Prestandaproblem med spel i Fullscreen men inte i Windowed-mode

Permalänk
Medlem

Prestandaproblem med spel i Fullscreen men inte i Windowed-mode

Jag har försökt lösa ett relativt irriterande prestandaproblem som bara uppstår när spel (inga andra programvaror) och alltså fungerar utmärkt om man kör Windowed-mode.

Problemet artar sig i en genomsnitts FPS som är 40-50% lägre och ett input-lag som bara pressenterar sig när man kör Fullscreen som alltså inte uppstår om man kör Windowed-mode.

Vad hittils testat

  • Inaktiverat Xbox DVR

  • Inaktiverat Xbox Game Bar

  • Inaktiverat Multi-Plane Overlay (MPO)

  • Inaktiverat Fullscreen optimizations

  • Inaktiverat Ultra Low Power State (ULPS)

  • Ändrat DPI settings (Override high DPI scaling behavior to Application)

  • Installerat om Windows 11 (3 gånger)

Min hårdvara

  • CPU - AMD Ryzen Threadripper 3960X 3.8GHz 128MB

  • RAM - G.Skill 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident

  • GPU - PowerColor Radeon RX 6950 XT 16GB Red Devil

  • DISK- 2x Western Digital Black SN850 500Gb, 1x Western Digital Black SN850 1Tb

Problemet uppstod först någon gång mellan Jan-Mar i år och jag kan tyvärr inte minnas om det var efter en uppdatering av Windows, AMD Software: Adrenalin Edition eller "av sig själv".

Har någon annan stött på liknande problem eller har problemet? Eller om någon ser något jag missat att testa?

Permalänk
Medlem

En möjlig lösning: https://forums.tomshardware.com/threads/more-fps-in-windowed-...

What happens if you disable fullscreen optimisation in the compatibility tab for the game's exe/application in the root folder? - boju

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

En möjlig lösning: https://forums.tomshardware.com/threads/more-fps-in-windowed-...

What happens if you disable fullscreen optimisation in the compatibility tab for the game's exe/application in the root folder? - boju

Hejsan, tack för tippset har nu testat och det gör ingen skillnad, tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Hejsan, tack för tippset har nu testat och det gör ingen skillnad, tyvärr

Är det månne bonkers med skärmens uppdateringsfrekvens, med fullscreen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Är det månne bonkers med skärmens uppdateringsfrekvens, med fullscreen?

Tycker inte det borde vara det, borde inte visas i andra applikationer än bara spel då? Jag har i alla fall verifierat att skärmarna fungerar korrekt nu eftersom det inte är samma problem på en annan dator (jobb laptop) som jag precis testade.

Känns som ett Windows problem, vet inte varför jag fått för mig det, men ska testa att installera Linux under dagen och se.

Permalänk

Är det i alla spel eller bara något specifikt?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är det i alla spel eller bara något specifikt?

Alla spel, jag körde Geekbench, Superposition och 3DMark imorse utan problem med förväntat resultat utifrån den hårdvara jag har.

Spel jag testat
* CS:GO
* Diablo 3 och 4
* Dead Space (remake)
* Cyberpunk 2077
* Fallout 4
* Destiny 2
* Outeriders
* The Witcher 1,2,3

Jag har fått för mig att detta är ett Windows-problem, jag ska testa att installera någon Linux dist under dagen och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Tycker inte det borde vara det, borde inte visas i andra applikationer än bara spel då? Jag har i alla fall verifierat att skärmarna fungerar korrekt nu eftersom det inte är samma problem på en annan dator (jobb laptop) som jag precis testade.

Känns som ett Windows problem, vet inte varför jag fått för mig det, men ska testa att installera Linux under dagen och se.

Jag menade på att du kan pillra på skärmen eller skärmarnas uppdateringsfrekvens i Windows eller spelet, och se om detta löser dilemmat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Alla spel, jag körde Geekbench, Superposition och 3DMark imorse utan problem med förväntat resultat utifrån den hårdvara jag har.

Spel jag testat
* CS:GO
* Diablo 3 och 4
* Dead Space (remake)
* Cyberpunk 2077
* Fallout 4
* Destiny 2
* Outeriders
* The Witcher 1,2,3

Jag har fått för mig att detta är ett Windows-problem, jag ska testa att installera någon Linux dist under dagen och se.

Jag tror man kan köra några av de programmen i fullscreen. Då borde felet uppstå i tex 3dmark också.
Slå av allt vad diverse sync är när du testar. Gsync, Vsync etc.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag menade på att du kan pillra på skärmen eller skärmarnas uppdateringsfrekvens i Windows eller spelet, och se om detta löser dilemmat.

Har svårt att tro att skärminställningarna skulle påverka på det sättet, jag har nu testat att koppla in min dator till en tv och upplever exakt samma problem där.

Jag har ju testat samma skärmar på en annan dator utan problem så skulle inte förväna mig om detta är Windows specifikt, ska håller på att installera en linux dist för att se om jag har samma problem där.

Skrivet av marcusOCZ:

Jag tror man kan köra några av de programmen i fullscreen. Då borde felet uppstå i tex 3dmark också.
Slå av allt vad diverse sync är när du testar. Gsync, Vsync etc.

Jag körde Superposition i fullscreen utan samma problem.