"Enter Power Savings" när datorn startas?!

Permalänk
Medlem

"Enter Power Savings" när datorn startas?!

(En edit innan inklistringen av signaturen!)

Startar datorn och får "Enter Power Savings" i en liten grå ruta på skärmen, svart bakgrund. Efter ett tag börjar lampan blinka på monitorn.

Stänger jag av monitorn och knäpper på den igen så efter ett litet tag dyker "Asus" upp på skärmen och datorn startar normalt.

Är fulländad datoranalfabet. Började efter att Webhallen hade datorn en månad för coilwine. Vet inte om den stod på en hylla i tre veckor och fem dagar innan de knäppte på den eller om den stod på i fyra veckor.. De hittade inget och det lilla som var är inget att klaga över sa de. Coilwinet är kvar, såpass att grannkatterna 600 meter bort vaknar (Lätt överdrift men det tjuter rejält).

Edit:
Händer emellanåt. Mer ofta så startar datorn snabbt.

Klistrar in signaturen här för framtida referens:
Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid
Noctua NH-D15 chromax.black
Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz
ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0
Noctua NF-A14
PWM 140mm
Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB
Kingston Fury Renegade 1T
Kingston NV2 2TB
ASUS PRIME X670-P WIFI
AMD Ryzen 7 7800X3D
Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"
Windows 11 Home Svensk

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

"entering power saving mode" är ett meddelande som dyker upp när skärmen inte får signal. Varför det tar så lång tid för din dator att boota kan jag dock inte svara på.

Permalänk
Medlem

Med AMD och deras AM5 plattform kan det ta upp till ~45 sekunder innan datorn startar (beror på moderkort).Och eftersom du har ganska mycket RAM så tar det längre tid för moderkortet att "träna det". Under tiden kommer du bara svart och skärmen kommer gå ned i strömsparläge. Kan det vara så att du är lite för otålig och inte väntar länge nog? Ge det åtminstone 2-3 min.

Det du kan prova är att aktiverainställningen "Memory Contect Restore" i din dators bios och det snabbar upp det hela till kanske 10-15 sekunder (obs. första booten efter du slagit på och sparat den inställningen kommer fortfarande vara långsam, men efter det så kommer det funka bättre).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

"entering power saving mode" är ett meddelande som dyker upp när skärmen inte får signal. Varför det tar så lång tid för din dator att boota kan jag dock inte svara på.

Fick en förklaring nedan. Men som jag glömde nämna i op så händer det inte varje gång.

Skrivet av Gambit_2K:

Med AMD och deras AM5 plattform kan det ta upp till ~45 sekunder innan datorn startar (beror på moderkort).Och eftersom du har ganska mycket RAM så tar det längre tid för moderkortet att "träna det". Under tiden kommer du bara svart och skärmen kommer gå ned i strömsparläge. Kan det vara så att du är lite för otålig och inte väntar länge nog? Ge det åtminstone 2-3 min.

Det du kan prova är att aktiverainställningen "Memory Contect Restore" i din dators bios och det snabbar upp det hela till kanske 10-15 sekunder (obs. första booten efter du slagit på och sparat den inställningen kommer fortfarande vara långsam, men efter det så kommer det funka bättre).

Tack för svar och förklaring, Händer inte jämt. Jag som slarvade att skriva det. Mer ofta att den startar snabbt men så blir det så här ibland.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk