Amazon inför fraktkostnad för Prime-kunder

Permalänk
Melding Plague

Amazon inför fraktkostnad för Prime-kunder

Att få paket snabbt utan extra kostnad har varit en stor säljpunkt för Amazon Prime, men företaget justerar nu sin prismodell.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Knappt värt med Prime som de är. Kollar inte på deras streaming eller så.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Aldrig behövt ett paket snabbare än vad en vanlig leverans på 2-5 dagar tar...

Permalänk
Medlem

Det blir vad det blir🤷‍♂️

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ganska sällan man köper saker för under 230kr på amazon ändå. Men sure. Det är ju lite trist att betala för prime och det blir sådär.

Men för mig är frakten en bonus. Jag betalar för att få amazon gaming och prime video.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Aldrig behövt ett paket snabbare än vad en vanlig leverans på 2-5 dagar tar...

Nej inte jag heller men det är ju skillnad på behöver och villhöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Aldrig behövt ett paket snabbare än vad en vanlig leverans på 2-5 dagar tar...

Återkom den dagen något viktigt hemma hos dig går sönder som du vill reparera själv och du hittar reservdelen på amazon...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Snusfri

Gratis frakt är aldrig gratis, fraktkostnaderna bakas in i priserna på produkterna.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av THB:

Gratis frakt är aldrig gratis, fraktkostnaderna bakas in i priserna på produkterna.

Men varför börjar de ta betalt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Gratis frakt är aldrig gratis, fraktkostnaderna bakas in i priserna på produkterna.

Inte i amazons fall. Tandkräm för 15 kr kan du få hem samma dag, som också i många fall är billigare än i svensk handel, uppenbart att det inte är så lönsamt för dom.

Permalänk
Medlem

Tänker inte så mycket på vad jag betalar i frakt, men tycker amazon är rikgit snabba. Behöver jag nånting fort är det alltid dit jag kikar, sällan jag behövt vänta mer än en dag.

Men med tanke på hur det går för deras streamingtjänst så lockar den inte längre. Amazon har förlorat ~100 miljoner dollar styck för nästan varje storserie de producerat (The Peripheral, Wheel of Time, Rings of Power, Citadel).

Ska nog se över om det är värt att fortsätta betala för Prime.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Nu har jag för stunden inte Prime, lite sugen resubba och plocka Quake IV GOG utgåvan som är aktiv nu, men så länge vi ändå inte får allt det engelskspråkig Prime erbjuder (Audible framför allt) så kvittar tjänsten lite.

Och såvida det inte är fraktkostnader likt Dustin eller andra dyra butiker så kvittar fraktkostnaden för mig. Viktigare för mig är valmöjligheter om hur leveranser sker och vilka bolag som gör frakten än vad det kostar. UPS är ett företag jag inte vill ha leveranser ifrån.

Detta förändrar inget för mig men får se hur det slutar.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Skulle säga att hälften av gångerna kommer sakerna ändå inte samma dag eftersom lager ligger i Tyskland också.
Men kommer inte betala några 20 kr extra.

Permalänk
Medlem

Som andra skriver så behövs ju sällan paket komma fram med ilfart, det går nästan alltid att vänta en vecka eller 2.
Behövs någonting akut, så är det oftast bättre att fixa det lokalt istället för via postorder även om det är lite dyrare, så kan man ju dubbelkolla så att man får rätt pryl, skulle det sedan dessutom vara fel variant, så kan man bara kila tbx och byta rätt över disk.

Det är ofta någonting som gått sönder om det är akut, som ett batteri eller en skruv, då är det väldigt smidigt att ta med den trasiga till butiken.

Varför man ska betala för att vara medlem och få bättre erbjudanden går dock väldigt emot mina principer, hela grejen med att jag bättre erbjudanden är ju valfriheten att gå till en konkurrent. Tyvärr har många matbutiker börjat med detta också Coop, CityGross för att nämna några. Det blir väldigt sällan köp där och när det väl blir det, betalar jag hellre ordinarie pris än blir medlem.

stavfel
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Som andra skriver så behövs ju sällan paket komma fram med ilfart, det går nästan alltid att vänta en vecka eller 2.
Behövs någonting akut, så är det oftast bättre att fixa det lokalt istället för via postorder även om det är lite dyrare, så kan man ju dubbelkolla så att man får rätt pryl, skulle det sedan dessutom vara fel variant, så kan man bara kila tbx och byta rätt över disk.

Det är ofta någonting som gått sönder om det är akut, som ett batteri eller en skruv, då är det väldigt smidigt att ta med den trasiga till butiken.

Varför man ska betala för att vara medlem och få bättre erbjudanden går dock väldigt emot mina principer, hela grejen med att jag bättre erbjudanden är ju valfriheten att gå till en konkurrent. Tyvärr har många matbutiker börjat med detta också Coop, CityGross för att nämna några. Det blir väldigt sällan köp där och när det väl blir det, betalar jag hellre ordinarie pris än blir medlem.

Eller så blir man gratis medlem överallt (matbutiker) eller 100kr engångskostnad (coop). Sen kopplar man det till kortet och slipper tänka.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Inte i amazons fall. Tandkräm för 15 kr kan du få hem samma dag, som också i många fall är billigare än i svensk handdl, uppenbart att det inte är så lönsamt för dom.

Det är så kallade lockpriser du pratar om. De har någonstans mellan låg och negativ marginal på vissa produkter som får dig att handla där, och det kompenseras med större marginal på andra saker.

I fallet med Amazon så kör de också gigantiska volymer på många av inköpen (som Amazon kan sälja på global skala) och förhandlar ned priserna de betalar mer än konkurrenterna som en konsekvens. Bra för deras vinstmarginal men dåligt för detaljhandeln som inte har en chans att komma i närheten av samma volymer.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men varför börjar de ta betalt då?

Det man förlorar på karusellerna tar man igen på gungorna. Men när fraktavgifterna ökar så minskar marginalerna. Därav så måste de kompensera kostnaden på något sätt. I detta fall med att ha en miniminivå på ordervärdet för att få fraktfritt.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför man ska betala för att vara medlem och få bättre erbjudanden går dock väldigt emot mina principer, hela grejen med att jag bättre erbjudanden är ju valfriheten att gå till en konkurrent. Tyvärr har många matbutiker börjat med detta också Coop, CityGross för att nämna några. Det blir väldigt sällan köp där och när det väl blir det, betalar jag hellre ordinarie pris än blir medlem.

Förstår resonemanget, och tycker inte riktigt om principen heller, men ser det ur ett mer pragmatiskt perspektiv... OM det är en butik man ändå handlar på regelbundet så ta emot alla rabatter de vill ge en när man ändå handlar där.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Aldrig behövt ett paket snabbare än vad en vanlig leverans på 2-5 dagar tar...

Tekniskt sett behöver man ingenting förutom mat, gemenskap och värme. Men snabb leverans är rätt nice ändå.

Permalänk

Men alltså för helvete...
I princip det enda jag har haft nytta av Prime för

Perfekt för att få hem mindre grejer man inte ofta hittar i vanlig affär och inte vill leta efter

Permalänk
Medlem

"I Sverige är det fortfarande prioriterad leverans som är det snabbaste sättet att få paket via Amazon, vilket tar 1-2 dagar, men priset på beställningen måste ligga över 229 kronor."

Förstår inte, Next-Day Delivery är ju fortfarande gratis för Prime medlemmar på Amazon.se?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Gratis frakt är aldrig gratis, fraktkostnaderna bakas in i priserna på produkterna.

När jag köper skruv för 19kr så känns det inte så inbakat i priset om frakten annars är 69kr.

Permalänk
Medlem

Jag tog Prime i våras och har beställt mycket därifrån och har tjänat in de 549kr det kostar för ett år i bara fraktavgifter som jag annars skulle ha fått. Hittills har de hållit dagenefterleverans i de fall de lovat det. Tycker att det är smidigt att få paketet nästa dag, eller samma dag om man beställer på natten. Kunde ha beställt mer om de inte hade så hutlösa priser på vissa saker som jag velat ha. Enda nackdelen är att jag alltid är bland de sista som får paketen och där man ibland ser i Airmee's app att de ibland kör förbi min adress både en och två gånger . Prime video är ett bonus, den är som alla andra streamingtjänster, några gånger per år hittar man något sevärt, men är värt den spottstyver man betalar.Urat 208.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

När jag köper skruv för 19kr så känns det inte så inbakat i priset om frakten annars är 69kr.

Frågan är ju konkret om skruven hade kostat t.ex. 18kr, 17kr eller liknande annars.
Inte att *din* frakt ligger inbakad i din varas pris, utan att allas frakt ligger utslagen över alla priser.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

"I Sverige är det fortfarande prioriterad leverans som är det snabbaste sättet att få paket via Amazon, vilket tar 1-2 dagar, men priset på beställningen måste ligga över 229 kronor."

Förstår inte, Next-Day Delivery är ju fortfarande gratis för Prime medlemmar på Amazon.se?

Det står nog fel. Gäller de som inte betalar för Prime

Leverans till närmaste uthämtningsställe blir gratis för beställningar över 229 kr som fraktas av Amazon.
https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=GN...

Prioriterad hemleverans, Gratis för Prime
https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=GR...

Jag tror inte ens nästa dag är grej i Sverige.
Det kallas prioriterad hemleverans och brukar ta inom 1-2 dagar för saker som finns i lager i Sverige.

Permalänk
Medlem

Prime är en så spretig tjänst, borde nog separera handel från streaming

Permalänk
Medlem

Det verkar väl som att ändringen är för icke-Prime? Rubriken kanske skrämmer någon i onödan eller finns det något konkret?

Står iaf så här fortfarande på Prime-sidan:
"Snabb & Gratis Hemleverans
Gratis 1-2 dagars hemleverans på miljontals utvalda produkter
Gäller i hela Sverige, utan gräns på ordervärde"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det står nog fel. Gäller de som inte betalar för Prime

Leverans till närmaste uthämtningsställe blir gratis för beställningar över 229 kr som fraktas av Amazon.
https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=GN...

Prioriterad hemleverans, Gratis för Prime
https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=GR...

Jag tror inte ens nästa dag är grej i Sverige.
Det kallas prioriterad hemleverans och brukar ta inom 1-2 dagar för saker som finns i lager i Sverige.

Står klart i rubriken "Amazon inför fraktkostnad för Prime-kunder", men jag har fortfarande gratis frakt som prime medlem.

"Jag tror inte ens nästa dag är grej i Sverige." - Jag har använt next-day delivery över 50 gånger på mitt konto och det kommer alltid dagen efter. Jag kan till och med beställa något kl 08:00 på morgonen och få det på kvällen. De väldigt få gånger som jag inte fått en produkt dagen efter är pga Airmee har analfabeter som kör ut paket, de ringer och frågar om grejer som redan står i min leverans för att sen inte leverera paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Står klart i rubriken "Amazon inför fraktkostnad för Prime-kunder", men jag har fortfarande gratis frakt som prime medlem.

"Jag tror inte ens nästa dag är grej i Sverige." - Jag har använt next-day delivery över 50 gånger på mitt konto och det kommer alltid dagen efter. Jag kan till och med beställa något kl 08:00 på morgonen och få det på kvällen. De väldigt få gånger som jag inte fått en produkt dagen efter är pga Airmee har analfabeter som kör ut paket, de ringer och frågar om grejer som redan står i min leverans för att sen inte leverera paketet.

Ja, det har jag också, men det är inte samma sak som att Amazon garanterar next-day i Sverige som de gör i USA och UK där allt finns i lager inom landet.

Permalänk

Jag valde att betala för Prime och tycker mig vara en vinnare på det. Får allt levererat till dörren som är märkt med Prime bland Amazons varor. Nu kan man tycka att det inte är något speciellt och märkvärdigt med det, men jag bor långt ut på landet och posten kan inte vara glada över att de måsta köra mina många Amazon-paket fler mil långt in i skogen, så jag slipper hämta det själv på utlämningsstället. Vet inte om Amazon har tagit höjd för Primekunder som bor långt in i urskogen och de långa transporterna som det medför.