Vad använder ni era gamla telefoner till?

Permalänk
Medlem

Vad använder ni era gamla telefoner till?

Jag har nyligen bytt telefon, och har flera gamla telefoner som fortfarande är brukbara. De finns ju där som eventuella backup telefoner men kanske finns andra spännande användningsområden.
Engelska beskriver ibland såna mobiler som paper weight, men jag skulle vilja att ni dela med er av hur ni använder gamla mobiler till annat än att hålla pappersbuntar på plats!

Obs! Inga förslag om sätt att göra sig av med dem i form av trade-in, sälja, skänka, gå i arv.

Jag börjar: Webbkamera.
Under pandemin använde jag en mobil som webbkamera med appen droidcam. Ett halvår senare ramlade baksidan av då batteriet svällde till trippla sin tjocklek, varpå den skrotades helt.

Permalänk
Medlem

Använder också Droidcam och min gamla mobil som webbkamera.
Har också tidigare använt som en Google Home kontrollpanel. Men efter vi fick hem en Google Nexus så behövs det inte längre.

Permalänk
Medlem

Jag hade mer än gärna gett mina gamla till barnen, men då skärmbyte kostar en hel del så är det inte värt det. Har en S10+ samt en S9+ där batterierna är i bra skick men skärmarna är spruckna och helt paj.

Jag gillade min S10+ mer än min nuvarande som är en S22+...

Permalänk
Medlem

Min Samsung S8 är egentligen bättre än min nya på flera sätt. Bättre att skriva på och bättre skärm, men jag ville åt funktioner för samtal som krävde en ny telefon. Så jag har min nya som utanför-bostaden-mobil, och den gamla som inomhus-mobil. Framför allt för att lyssna på pratradio när jag lagar mat eller grejar i köket i övrigt, och när jag är på dass. Använder den också för samtal med familjemedlemmar via Messenger eftersom mikrofonen är dålig (inte trasig, bara dåligt konstruerad) på nya mobilen.
Dessutom använder jag gamla mobilen som väckarklocka. Nya är inte lika smidig när det gäller larmfunktionen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

MP3-spelare när jag är i löpspåret eller kör bil. Äger ingen surfplatta så ibland har den också en sådan funktion.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Min senaste "gamla" telefon är en Oneplus 6 som blev utbytt till Pixel 7 i våras.
Den har jag använt för att testa lite olika mobila linux distar. Ubports och Mobian främst. Dock kändes de inte riktigt hundra så jag lade in LineageOS och rootade för att köra linux i chroot istället, men pga tidsbrist har jag inte kommit längre.
Annars fyller mina gamla telefoner mest rollen som nostalgiminnen i en låda. Vissa telefoner har jag köpt i efterhand som samlarobjekt, typ Nokia N900 och N9.

Permalänk
Medlem

Säljer dem till företag som sysslar med refurbishment. blir en smärre slant i fickan samt vetskapen om att man bidrar till cirkularitet/återbruk.

Permalänk
Medlem

Dessvärre blir nog mina gamla ofta inte annat än förvarade i någon låda. Inte riktigt lyckats hitta någon långvarit användning av dom utan de kanske blir laddade 1-2 gånger innan de återigen hamnar i lådan.

Min gamla LG G3 är för slå för att riktigt användas till något. Rätt fin telefon på sin tid, skärmen speciellt. Min gamla Moto X4 kan vara favoritmobilen hitills men även denna förblir oanvänd, den jag ersätte den med gör ändå samma saker.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Som många andra ligger i någon låda för eventuell backup lur.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Vi har en 6 år gammal Xiaomi som vi enbart har till ljudanläggningen hemma för att styra all musik inklusive Spotify. Den har ett eget Googlekonto och Spotifyanvändarkonto.

Permalänk
Medlem

Reserv BankID , fyfan vad jobbigt det var att fastna utan BankID när mobilen pajade.

Permalänk
Medlem

Nokia Lumia 930 (skratta ni bara) används som övervakningskamera.

Permalänk
Medlem

Min gamla S10e används som 4G-modem ute i stugan och har en Sony Xperia XZ som används på motorcykeln som GPS. Det är ganska skönt att ha en telefon till övers utifall något skulle hända med min vanliga telefon, spräckt skärm etc. Efter hand som de nyare telefonerna ersätts kommer de äldre skänkas eller säljas, senaste som försvann den vägen var en S8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Reserv BankID , fyfan vad jobbigt det var att fastna utan BankID när mobilen pajade.

Inte bank-id, men Google Authenticator med kopia på nycklarna jag använder.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Jag säljer alltid min gamla när jag har köpt en ny. Har aldrig behövt ha någon som backup.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Har en Galaxy S6 som åker fram ibland för att kunna enkelt lyssna via 3.5 mm, annars är den mest reserv ifall primära skulle gå sönder.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Alla gamla går till barnen eller dem med behöv. Hade för i tiden sparat gammla som backup men aldrigt haft behöv.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

det enda dom gör är att ta upp plats i en byrålåda

Permalänk
Medlem

Som minnesförvaringar.

Alla jag har ägt finns och ligger i minnesförvaringen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Säljer oftast, men ska ta sonens gamla och lägga in alla hemautomations-appar man behöver där så man slipper ha det i sin primära och låta allt gå via home assistant istället. Sen får den agera kontrollpanel för sonos via home assistant när den står på hyllan.

Permalänk
Medlem

Har två gamla liggandes i en låda men tanken "de kan vara bra att ha ifall den nuvarande plötsligt går sönder". Varje gång den "nuvarande" går sönder så har jag gått o köpt en ny direkt istället. Facepalm? Kanske dags att skrots de gamla nu...

Permalänk

Säljer, tycker man kan få en rätt bra slant även för gamla mobiler. Säljer oftast via Tradera så där brukar prissättningen sköta sig själv och det brukar oftast bli mindre jobb än via Blocket då man bara packar och skickar telefonen till köparen efter vunnen budgivning och betalning.

Permalänk
Medlem

Har min gamla Masterola som spotifyspelare till stereon. Men önskar det fanns bättre fjärrstyrning i spotify, stoppar man en låt på A byter den ofta till B och jag kan inte komma åt A igen utan att fysiskt gå dit och starta den.

Har gjort många försök med mobiler som MP3-spelare till stereon kopplad till min NAS. Men det strular allt för ofta och inte minst om jag vill fjärrstyra allt. Oftast går det fortare att starta datorn och spela de låtar man vill höra än att pilla på mobiler.

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Permalänk
Medlem

Fick 500kr för en gammal Android 4.x Samsung som inbyte när jag köpte en ny ipad till sonen

Annars inte mycket

Permalänk
Medlem

Fyllnadsmassa till diverse lådor och skrymslen där hemma precis som med all annan äldre elektronik som inte längre används!

Skit bra när man i panik behöver något till ett projekt eller ide, då får man motion samtidigt som man springer fram å tillbaka å rotar i olika skrymslen strategiskt utplacerade över hela bostaden!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Gamla? Den kastar man ju bort, för givetvis använder man grejjerna tills de slutar fungera?

Permalänk
Medlem

Ringer, svarar på samtal, smsar, chattar, surfar och spelar.
Nya gick sönder för ett litet tag sedan.. Tur i oturen att jag inte sållt av gamla nallen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag helt saknar möjlighet till fast internet så är en gammal Androidtelefon ett 4G modem för mig. USB-kopplat till min router, rootad så att jag kunde ställa batteriprocenten att hålla sig på 60% så den inte ska ta skada av att alltid vara inkopplad.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Brukar bytta telefon varannat år, eftersom det är ungefär hur långt tid det tar för mig att förstöra den helt. Problemet är dock att jag inte hittar en bra telefon att ersätta min Poco F3 som närmar sig 2 år...

Permalänk
Medlem

De brukar ligga en tid i någon byrålåda som backup ifall nya telefonen går sönder, sedan åker de ner i elektronikbehållaren i soprummet.

Känns riskabelt ur brandsäkerhetssynpunkt att ha en gammal telefon med ett gammalt batteri konstant inkopplad, och det finns oftast smidigare dedikerade lösningar för t.ex. övervakning, mediaspelare o.s.v.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD