRC-nätverket", tekniken i sig används ju av betydligt fler

Fun fact, träffade Jarkko Oikarinen runt 2010-11 i Vasa när jag var där med mitt förra jobb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Det finns massor att prata om, men jag misstänker att de själva helt enkelt inte har kunskap inom området.

Dimensionering av en virtuell miljö kan vara nästan hur komplex och intressant som helst. Latenser mellan och inom virtuella maskiner. Latenser mellan fysiska maskiner. Lagringslösningar. Kluster och failover. Replikering mellan flera geografiska platser.
Själv har jag jobbat med detta i cirka 30 år och sättet som sweclockers skriver om detta avslöjar en stor okunskap i ämnet.

En tekniksida hade definitivt intresserat sig för detta.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Varför detta hemlighetsmakeri om vad SweC drivs av.
Sjukt besviken. Det är ändå en just datornördstekniksida.
Inte ens nämna vad det är för OS som byts?
Vi vill veta allt. Till den grad såklart att det inte ska bli lätt att utnyttja o hacka systemet om ni vill hålla det hemligt. Jag vet inte hur det funkar. XD

Vi är nog alla bevikna. Har ni nånsin skrivit en artiklel om er servermiljö?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Musikälskare

Lycka till!

Så länge sidan rullar på likadant som idag så bryr jag mig inte om vilken lösning ni har eller vad ni håller på med

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag skulle nog föreslå IRC framför Facebook och Discord alla dagar i veckan.
https://webchat.quakenet.org
Channels: #sweclockers

Indeed, facebook är en cancer som ska undvikas till varje pris!

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Vad är det som byts och varför, om man får fråga?

Är modermodemet själva hjärtat i i hårddisken som dom ska byta 🤣👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av blunden:

Kommer ni samtidigt fixa IPv6-stöd?

Nej, vi kommer fortsatt endast stödja IPv4.

Skrivet av BMac:

Dimensionering av en virtuell miljö kan vara nästan hur komplex och intressant som helst. Latenser mellan och inom virtuella maskiner. Latenser mellan fysiska maskiner. Lagringslösningar. Kluster och failover. Replikering mellan flera geografiska platser.
Själv har jag jobbat med detta i cirka 30 år och sättet som sweclockers skriver om detta avslöjar en stor okunskap i ämnet.

Det är vad som gör Bahnhof till en perfekt leverantör för oss. Vi fokuserar på att bygga sajterna och de sköter om våra servrar.

Skrivet av Mullvaden83:

Inte ens nämna vad det är för OS som byts?

Har ni nånsin skrivit en artiklel om er servermiljö?

Det som driver sajten rent kodmässigt är följande språk:

  • PHP

  • SQL

  • JavaScript

  • HTML5

  • CSS

Våra PHP och JavaScript ramverk är utvecklade in-house.

Bakom kulisserna (servrar) kan man hitta följande:

  • Linux (Debian / Ubuntu)

  • Nginx

  • PHP-FPM

  • MariaDB

  • Redis

  • Varnish

Till vår hjälp i vardagen (dev-verktyg) använder vi:

  • Windows

  • VirtualBox

  • Git

  • Putty

  • WinSCP

  • Visual Studio Code

  • - PHP DocBlocker

  • - IntelliSense / Linters

  • Composer

  • GrumPHP

  • - PHP-CS-Fixer

  • - PHPStan

  • SASS (SCSS)

  • NodeJS

  • - Stylelint

  • - ESLint

Vi håller på att lägga till dev-verktygen:

  • Docker

Det har inte skrivits någon artikel under de fyra år jag jobbat här. Vi bloggar dock i forumet sedan ungefär ett år tillbaka om vad vi håller på med. Svaret ovan kommer från samma tråd på FZ, nu med tillägget Debian / Ubuntu beroende på vad vi bygger. Minns jag inte helt fel har vi haft CentOS-servrar tidigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jreklund:

Det är vad som gör Bahnhof till en perfekt leverantör för oss. Vi fokuserar på att bygga sajterna och de sköter om våra servrar.

Det var därför jag föreslog ett gemensamt arbete med Bahnhof om en sådan artikel ska skrivas då det man måste tänka på bakom en VPS är ganska komplext om det ska bli bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Nej, vi kommer fortsatt endast stödja IPv4.

Varför har ni valt att ignorera IPv6? Känns lite konstigt för en tekniksite.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Veidit:

Varför har ni valt att ignorera IPv6? Känns lite konstigt för en tekniksite.

Det finns i backloggen och är en fråga om prioriteringar. Det finns viktigare saker att impelemtera ur ett tekniskt och redaktionellt perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Det finns i backloggen och är en fråga om prioriteringar. Det finns viktigare saker att impelemtera ur ett tekniskt och redaktionellt perspektiv.

Sådär tänker ungefär hela världen tyvärr o därför sitter vi här med CGNAT o allt blir bara sämre.
Man tycker ändå att en tekniksite borde vilja vara i framkant.
MEN jag förstår ju prioriteringen, eftersom ingen annan pushar för IPv 6 så gör ingen annan heller det. O vi sitter här i en ond cirkel.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Mullvaden83:

Man tycker ändå att en tekniksite borde vilja vara i framkant.

Det är inte så lätt när vi inte har IPv6 på kontoret eller möjlighet till det privat. Det går nog att ordna på kontoret, men att ställa om hela nätverket har inte hamnat på priolistan.

"Det kommer inte att ske någon förändring på nuvarande servrar. Jag kikar på att sätta upp nya servrar i närtid och där har jag förberett Nginx att hantera IPv6. Lite osäker på om Varnish bearbetar den på något vis (borde inte göra det). Den svåra aspekten är ju sessionshanteringen, för om inte servern svarar snabbt nog så nedgraderas det till IPv4 om jag förstått det korrekt och då håller den på att byta IP/session hela tiden.

Det blev mycket svårare att testa för min del för jag har blivit av med både IPv6 på mobilen och mobila bredbandet. Kan inte ens testa själv om det fungerar... "

#19953183 från tråden Stöd för IPv6.

Idag har jag IPv6 på mobilen, men inte på bredbandet hemma. Vi får se när det försvinner igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Sådär tänker ungefär hela världen tyvärr o därför sitter vi här med CGNAT o allt blir bara sämre.
Man tycker ändå att en tekniksite borde vilja vara i framkant.
MEN jag förstår ju prioriteringen, eftersom ingen annan pushar för IPv 6 så gör ingen annan heller det. O vi sitter här i en ond cirkel.

Att göra ett byte för sakens skull är ju svårmotiverat för ett företag - därför hela världen tänker så.
Antingen kan vi implementera feature X som ger oss Y i avkastning eller så kör vi ipv6 som är lite coolt men ingen direkt vinst för oss just nu.
Om det däremot fanns ett business-case för det så skulle nog fler företag anamma ipv6.

Så: vad skulle krävas för att öka incitamentet (inte bara hos SWEC)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Att göra ett byte för sakens skull är ju svårmotiverat för ett företag - därför hela världen tänker så.
Antingen kan vi implementera feature X som ger oss Y i avkastning eller så kör vi ipv6 som är lite coolt men ingen direkt vinst för oss just nu.
Om det däremot fanns ett business-case för det så skulle nog fler företag anamma ipv6.

Så: vad skulle krävas för att öka incitamentet (inte bara hos SWEC)

Ja vad skulle IPv6 ge för fördelar för Sweclockers? Känns mer som ett "cool to have" än t o m "nice to have"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Att göra ett byte för sakens skull är ju svårmotiverat för ett företag - därför hela världen tänker så.
Antingen kan vi implementera feature X som ger oss Y i avkastning eller så kör vi ipv6 som är lite coolt men ingen direkt vinst för oss just nu.
Om det däremot fanns ett business-case för det så skulle nog fler företag anamma ipv6.

Så: vad skulle krävas för att öka incitamentet (inte bara hos SWEC)

Skrivet av Chibariku:

Ja vad skulle IPv6 ge för fördelar för Sweclockers? Känns mer som ett "cool to have" än t o m "nice to have"

Nej, det är ju inte en kortsiktig grej som ger mer klirr i kassan nästa månad utan att man isf gör en liten extra grej för att man tror på principen med ett öppet Internet även i framtiden.

Och där är väl problemet... Väldigt många kan inte motiveras av en långsiktig plan, samtidigt som det inte finns något status quo att stanna kvar vid, det vi haft ruttnar i allt snabbare takt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Trevligt med heads-up om kommande avbrott. Det är det inte alla forum / sajter som har.

Är det Pionen som gäller eller?

Nyfiken:
Hur många amps matar ni på A/B för att driva sajten? Alternativt: Hur många kWh/mån för rubbet? .. och vad mer ingår detta än SweC, FZ och Geeks kanske?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

IRC är populärare än någonsin. Twitch Chat är IRC....

Twitch erbjuder en IRC interface, men Twitch chat är inte standard IRC. Det enklaste sättet att se det är att mods kan radera meddelanden, något IRC protokollet inte har möjlighet till. Du behöver inte heller någon bouncer för att komma åt äldre meddelanden.

Permalänk
Musikälskare

Får ladda ner sidan lokalt så man inte dör av abstinens

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

Det gör Swec sedan 4 år tillbaka. Bytet av infra sker inom Bahnhof.

Ah! Tack, viss förvirring uppstod.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Då får vi se hur mycket det börjar strula igen 🙂
Blir intressant detta.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av BMac:

Det finns massor att prata om, men jag misstänker att de själva helt enkelt inte har kunskap inom området.

Dimensionering av en virtuell miljö kan vara nästan hur komplex och intressant som helst. Latenser mellan och inom virtuella maskiner. Latenser mellan fysiska maskiner. Lagringslösningar. Kluster och failover. Replikering mellan flera geografiska platser.
Själv har jag jobbat med detta i cirka 30 år och sättet som sweclockers skriver om detta avslöjar en stor okunskap i ämnet.

En tekniksida hade definitivt intresserat sig för detta.

oh talk dirty to me