Cooler Master MA824 Stealth – utmanar Noctua om kylartronen

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Såg mig vilken sockel du sparar och använder fortfarande efter 10år..

Vad har det med saken att göra? Min D14 är fortfarande kompatibel med AM5 och LGA 1700. Noctua har tom erbjudit gratis kit för de som uppgraderat. Haft min sen socket 1155 (2700K)

Test (2009) https://www.sweclockers.com/nyhet/10066-noctua-nh-d14-en-jatt...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Jag kör både bil och Noctua, fungerar utmärkt. Säg sen gärna vilken AIO som fortfarande håller efter 10 år.

Är man en person som planerar att ha en dator extremt länge så är nog luft bättre. Även om fläkten dör så blir ju liksom inte metallen gammal

Å andra sidan är entusiast
Processorerna idag så pass strömtörstiga att även D-15 och andra bjässar helt enkelt inte är tillräckligt för att kunna hålla max turbo hela tiden. Så hur länge en viss kylare håller beror på vad man har för perspektiv och behov. Det har hänt lite sedan 2600K om man så säger

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Är man en person som planerar att ha en dator extremt länge så är nog luft bättre. Även om fläkten dör så blir ju liksom inte metallen gammal

Å andra sidan är entusiast
Processorerna idag så pass strömtörstiga att även D-15 och andra bjässar helt enkelt inte är tillräckligt för att kunna hålla max turbo hela tiden. Så hur länge en viss kylare håller beror på vad man har för perspektiv och behov. Det har hänt lite sedan 2600K om man så säger

Beror ju lite på vilken cpu man har. 7800x3D har för det mesta bäst prestanda i spel av alla processorer, och kan enkelt luftkylas utan att thermal throttle.
Detsamma kan inte sägas om tex 13900 som helst behöver en custom loop.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av AxxT:

1499:- ?
För en luftkylare känns sjuk mycket t tycker jag.

Köper hellre Thermalright Peerless Assasin 120
För 499 ordinarie pris men just nu 379:-.

https://i.postimg.cc/FHsCXznj/3.jpg

https://i.postimg.cc/858bczwX/5.jpg

EDIT.
Hittade en recension där Pearless fanns med och jämfördes med Noctua och ColerMaster
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ReGZKbi9F5N99mfDDUpPTm-1200-80.png

Ca 2c varmare än dem för 1400:- ...
Är dem värda 1000kr mer? Knappast..
Ser inte anledning varför man skulle lägga 1000kr mer på en kylare som gör 2c mindre.

Ljudnivån är inte helt irrelevant i det här fallet. Sen ska det också sägas att tester vid 95 W effektuttag kommer ge extremt små skillnader mellan kylarna.

Med det sagt är jag rätt övertygad om att TR Peerless Assassin erbjuder väldigt mycket kylning per krona, och hoppas precis som Calle skrev innan att vi kan sätta tänderna i den framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/uUeaz4J5QeHqPg5MtCSFum-1200-80.png

Ljudnivån är inte helt irrelevant i det här fallet. Sen ska det också sägas att tester vid 95 W effektuttag kommer ge extremt små skillnader mellan kylarna.

Med det sagt är jag rätt övertygad om att TR Peerless Assassin erbjuder väldigt mycket kylning per krona, och hoppas precis som Calle skrev innan att vi kan sätta tänderna i den framöver.

Fläktar är ju ganska lätt att byta ut, hoppas jag man kan göra det på TR Peerless Assassin.. vi behöver verkligen hitta en förkortning till den kylaren..

Även om man tex köper andra fläktar så kommer man under 1000kr.
1400:- för en torn kylare anser jag alldeles för mycket, men kanske är bara jag? Kanske skulle en nyare recension på kylare få mig på andra tankar.
AIO förstår jag ändå, att det kostar.

Noctua tex har ju så man kan få nya delar så man kan använda till nyare sockel, och det är ju grymt. Men så har ju även Corsair och andra märken.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@CrispVanDahl:

Jag kanske är trög, men under nackdelar finns: "Mittenfläkten går ej att ta bort" men i texten för enheten (sidan 2) så står: "Ovansidan täcks av ett metallhölje som tyvärr gör att mittenfläkten på 135 millimeter inte går att ta bort utan att först lirka bor själva kåpan.".

Den sista delen av texten påstår att mittenfläkten går att plocka loss men det kräver extra steg?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av DavidtheDoom:

@CrispVanDahl:

Jag kanske är trög, men under nackdelar finns: "Mittenfläkten går ej att ta bort" men i texten för enheten (sidan 2) så står: "Ovansidan täcks av ett metallhölje som tyvärr gör att mittenfläkten på 135 millimeter inte går att ta bort utan att först lirka bor själva kåpan.".

Den sista delen av texten påstår att mittenfläkten går att plocka loss men det kräver extra steg?

Sorry om det var otydligt. Det är inte designat för att bytas ut av kunden. Självklart går det, risken är dock hög att man har sönder antingen kylflänsen, kåpan eller skruvanordningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Såg mig vilken sockel du sparar och använder fortfarande efter 10år..

Jag använder fortfarande min Corsair H100i som jag köpte år 2014. Användes på Am3+ och nu Am4 med min ryzen 3700x. Ger fortfarande bra temp

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Allt har blivit så äckligt dyrt !

Förutom möjligen just Thermalright Peerless Assassin som nämnts i tråden ett par gånger

Skrivet av Ozzed:

Jag håller mig till AIO. Tystare och bättre prestanda än luft och ingen risk att den är i vägen för övriga komponenter.

Det beror ju väldigt mycket på vilken låda man har: finns ju massor av konfigurationer där radden kan hamna så de riskerar vara ivägen för moderkortskomponenter mm om de är topplacerade, blocka pci-e platser om de är bottenplacerade, eller blocka grafikkortet om de är frontplacerade...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

AIO for the win

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ojdå nu får noctua en riktig utmaning. Dom har väll regerat i toppsegmentet utan riktiga utmanare under flera år?
Har själv deras d15 och 12a.

Har också haft Noctuas d15 och 12. Köpte senast en Montech DT24 för 599:- vilken presterar lika bra som noctua men betydligt bättre pris.

Permalänk
Skrivet av SLINKY95:

AIO for the win

Själv hatar jag min kraken x53. Så fort pumpfan är över 48-50%~ så hör man ett högfrekvent vinande ljud som hörs med öppna hörlurar på. Dock är jag lite mer känslig mot ljud some är i dom högre frekvenserna.
Har satt pumpen att inte gå över 45% förutuom när det absolut måste.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CrimsonEyed:

Själv hatar jag min kraken x53. Så fort pumpfan är över 48-50%~ så hör man ett högfrekvent vinande ljud som hörs med öppna hörlurar på. Dock är jag lite mer känslig mot ljud some är i dom högre frekvenserna.
Har satt pumpen att inte gå över 45% förutuom när det absolut måste.

Förstår, självklart finns det fördelar med luftkylare också.

Permalänk
Skrivet av SLINKY95:

Förstår, självklart finns det fördelar med luftkylare också.

Mjo.
Nästa bygge blir ett med 4090 +7800x3d i en fractal torrent burk plus en fet luftkylare.(inte för att 7800x3d är svår att kyla men endå)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CrimsonEyed:

Mjo.
Nästa bygge blir ett med 4090 +7800x3d i en fractal torrent burk plus en fet luftkylare.(inte för att 7800x3d är svår att kyla men endå)

Vilket monster <3

Permalänk
Skrivet av SLINKY95:

Vilket monster <3

Jao, jobbat ihjäl mig i sommar, och fått ihop en slant.
Vilket också gör att man har lite backlog när man kommer hem igen. (Jobbat 72 mil hemifrån i 3 månader)
Sen är man dummt snäll ock säljer nuvarande dator till brosan för 7k.(2 år gammal, 3070, 5800x, 3600mhz cl 16 lancool 2 mesh performance, kraken x53, sn770 1TB och RM850x)

Permalänk
Medlem

Sett då till att mittenfläkten antingen inte går att ta bort eller är svår att byta ut så hade det varit intressant att se tester med mittenfläkten avstängd, och även med den borttagen.

(Fem års garanti för den här mot sex år för NH-D15 och NH-U12A)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mehkr:

Har också haft Noctuas d15 och 12. Köpte senast en Montech DT24 för 599:- vilken presterar lika bra som noctua men betydligt bättre pris.

Tack för tipset, den har jag missat helt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det beror ju väldigt mycket på vilken låda man har: finns ju massor av konfigurationer där radden kan hamna så de riskerar vara ivägen för moderkortskomponenter mm om de är topplacerade, blocka pci-e platser om de är bottenplacerade, eller blocka grafikkortet om de är frontplacerade...

Bottenmonterar man en AIO så är man väldigt okunnig. Det kommer bli luftbubblor i pumpen, som kommer ge upp mycket tidigare och sedan kommer man sitta på forum och skriva att AIO suger

Har man ett så trångt chassi att en radiator är i vägen om man toppmonterar den, eller frontmonterar den med slangarna nedåt som är det korrekta sättet för att inte få luftbubblor i pumpen, så ser jag inte hur man inte också skulle få problem med lite kraftigare luftkylare-

Jag har ett Fractal Design Define S. Det är ett rätt gammalt chassi nu, men har ändå 10+ cm marginal i fronten med ett 1080 TI strix som inte direkt är ett litet grafikkort, och dessutom kör jag push-pull så det är 25mm till som försvinner. Så jag har svårt att tro att moderna Midi-tower case skulle vara sämre.

Undantaget är väl om man kör mini-tower eller mindre, men då är man ju väl medveten om att man kompromissat bort rymlighet till förmån för krftigt minskad volym. Så gnäller man då är det som att gnälla fär att D-15 inte går in i ett Gost-chassi

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bottenmonterar man en AIO så är man väldigt okunnig. Det kommer bli luftbubblor i pumpen, som kommer ge upp mycket tidigare och sedan kommer man sitta på forum och skriva att AIO suger

Har man ett så trångt chassi att en radiator är i vägen om man toppmonterar den, eller frontmonterar den med slangarna nedåt som är det korrekta sättet för att inte få luftbubblor i pumpen, så ser jag inte hur man inte också skulle få problem med lite kraftigare luftkylare-

Jag har ett Fractal Design Define S. Det är ett rätt gammalt chassi nu, men har ändå 10+ cm marginal i fronten med ett 1080 TI strix som inte direkt är ett litet grafikkort, och dessutom kör jag push-pull så det är 25mm till som försvinner. Så jag har svårt att tro att moderna Midi-tower case skulle vara sämre.

Undantaget är väl om man kör mini-tower eller mindre, men då är man ju väl medveten om att man kompromissat bort rymlighet till förmån för krftigt minskad volym. Så gnäller man då är det som att gnälla fär att D-15 inte går in i ett Gost-chassi

Problemen för vissa att montera aion i fram är att slangarna oftast inte räcker till. Tex i mitt R6. Så sitter slangarna upp.
Men så länge radiatorn sitter högre än sjävla pumpen är det absolut ingen fara. Det är när man pumpen sitter högre än radiatorn så man kan få luft.i systemet.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har man ett så trångt chassi att en radiator är i vägen om man toppmonterar den, eller frontmonterar den med slangarna nedåt som är det korrekta sättet för att inte få luftbubblor i pumpen, så ser jag inte hur man inte också skulle få problem med lite kraftigare luftkylare

Min poäng var helt enkelt bara att vattenkylning inte heller per automatik är immun mot risken att den kan vara ivägen för andra komponenter. (som du skrev)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Problemen för vissa att montera aion i fram är att slangarna oftast inte räcker till. Tex i mitt R6. Så sitter slangarna upp.
Men så länge radiatorn sitter högre än sjävla pumpen är det absolut ingen fara. Det är när man pumpen sitter högre än radiatorn så man kan få luft.i systemet.

Med slangar uppåt får du större chans att få luftbubblor oavsett pumpens placering.
Speciellt när aio har tappat lite vätska. Du får ett högre pump ljud och ökad chans för att den dör fortare.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Min poäng var helt enkelt bara att vattenkylning inte heller per automatik är immun mot risken att den kan vara ivägen för andra komponenter. (som du skrev)

I teorin nej, men får man plats med en fläkt så går det ju i de allra flesta fallen montera en radiator där. Sen är väl inte en 120mm AIO mycket att ha, men definitivt bättre än vilken 120mm tonkylare som helst.

Men ja du har helt rätt i att jag var lite snabb när jag skrev "Ingen risk" för det beror ju på vilket chassi man har. Men som jag skrev så får man ju utgå ifrån att folk är medvetna om begränsningar som chassin i minsta laget innebär.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sen är väl inte en 120mm AIO mycket att ha, men definitivt bättre än vilken 120mm tonkylare som helst.

Nej, förenkla inte på det där viset igen nu - du kan bättre
Kolla tex Gamers Nexus så rekommenderar de typ aldrig 120mm AIO.
Jag orkar inte gräva fram massa tester men jag vågar mitt liv på att en bra 120mm tornkylare är bättre än billigast möjliga utdaterade sunk-AIO på 120mm. (och jag skulle personligen ta en mid price tornkylare före i princip alla 120mm AIO)

Jag kontrar med egen förenkling: de flesta vanliga chassin där man kan klämma in en 120mm AIO så kan man lika gärna klämma in en vettig 120mm tornkylare

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Upskattar om ni anger vad måtten avser i recensioner (längd, bredd, höjd). Kanske finns någon standard där man alltid anger siffrorna i samma ordning men kommer aldrig ihåg det. Höjdsiffran framförallt är viktig i tightare chassin.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Med slangar uppåt får du större chans att få luftbubblor oavsett pumpens placering.
Speciellt när aio har tappat lite vätska. Du får ett högre pump ljud och ökad chans för att den dör fortare.

Så länge vattennivån i radiatorn är högre upp än pumpen, så kommer luften leta sig dit. Och om luft kommit in i pumpen kan man luta datorn så att det kommer loss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Vid inspektion av hur mittenfläkten hålls på plats kan redaktionen efter att ha brottats med skruvar, plastclips och spärrbrickor konstatera att det inte är att rekommendera att försöka ta bort den. Det är synd att Cooler Master inte designat en lösning som underlättar för användaren vid underhåll snarare än försvårar. Hade det funnit en självklar prestandavinst i att använda en märklig formfaktor på fläkten hade vi varit förstående. Istället ställer vi oss nu ganska frågande inför tilltaget.

Vad är det här för dumheter, särskilt på en så pass dyr produkt...

I övrigt verkar den ju vara mycket bra, så MA824 rev B kanske?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrimsonEyed:

Så länge vattennivån i radiatorn är högre upp än pumpen, så kommer luften leta sig dit. Och om luft kommit in i pumpen kan man luta datorn så att det kommer loss.
https://youtu.be/DKwA7ygTJn0

Absolut och med slangar nedåt så är det 0% chans med luft till pumpen, har du den uppåt finns det chans till luft till pumpen.

Och som han säger i videon så stämmer påståenden enbart för en typ av pump, den han visar och inte modifierade versioner typ NZXT

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Absolut och med slangar nedåt så är det 0% chans med luft till pumpen, har du den uppåt finns det chans till luft till pumpen.

Och som han säger i videon så stämmer påståenden enbart för en typ av pump, den han visar och inte modifierade versioner typ NZXT

Inte min video, men min (x53) låter likadant vid runt 50% pump noise. Kör konstant med pumpen vid 45%. Den får bara passera 50% vid typ 40 graders vatten temperatur.
Kommer inte köpa en nzkt igen
https://youtube.com/shorts/qLXaWV3lhpU?feature=share

Permalänk
Medlem

Där är en sak i dB mätningen som ser konstig ut
Cooler Master ligger konstant 1dB lägre i testerna
Men vid det näst sista drar Noctua iväg till en hörbar skillnad

Och vid 100% faller det ner till samma skillnad
Och är det meningen att Noctua NH-D15 ska vara med 2ggr på sista mätningen ?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??