Permalänk

Dator vägrar starta - usb fel?

Tjena, precis byggt ihop min dator. Får upp detta meddelande när jag försöker starta den?
Har testat dra ut usb enheter och starta, samma fel. Har testat dra ut både usb-c och usb 3 kontakten från moderkortet och starta, samma fel.
Moderkortet sitter rätt och med rätt antal distanser.
Börjar bli tokig
Hjälp mig
Mvh

Permalänk
Medlem

jag skulle dubbelkolla sladdarna till USB-portarna (de främre på fronten främst) är korrekta till rätt stift och inte felvända..

over current säger i princip att 0 och 5V-ledaren på USB anslutningarna är kortsluten då USB-chipen på moderkort monitorerar sådan och går i skyddsläge (istället för säkringar som måste bytas) när sådana lägen händer.

Permalänk
Medlem

Kan det vara I/O plåten på baksidan som råkar kortsluta en USB port? Har gjort liknande själv.

Vilket moderkort handlar det om?

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem

Råkar inte vara ett nytt Asus AM5 moderkort?

Permalänk
Skrivet av xxargs:

jag skulle dubbelkolla sladdarna till USB-portarna (de främre på fronten främst) är korrekta till rätt stift och inte felvända..

over current säger i princip att 0 och 5V-ledaren på USB anslutningarna är kortsluten då USB-chipen på moderkort monitorerar sådan och går i skyddsläge (istället för säkringar som måste bytas) när sådana lägen händer.

Skrivet av kjenik:

Kan det vara I/O plåten på baksidan som råkar kortsluta en USB port? Har gjort liknande själv.

Vilket moderkort handlar det om?

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/amd-so...

Det är detta moderkortet det handlar om. Frontpanels sladden går bara att sätta på ett håll då dom sitter ihopa till en sladd så är bara att sätta på stiften.

Permalänk
Medlem

Jäkligt störigt men kan du inte fixa det med de simpla tipsen, demontera datorn, testa sedan boota endast moderkort+cpu+ram (psu behövs också såklart)

Hjälper inget får du väl skicka tillbaks den vart du köpt ifrån och få en ny.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Jäkligt störigt men kan du inte fixa det med de simpla tipsen, demontera datorn, testa sedan boota endast moderkort+cpu+ram (psu behövs också såklart)

Hjälper inget får du väl skicka tillbaks den vart du köpt ifrån och få en ny.

Ja, riktigt störigt. Demonterade och monterade den igen för att kolla så jag inte hade missat något med distanserna, riktigt drygt, alla andra gånger har det gåt smärtfritt, vet inte vad mer jag kan testa, värsta fall får jag åka in till inet imorgon så får de kolla på den.

Permalänk

Någon annan som har något förslag för att kunna återgälda?
Har försökt googla mig fram, känns som jag testat allt

Permalänk
Medlem

Har du provat att montera om CPU:n?

När det kommer till moderna AMD-CPUer så har du integrerad USB-kontroller i denna vilket gör problemet lite större, det går alltså inte säga om problemet ligger i moderkortet eller i CPU:n.

Om du inte redan gjort, plocka av CPU:n, inspektera undersidan noggrant samt även sockeln noggrant.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Har du provat att montera om CPU:n?

När det kommer till moderna AMD-CPUer så har du integrerad USB-kontroller i denna vilket gör problemet lite större, det går alltså inte säga om problemet ligger i moderkortet eller i CPU:n.

Om du inte redan gjort, plocka av CPU:n, inspektera undersidan noggrant samt även sockeln noggrant.

Nej har inte testat det, är en 7600x i fråga. Får testa demontera det imorgon.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan1000:

Nej har inte testat det, är en 7600x i fråga. Får testa demontera det imorgon.
Tack!

Har du kollat igenom alla usb-kontakterna om det är någon stift som blivit tryckt upp och ligger på en annan som skapar kortslutning?
Pojken har haft liknande problem med sin gamla datorn.

Permalänk
Medlem

Testa ta ur batteriet med. Jag hade strul med samma moderkort att USB blockade booten. Jag var tvungen att dra ur batteriet, och byta plats på RAMen. Testa det. Skit i att sätta i USB-C & eller USB 3.0, samt sätt enbart i det absolut nödvändigaste, typ tangentbord / mus.

Testa det först.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Testa ta ur batteriet med. Jag hade strul med samma moderkort att USB blockade booten. Jag var tvungen att dra ur batteriet, och byta plats på RAMen. Testa det. Skit i att sätta i USB-C & eller USB 3.0, samt sätt enbart i det absolut nödvändigaste, typ tangentbord / mus.

Testa det först.

Menar du att byta batteri på moderkortet? och byta plats på stickorna eller att köra de två andra ram slotsen?
mvh

Permalänk
Skrivet av jensvo:

Har du kollat igenom alla usb-kontakterna om det är någon stift som blivit tryckt upp och ligger på en annan som skapar kortslutning?
Pojken har haft liknande problem med sin gamla datorn.

Vad jag kan se är de inga stift som ligger emot varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan1000:

Menar du att byta batteri på moderkortet? och byta plats på stickorna eller att köra de två andra ram slotsen?
mvh

Nej alltså ta ur det bara i typ nån minut. Det är för att återställa till default-inställningar. Det är bra att göra om man vill börja om från ruta 1 med sånna här problem. Sen tar du sticka #1 och sätter den där sticka #2 sitter. Alltså bara byt plats på dom.

Se om den hoppar igång av det först, sen kan man gå vidare och se vad som orsakar problemet.

Förresten, hur har du satt RAM-stickorna nu? i #2 & #4? Bara kollar!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Nej alltså ta ur det bara i typ nån minut. Det är för att återställa till default-inställningar. Det är bra att göra om man vill börja om från ruta 1 med sånna här problem. Sen tar du sticka #1 och sätter den där sticka #2 sitter. Alltså bara byt plats på dom.

Se om den hoppar igång av det först, sen kan man gå vidare och se vad som orsakar problemet.

Jaha, så inte att försöka boota utan batteri i utan bara plocka ut det och sätta tillbaka det efter nån minut.
Ah okej, ska testa det med ram minnena också.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan1000:

Jaha, så inte att försöka boota utan batteri i utan bara plocka ut det och sätta tillbaka det efter nån minut.
Ah okej, ska testa det med ram minnena också.
Tack!

Ja precis. Ibland så tappar moderkortet bort sig lite, och då är det bara att återställa allt till default.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Ja precis. Ibland så tappar moderkortet bort sig lite, och då är det bara att återställa allt till default.

Testade precis att ta ut batteriet och vila nån minut sen samt byta plats på minnen, samma problem

Permalänk
Skrivet av johan1000:

Testade precis att ta ut batteriet och vila nån minut sen samt byta plats på minnen, samma problem

Edit: såg du undrade var jag satt stickorna, dom sitter i slot 2 och 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan1000:

Testade precis att ta ut batteriet och vila nån minut sen samt byta plats på minnen, samma problem

Okej, du tog ur alla kontakterna för USB 3.0, USB 2.0 & USB C och testade? Samt kolla på/i kontakterna så att inga stift ligger ihop. Finns ju USB 2.0-headers i botten av moderkortet med, kolla det med så att du inte kommit emot stiften.

Vad har du för chassi?

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjenik:

Kan det vara I/O plåten på baksidan som råkar kortsluta en USB port? Har gjort liknande själv.

Vilket moderkort handlar det om?

Skrivet av johan1000:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/amd-so...

Det är detta moderkortet det handlar om. Frontpanels sladden går bara att sätta på ett håll då dom sitter ihopa till en sladd så är bara att sätta på stiften.

Ser inte att du har svarat om det här tipset!?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Okej, du tog ur alla kontakterna för USB 3.0, USB 2.0 & USB C och testade? Samt kolla på/i kontakterna så att inga stift ligger ihop. Finns ju USB 2.0-headers i botten av moderkortet med, kolla det med så att du inte kommit emot stiften.

Vad har du för chassi?

Yes drog ut usb 3.0 sladden och usb c. sladden.
NZXT H5 Flow är chassit.
Har kollat alla usb headers, inga stift låg emot varandra vad jag kunde se.

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Ser inte att du har svarat om det här tipset!?

IO plåten kom förmonterad på moderkortet, den ser ut och sitta bra så tror inte det beror på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan1000:

Yes drog ut usb 3.0 sladden och usb c. sladden.
NZXT H5 Flow är chassit.
Har kollat alla usb headers, inga stift låg emot varandra vad jag kunde se.

Okej! Om du kan, starta datorn utanför chassit för att utesluta att det är chassit som stökar till det på nått sätt. Om det inte funkar hade jag tagit ur processorn, dubbelkollat stiften där, och sen satt i igen.

Helst håller du kvar moderkortet utanför chassit, och försöker få igång den där först. Sen kan du testa varje steg i processen vad som ställer till det. T.ex. om det funkar utanför chassit, sen sätter du i moderkortet och problemet återkommer, ja då är det något som ställer till det på det sättet.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Hur många distanser har du använt? 9 distanser ska moderkortet ha. Kanske skruvat in för många till chassit?

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Hur många distanser har du använt? 9 distanser ska moderkortet ha. Kanske skruvat in många för många till chassit?

Där kom 9 distanser förmonterade så vara bara att passa in och skruva!

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Okej! Om du kan, starta datorn utanför chassit för att utesluta att det är chassit som stökar till det på nått sätt. Om det inte funkar hade jag tagit ur processorn, dubbelkollat stiften där, och sen satt i igen.

Helst håller du kvar moderkortet utanför chassit, och försöker få igång den där först. Sen kan du testa varje steg i processen vad som ställer till det. T.ex. om det funkar utanför chassit, sen sätter du i moderkortet och problemet återkommer, ja då är det något som ställer till det på det sättet.

Tack för all hjälp!
Får börja den processen imorgon så får vi hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan1000:

Där kom 9 distanser förmonterade så vara bara att passa in och skruva!

Sitter dem på rätta platser? Allt matchade med moderkortet? Om det inte matchar med moderkortet ska dem plockas av.

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Sitter dem på rätta platser? Allt matchade med med moderkortet? Om det inte matchar med moderkortet ska dem plockas av.

Yes, där passade för alla håll, varav skruvar sitter i 8 av distanserna, gick inte att skruva den mittersta distansen på den mittersta "raden"

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan1000:

Testade precis att ta ut batteriet och vila nån minut sen samt byta plats på minnen, samma problem

Måste fråga, då jag inte kan se att det riktigt klargjordes.

Kopplade du bort sladden från väggen eller slog ifrån brytaren på nätagget (om sådan finns) före du utförde denna process?
Processen är även känd som "Clear CMOS" och kan oftast utföras på två sätt.
Det ena sättet är att man tar ut batteriet och väntar en stund, det andra är att man kortsluter två stift på moderkortet, oftast med märkningen "CLRTC".

Själv brukar jag stänga av datorn, slå ifrån brytaren/koppla bort från väggen, trycka några gånger på "power-knappen" på datorn och sedan utföra "Clear CMOS" innan jag slår till brytare/kopplar in strömmen och sedan startar upp datorn.

Är strömmen inkopplad i väggen och brytaren på nätagget i "onläge" så är delar av moderkortet strömsatta även när datorn är avstängd och då är det inte säkert att "batteri-metoden" fungerar.