Win10. Internetanslutning stängs ned på natten.

Permalänk
Medlem

Win10. Internetanslutning stängs ned på natten.

Kör Win10.

Sen ett tag, förmodligen efter nån uppdatering så har Win10 börjat komma till login-skärmen när datorn stått ett tag.
Samtidigt så började den ibland på natten gå ned i nåt strömsparläge som gör att internetanslutningen avbröts. Då är det så att fläktarna slutat snurra, RGB på tangentbordet slockat och det tar ett tag för den att komma igång.

Kör en torrentklient och det ställer till problem när internetanslutningen bryts då jag hämtar saker med RSS och grejer slutar seeda.

Hittar inte direkt nån inställning som påverkar det.
Finns ju den inställningen Strömsparläge, "Vid elnätsdrift försätts datorn i strömsparläge efter", den står på 30 minuter som den alltid gjort. Men det är nåt annat som som gjort att datorn ändrat beteende här.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte riktigt frågan, om du inte vill att datorn ska gå ner i strömsparläge så att du kan seeda Linux-ISO:s när du sover, varför har du då ställt in din dator så att den går in i strömsparläge efter 30 minuters inaktivitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Kör Win10.

Sen ett tag, förmodligen efter nån uppdatering så har Win10 börjat komma till login-skärmen när datorn stått ett tag.
Samtidigt så började den ibland på natten gå ned i nåt strömsparläge som gör att internetanslutningen avbröts. Då är det så att fläktarna slutat snurra, RGB på tangentbordet slockat och det tar ett tag för den att komma igång.

Kör en torrentklient och det ställer till problem när internetanslutningen bryts då jag hämtar saker med RSS och grejer slutar seeda.

Hittar inte direkt nån inställning som påverkar det.
Finns ju den inställningen Strömsparläge, "Vid elnätsdrift försätts datorn i strömsparläge efter", den står på 30 minuter som den alltid gjort. Men det är nåt annat som som gjort att datorn ändrat beteende här.

Använder du dig av VPN? I så fall kan du försöka med att slå av Energisparfunktionen på det nätverkskort som trafiken går igenom. Saknas fliken Energisoparfunktioner så leta upp motsvarande/liknande Egenskaper under Avancerat-fliken.

Sen är det såklart en bra ide att stänga av all timers för avstängning vid inaktivitet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag förstår inte riktigt frågan, om du inte vill att datorn ska gå ner i strömsparläge så att du kan seeda Linux-ISO:s när du sover, varför har du då ställt in din dator så att den går in i strömsparläge efter 30 minuters inaktivitet?

Därför att förr gick den ned i nåt läge där det gick snabbt att starta upp den igen och internet inte gick ned.

Det är nåt som ändrat sig i vilken typ av läge den går ned i. Det kom samtidigt som man började komma till login-skärmen efter en kortare tids inaktivitet.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Därför att förr gick den ned i nåt läge där det gick snabbt att starta upp den igen och internet inte gick ned.

Det är nåt som ändrat sig i vilken typ av läge den går ned i. Det kom samtidigt som man började komma till login-skärmen efter en kortare tids inaktivitet.

Stäng av strömspararläget och slå på skärmens timeout.

Du kan inte ha datorn igång och samtidigt inte igång..

du kan även ändra så den inte återkommer till låsskärmen när man väcker den igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av boibo:

Stäng av strömspararläget och slå på skärmens timeout.

Du kan inte ha datorn igång och samtidigt inte igång..

du kan även ändra så den inte återkommer till låsskärmen när man väcker den igen.

Det finns iofs "connected sleep" som är ett läge där datorn inte är helt igång men ändå kan göra vissa grejer i bakgrunden, som t.ex. installera uppdateringar.

Men det är långt ifrån alla datorer och program som stödjer det och det brukar funka lite till och från. Det kanske är det som funkat för TS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det finns iofs "connected sleep" som är ett läge där datorn inte är helt igång men ändå kan göra vissa grejer i bakgrunden, som t.ex. installera uppdateringar.

Men det är långt ifrån alla datorer och program som stödjer det och det brukar funka lite till och från. Det kanske är det som funkat för TS?

Stor tvek. Det gäller bara modern apps och är väldigt begränsat.

han har nog förväxlat sleep/suspend med att skärmen stängs av.

Connected standby kräver väldigt många saker ska funka, är nog begränsat helt till laptops.

Permalänk
Medlem

Nä, det var inte så förr att bara skärmen vad avstängd.

Förr på morgonen när jag viftade med musen för att få igång datorn så tog det kanske 5 sekunder innan skärmen gick igång och det stod först nån sekund "No videosignal" och sen kom det upp och windows login skärm syntes. Har ett tangentbord med RGB och knappen som slår av och på RGB-ljuset funkade direkt även om alla knappar inte började lysa. Det var även nåt som klickade till i datorn när den gick igång. Så den var i nån slags strömsparläge fast internet var igång. Nedladdningar rullade på och grejer med RSS funkade.

Nu är tangentbordet helt avstängt på morgonen och det kommer inte igång igen förrän jag loggat på med snabbinläggningen i Windows. RGB-ljuset tänds först efter att jag skrivit login-koden och desktopen syns.

Ändrar jag det där 30 minuter till strömspar till aldrig då blir det så att bara skärmen stängs av och den kommer igång på ett par sekunder efter att jag viftar med musen.

Så det är utan tvekan nåt beteende här som har ändrats.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dool:

Nä, det var inte så förr att bara skärmen vad avstängd.

Förr på morgonen när jag viftade med musen för att få igång datorn så tog det kanske 5 sekunder innan skärmen gick igång och det stod först nån sekund "No videosignal" och sen kom det upp och windows login skärm syntes. Har ett tangentbord med RGB och knappen som slår av och på RGB-ljuset funkade direkt även om alla knappar inte började lysa. Det var även nåt som klickade till i datorn när den gick igång. Så den var i nån slags strömsparläge fast internet var igång. Nedladdningar rullade på och grejer med RSS funkade.

Nu är tangentbordet helt avstängt på morgonen och det kommer inte igång igen förrän jag loggat på med snabbinläggningen i Windows. RGB-ljuset tänds först efter att jag skrivit login-koden och desktopen syns.

Ändrar jag det där 30 minuter till strömspar till aldrig då blir det så att bara skärmen stängs av och den kommer igång på ett par sekunder efter att jag viftar med musen.

Så det är utan tvekan nåt beteende här som har ändrats.

Om det är som du beskriver så kan det vara så att din dator tidigare sovit i "Modern Standby" eller "Connected Sleep" men att detta sedan stängts av efter en uppdatering. I praktiken har detta varit väldigt buggigt för många, så det kan vara så att Microsoft valt att stänga av detta på din plattform efter någon uppdatering. Hur sannolikt det är beror också helt och hållet på vad du har från dator, vi vet inte det för du har inte skrivit ut det.

Kommandot powercfg /a i kommandotolken kan visa om du har stöd för "S0 Low Power Idle" vilket då kan vara det tillstånd din dator kör.

Tyvärr kan jag ganska lite om det, men det kanske ger dig något att googla på.

Lite mer info finns här: https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/dev...

Permalänk
Medlem

Bifogar en bild på hur det var blivit. De vita strecken är generellt på natten när det inte är nån anslutning.

Datorn är ett ASUS-moderkort. Z-chipset. Core i5 11k CPU.

z:\>powercfg /a
The following sleep states are available on this system:
Standby (S3)
Hibernate
Hybrid Sleep
Fast Startup

The following sleep states are not available on this system:
Standby (S1)
The system firmware does not support this standby state.

Standby (S2)
The system firmware does not support this standby state.

Standby (S0 Low Power Idle)
The system firmware does not support this standby state.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Nä, det var inte så förr att bara skärmen vad avstängd.

Förr på morgonen när jag viftade med musen för att få igång datorn så tog det kanske 5 sekunder innan skärmen gick igång och det stod först nån sekund "No videosignal" och sen kom det upp och windows login skärm syntes. Har ett tangentbord med RGB och knappen som slår av och på RGB-ljuset funkade direkt även om alla knappar inte började lysa. Det var även nåt som klickade till i datorn när den gick igång. Så den var i nån slags strömsparläge fast internet var igång. Nedladdningar rullade på och grejer med RSS funkade.

Nu är tangentbordet helt avstängt på morgonen och det kommer inte igång igen förrän jag loggat på med snabbinläggningen i Windows. RGB-ljuset tänds först efter att jag skrivit login-koden och desktopen syns.

Ändrar jag det där 30 minuter till strömspar till aldrig då blir det så att bara skärmen stängs av och den kommer igång på ett par sekunder efter att jag viftar med musen.

Så det är utan tvekan nåt beteende här som har ändrats.

Det är inte så att inställningen alltid varit densamma. Men att torrentprogrammets blockering av energisparläget slutat fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är inte så att inställningen alltid varit densamma. Men att torrentprogrammets blockering av energisparläget slutat fungera?

Hmm. Ja, det fanns ju faktiskt inställningar för det som inte var ikryssade.

Inhibit system sleep when torrents are downloading
Inhibit system sleep when torrents are seeding

Ingen av dom var aktiva men har aldrig rört dom heller.
Men får prova lite med det då.

Visa signatur

-dool