Youtube tar upp kamp mot annonsblockerare med nya popups

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sasfoxi:

Är du säker på att Adguard fungerar på det viset?

Nä jag har inte kollat närmre på just adguard. Möjligt att den skiljer sig från de andra.

Men generellt sett kan adblockers i form av instick till webläsare plocka bort annonser från källor som blandar annonser och content. Som exempelvis på youtube.

Därför brukar man i de här sammanhangen göra skillnad på adblockers som ligger på servernivå eller exempelvis hosts-filen i windows - och webläsarinstick som också kan skilja på olika moduler i en hemsidas uppbyggnad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Vad är det som är så svårt att förstå? De vill man ska betala 179/119 kr / mån för något som de kallar annonsfritt. Ja absolut deras egna annonser plockas bort men man tillåter fortfarande producenterna att flika in annonser och sponsringar d.v.s det blir i många fall INTE reklamfritt.

Google kan väl inte påverka var kreatörerna stoppar in i sina videos?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av binnen97:

Ganska irrelevant invändning anser jag.

Själv känner jag ungefär helt tvärt om här faktiskt.
En relevant invädning som inte fått tillräckligt med genomlysning.

Anledningen till att jag vill betala för att slippa reklam - det är ju just för att jag vill slippa reklam.
Jag skiter högaktningsfullt i vem som får vad från vilken reklamdeal backend. Det jag som kund betalar för är en reklamfri upplevelse vilket tjänsten faktiskt inte levererar när exempelvis då youtube inte har krav på att hålla undan reklam i videos.

En del är totalt okänsliga för reklam så det här verkar vara en ickefråga för en del. I get that.
Men alla är inte helt obrydda. Så invändningen är inte irrelevant.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Google kan väl inte påverka var kreatörerna stoppar in i sina videos?

Det kan de, men när de föreslog det blev folk väldigt griniga och de släppte frågan.
Sättet de gör det på är att straffa pga otillåtet innehåll, som med allt annat som är förbjudet att lägga upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

Och vad spelar det för roll? Om ett taxi företag går med 1 biljon i vinst ett år anser du då att dom måste köra folk gratis?

Dom kan ju med sådan enorm vinst betydligt sänka priser. Youtube kan säkerligen (om dom inte var så giriga) nöja sig med att man betalar 10kr i månaden för att ha det reklamfritt, istället för överpris dom tar för att slippa reklam.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Dom kan ju med sådan enorm vinst betydligt sänka priser. Youtube kan säkerligen (om dom inte var så giriga) nöja sig med att man betalar 10kr i månaden för att ha det reklamfritt, istället för överpris dom tar för att slippa reklam.

Fast tänk på att dom säkert hade ganska fina utgifter också, 29 biljoner är totala inkomster INNAN utgifter, så bara för att dom drog ut den summan så är den siffran dom hade kvar av dom pengarna en bra bit därifrån.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Google kan väl inte påverka var kreatörerna stoppar in i sina videos?

Kan de inte? De stoppar olämpliga videos och de flaggar snabbt för copyrighted innehåll. Hade de velat få kontroll på reklam i klippen så hade de kunnat det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv känner jag ungefär helt tvärt om här faktiskt.
En relevant invädning som inte fått tillräckligt med genomlysning.

Anledningen till att jag vill betala för att slippa reklam - det är ju just för att jag vill slippa reklam.
Jag skiter högaktningsfullt i vem som får vad från vilken reklamdeal backend. Det jag som kund betalar för är en reklamfri upplevelse vilket tjänsten faktiskt inte levererar när exempelvis då youtube inte har krav på att hålla undan reklam i videos.

En del är totalt okänsliga för reklam så det här verkar vara en ickefråga för en del. I get that.
Men alla är inte helt obrydda. Så invändningen är inte irrelevant.

Jag hade gärna velat ha en propagandafri streamtjänst men det lär ju inte heller hända, tyvärr..

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Pihole skulle vara skönt om det kom något bra sätt att få till blockering med denna på ett säkert sätt

Helt omöjligt eftersom den bara kan blockera anrop till specifika IP-adresser. Youtube skickar reklam och video genom samma "kanaler" så det går inte att skilja ut på IP-adressnivå.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Det kan de, men när de föreslog det blev folk väldigt griniga och de släppte frågan.
Sättet de gör det på är att straffa pga otillåtet innehåll, som med allt annat som är förbjudet att lägga upp.

Skrivet av Neon:

Kan de inte? De stoppar olämpliga videos och de flaggar snabbt för copyrighted innehåll. Hade de velat få kontroll på reklam i klippen så hade de kunnat det.

Har svårt att se var gränsen ska dras, ska all extern finansiering blockeras?

Permalänk
Medlem

Jag kör ublock origin och har inte märkt något öht, iallafall inte än så länge men det kommer säkert något

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Om vi inte vill ha ett Internet som styrs av 3-4 gigantiska bolag så måste ni som betalar för sånt här trams lägga av. Brave browser blockerar youtube ads, NewPipe är en klient som blockerar ads och gör att du slipper ha ett YouTube konto, som ger dig full HD, bakgrund playback, etc.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400A RGB Black ║ MSI Radeon RX 6900 XT GAMING X TRIO ║ AMD Ryzen 9 5900X Processor ║ Corsair iCUE H100i RGB PRO XT ║ Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB ║ Samsung 980 PRO 1TB SSD ║ ASUS Prime X570-P, Socket-AM4 ║ Corsair TX750M, 750W PSU ║ ACER Nitro XV2 4K UDH 144Hz ║ Yamaha MG10XU Mixer ║ Beyerdynamic DT 1770 PRO ║ SHURE SM7B Mic ║ CloudLifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexbriss:

Tips till er som också är trötta på att alla videos är fulla med sponsor-segment:

Installera Sponsorblock, så skippas det automatiskt 😎!
https://sponsor.ajay.app/

Har använt sponsonblock i åratal, i början var det få videos som hade det, numera är det ganska välanvänt. Eftersom det fungerar efter att en användare själv markerat reklambiten innan nästa person får man själv ibland markera om man är "först".

I övrigt kör jag uBlock Origin, som jag anser bäst, men har även Adblock Plus och Nano Defender Pro.

När Youtube blockar blockare kommer jag behöva en blockare som blockar deras block-blockare.

Är svårt allergisk mot reklam och kan inte använda inbyggda appar i Smart-TV eller PS5 för att kolla youtube, måste ha datorn kopplad till TV:n för att kunna blocka reklam, vilket jag haft sedan 1360*768 fungerade i 1:1 på första Bravian som kom för över 20 år sedan.

Några tips på hur man ska lösa detta nya problem?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Jag använder uBlock Origin på datorerna, ReVanced på mobilerna och istället för att använda Youtubeappen på tv kör jag SmartTube på Shield Pro, ser mao helt reklamfritt på alla enheter.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Helt omöjligt eftersom den bara kan blockera anrop till specifika IP-adresser. Youtube skickar reklam och video genom samma "kanaler" så det går inte att skilja ut på IP-adressnivå.

Det är inte alltid vara så i webbläsaren, men på smart-tv stämmer ditt påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Några tips på hur man ska lösa detta nya problem?

Köra vidare som du gjort och blockera blockeraren
Flera i tråden har ju nämnt olika program/appar som streamar youtubes videor vilket är ett alternativ. Om youtube väljer o stänga ner sin tjänst mer är det ju bara o gilla läget, betala för sin bekvämlighet eller vända sig om efter andra streamingsidor.
På mobilen använder jag webbläsaren då det går att starta videorna i bakgrunden utan premium. Med webbläsarplugin som blockar reklam. Dom verkar bli jagade av youtube eller nåt då de ibland visar reklam ändå.

Permalänk

Inte blir jag särskilt sugen på att köpa vad nu reklamen man tvingas se marknadsför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag kör ublock origin och har inte märkt något öht, iallafall inte än så länge men det kommer säkert något

Bara en tidsfråga, jag kör ublock Origin tex.
Jag har börjat få en stor fet varning i början av videos om att jag blockerar ads.
Den hotar med att jag blockeras från att titta på vidoes om jag inte släpper förbi Youtube i ad-filtret efter 3 videos.
Man kan kryssa bort varningen 3 gånger, 4e videon går den inte att ta bort och det går inte att titta på videos mer den dagen.

... så va det igår.
Idag fungerar det som vanligt igen...
Antar att adblockern uppdaterats eller nåt ^^

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Medlem

Kör adblocker Pro som insticksmodul i Firefox, har inte märkt något senast jag tittade på youtube idag, kanske kommer men det kommer lösa sig, ge adblocker programmen lite tid bara

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

Undrar hur de gör med program som Freetube och liknande?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Helt omöjligt eftersom den bara kan blockera anrop till specifika IP-adresser. Youtube skickar reklam och video genom samma "kanaler" så det går inte att skilja ut på IP-adressnivå.

Helt omöjligt är det knappast

Du skulle kunna köra samma filter som unlock I weblasaren använder sig av, du behöver då komma åt den såklart och ge rättigheter att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Helt omöjligt är det knappast

Du skulle kunna köra samma filter som unlock I weblasaren använder sig av, du behöver då komma åt den såklart och ge rättigheter att göra det.

Nej, för Pi-Hole blockerar enbart DNS-anrop för adresser och delar av adresser som är, eller kan vara, reklam eller spårning. Pi-Hole kan inte på nåt vis blockera innehåll i trafik, så det är faktiskt helt omöjligt.

Man skulle kunna säga att Pi-Hole fungerar som en brevbärare som sorterar bort brev till dig där avsändaren är oönskad. Men brev från önskade avsändare lämnas till dig. Om sen en önskad avsändare har stoppat in reklam i brevet till dig har brevbäraren ingen möjlighet att göra nåt åt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S