Permalänk

Gamingdator startar inte

Grabbens dator startar inte längre, alla fläktar går och den lyser men den ger ifrån sig signaler och startar inte, behöver verkligen hjälp 😏

https://www.dropbox.com/scl/fi/vdo8wvlmykdw0d91nbkvl/Video-2023-08-17-21-17-02.mov?rlkey=rx36h0yfvxw9wg6znvbdewo22&dl=0

Nån som har nåt tips på vart vi ska börja felsöka ?

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

På videon kan vi tyvärr inte se vad det är för dator, men det verkar vara någon av de stora datortillverkarna som tillverkat den.

Jag hör en felkod, 3 korta 1 lång. Upprepas den på samma sätt om och om igen, d.v.s. har jag tolkat den rätt?

Om det är en Lenovo så kan det betyda att det är fel på RAM-minnet. https://support.lenovo.com/uu/en/solutions/ht505216-post-beep...

Permalänk
Hedersmedlem

När jag tittar på videon igen verkar jag skymta ordet "LENOVO" precis till vänster om RAM-stickorna, men det är precis på gränsen att man ser så små detaljer.

Börja med att bryta strömmen (ordentligt med knappen på baksidan, om den saknas dra ur sladden).

Prova sedan att plocka ur båda RAM-modulerna och stoppa i dem ordentligt.

Om det inte hjälper, prova köra datorn med endast 1 RAM-modul i taget. Prova båda slottarna. Ofta när det är RAM så går inte båda modulerna sönder exakt samtidigt (om det inte är så att du haft en trasig modul länge och att du inte märkt det, och nu har den andra gått sönder).

Det finns en risk att det är något annat än själva minnesmodulerna som är fel som gör att minnet inte funkar, men om du har tur är det en väldigt enkel och billig fix att bara byta ut dina RAM-moduler.

Permalänk
Hedersmedlem

@pv2b Ser ut som en Lenovo T530, fick använda mig av en "image enhancer that can bitmap" .

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Tack för grym snabb hjälp

Började med att plocka ur ett och ett ram minne
Då startade den upp med ena minnet urplockat
Får då ett felmeddelande som säger
please power down and connect the pcie power cable for all graphics cards

Ser då att det sitter en kontakt på grafikkortet
Som är 6pin hänger en lös 2 pin vid sidan om
Grafikkortet har plats för 8 så sätter dit den som va lös och vips fungerar den som den ska, med båda ram minnen anslutna dessutom, den kontakten måste ha ramlat lös när grabben flyttat på datorn eller nåt ?

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Dannelind42:

Tack för grym snabb hjälp

Började med att plocka ur ett och ett ram minne
Då startade den upp med ena minnet urplockat
Får då ett felmeddelande som säger
please power down and connect the pcie power cable for all graphics cards

Ser då att det sitter en kontakt på grafikkortet
Som är 6pin hänger en lös 2 pin vid sidan om
Grafikkortet har plats för 8 så sätter dit den som va lös och vips fungerar den som den ska, med båda ram minnen anslutna dessutom, den kontakten måste ha ramlat lös när grabben flyttat på datorn eller nåt ?

Eller så kanske grabben har pillat lite med datorn för själv

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dannelind42:

Tack för grym snabb hjälp

Började med att plocka ur ett och ett ram minne
Då startade den upp med ena minnet urplockat
Får då ett felmeddelande som säger
please power down and connect the pcie power cable for all graphics cards

Ser då att det sitter en kontakt på grafikkortet
Som är 6pin hänger en lös 2 pin vid sidan om
Grafikkortet har plats för 8 så sätter dit den som va lös och vips fungerar den som den ska, med båda ram minnen anslutna dessutom, den kontakten måste ha ramlat lös när grabben flyttat på datorn eller nåt ?

Ja, det är väl möjligt, RAM-minnet kan ha hoppat ur också av samma anledning som PCIe-strömkontakten.

Eller så har någon mekat med datorn och inte satt ihop den ordentligt efteråt.