Rykte: AMD återupplivar prisvärda grafikkort i mellanklassen

Permalänk
Melding Plague

Rykte: AMD återupplivar prisvärda grafikkort i mellanklassen

I Kina ser AMD ut att med en prissänkning blåsa liv i Radeon RX 6000-serien. Huruvida prisvärda nykomlingar släpps globalt mot slutet av veckan är oklart.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre välja 10% lägre prestanda om den är 50% tystare (eller mer) än förra generationen men det är jag det

Permalänk
Medlem

Blir det som rtx 2060 med dubbelt minne eller kommer dom bara tillverka dom "nya" fast gamla som dom var?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag skulle hellre välja 10% lägre prestanda om den är 50% tystare (eller mer) än förra generationen men det är jag det

Upp till rx 6800 har man ju tysta kort, så länge stor kylare som Strix, Merc eller Red Devil. Hade 6800 Merc som jag kunde maxa (underclockad till typ stock hastighet) och har nu Powercolor 6900xt på 1700mhz, låter typ inget under full belastning men presterar ändå typ som vanlig 6800xt.

Permalänk
Medlem

Tester visar att 6700xt och 4060ti presterar lika.

https://youtu.be/JEqi4PQ0uBA

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Det finns några olika möjligheter här:

* Riktigt trasiga Navi 21. Kan vara som RX 6800 men med 192 bits minne, eller ytterligare några WGPer avstängda. RX 6800 har 60 CU, 6700 har 40 - finns plats för en med 54 eller 48 CU (jag räknar här med att de stängser av en hel SE samt en eller två WGPer ur varje av de kvarvarande 3).
* På något sätt modifierade Navi 22 - klocka upp dem, dra upp minnesklockan, höj strömbudgeten - w/e.
* Ren branding för ett billigare chip. Kan t.o.m vara 6700 vanilla med högre klocka eller något lika underligt

Skrivet av Swedman18:

Jag skulle hellre välja 10% lägre prestanda om den är 50% tystare (eller mer) än förra generationen men det är jag det

Låt folk köpa vad de vill ha. Kan säga att min 6700XT inte direkt är högljudd i en 25L-låda, trots att det bara är två fläktar. Vill man köra mycket mindre så är det naturligtvis bättre om de drar mindre, men det är inte hela världen i en normalstor låda.

EDIT: Sweclockers mäter upp 4060 Ti till 37dB här:

https://www.sweclockers.com/test/36420-test-nvidia-geforce-rt...

Det är samma som partnerkort av 6700XT får här:

https://www.sweclockers.com/test/31776-radeon-rx-6700-xt-fran...

Även referensmodellen har ett rätt hyfsat värde på 40dB. Om du tittar mot botten av samma tabell ser du precis hur mycket bättre det har blivit på ett par generationer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Låt folk köpa vad de vill ha. Kan säga att min 6700XT inte direkt är högljudd i en 25L-låda, trots att det bara är två fläktar. Vill man köra mycket mindre så är det naturligtvis bättre om de drar mindre, men det är inte hela världen i en normalstor låda.

Är det någon miss i kommunikationen här? Det jag menar är att jag hellre köper ett dyrare grafikkort för ungefär samma prestanda istället för att riskera värma upp hela rummet som en bastu . Sen spelar det ingen roll för mig om folk hellre vill ta det billigare exemplaret som innebär att man måste spendera på effektiva kylsystem om man inte vill att det ska agera som element. Jag föredrar det simplare alternativet. Att man kanske inte får värsting prestandan men att det kanske inte kostar skjortan och man får bra temperatur i hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Det jag menar är att jag hellre köper ett dyrare grafikkort för ungefär samma prestanda istället för att riskera värma upp hela rummet som en bastu .

För det är så värme fungerar.
Den försvinner om man betalar mer.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Är det någon miss i kommunikationen här? Det jag menar är att jag hellre köper ett dyrare grafikkort för ungefär samma prestanda istället för att riskera värma upp hela rummet som en bastu . Sen spelar det ingen roll för mig om folk hellre vill ta det billigare exemplaret som innebär att man måste spendera på effektiva kylsystem om man inte vill att det ska agera som element. Jag föredrar det simplare alternativet. Att man kanske inte får värsting prestandan men att det kanske inte kostar skjortan och man får bra temperatur i hemmet.

Hur bra kylningen är på kortet har inget med tempen i rummet att göra. Effekten som grafikkortet drar när det arbetar är det som bestämmer hur mycket uppvärmning kortet ger till rummet datorn står i. Om kortet drar 200 W och helt saknar fläktar eller om det har tio fläktar spelar ingen roll. Samma uppvärmning blir resultatet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

För det är så värme fungerar.
Den försvinner om man betalar mer.

Ja uppenbarligen, jämför med att spela Diablo Immortal på en iphone4S och en Iphone 13 så kan man avgöra vilken som är varmast

Permalänk

Jag har helt gett upp PC komponenter. Saknar tiden då man kunde köpa bra mellanklass kort för 2000 kronor..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Är det någon miss i kommunikationen här? Det jag menar är att jag hellre köper ett dyrare grafikkort för ungefär samma prestanda istället för att riskera värma upp hela rummet som en bastu . Sen spelar det ingen roll för mig om folk hellre vill ta det billigare exemplaret som innebär att man måste spendera på effektiva kylsystem om man inte vill att det ska agera som element. Jag föredrar det simplare alternativet. Att man kanske inte får värsting prestandan men att det kanske inte kostar skjortan och man får bra temperatur i hemmet.

Du skrev tystare så det var det jag svarade på. Ljudnivån är ganska lik i de testerna. Kan tänka mig att det är skillnad i en mycket liten låda eftersom den där extra värmen måste transporteras ut också, men ljudnivån ser jag som ett icke problem.

Sen är det 60W det skiljer mellan 4060 Ti och 6700XT, en gammal glödlampa i effekt. Bastuaggregat verkar börja på 6000W (snabbkoll på Bauhaus). Om du köper en 6700XT för att värma bastun så kommer du att bli besviken.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Ja uppenbarligen, jämför med att spela Diablo Immortal på en iphone4S och en Iphone 13 så kan man avgöra vilken som är varmast

Om det är så kritiskt ska du inte ha en dator alls, skaffa streaming så räcker det med 15w för 60fps @ 4K

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Slog till på ett 6700 xt nån timme innan nyheten bröt 🤡

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har helt gett upp PC komponenter. Saknar tiden då man kunde köpa bra mellanklass kort för 2000 kronor..

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/a...

Fett kort äter allt. 2500:- + ett 700:- spel på köpet.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/a...

Fett kort äter allt. 2500:- + ett 700:- spel på köpet.

Sämre prestanda med ray-tracing och AI än 7000 serien, samt 8GB vRAM, (är vad jag skulle kritikat emot ett låg-budget kort i förra serien)
Samt svenska försäljare tvingas till rätt så rejäla kostnader med bla. kemikalieskatt som jag antar bla. grafikkort klassas efter vad hela grafikkortet väger, inklusive vad >50% av vikten utgörs av - ej-kemikalier(dvs metaller som kylaren utgörs av).

So, Tyska priser, för ca 270 euro så får du ett 6650 XT, vilket är dubbelt upp inom parantes, ( (6600>6650)+(non-XT> XT) )
https://www.caseking.de/en/msi-radeon-rx-6650-xt-mech-2x-8g-o...

Men!, jag hade rådat avhållsamhet, vänta tills du behöver ett nytt grafikkort i brist på existerande, köp inte overstock-shite,
låt AMD svettas tills de tvingas att faktiskt skapa en mid-tier 7000 series istället för att köpa deras overstock produkter.

Visa signatur

John

Permalänk
Avstängd
Skrivet av john2376:

Sämre prestanda med ray-tracing och AI än 7000 serien, samt 8GB vRAM, (är vad jag skulle kritikat emot ett låg-budget kort i förra serien)
Samt svenska försäljare tvingas till rätt så rejäla kostnader med bla. kemikalieskatt som jag antar bla. grafikkort klassas efter vad hela grafikkortet väger, inklusive vad >50% av vikten utgörs av - ej-kemikalier(dvs metaller som kylaren utgörs av).

So, Tyska priser, för ca 270 euro så får du ett 6650 XT, vilket är dubbelt upp inom parantes, ( (6600>6650)+(non-XT> XT) )
https://www.caseking.de/en/msi-radeon-rx-6650-xt-mech-2x-8g-o...

Men!, jag hade rådat avhållsamhet, vänta tills du behöver ett nytt grafikkort i brist på existerande, köp inte overstock-shite,
låt AMD svettas tills de tvingas att faktiskt skapa en mid-tier 7000 series istället för att köpa deras overstock produkter.

Fast är RT så viktigt? Konsolerna använder inte RT så ofta.. så varför har du övergivet PC och kräver fortfarande höga krav?

Konsolernas GPU är snarlig 6600XT (5700XT PS5) och CPUn är en 3700x..

8GB vRAM duger väl i 1080P? Även i 1440P.. och den stora massan inkl konsolspelarna spelar i 1080P 60fps än idag.

Lågbudget är RX 6400 eller 6500.

Dock så är grafikkorten överprisade idag, tack vare den svaga SEK, patetisk svag.. jag ska ialf köpa ett 7900xtx snart.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Samt svenska försäljare tvingas till rätt så rejäla kostnader med bla. kemikalieskatt som jag antar bla. grafikkort klassas efter vad hela grafikkortet väger, inklusive vad >50% av vikten utgörs av - ej-kemikalier(dvs metaller som kylaren utgörs av).

Kemikalieskatten gäller inte för komponenter utan enbart kompletta produkter, dvs hela datorer.
Mer information finns här (klicka på "övriga elektronikvaror" för att få upp en lista med exempel) :
https://www.skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/punktska...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Sämre prestanda med ray-tracing och AI än 7000 serien, samt 8GB vRAM, (är vad jag skulle kritikat emot ett låg-budget kort i förra serien)

Raytracing är för långsamt för att användas på allt svagare än en 3070, hade jag svarat på den. Bara glöm att det finns, det går att spela ändå.

Citat:

Samt svenska försäljare tvingas till rätt så rejäla kostnader med bla. kemikalieskatt som jag antar bla. grafikkort klassas efter vad hela grafikkortet väger, inklusive vad >50% av vikten utgörs av - ej-kemikalier(dvs metaller som kylaren utgörs av).

Kemikalieskatten gäller ej grafikkort, de är reservdelar.

Sen hade jag personligen väntat på 7500 (nedkapad 7600) eftersom den kan lanseras så snart som nästa vecka och lite bättre prestanda blir det allt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har helt gett upp PC komponenter. Saknar tiden då man kunde köpa bra mellanklass kort för 2000 kronor..

Begagnatpriserna har nått den nivån nu, så man kan få ihop en bra dator till ett rimligt pris. Det var först i år som det blev möjligt, tidigare var t.o.m. begagnat orimligt dyrt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Fast är RT så viktigt? Konsolerna använder inte RT så ofta.. så varför har du övergivet PC och kräver fortfarande höga krav?

Konsolernas GPU är snarlig 6600XT (5700XT PS5) och CPUn är en 3700x..

8GB vRAM duger väl i 1080P? Även i 1440P.. och den stora massan inkl konsolspelarna spelar i 1080P 60fps än idag.

Lågbudget är RX 6400 eller 6500.

Dock så är grafikkorten överprisade idag, tack vare den svaga SEK, patetisk svag.. jag ska ialf köpa ett 7900xtx snart.

RT är något som jag personligen struntar fullt ut i. Sitter på ett 1080 i spel/studio datorn men nästa kort blir nog ett 7700XT.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Avstängd

Hade gärna köpt ett tyst mellanklass kort också. Verkar ju inte heller vara så stor skillnad när man går upp i dom högre klasserna. Läste för ett år sedan om någon som uppgraderat två generationer från 1080 till 3060 och inte märkte någon större skillnad i prestanda.

Permalänk
Medlem

Fingers crossed!
Tänkte slå till på ett 6800xt men man kanske kan få en bättre deal snart då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbem:

Fingers crossed!
Tänkte slå till på ett 6800xt men man kanske kan få en bättre deal snart då?

Skulle säga att det inte alls är troligt. :/ Det är en bra bit upp till den nivån av prestanda. Köp 6800XT istället.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT